Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-07 16:41
Ik zoek een?
Een videokaart. Een klein halfjaar geleden heb ik mijn moederbord en CPU vervangen, omdat mijn oude CPU een zware bottleneck voor het systeem was. Dit heeft een significante boost in performance gegeven, maar toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik speel op 1440p en mijn huidige systeem heeft moeite met games op High/Ultra settings op 60+ fps houden. Ik vermoed dat mijn videokaart hiervan de oorzaak is.

Wat is je budget?
Rond de 400-450 euro. Liever minder natuurlijk, maar mocht er een goede optie zijn voor iets meer is het ook niet zo erg. Ik hoop voor mijn huidige GTX 1070 tweedehands 175-200 euro te krijgen, dus dat helpt natuurlijk ook.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen persoonlijke voorkeur. Ik heb nu dus wel een AMD CPU en ik heb een scherm dat Freesync ondersteunt. Is het dan verstandig om ook voor een AMD GPU te gaan? Of is Freesync een leuke extra maar verder niet heel belangrijk? Aan de andere kant hebben Nvidia kaarten DLSS en Raytracing, wat dan weer een pluspunt is aan die kant.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 217,20€ 217,20
1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 89,90€ 89,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB€ 52,90€ 52,90
1BehuizingenFractal Design Define S€ 73,89€ 73,89
1MonitorenAsus MG279Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 58,08€ 58,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 633,87

Dit is mijn huidige systeem. Mochten er nog andere suggesties zijn om het te kunnen verbeteren, dan hoor ik het graag.

Ik heb zelf al een beetje onderzoek gedaan en ben uiteindelijk op de RX 5700XT en de RTX 3060TI uitgekomen. De RX 5700XT heeft een aantal aantrekkelijke tweedehands opties voor rond de 400 euro, maar ik weet dus niet of dit de beste keuze is voor mij. De RTX 3060TI is blijkbaar net uitgekomen en is misschien minder betrouwbaar als het gaat om beschikbaarheid en prijs, dus ik weet niet of dit een echte optie is. Is er nog een andere kaart die ik over het hoofd heb gezien, of een kaart die gewoon een betere optie is? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 14:24
Ik zou nog even wachten eigenlijk.. simpelweg omdat al die nieuwe kaarten bijna niet leverbaar zijn, en dus duurder. En omdat niemand die nieuwe kan krijgen zijn 2ehands kaarten ook duurder (minder aanbod)

[ Voor 34% gewijzigd door Squixx op 03-12-2020 11:47 ]

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:55
Eens. De videokaartenmarkt is op dit moment hopeloos. Er zijn allerlei interessante kaarten op de markt die gewoonweg niet te krijgen zijn. En, als je er wel een op de kop kan tikken, dan is dat niet tegen MSRP.

De 3060Ti is voor je prijsklasse absoluut interessant, en competitief geprijsd voor je budget en doel. Het zou goed kunnen dat daar binnenkort een interessante AMD alternatief tegenover komt te staan. Maar, op dit moment zijn videokaarten van de laatste generatie zeldzamer dan wolven op de Veluwe.

Het voordeel is dat GTX 1070 nog steeds een capabel kaartje is om de tijd nog even te overbruggen. De markt voor tweedehands 10x0 kaarten is nog steeds niet ingestort (zeker omdat er in de prijsklasse € 100-200 geen nieuwe kaarten te koop zijn) en ik verwacht dat je daar in het komende half jaar nog zeker wel wat voor kan krijgen.

Dus... even op de handen zitten :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Helixes op 03-12-2020 11:54 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
Dat zijn duidelijke antwoorden. Een kaart als de RX 5700XT is voor mij op dit moment dus ook niet interessant genoeg? Ik zou dus beter kunnen wachten tot de 3060Ti beter verkrijgbaar/goedkoper is, of er een AMD alternatief tegenover komt te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:27
Qua videokaarten kijk je misschien nog beter even de kat uit de boom. AMD moet nog met hun equivalent van een ~400-500 euro kaart komen, volgens de geruchten worden deze rond januari verwacht. GPU leveringen in het algemeen zijn ook lastig momenteel, en dit verbetert mogelijk pas tijdens of na het eerste kwartaal van 2021. Als je geen haast hebt, zou ik gewoon aanraden te wachten.

