Vragen Smart Home / Voorbereiding huis (renovatie)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-02 14:13
Ik ben bezig met m’n huis te renoveren en momenteel is alles gestript (bezetsel is er in het hele huis afgehaald).
Volgende stap is de elektriciteit conform maken en extra stopcontacten + internetbedrading etc. voorzien.
Welke tips hebben jullie om future proof te zijn om nadien (binnen een jaartje ofzo) makkelijk domotica/smart home toepassingen/hardware te kunnen integreren?
Je vind op het internet zó enorm veel (vaak tegenstrijdige) info, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat ik zelf al opgezocht heb is zorgen dat aan elke lichtschakelaar/stopcontacten ook een nuldraad toekomt, zodat er later slimme dimmers/schakelaars geïnstalleerd kunnen worden. (ik ben helaas een leek qua elektriciteit).
Nog andere zaken die ik nu best doe om me het leven later makkelijker te maken qua smart home toepassingen?

Ik zou graag volgende dingen willen hebben/bedienen/koppelen in m'n huis:
  • m’n verlichting koppelen en automatisch bedienen adhv sensors of voice control
  • slimme deurbel (deze heb ik al, Eufy Wireless Doorbell 2K)
  • slim deurslot
  • slimme thermostaat + thermostatische kranen die automatisch bediend kunnen worden
  • slimme elektrische rolluikbediening
... en dit aan de hand van sensoren (beweging, licht, temperatuur) en voice commands

Verder stel ik me volgende vragen:
  • Athom Homey Pro of Fibaro Homecenter 3 (of nog een andere smart home hub)? (ik ben zelf software programmeur, dus wat schakelingen etc programmeren of wat in nieuwe code duiken om hier en daar iets te tweaken, geen probleem, maar liggen knutselen met Raspberry Pi en USB sticks + Home Assistant, daar wil ik m’n tijd niet insteken, om echt van nul te beginnen en alles te gaan liggen opbouwen). Wat zijn de grootste verschillen tussen de Homey Pro en Homecenter 3?
  • Welke technologie gebruiken voor lichtschakelaars ‘smart’ te maken? Z-wave / Zigbee / WiFi? En waarom? Ik dacht te gaan voor Z-wave, maar ik lees her en der dat dit stilaan voorbij gestreefd is + dit is ook de duurste van de 3 qua onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
De belangrijkste vraag is dus: Wat moet ik nu al zeker in orde maken qua elektriciteit (of andere zaken) zodat ik later zonder al te veel problemen Domotica in m'n huis kan introduceren.

Dus... Welke tips hebben jullie om future proof te zijn om nadien (binnen een jaartje ofzo) makkelijk domotica/smart home toepassingen/hardware te kunnen integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 12:29

dread

Sluwe vlaming

Heel interessante materie. Ik zit eigenlijkmet hetzelfde soort vragen. Je bent al verder in het proces van huisrenovatie zelf. Ik ga dit draadje volgen.
Ik zie ook door de bomen het bos niet meer qua software platformen.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 17:39
Ik zou beginnen met het beslissen van je "Smart Home Hub". Het verschil tussen Homey en Fibaro HC3 is dat de HC3 alleen Z-Wave doet en Homey zo'n beetje alles. Als je dus een keer een WifI based schakelaar oid wilt gebruiken, dan kan je er niet heel veel mee met een HC3 maar wel met een Homey.

Ik zelf gebruik Home-Assistant wat tegenwoordig vrij simpel is (vergeleken met toen ik begon 😀), maar ik snap dat je er wat huiverig voor bent. Ik vind het wel heerlijk dat ik gewoon zelf kan kiezen wat ik koop (soms ga ik voor goedkoop, some voor kwaliteit), alles werkt. Wat dat betreft denk ik dat Homey een betere keuze is.

Hiermee beantwoord ik ook meteen je 2e vraag, de Homey kan zowel Zigbee als Z-Wave aan. Ik heb alles op Zigbee en dat werkt erg goed. Ik heb wel meerdere "zigbee routers" nodig per verdieping anders heb ik geen goede mesh verbinding. Voordeel van Zigbee is de prijs, ik meen wel dat Z-Wave net iets stabieler draait (maar ik heb hier geen ervaring mee).

