Monitoren kapot door videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 13:41
Voor een kennis heb ik onlangs een PC geupgrade, PC is zo'n beetje helemaal verbouwd, monitor is hetzelfde gebleven.

Als videokaart zit er een goedkope no-name (nou ja, geen echte name) TNT M64 16MB in.

Irritante is dat de monitor (een 17" Digitaal Samsung) er half mee ophield zodra ik deze aansloot op de nieuwe videokaart. Het groene kanon hield er helemaal mee op :(

Ik natuurlijk alle stekkers gecontroleerd e.d., toen voor de zekerheid de monitor maar aan een andere PC gehangen en ja hoor, ook daar geen groen. Ding weggebracht voor reparatie en 200 piek verder doet de monitor het weer.

Ondertussen had ik echter tijdelijk een 21" Philips (analoog) aan die kaart gehangen. 't was toevallig dat die monitor kapot ging, maar ja, kan gebeuren dacht ik en tijdens de reparatie wilde die mensen toch met de PC werken.

Ze zeiden dat de monitor in die tijd soms ineens een vaag beeld gaf en na iets van een week deed die Philips niets meer :( Ook kapot dus :( Schijnt dat 'de spoel' (weet niet precies welke) er mee op is gehouden.

Nu is het zo dat ivm de Wet Productiaansprakelijkheid de fabrikant van een product aansprakelijk is voor de schade aan mensen/objecten die ontstaat door gebreken van deze fabrikant.

Ik dus terug naar de winkel (MyCom) en daar waren ze bij de TD redelijk kort. 'Tja, nee, dat kan niet. Een videokaart heeft niet voldoende power om een monitor op te blazen'..

Klopt dat nou?
Is het werkelijk zelfs theoretisch geheel onmogelijk dat een videokaart 2 monitoren vernield?

Ik snap er in iedergeval niets van. Die Samsung is niet van z'n plek geweest en heeft het altijd perfect gedaan. Philips is wel verhuisd maar heeft het ook perfect gedaan.. Tot hij aan die TNT2 werd gehangen.

Iemand ideeen of dit kan?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
teveel Hz? daar mee kan je een monitor mollen

Verwijderd

Ja je hebt het groene pinntje van de vga connector gemold.
Effe recht buigen graag!

Krijg je met de rits rats truukjes van bonduel!

• bartvb
Eeeh, iets van 70 of 75 ofzo.
Gaf gewoon goed beeld. Niet dat er iets ging piepen ofzo.
Die Samsung (digitaal) geeft ook een 'Out of Range' melding als je um op bijvoorbeeld 150Hz aanstuurt.

Die Philips heeft ook altijd met iets van 70Hz gedraaid.

Masta:
Nope, connector was helemaal goed, heb ik nog gechecked..

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
laat maar

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Als die videokaart een hogere verversingsfrequentie gebruikt dan je monitor aankan, dan kan je idd. je monitor kapot maken.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Verwijderd

Okee, connector is optisch okee... Maar die digitale out of range melding bevat zeker wel GROENE PUNTEN? (Dat signaal ontstaat in de monitor zelf)
Dus kabel is dan toch brak! niet de monitor!

• bartvb
Maar er van uitgaande dat ik dat niet te hoog heb ingesteld?
Dus dat ik de frequentie bij alle 2 op 70Hz had staan en die 2 monitoren dat ook gewoon aan kunnen?

Kan het dan nog dat de videokaart die 2 monitoren molt?
edit:

Masta: haha, nee, daar heb ik ook naar gekeken. Ook de OSD meldingen en schermpjes waren zonder groen ;) Connector/kabel waren gewoon goed. Was echt het groene kanon dat dood was..

Verwijderd

Okee jij wint ;)

Maar dat de kaart hem molt vind ik nog errug ver gaan.. misschien was ie al half dood. En schrok ie zo van de gewildige signaalkwaliteit dat ie stierf?!

gewildige: Een ~ item, versterkend, belustigd (nieuwe vervoeging van oudbollig ned. woord.) Zie ook: geweldig en gewildadig.

• bartvb
Hmm, bij 2 monitoren?
Die kans is statistisch gezien _erg_ klein.

Verwijderd

Toch waarschijnlijk je videokaart.
Heb zelf een keer gehad dat ik de kaart software matig instelde op 75 hz.
Monitor bleef piepen.
Uit geprobeerd en op 60 hrz gezet, dacht dat beeld nu moest trillen maar bleef heel stabiel en als dia zo stil staan.
Kaart bleek gewoon continu op 120hz te blijven draaien.
Software matig dus geen gerantie dat hij daar naar toe schakeld.
Probeer het uit met andere monitor en zet hem op 60 hz.
Nu moet het beeld gaan trillen.
Zoniet dan de kaart door spoelen,
succes

• bartvb
Hmm, maar in dat geval mag die Philips eigenlijk geen beeld geven. Dat is al een wat oudere monitor en het lijkt me sterk dat die boven de 80Hz uit komt op 1024x768.

Maar in theorie kan het dus gewoon, dat je videokaart je monitoren molt..

Morgen maar eens met het hoofdkantoor van MyCom bellen. Ben niet blij ;( Heeft me allemaal flink centjes gekost :(
Pagina: 1