Als je liever gewoon een 3060 Ti bestelt, deze gaat zeker je vereiste van 1440p60 op high/ultra aankunnen, en nog een beetje meer. Een 5700 XT moet dit 1440p60 normaal ook kunnen, maar prijs/performance is de kaart nu niet echt optimaal meer, en de GPU prijzen liggen momenteel hoog.

Eén ding dat me opviel aan je desktop: je RAM geheugen lijkt te lopen op 2133 MT/s - geen idee of je deze hebt overclocked of niet. Je Ryzen processor houdt van sneller RAM, en daar vallen mogelijk wel relatief goedkope en merkbare gains te halen als je je RAM set vervangt. Mik minstens op 3200 MT/s CL16 reepjes zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
@JackAvery Mijn RAM geheugen is inderdaad nog onderdeel van mijn oude systeem en dus waarschijnlijk passend bij mijn oude CPU. Het was me al opgevallen in sommige benchmarks dat deze set relatief slecht scoorde. Ik heb niks overclocked. Heb dit nog nooit gedaan en begin er eerlijk gezegd liever ook niet aan.
JackAvery schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:59:
Mik minstens op 3200 MT/s CL16 reepjes zou ik zeggen.
Ik weet niet precies wat dit betekend, maar Google vertelt me 3200 MT/s geheugensnelheid en 16 Cas Latency, daar moet ik nog wel uit kunnen komen. 16 GB is wel nog voldoende voor mijn systeem, ook met een nieuwe GPU?

Zou deze set eventueel een goede optie zijn? https://tweakers.net/pric...m2b3200c16/specificaties/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
Met een AMD Ryzen systeem koop ik zelf liever geen Corsair omdat het soms problemen geeft, maar het beste kijk je gewoon naar de QVL lijst van je moederbord om na te kijken of het setje dat je gekozen hebt, gegarandeerd compatibel is. Het setje dat je daar aangeeft staat op die lijst en zou dus perfect in orde moeten zijn.

Mocht je kiezen om je RAM up te graden, dan moet je in je BIOS het XMP profiel van je geheugen aanzetten [volgens je handleiding vind je dit onder M.I.T. -> advanced frequency settins -> Extreme Memory Profile (X.M.P.)]. Als je dit niet doet, gaat het geheugen namelijk niet aan de geadverteerde snelheid draaien. Zie het als een automatische, door de fabrikant gegarandeerde overclock.

Wacht wel even met je oude set verkopen tot je zeker bent dat je nieuwe RAM zonder issues werkt :P

Je RAM vervangen kan een paar procent extra FPS geven, in sommige gevallen kan dit zelfs 5~10 FPS schelen.

(Voor Ryzen raadt men trouwens eigenlijk meestal 3600 MT/s of sneller geheugen aan maar met een goedkoper 3200 MT/s setje ga je waarschijnlijk al een verschil zien. Zelf heb ik ook 3200 MT/s gekocht om wat geld te besparen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
Die QVL lijst is inderdaad precies wat ik nodig heb dan, dank daarvoor.
JackAvery schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:24:
Mocht je kiezen om je RAM up te graden, dan moet je in je BIOS het XMP profiel van je geheugen aanzetten [volgens je handleiding vind je dit onder M.I.T. -> advanced frequency settins -> Extreme Memory Profile (X.M.P.)]. Als je dit niet doet, gaat het geheugen namelijk niet aan de geadverteerde snelheid draaien. Zie het als een automatische, door de fabrikant gegarandeerde overclock.
Dit heb ik inderdaad onlangs met mn huidige setje gedaan. Het heeft de boel niet echt merkbaar verbeterd, maar ik kan me voorstellen dat dit vooral aan het setje ligt.
JackAvery schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:24:
(Voor Ryzen raadt men trouwens eigenlijk meestal 3600 MT/s of sneller geheugen aan maar met een goedkoper 3200 MT/s setje ga je waarschijnlijk al een verschil zien. Zelf heb ik ook 3200 MT/s gekocht om wat geld te besparen.)
Weer goed advies, dank hiervoor. Als ik zo snel rondkijk zou ik een setje met 3600 MT/s voor 80-100 euro kunnen krijgen, terwijl 3200 MT/s dan 60-70 zou zijn. Is het het eventueel waard om door te schalen naar 32 GB 3200 MT/s, of zou ik dan beter voor 16 GB 3600 MT/s kunnen gaan? Is het überhaupt nodig om door te gaan naar 32 GB of is dat echt overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
rhcp1994 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:38:

