Beste allen,
ik vraag mij af wat op de lange termijn (>5 jaar) een betere keus is qua Apple laptop. Ik heb nu een Macbook late 2008 aluminium, dus blijkt dat ik lang probeer te doen met spullen
. Wat ik graag wil, is een nieuwe Macbook pro, maar ik heb te weinig verstand van ondersteuning voor CPU's om een inschatting te kunnen maken voor over meer dan 5 jaar. Vandaar mijn vraag aan jullie:
Op de lange termijn, gerekend vanaf nu, worden de Intel Macs langer ondersteund, of de M1 Macs? En dan gaat het natuurlijk ook over 1st party, maar met name over 3rd party programma's, aangezien ik verwacht dat Apple zijn eigen Macs wel lang genoeg zal ondersteunen.
Wat ga je met je laptop doen?
Video bewerken, algemene dagelijkse praktijken, zo nu en dan voor werk (schrijven en lezen).
Wat is je budget?
<2000
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dus kleiner of gelijk aan 14 inch
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mac heeft lichte voorkeur, maar door deze ellendige switch naar eigen M1 twijfel ik of ik niet beter naar een goede Windows laptop kan overstappen.
De opties voor mij zijn:
Intel Macbook Pro
M1 Macbook Pro
wachten op (14 inch?) volgende Macbook Pro
Windows laptop
ik vraag mij af wat op de lange termijn (>5 jaar) een betere keus is qua Apple laptop. Ik heb nu een Macbook late 2008 aluminium, dus blijkt dat ik lang probeer te doen met spullen
Op de lange termijn, gerekend vanaf nu, worden de Intel Macs langer ondersteund, of de M1 Macs? En dan gaat het natuurlijk ook over 1st party, maar met name over 3rd party programma's, aangezien ik verwacht dat Apple zijn eigen Macs wel lang genoeg zal ondersteunen.
Wat ga je met je laptop doen?
Video bewerken, algemene dagelijkse praktijken, zo nu en dan voor werk (schrijven en lezen).
Wat is je budget?
<2000
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dus kleiner of gelijk aan 14 inch
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mac heeft lichte voorkeur, maar door deze ellendige switch naar eigen M1 twijfel ik of ik niet beter naar een goede Windows laptop kan overstappen.
De opties voor mij zijn:
Intel Macbook Pro
M1 Macbook Pro
wachten op (14 inch?) volgende Macbook Pro
Windows laptop