Zorg ervoor dat je op iedere verdieping een WiFi AccessPoint kunt ophangen (muur of plafond, maar niet heel veel uit), zorg dus voor genoeg loze leidingen!

Nul-draad naar de schakelaars toe brengen is zeker handig. Als je nog kan kiezen, kies dan voor diepere inbouwdozen (waar de schakelaar en stopcontacten in komen). Als die dieper zijn kan je makkelijker er iets achter zetten zoals een Shelly of inbouw-dimmer oid.

Qua lampen kan ik eigenlijk alleen Hue (of INNR) aanbevelen. Die zijn gewoon super, zit je niet met lampen die flikkeren enzo. Hue werkt altijd (en is Zigbee, dus maak je al een mesh). Het is wat duurder, maar zeker het geld waard. Die kan je (later) ook bedienen met voice, bijvoorbeeld als je Sonos One/Arc/Beam hebt (Google Assistant).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Thanks voor je reactie daxy!

Volgens mij beschikt de Fibaro HC3 ook over Zigbee communicatie: pricewatch: Fibaro Home Center 3

Dit wordt m'n eerste ervaring met smart home / domotica, dus daarom wil ik nog niet ineens ALLES van nul opbouwen, en begin ik dus liever met een basisstation / hub die al via de courante / verschillende protocollen kan communiceren (Zigbee, Z-Wave, WiFi, ...). Later, als ik wat meer smart home ervaring heb schakel ik misschien alsnog over naar de Home Assistant.

Dat van die WiFi access point op elke verdieping dat was ik al van plan, ik zorg sowieso voor bedraad internet op alle verdiepingen, stond al op de planning.

Nul draad naar alle schakelaars ga ik zeker ook doen, en dat van die diepte van de inbouwdoosjes had ik ook al ergens gelezen, en daar ga ik ook zeker voor zorgen (nu ik toch bezig ben met renoveren). Goeie tip!

Ik DACHT gelezen te hebben dat niet ELK Zigbee device een mesh vormt, ik dacht enkel diegene die rechtstreeks op het elektriciteitsnet aangesloten zijn (dus ik veronderstel dat de Hue lampen geen mesh punt is, maar ik kan fout zijn).

Bedankt al voor de tips, zeer nuttig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 17:39
Ik denk dat je het goed aanpakt. Begin klein en bouw je smarthome rustig verder uit. Dat heb ik ook gedaan en nu is bijna alles smart beneden. Kleine waarschuwing: Het is best verslavend!!! Op een gegeven moment wil je _alles_ automatiseren :D

Ik lees weinig goeds over de HC3 (2 reviews of tweakers en de discussie via je link is ook niet veel soeps). Ik ken alleen de HC2 welke ik 2x gezien heb bij mijn zwager. Ik vond het er een beetje jaren 2000 uitzien 😀

Bij Zigbee is (in principe) alles wat op stroom aangesloten is een "Zigbee router" en wordt onderdeel van je Mesh. Alle lampen zijn wel degelijk een router, zelfs mijn Ikea kastverlichting-driver en zigbee smart-plugs. Ik heb nu 20 zigbee routers en overal bereik.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-07 13:28
Als je echt nog vol bent aan het renoveren kun je zelfs eventueel naar ieder stopcontact/lichtpunt een leiding leggen die direct naar een centrale kast gaat. Op die manier kun je later heel goed nog KNX systemen of een PLC systeem opzetten voor je domotica.

Natuurlijk kost dit wel meer moeite/geld/tijd, maar het kan je ook extra mogelijkheden opleveren. Het is maar net hoe ver je wil gaan met de domotica hobby :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilona_r
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-02 23:50
Ik ben zeker geen expert maar ik raadt aan om ruim voldoende stopcontacten in je meterkast te laten maken voor alle hubs die er bij komen.

We hebben er een voor HUE, een voor de Tado thermostaat en we willen binnenkort nog een slim slot en een videodeurbel ophangen, dat zijn er nog 2 bij.

We hebben zelf bij alle lampen waarbij het praktisch is lampen van Hue hangen, ze werken prima maar je bent wel beperkt in het type lampen dat je neer kunt zetten omdat het geen lampen zijn die je in het zicht wil hangen (op de nieuwe filamentlampen na) en ook verlichting met veel individuele lampen wordt toch wel zwaar in de portemonnee. Ik zou daarom als je toch alles open hebt liggen ruimte houden voor de Shelly schakelaars.

