Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Brechtdc
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo,

Hier werd een PV installatie geplaatst die maandag gekeurd moet worden. Ze moet enkel nog aangesloten worden, maar spijtig genoeg heeft mijn helper/technische ondersteuning er de brui aan gegeven.

Ik heb m'n bestaande installatie in kaart gebracht en de zekeringen die hij voorzien heeft i.f.v. de PV installatie geïmplementeerd (40A diff. zodat die eerst uitvalt vóór m'n hele installatie, en 2 keer 20A automaat voor werkgemak).
Er komt 3x230V zonder N binnen, hoofdzekering is 50A

Als ik het goed begrijp moet ik ergens een automaat plaatsen zodat de totale stroom van mijn PV installatie (20A zekering/15A volgens specs van de omvormer + 50A van de aansluiting niet boven 63A van mijn hoofddiff. komt of zo? Hier wordt het Chinees voor mij.
Kan iemand mij zeggen wat ik precies moet plaatsen, en waar, om met m'n installatie in orde te zijn?
Klopt het dat er op de plaats van het rode vakje een 40A automaat moet komen?
Is die redenering bij die automaat van 60A naar de woonkamer ook van toepassing en moet ik die ook vervangen naar 40A?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TLG2qPK/example.png

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:18
Als ik het goed begrijp is je meterkast en alle componenten daarin geschikt voor max 3 x 63A?

Ik ben niet goed in schema's maar het idee is dat je een extra 3 x 63A zekering zet voor alle gebruikers. De PV groep zit niet achter die nieuwe 3 x 63A groep.

Op deze manier zul je nooit meer dan 3 x 63A kunnen verbruiken.

Overigens lijkt het of je dus nog 3 x 230 V x 13 A marge hebt, ga je een 3 fase omvormer plaatsen met een vermogen van meer dan 9 kW?

@kabeltjekabel vind het altijd wel leuk om dit soort vragen te beantwoorden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die automaat van 60A slaat natuurlijk helemaal nergens op. Wat zit daar achter? Direct stopcontacten? Extra verdeler? Indien extra verdeler; wat voegt die 60A automaat dan toe? > niks. Indien geen extra verdeler; wat moet je alledrie de fasen in de woonkamer :?

Die extra aardlekschakelaar op de leiding naar de PV voegt niks toe, want is dezelfde als je aan het begin hebt. De tweede 20A automaat in serie voegt ook niks toe.

Verder zou je eens kunnen nadenken over het algemeen veiliger maken van je installatie dmv 30 mA aardlekbeveiliging. Volgens mij heeft het AREI daar nog net geen verbod op..

Beveiligen van componenten doe je door extra af te zekeren op rating van je aardlekschakelaars / railssyteem. Dus dan zou je op de twee fasen van de PV een extra 63A automaat kunnen toevoegen. In jouw geval is de theoretische overschrijding echter zo gering dat ik dat achterwege zou laten. PV kun je ook niet overbelasten zoals je wel de hoofdzekering kunt overbelasten.
busscherski schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:30:
Als ik het goed begrijp is je meterkast en alle componenten daarin geschikt voor max 3 x 63A?

Ik ben niet goed in schema's maar het idee is dat je een extra 3 x 63A zekering zet voor alle gebruikers. De PV groep zit niet achter die nieuwe 3 x 63A groep.

Op deze manier zul je nooit meer dan 3 x 63A kunnen verbruiken.

Overigens lijkt het of je dus nog 3 x 230 V x 13 A marge hebt, ga je een 3 fase omvormer plaatsen met een vermogen van meer dan 9 kW?

@kabeltjekabel vind het altijd wel leuk om dit soort vragen te beantwoorden.
Allemaal Belgische rariteiten. Die marge is zo ruim niet. Hij heeft een fasespanning van ca. 130v. 9 kW over 3 fasen verdeeld geeft dan al 23A
Maar er staat maar een enkele SMA 3,6 kW ingetekend, dus dat is maar 16A over twee fasen.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-12-2020 15:14 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:18
@kabeltjekabel
O dat zeldzame delta net met 230 V tussen de fasen en 130 V tussen fase en nul. Dat verklaart waarom het allemaal zo hoog is afgezekerd. Ik dacht ook al.
Dan zou een 3 fase omvormer ook weinig zin hebben.

@Brechtdc
Ga je 13 of 26 panelen aansluiten op die 3.68 kW omvormer? 26 zou ik veel vinden, ook al weet ik de orientaties niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:20:
@kabeltjekabel
O dat zeldzame delta net met 230 V tussen de fasen en 130 V tussen fase en nul. Dat verklaart waarom het allemaal zo hoog is afgezekerd. Ik dacht ook al.
Dan zou een 3 fase omvormer ook weinig zin hebben.
Except dat hij het zonder nul heeft :P . Maar ok, al heb je het met nul dan gebruik je die nu niet meer.

3-fase omvormers die met die spanning werken zijn nogal zeldzaam volgens mij.
busscherski schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:20:
@Brechtdc
Ga je 13 of 26 panelen aansluiten op die 3.68 kW omvormer? 26 zou ik veel vinden, ook al weet ik de orientaties niet.
Ja, 26x 375 Wp is wel heel gortig ja. Dat is 9,75 kWp. Dan zou ik eerder denken aan 2x SMA 3.0