Dit heb ik inderdaad onlangs met mn huidige setje gedaan. Het heeft de boel niet echt merkbaar verbeterd, maar ik kan me voorstellen dat dit vooral aan het setje ligt.
Voor jouw huidige set gaat dat niks uitmaken want als ik het goed heb begrepen is het XMP profiel van die set ingesteld op exact dezelfde specificaties als het standaardprofiel.
Weer goed advies, dank hiervoor. Als ik zo snel rondkijk zou ik een setje met 3600 MT/s voor 80-100 euro kunnen krijgen, terwijl 3200 MT/s dan 60-70 zou zijn. Is het het eventueel waard om door te schalen naar 32 GB 3200 MT/s, of zou ik dan beter voor 16 GB 3600 MT/s kunnen gaan? Is het überhaupt nodig om door te gaan naar 32 GB of is dat echt overkill?
Dit hangt van je eigen gebruiksscenario af. Als je veel zit te multitasken tijdens het gamen (browser met veel tabs, discord, streaming...) of aan productiviteitstaken doet die voordeel halen uit veel RAM dan kan 32GB een meerwaarde zijn. Dat is vooral zelf kiezen hoeveel je wilt besteden en wat je belangrijk vindt :)

Opnieuw: je RAM upgraden gaat geen wonderen verrichten, maar het helpt wel een beetje om het maximale uit je Ryzen 3600 te kunnen halen. Ik heb het vooral vernoemd omdat je zelf vroeg naar extra suggesties. Je videokaart upgraden is natuurljik veel significanter op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
JackAvery schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:55:

Voor jouw huidige set gaat dat niks uitmaken want als ik het goed heb begrepen is het XMP profiel van die set ingesteld op exact dezelfde specificaties als het standaardprofiel.
Dit verklaart een heleboel dan 8)7
JackAvery schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:55:
Dit hangt van je eigen gebruiksscenario af. Als je veel zit te multitasken tijdens het gamen (browser met veel tabs, discord, streaming...) of aan productiviteitstaken doet die voordeel halen uit veel RAM dan kan 32GB een meerwaarde zijn. Dat is vooral zelf kiezen hoeveel je wilt besteden en wat je belangrijk vindt :)
Ik zit inderdaad veel te multitasken tijdens het gamen, ik heb meerdere monitors dus dat gaat al snel. Verreweg het grootste deel van mijn RAM gaat op aan mijn browser. Ik speel bijvoorbeeld strategiespellen terwijl ik op een ander scherm sport of een stream aan het kijken ben, vaak zit ik ook op Discord.

Ik snap inderdaad dat dit, wat je zegt, geen wonderen gaat verrichten, maar het is misschien wel een goede upgrade terwijl ik de aankoop van een nieuwe videokaart op de lange termijn schuif. Zou het dan meer waar voor mijn geld zijn als ik 32 GB 3200 MT/s neem of 16 GB 3600 MT/s? Ik neem aan dat 32 GB meer brengt dan 16 GB, maar ik ben niet bekend met die MT/s en weet dus niet hoeveel verbetering dat zou brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
rhcp1994 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:11:
Ik zit inderdaad veel te multitasken tijdens het gamen, ik heb meerdere monitors dus dat gaat al snel. Verreweg het grootste deel van mijn RAM gaat op aan mijn browser. Ik speel bijvoorbeeld strategiespellen terwijl ik op een ander scherm sport of een stream aan het kijken ben, vaak zit ik ook op Discord.

