Ik ben bezig met m’n huis te renoveren en momenteel is alles gestript (bezetsel is er in het hele huis afgehaald).
Volgende stap is de elektriciteit conform maken en extra stopcontacten + internetbedrading etc. voorzien.
Welke tips hebben jullie om future proof te zijn om nadien (binnen een jaartje ofzo) makkelijk domotica/smart home toepassingen/hardware te kunnen integreren?
Je vind op het internet zó enorm veel (vaak tegenstrijdige) info, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Wat ik zelf al opgezocht heb is zorgen dat aan elke lichtschakelaar/stopcontacten ook een nuldraad toekomt, zodat er later slimme dimmers/schakelaars geïnstalleerd kunnen worden. (ik ben helaas een leek qua elektriciteit).
Nog andere zaken die ik nu best doe om me het leven later makkelijker te maken qua smart home toepassingen?
Ik zou graag volgende dingen willen hebben/bedienen/koppelen in m'n huis:
Verder stel ik me volgende vragen:
Volgende stap is de elektriciteit conform maken en extra stopcontacten + internetbedrading etc. voorzien.
Welke tips hebben jullie om future proof te zijn om nadien (binnen een jaartje ofzo) makkelijk domotica/smart home toepassingen/hardware te kunnen integreren?
Je vind op het internet zó enorm veel (vaak tegenstrijdige) info, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Wat ik zelf al opgezocht heb is zorgen dat aan elke lichtschakelaar/stopcontacten ook een nuldraad toekomt, zodat er later slimme dimmers/schakelaars geïnstalleerd kunnen worden. (ik ben helaas een leek qua elektriciteit).
Nog andere zaken die ik nu best doe om me het leven later makkelijker te maken qua smart home toepassingen?
Ik zou graag volgende dingen willen hebben/bedienen/koppelen in m'n huis:
- m’n verlichting koppelen en automatisch bedienen adhv sensors of voice control
- slimme deurbel (deze heb ik al, Eufy Wireless Doorbell 2K)
- slim deurslot
- slimme thermostaat + thermostatische kranen die automatisch bediend kunnen worden
- slimme elektrische rolluikbediening
Verder stel ik me volgende vragen:
- Athom Homey Pro of Fibaro Homecenter 3 (of nog een andere smart home hub)? (ik ben zelf software programmeur, dus wat schakelingen etc programmeren of wat in nieuwe code duiken om hier en daar iets te tweaken, geen probleem, maar liggen knutselen met Raspberry Pi en USB sticks + Home Assistant, daar wil ik m’n tijd niet insteken, om echt van nul te beginnen en alles te gaan liggen opbouwen). Wat zijn de grootste verschillen tussen de Homey Pro en Homecenter 3?
- Welke technologie gebruiken voor lichtschakelaars ‘smart’ te maken? Z-wave / Zigbee / WiFi? En waarom? Ik dacht te gaan voor Z-wave, maar ik lees her en der dat dit stilaan voorbij gestreefd is + dit is ook de duurste van de 3 qua onderdelen.