Samsung UE55TU7172 | geluid naar receiver via 2e HDMI poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-07 09:41
Mijn vraag
Ik heb een samsung ue55tu7172. Hier zitten 2 Hdmi poorten op.
Weet iemand of het mogelijk is om mijn mibox aan te sluiten op HDMI1 en dan het geluid terug te sturen via HDMI2 naar mijn receiver?
Ik zoek me rot om hier meer informatie over te vinden maar ik vind geen duidelijke oplossing.

De reden dat ik dit vraag is dat mijn Onkyo (tx-nr636) geen HDR beelden door kan geven.

Een andere oplossing zou een splitter kabel zijn waarbij van de mibox naar de onkyo én de tv gaat.

Beste antwoord (via Frazzy op 03-12-2020 15:38)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 08:20

FeaR

In GoT we trust

Frazzy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:41:
Zoals ik het begrijp in de manual zou in mijn situatie (en zo is het met mijn vorige tv ook altijd geweest) alles aangesloten moeten zijn op mijn receiver en dan de receiver in de ARC poort.

Op die manier kan de receiver beeld doorsturen naar de tv en als ik bijvoorbeeld netflix op de tv zou willen kijken kan ik dan het geluid via dezelfde kabel terug krijgen van de TV.
Klopt. Dan gebruik je ARC alleen voor apps op de TV en de CI-module. Andere bronnen sturen beeld en geluid naar de receiver en alleen het beeld komt vis HDMI Out naar de TV. Geluid van externe bronnen bereikt de TV niet eens meer
Omdat ik HDR wil gebruiken kan ik de receiver niet meer als doorvoer gebruiken en vroeg ik me af of ik de mibox in de tv kon steken en dan het geluid terug kon krijgen. Dit lijkt gewoon niet te werken.
Vanwaar stel je die vraag dan niet in de Topic Start? Uit deze post/quote blijkt dat je het geprobeerd hebt en dat het niet werk, de TS stelt alleen de vraag of het kan. Of het kan is een RTFM of Google, als het niet werkt is het een ander verhaal. Want ja, het zou moeten werken.
Ik zal er voor voorlopig een toslink tussen doen en op zoek gaan naar een HDMI splitter zodat ik hdr naar de tv kan sturen en atmos naar de receiver vanaf de Mibox. Dat lijkt me zoals ik het nu begrijp de enige oplossing.
Of een receiver kopen met HDMI 2.1 en daarmee de gehele keten HDMI 2.1 maken. Al zou ik daar voorlopig niet instappen met de huidige issues die er zijn net HDMI 2.1 en 4K 120 Hz materiaal. Nu zal jouw bron geen 120 Hz op die resolutie doen maar als het een terugroepactie wordt van de receiver zal je toch mee moeten doen voor mocht er ooit een console komen of wil je de receiver ooit verkopen. Of je niet al te druk maken over HD Audio en "genoegen nemen" (mits je überhaupt verschil kan horen) met gewoon DD en DTS. Dat laatste is mogelijk nog wel het makkelijkst.

Let wel dat je een goede splitter koopt die ook HDCP doorzet, anders ga je nog nat. In theorie gaat het verder werken maar praktijk? Ik ben nooit fan van passieve splitters.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 03-12-2020 15:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-10 21:32
Als je tv een ARC (audio return channel) aansluiting heeft kan dat.

Anders wellicht een toslink kabeltje van je tv naar de receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Je zou even moeten kijken wel HDMI poort HDMI-ARC ondersteund. Op die aansluiting zou je dan je versterker moeten aansluiten.

..edit..
Wat @mcDavid net iets eerder zei dus.

[ Voor 13% gewijzigd door urf op 03-12-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
He McDavid,

Dank je voor je antwoord. Ik heb HDMI2 is ARC, daar kan ik mijn receiver op aansluiten. Ik kan echter nergens vinden hoe ik de tv kan vertellen dat ik het geluit van HDMI1 wil uitsturen via HDMI2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Heb je deze mibox? Die heeft ook nog een aparte audio uitgang volgens de specs. Die zou je rechtstreeks in je versterker kunnen prikken en dan beeld via HDMI naar je tv.

