[Car] JBL GX 963 speakers schijnbaar opgeblazen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan11
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-12-2020
Goedenavond,

In mijn oude Volvo (940 estate) project was de audio aan de beurt..

Gekocht:

Pioneer MVH-S520DAB autoradio.
2 Pioneer speakers voor in de voordeuren
2 JBL GX 963 speakers voor in de zijkant van de bodem vd kofferbak. 2 ‘bakken’ zitten aan de zijkant dus aardige klankkast dacht ik.

Alles aangesloten (ben geen techneut maar dit lukt me wel redelijk). Gelet op plus-min ed.

Het resultaat: Vanaf het begin vond ik het geluid van achteren ietwat tegenvallen... maar goed dat kan.

Na een maand of 3 krijg ik een resonantie bij lagere tonen. En ik rijd 2 a 3 keer in de week en verkracht -het met liefde ingebouwde setje- zeker niet door het volume absurt hard te zetten.
Terug naar de winkel.. een schrapend geluid bij het inveren. Geen verbrande lucht, terug naar jbl.
Daarna gebeld door de winkel. Bij nader inzien zijn ze toch opgeblazen aldus de heren. Opsturen heeft geen zin: eigen schuld. Daar sta je dan met je goede gedrag.

Nu ik de kans minimaal acht dat ik ze heb opgeblazen Agv volume vraag ik me af wat hier gebeurd kan zijn!?

Ik wil ze nog wel een keer kopen (wel zo makkelijk met inbouwen), maar heb geen zin in een herhaling van dit verhaal. In mijn jongere jaren gebeurde er wel spannendere dingen met mijn speakers, maar destijds speelde het gewoon door..

Wie heeft suggesties?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 19:43

Jag

Raar verhaal idd. Was de behuizing van JBL gx 963 speakers gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een aanlopende spreekspoel kan zowel worden veroorzaakt door thermische overbelasting (langdurig hoog volume, lijm verbandt, windingen spreekspoel laten los) als door de luidsprekers eenmalig te harde lage tonen te voeren (conus maakt een te grote slag, spreekspoel slaat tegen de poolplaat en vervormt).

Heeft de medewerker van de winkel ook uitgelegd waarom hij tot de conclusie is gekomen dat de luidsprekers opgeblazen zijn?

Waren de luidsprekers direct op de autoradio aangesloten of zat er een versterker tussen? In het tweede geval, welke versterker?

Ik vermoed dat autoluidsprekers standaardmaten hebben en dat een 6" x 9" set van een ander merk ook zo past.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 05-12-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 20:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

probleem met de radio misschien? Kun je eens meten of er DC op de output staat? Ook meteen de hele oude bedrading meenemen in die test, misschien is daar wat aan de hand.

[ Voor 36% gewijzigd door AtomicShockwave op 06-12-2020 09:14 ]