Ohja, slimme thermostaatknoppen zijn een thermostaatkraan nodig, dat was ook een zure appel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Robbiedobbie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:06:
Als je echt nog vol bent aan het renoveren kun je zelfs eventueel naar ieder stopcontact/lichtpunt een leiding leggen die direct naar een centrale kast gaat. Op die manier kun je later heel goed nog KNX systemen of een PLC systeem opzetten voor je domotica.

Natuurlijk kost dit wel meer moeite/geld/tijd, maar het kan je ook extra mogelijkheden opleveren. Het is maar net hoe ver je wil gaan met de domotica hobby :)
Thanks voor de tip, maar vermits dit m'n eerste domotica ervaring wordt, ga ik me nog niet aan een bedraad systeem wagen (alsook heb ik er momenteel de financiële middelen niet voor). Mede daarom zoek ik nu uit wat ik nu al kan/moet doen nu ik aan het verbouwen ben om later zo vlot mogelijk een draadloos domoticasysteem in te kunnen bouwen.

Als ik ooit aan een bedraad systeem begin, dan zal het voor in een volgend huis zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Ilona_r schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:09:
Ik ben zeker geen expert maar ik raadt aan om ruim voldoende stopcontacten in je meterkast te laten maken voor alle hubs die er bij komen.

We hebben er een voor HUE, een voor de Tado thermostaat en we willen binnenkort nog een slim slot en een videodeurbel ophangen, dat zijn er nog 2 bij.

We hebben zelf bij alle lampen waarbij het praktisch is lampen van Hue hangen, ze werken prima maar je bent wel beperkt in het type lampen dat je neer kunt zetten omdat het geen lampen zijn die je in het zicht wil hangen (op de nieuwe filamentlampen na) en ook verlichting met veel individuele lampen wordt toch wel zwaar in de portemonnee. Ik zou daarom als je toch alles open hebt liggen ruimte houden voor de Shelly schakelaars.

Ohja, slimme thermostaatknoppen zijn een thermostaatkraan nodig, dat was ook een zure appel 8)7
Wat bedoel je met 'stopcontacten in je meterkast', stopcontacten zitten toch in je muur? 8)7
Aan je meterkast hoef je toch niets te doen als je met een draadloos systeem werkt? Toch?

Idd, de sturing van de lampen lijkt me veel handiger (en goedkoper) in de schakelaar, dan dat je elke lamp apart gaat sturen (stel dat je bijvoorbeeld 8 spots hebt in je keuken, dan heb je maar 1 'slimme' schakelaar nodig <=> 8 'slimme' spots).

Wat bedoel je met een 'thermostaatkraan'? Voor zover ik weet heb je gewoon:
1) een slimme thermostaat (die modulerend samenwerkt met je CV)
2) op elke radiator die je wil bedienen een slimme thermostaatknop zodat slimme thermostaat zelf kan sturen welke kraan meer open moet en welke meer dicht. Op die manier kan de slimme thermostaat de temperatuur perfect per kamer regelen (adhv temperatuursensoren) zonder dat je hoeft in te grijpen. (Als ik het allemaal goed begrijp toch...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilona_r
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-02 23:50
Wat bedoel je met 'stopcontacten in je meterkast', stopcontacten zitten toch in je muur? 8)7
Aan je meterkast hoef je toch niets te doen als je met een draadloos systeem werkt? Toch?

Idd, de sturing van de lampen lijkt me veel handiger (en goedkoper) in de schakelaar, dan dat je elke lamp apart gaat sturen (stel dat je bijvoorbeeld 8 spots hebt in je keuken, dan heb je maar 1 'slimme' schakelaar nodig <=> 8 'slimme' spots).