Ik snap inderdaad dat dit, wat je zegt, geen wonderen gaat verrichten, maar het is misschien wel een goede upgrade terwijl ik de aankoop van een nieuwe videokaart op de lange termijn schuif. Zou het dan meer waar voor mijn geld zijn als ik 32 GB 3200 MT/s neem of 16 GB 3600 MT/s? Ik neem aan dat 32 GB meer brengt dan 16 GB, maar ik ben niet bekend met die MT/s en weet dus niet hoeveel verbetering dat zou brengen.
Ja opnieuw, zelf kiezen hoeveel je wilt uitgeven :P Persoonlijk ben ik ook geen overclocker en zou ik - mits dezelfde prijs - altijd 32GB kiezen over wat sneller geheugen. Maar ik hoef dus niet perse het meeste uit mijn hardware te persen en hecht daar relatief weinig belang aan.

Wat zwaardere lectuur, maar mocht het je interesseren vind je hieronder een paar artikels over de impact van de kloksnelheden van RAM op Ryzen: GamersNexus (vrij technisch maar de details over OC'en enzo kan je skippen), PC Gamer (test niet op 1440p).

Beide concluderen trouwens dat een 3600 MT/s of een kwalitatief 3200 MT/s setje voldoende is voor mensen die niet gaan overclocken, en dat het aankopen van (nog) sneller RAM vooral opgemerkt gaan worden wanneer de CPU de bottleneck is - d.w.z. meestal op lagere resoluties en wanneer men heel hoge FPS zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
@JackAvery Wederom een duidelijk verhaal!

Als ik je antwoorden zo lees (gecombineerd met wat google onderzoek) lijkt een 32 GB setje op 3200 MT/s de beste optie voor mij. Google vertelt mij daarnaast dat mijn moederbord beter omgaat met 2x16 dan 4x8. Dit zou zo zijn omdat je met Quad Channel niet de maximale snelheid kan halen die je met Dual Channel wel zou halen. Klopt dit?

Na een beetje rondkijken lijkt dit setje mij een goede keuze: https://tweakers.net/pric...x-cmk32gx4m2b3200c16.html Relatief goede reviews en meerdere mensen die aangeven dat het goed werkt met mijn huidige CPU.

Zou dit inderdaad een goede optie zijn of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@rhcp1994 RTX3060Ti presteert aan RTX2080Super. dan is de keuze niet zo moeilijk. RTX5700XT is dan stukken minder.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
Hackus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:19:
@rhcp1994 RTX3060Ti presteert aan RTX2080Super. dan is de keuze niet zo moeilijk. RTX5700XT is dan stukken minder.
Dank voor je reactie. Zou het volgens jou misschien wel een goede optie zijn om te wachten voor het AMD alternatief op de RTX3060Ti, zoals anderen hier al hebben gesuggereerd? Zo zou ik bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Freesync (volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rhcp1994 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:27:
[...]

Dank voor je reactie. Zou het volgens jou misschien wel een goede optie zijn om te wachten voor het AMD alternatief op de RTX3060Ti, zoals anderen hier al hebben gesuggereerd? Zo zou ik bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Freesync (volgens mij.
RX6700(XT) staat ook op de planning ja. voor 12 januari op CES 2021.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
rhcp1994 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:18:
@JackAvery Wederom een duidelijk verhaal!

Als ik je antwoorden zo lees (gecombineerd met wat google onderzoek) lijkt een 32 GB setje op 3200 MT/s de beste optie voor mij. Google vertelt mij daarnaast dat mijn moederbord beter omgaat met 2x16 dan 4x8. Dit zou zo zijn omdat je met Quad Channel niet de maximale snelheid kan halen die je met Dual Channel wel zou halen. Klopt dit?
Eerlijk gezegd heb ik me zelf niet zo verdiept in het quad channel vs dual channel verhaal omdat het minder relevant is tegenwoordig. Waar nu veel over gepraat wordt is het verschil tussen dual rank en single rank sticks en afhankelijk van welke je hebt, het resp. niet/wel de moeite is om allevier je sloten te vullen... maar dit valt voor mij al onder op de details gaan letten, niet om grote verschillen. Zolang je minstens aan dual channel voorwaarden voldoet en je RAM een goede snelheid kan halen, zit je al redelijk goed imo (maar ik ben ook geen expert hierin).
Na een beetje rondkijken lijkt dit setje mij een goede keuze: https://tweakers.net/pric...x-cmk32gx4m2b3200c16.html Relatief goede reviews en meerdere mensen die aangeven dat het goed werkt met mijn huidige CPU.

