Wegvallen van geluid - Rare audiosetup fixen 2.0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:23
Laatst had ik een topic gemaakt over de audiosetup in mijn studentenhuis. Ik kreeg wat tips en heb goedkoop geprobeerd het te fixen met een DAC.
De meningen waren verdeeld over of dit de oplossing was, helaas was het ook niet de oplossing.
De setup begint bij een Xbox One, die via HDMI naar de TV gaat om daar vervolgens digitaal naar een goedkope DAC te gaan via Toslink. Hier gaat het over in tulp naar de Nakamichi RE-3 versterker/receiver. Hier gaat het via speakerkabels naar de Eltax Acura 150 speakers. De versterker is tweedehands, de speakers zijn tweedehands, de kabels en DAC zijn nieuw.

Het probleem is dat heel vaak, maar alleen bij bepaalde nummers er beats weg vallen. Alsof de speakers even moeten slikken ofzo, het geluid valt heel kort eventjes weg. Het is sinds de DAC is aangesloten maar vind het zo raar dat dit ineens gebeurt. Ik heb een audiofragment, alleen weet niet hoe ik die zo snel kan toevoegen aan deze topic. Je hoort op bijna elke beat een heel kleine wegvaller, maar dit is nóg beter te horen in het echt. Het is alleen bij bepaalde nummers ook, maar wel veel. Alsof een bepaalde frequentie niet lukt ofzo.
De oude topic heet "Rare audiosetup fixen". Deze had ik geplaatst omdat ik het geluid niet goed genoeg vond over het algemeen omdat ik het ook raar aangesloten vond.

Ik hoop dat iemand weet wat hier mis is in ieder geval, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Dan neigt het toch wel naar dat daar het probleem kan zitten. Kan je een ander apparaat aansluiten op de DAC? Xbox rechtstreeks via S/PDIF in plaats van via de TV laten lopen? Geen idee of men die uitgang er nog op heeft zitten. Er zitten best wat schakels in je keten maar het is niet extreem exotisch. Welk signaal laat je de Xbox uitsturen? Stel die eens in op 2.0 stereo. Daar wil je toch naartoe en voorkom je dat er iets in de keten gaat lopen scalen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
Goede opmerking, heb ik al wel eens gedaan, maar het is niet echt praktisch voor de simpele student,
TV kijken, xbox en zelfs ps4 spelen gaat allemaal via die TV dus anders zou je de hele tijd moeten over schakelen.
Het probleem was eerst dat ik mij niet kon voorstellen dat een AUX kabel in de koptelefoonuitgang van de TV goed geluid kon produceren, dus heb ik het digitaal door laten trekken naar een DAC, leek mij zeker beter.

Ik had volgens mij al gekeken naar de instellingen van de Xbox audio, zou niks mis mee moeten zijn maar zal nog een keer checken.

Ik ben ook bang dat de DAC het probleem is, maar ik vraag me dan af hoe het oude systeem het wel relatief prima deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Stefan de Bokx schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:18:
Goede opmerking, heb ik al wel eens gedaan, maar het is niet echt praktisch voor de simpele student,...
Het is puur om te testen waar het probleem ligt. Afgaande op je verhaal lijkt het de DAC te zijn maar je moet uitsluiten wil je het zeker weten. En uitsluiten betekent wisselen en andere apparaten testen. Je kan ook deze DAC retour sturen wegens defect of Wet Koop op Afstand en een nieuwe bestellen. Heb je wederom hetzelfde probleem heb je twee keer een kapotte DAC (kan, maar de kans is klein) of het probleem zit hem toch ergens anders in.
Stefan de Bokx schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:18:
Ik ben ook bang dat de DAC het probleem is, maar ik vraag me dan af hoe het oude systeem het wel relatief prima deed.
Met de DAC moet het ook prima werken. Het is alleen uitsluiten waar het aan ligt. Je hebt nu meerdere nieuwe schakels toegevoegd aan de keten. Naast de DAC ook nog een optische kabel en mogelijk een andere analoge interlink vanaf de DAC naar de amp.

Mogelijk stuurt de XBox Dolby 5.1 uit wat de TV terugzette naar 2.0 stereo voor de hoofdtelefoon uitgang maar stuurt de S/PDIF wel 5.1 door en vindt de DAC dat niet leuk. Er zijn aanzienlijk wat opties aan de te wijzen waar het fout kan gaan. Vandaar wisselen, uitsluiten en instellingen controleren.

[ Voor 37% gewijzigd door FeaR op 03-12-2020 16:25 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan de Bokx
De instellingen staan op stereo uncompressed. Dat zit dus wel goed, inderdaad die dac maar eens mee spelen.