Dus ook als je HDMI-ARC niet werkend krijgt, heb je daar nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
Dat zou een optie zijn maar dan verlies ik Dolby Atmos. Die kan geloof ik niet over die uitgang. Hetzelfde geld voor Toslink

Wat ik dus eigenlijk zoek is een instelling waarmee ik geluid van HDMI1 naar HDMI2 kan sturen als output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Frazzy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:12:
Dat zou een optie zijn maar dan verlies ik Dolby Atmos. Die kan geloof ik niet over die uitgang. Hetzelfde geld voor Toslink.
Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD ga je ook met HDMI ARC niet krijgen. HDMI ARC en S/PDIF Out zijn gelijk en bieden qua audio geen meerwaarde in het voordeel van één van die twee. Pas met eARC (wat de Onkyo niet heeft) kan je op hogere bandbreedtes audio terugsturen. ATMOS over S/PDIF dan wel ARC gaat wel maar dan op de track van een lagere bandbreedte (gemixed in Dolby Digital Plus).

Persoonlijk zou ik beeld rechtstreeks naar de TV sturen met HDMI en dan voor S/PDIF naar de receiver gaan. De TV als hub gebruiken kan ook nadelen hebben. Zo moet de TV altijd aan staan, ook als je alleen muziek wilt luisteren. Tevens is het de vraag of de TV met alle tracks overweg kan. DTS 5.1 ondersteuning is en blijft een dingetje. Heb je met rechtstreeks naar de receiver geen last van.
Wat ik dus eigenlijk zoek is een instelling waarmee ik geluid van HDMI1 naar HDMI2 kan sturen als output
En dat staat niet in de handleiding? HDMI ARC is toch wel een instelling die in veel handleidingen voor komt. De initiële vraag in de TS doet me vermoeden dat de handleiding er nog niet bij is gepakt.

Mits je dus HDMI ARC wilt gebruiken, zie het verhaal hierboven.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 03-12-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
He Fear,

Dank je voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb de manual doorgelezen en krijg het niet werkend dus vandaar mijn vraag.

Zoals ik het begrijp in de manual zou in mijn situatie (en zo is het met mijn vorige tv ook altijd geweest) alles aangesloten moeten zijn op mijn receiver en dan de receiver in de ARC poort.

Op die manier kan de receiver beeld doorsturen naar de tv en als ik bijvoorbeeld netflix op de tv zou willen kijken kan ik dan het geluid via dezelfde kabel terug krijgen van de TV.
Dit staat duidelijk omschreven in de manual (die ik overigens van internet heb geplukt want zat niet in de doos)

Omdat ik HDR wil gebruiken kan ik de receiver niet meer als doorvoer gebruiken en vroeg ik me af of ik de mibox in de tv kon steken en dan het geluid terug kon krijgen. Dit lijkt gewoon niet te werken.

Ik zal er voor voorlopig een toslink tussen doen en op zoek gaan naar een HDMI splitter zodat ik hdr naar de tv kan sturen en atmos naar de receiver vanaf de Mibox. Dat lijkt me zoals ik het nu begrijp de enige oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Frazzy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:41:

Klopt. Dan gebruik je ARC alleen voor apps op de TV en de CI-module. Andere bronnen sturen beeld en geluid naar de receiver en alleen het beeld komt vis HDMI Out naar de TV. Geluid van externe bronnen bereikt de TV niet eens meer
Vanwaar stel je die vraag dan niet in de Topic Start? Uit deze post/quote blijkt dat je het geprobeerd hebt en dat het niet werk, de TS stelt alleen de vraag of het kan. Of het kan is een RTFM of Google, als het niet werkt is het een ander verhaal. Want ja, het zou moeten werken.
Of een receiver kopen met HDMI 2.1 en daarmee de gehele keten HDMI 2.1 maken. Al zou ik daar voorlopig niet instappen met de huidige issues die er zijn net HDMI 2.1 en 4K 120 Hz materiaal. Nu zal jouw bron geen 120 Hz op die resolutie doen maar als het een terugroepactie wordt van de receiver zal je toch mee moeten doen voor mocht er ooit een console komen of wil je de receiver ooit verkopen. Of je niet al te druk maken over HD Audio en "genoegen nemen" (mits je überhaupt verschil kan horen) met gewoon DD en DTS. Dat laatste is mogelijk nog wel het makkelijkst.

Let wel dat je een goede splitter koopt die ook HDCP doorzet, anders ga je nog nat. In theorie gaat het verder werken maar praktijk? Ik ben nooit fan van passieve splitters.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 03-12-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
Ik geloof niet dat er iemand bestaat die het verschil tussen Atmos en DTS-HD niet kan horen maar dat zal dan meer aan mij liggen ben ik bang.

Deze receiver is nog niet aan vervanging toe en mag nog een jaar of 4 á 5 mee.
De splitter zal dus de oplossing moeten bieden. We zullen zien waar ik daarmee terecht kom.

Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1