Zou dit inderdaad een goede optie zijn of zie ik iets over het hoofd?
Het staat op de QVL dus zal op zijn minst moeten werken. De gegarandeerde timings van dat geheugen zijn ook gewoon degelijk. Als je naar nog alternatieven wilt kijken, zijn Crucial en G.Skill misschien interessante merken, maar dit setje kan je gewoon kopen.

Je kan gaan nitpicken dat er verschillende versies van die set zijn met verschillende geheugenchips en de ene beter overclockbaar gaat zijn dan de andere, maar dat is enkel belangrijk als je je geheugen manueel gaat overclocken. Ik zou er niet op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
@JackAvery Als ik het zo begrijp sta jij er ongeveer hetzelfde in als ik. Het liefst klik ik het spul erin en kijk ik er verder niet naar om. Snap dat de details, zoals verschillende geheugenchips waar je het over had, interessant kunnen zijn voor andere mensen, maar ik maak me er inderdaad niet zo druk om.

Heb op je advies ook nog eens naar Crucial en G. Skill gekeken. Als ik de vergelijk functie hier op Tweakers gebruik en ik leg mijn setje (https://tweakers.net/pric...x-cmk32gx4m2b3200c16.html) en een setje van G. Skill (https://tweakers.net/pric...is-f4-3200c16d-32gis.html) naast elkaar, dan zie ik als leek dus totaal geen verschil, buiten het feit dat het setje van G. Skill 5 euro goedkoper en 4 jaar jonger is. Heb er vervolgens een setje van 50 euro meer naast gelegd en ook daar zijn de kenmerken allemaal gelijk. Hoe zou ik dan tot een goede keuze kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nehpla schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:04:
@JackAvery Als ik het zo begrijp sta jij er ongeveer hetzelfde in als ik. Het liefst klik ik het spul erin en kijk ik er verder niet naar om. Snap dat de details, zoals verschillende geheugenchips waar je het over had, interessant kunnen zijn voor andere mensen, maar ik maak me er inderdaad niet zo druk om.

Heb op je advies ook nog eens naar Crucial en G. Skill gekeken. Als ik de vergelijk functie hier op Tweakers gebruik en ik leg mijn setje (https://tweakers.net/pric...x-cmk32gx4m2b3200c16.html) en een setje van G. Skill (https://tweakers.net/pric...is-f4-3200c16d-32gis.html) naast elkaar, dan zie ik als leek dus totaal geen verschil, buiten het feit dat het setje van G. Skill 5 euro goedkoper en 4 jaar jonger is. Heb er vervolgens een setje van 50 euro meer naast gelegd en ook daar zijn de kenmerken allemaal gelijk. Hoe zou ik dan tot een goede keuze kunnen komen?
Bij Corsair is het afwachten welke versie je krijgt. men levert verschillende versies per type. Dat houd in dat er verschillende chips/dies zijn gebruikt bij eenzelfde type ram. veelal gescheiden met AMD en Intel aproved. maar daar moet je specifiek om vragen bij de verkoper. Sommige van de gebruikte Dies, werkt niet of niet lekker met Ryzen. en zal dan in veel gevallen op 2133-2666MT/s draaien ipv gewenste 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
Hackus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:09:
[...]

Bij Corsair is het afwachten welke versie je krijgt. men levert verschillende versies per type. Dat houd in dat er verschillende chips/dies zijn gebruikt bij eenzelfde type ram. veelal gescheiden met AMD en Intel aproved. maar daar moet je specifiek om vragen bij de verkoper. Sommige van de gebruikte Dies, werkt niet of niet lekker met Ryzen. en zal dan in veel gevallen op 2133-2666MT/s draaien ipv gewenste 3200.
Dus als ik een setje bestel via een webwinkel, een setje van 3200 MT/s, dan is er altijd een kans dat ik een setje krijg wat maar 2133-2666 MT/s draait? Of begrijp ik het nu verkeerd? Want dat lijkt me niet te bedoeling :?