Wat bedoel je met een 'thermostaatkraan'? Voor zover ik weet heb je gewoon:
1) een slimme thermostaat (die modulerend samenwerkt met je CV)
2) op elke radiator die je wil bedienen een slimme thermostaatknop zodat slimme thermostaat zelf kan sturen welke kraan meer open moet en welke meer dicht. Op die manier kan de slimme thermostaat de temperatuur perfect per kamer regelen (adhv temperatuursensoren) zonder dat je hoeft in te grijpen. (Als ik het allemaal goed begrijp toch...)
Stopcontacten, stroompunten, in ons geval stekkerdozen (inmiddels). Het is natuurlijk niet nodig om alle hubs per sé in de meterkast te stoppen, maar meestal zit deze wel op een handig punt (in de hal voor de voordeur domotica, aan de andere kant van de muur waar je thermostaat aan hangt etc) Makkelijke plek dus om de hubs in te verstoppen zodat ze overal goed verbinding mee kunnen maken. Zelfs als je draadloos van plan bent te werken is het gebruikelijk om daar je wifi apparaat neer te zetten.

Bij radiatoren heb je dus twee dingen, een radiatorkraan en een thermostatische radiatorkraan. Het stukje leiding net voor je radiator. De radiatorkraan zet je open of dicht, de thermostatische kraan regelt de flow op basis van op welke stand je de knop gezet hebt. De thermostaatknop zelf zit dus óver die kraan heen.

Als je een radiatorkraan hebt dan heb je dus dikke pech :/ , dan mag je eerst alles radiatorkranen vervangen voor thermostatische radiatorkranen omdat de slimme knoppen deze nodig zijn om de flow bij te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Ilona_r schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:44:
[...]

Stopcontacten, stroompunten, in ons geval stekkerdozen (inmiddels). Het is natuurlijk niet nodig om alle hubs per sé in de meterkast te stoppen, maar meestal zit deze wel op een handig punt (in de hal voor de voordeur domotica, aan de andere kant van de muur waar je thermostaat aan hangt etc) Makkelijke plek dus om de hubs in te verstoppen zodat ze overal goed verbinding mee kunnen maken. Zelfs als je draadloos van plan bent te werken is het gebruikelijk om daar je wifi apparaat neer te zetten.

Bij radiatoren heb je dus twee dingen, een radiatorkraan en een thermostatische radiatorkraan. Het stukje leiding net voor je radiator. De radiatorkraan zet je open of dicht, de thermostatische kraan regelt de flow op basis van op welke stand je de knop gezet hebt. De thermostaatknop zelf zit dus óver die kraan heen.

Als je een radiatorkraan hebt dan heb je dus dikke pech :/ , dan mag je eerst alles radiatorkranen vervangen voor thermostatische radiatorkranen omdat de slimme knoppen deze nodig zijn om de flow bij te kunnen stellen.
Ik ga voor draadloos, en dan lijkt het me toch eender waar in huis ik m'n basisstation/hub zet, zolang het maar goede internetverbinding heeft (liefst bedraad). Ik heb een bel-etage en ben van plan om naar elke verdieping een internetkabel te trekken en op elke verdieping een router te zetten... Zodat ik zeker overal goede wifi ontvangst heb.

Qua thermostaatkranen, dat ben ik idd ook van plan om ineens te veranderen. M'n huis is momenteel toch helemaal gestript en ik heb momenteel gewoon ouderwetse open/toe kranen. Ik wil deze nu vervangen door thermostatische kranen en afhankelijk van het prijsverschil, ineens ook met slimme thermostatische kranen.
Alle radaiotoren moeten toch afgekoppeld worden en van de muur gehaald om de bezetting erachter af te kappen en alles opnieuw te laten bezetten + alle radiatoren opnieuw af te schuren en te schilderen. Dus dan doe ik dat gelijk mee in 1 beweging.

Thanks voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:00
Goede tips al.

Ikzelf zit nu ook in deze fase, alhoewel ik geen huis hoef te renoveren. Komende zaterdag ga ik het huis weer bekijken en dan kan ik mijn aandacht ook even geven aan de huidige infrastructuur van de woning.
Via BlackFriday mooie deals gescoord, dus daar is de basis mee gemaakt (Philips Hue/Tado). De volgende stap is de keuze voor de aansturing, ik neig naar HomeAssistent met een RP4.

Het belangrijkste is mijn vriendin "smart" te krijgen en te houden, oftewel overzichtelijkheid en (foolproof) aansturing is het belangrijkste.

[ Voor 8% gewijzigd door RobinFoot op 08-12-2020 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:25
misschien kun je hier nog wat inspiratie vinden?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1