Als dit inderdaad klopt, hoe zou ik dat kunnen voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
@Nehpla zoals Hackus hierboven al zegt, het verschil zit hem onder andere in de gebruikte chips/dies. Bij Crucial ben je zeker dat het hun eigen chips zijn, want zij bakken zelf hun RAM. Bij Corsair is het wat afwachten wat voor chips men gebruikt, maar gezien er een hoop verschillende versies van de Corsair set zijn die op de QVL lijst van jouw moederbord staat, verwacht ik eigenlijk geen problemen.

Zoek maar eens de productcode van dat Corsair setje op in de QVL lijst die ik je eerder gegeven hebt, dan zie je hoeveel versies er van die productcode zijn die getest zijn door MSI :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nehpla schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:14:
[...]

Dus als ik een setje bestel via een webwinkel, een setje van 3200 MT/s, dan is er altijd een kans dat ik een setje krijg wat maar 2133-2666 MT/s draait? Of begrijp ik het nu verkeerd? Want dat lijkt me niet te bedoeling :?

Als dit inderdaad klopt, hoe zou ik dat kunnen voorkomen?
specifiek vragen om AMD aproved versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
JackAvery schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:15:
@Nehpla zoals Hackus hierboven al zegt, het verschil zit hem onder andere in de gebruikte chips/dies. Bij Crucial ben je zeker dat het hun eigen chips zijn, want zij bakken zelf hun RAM. Bij Corsair is het wat afwachten wat voor chips men gebruikt, maar gezien er een hoop verschillende versies van de Corsair set zijn die op de QVL lijst van jouw moederbord staat, verwacht ik eigenlijk geen problemen.

Zoek maar eens de productcode van dat Corsair setje op in de QVL lijst die ik je eerder gegeven hebt, dan zie je hoeveel versies er van die productcode zijn die getest zijn door MSI :)
Dat was me inderdaad al opgevallen toen ik de code door die PDF heen gooide.

@JackAvery @Hackus Als ik het goed begrijp is dit dus een Corsair probleem en is dit niet het geval bij andere merken? Dus dan zou dit setje (https://tweakers.net/pric...is-f4-3200c16d-32gis.html) dat probleem dus niet hebben? Het eerste setje van Crucial wat ik tegenkom is namelijk alweer 25 euro duurder. Is dat het geld waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Die Aegis werken prima. RAM in bankje 2en4 vanaf CPU drukken en XMP profiel activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nehpla
Hackus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:26:
Die Aegis werken prima. RAM in bankje 2en4 vanaf CPU drukken en XMP profiel activeren
@JackAvery Heb ze inmiddels binnen en geïnstalleerd, toen ik het XMP profiel wilde activeren was dit al gebeurd! Voor zover ik kan zien is het gelukt, er staat nu 32 Gb ipv 16. Dank voor alle hulp!

Kan ik de 16GB die ik nu ''over'' heb weg doen? Of zou ik ze eventueel gewoon in de 2 overgebleven slots kunnen stoppen? Of zou dat mijn hardware beschadigen/performance verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nehpla schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:36:
[...]

@JackAvery Heb ze inmiddels binnen en geïnstalleerd, toen ik het XMP profiel wilde activeren was dit al gebeurd! Voor zover ik kan zien is het gelukt, er staat nu 32 Gb ipv 16. Dank voor alle hulp!

Kan ik de 16GB die ik nu ''over'' heb weg doen? Of zou ik ze eventueel gewoon in de 2 overgebleven slots kunnen stoppen? Of zou dat mijn hardware beschadigen/performance verlagen?
Kun je gewoon weg doen. als je die erbij gaat steken, draait alles op de laagste snelheid

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 05-12-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
Nehpla schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:36:
[...]

Verkopen of ergens anders gebruiken, want als je ze erin steekt gaat het geheugen aan de laagste snelheid werken dat alle reepjes aankunnen.

Edit: lol Hackus paste zijn post tegelijk aan met mij :P

[ Voor 4% gewijzigd door JackAvery op 05-12-2020 13:46 ]

Pagina: 1