Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 15:19
Beste allen,

ik vraag mij af wat op de lange termijn (>5 jaar) een betere keus is qua Apple laptop. Ik heb nu een Macbook late 2008 aluminium, dus blijkt dat ik lang probeer te doen met spullen ;). Wat ik graag wil, is een nieuwe Macbook pro, maar ik heb te weinig verstand van ondersteuning voor CPU's om een inschatting te kunnen maken voor over meer dan 5 jaar. Vandaar mijn vraag aan jullie:
Op de lange termijn, gerekend vanaf nu, worden de Intel Macs langer ondersteund, of de M1 Macs? En dan gaat het natuurlijk ook over 1st party, maar met name over 3rd party programma's, aangezien ik verwacht dat Apple zijn eigen Macs wel lang genoeg zal ondersteunen.

Wat ga je met je laptop doen?
Video bewerken, algemene dagelijkse praktijken, zo nu en dan voor werk (schrijven en lezen).

Wat is je budget?
<2000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dus kleiner of gelijk aan 14 inch

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mac heeft lichte voorkeur, maar door deze ellendige switch naar eigen M1 twijfel ik of ik niet beter naar een goede Windows laptop kan overstappen.

De opties voor mij zijn:
Intel Macbook Pro
M1 Macbook Pro
wachten op (14 inch?) volgende Macbook Pro
Windows laptop

Beste antwoord (via RemiB op 08-12-2020 10:37)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Apple is net overgestapt van Intel naar de eigen processors, dus lijkt me dat die nog wel een paar jaar ondersteund worden. Maar 12 jaar zul je in beide gevallen denk ik echt niet hoeven te verwachten :+

De M1 is op z'n minst net zo snel als en vaak veel sneller dan de vorige generatie Intel-Macs dus daar doe je m.i. geen miskoop aan.

[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 03-12-2020 11:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Beetje afhankelijk van welke 3rd party software je wilt gaan draaien, veel zal er niet in het begin nog niet aangepast worden voor M1.

Groot voordeel van M1 is dat je iPad en iPhone apps kan draaien op je macbook.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Apple is net overgestapt van Intel naar de eigen processors, dus lijkt me dat die nog wel een paar jaar ondersteund worden. Maar 12 jaar zul je in beide gevallen denk ik echt niet hoeven te verwachten :+

De M1 is op z'n minst net zo snel als en vaak veel sneller dan de vorige generatie Intel-Macs dus daar doe je m.i. geen miskoop aan.

[ Voor 25% gewijzigd door Icephase op 03-12-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antibull
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 13:15
Ik zou eerst kijken of er al iets bekend is over de applicaties die je gebruikt of die ondersteund zullen worden door de M1.

Mij lijkt dat je voor dagelijks gebruik en schrijven en lezen prima een M1 chip kan gebruiken. (Dagelijks gebruik lees ik als internetten, muziek luisteren en streamen van films)

Misschien ook interessant om even te kijken naar daadwerkelijk verschil tussen de MBP en de MBA. Het verschil is er nauwelijks en voor de meerprijs van de MBP kan je bij de MBA bijvoorbeeld 16GB ram halen.

YouTube: MacBook Air M1 vs MacBook Pro M1 - Which is Best? | The Tech Chap
Uitgebreide test tussen de 2 modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
Ernemmer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:46:
Beetje afhankelijk van welke 3rd party software je wilt gaan draaien, veel zal er niet in het begin nog niet aangepast worden voor M1.
Het begin van de overgangsperiode maakt me dus niet zoveel uit. Als ik even moet wachten op ondersteuning van apps, prima. Echter, stel ik zit met de Intel MBP en over 3 jaar weet ik al dat steeds meer apps nooit meer ondersteund gaan worden, dan heb ik een miskoop gedaan.
Icephase schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:46:

Haha, 12 jaar is ook wel veel ja... Maar 5 jaar vind ik echt het absolute minimum.
antibull schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:47:
Ik zou eerst kijken of er al iets bekend is over de applicaties die je gebruikt of die ondersteund zullen worden door de M1.

Mij lijkt dat je voor dagelijks gebruik en schrijven en lezen prima een M1 chip kan gebruiken. (Dagelijks gebruik lees ik als internetten, muziek luisteren en streamen van films)

Misschien ook interessant om even te kijken naar daadwerkelijk verschil tussen de MBP en de MBA. Het verschil is er nauwelijks en voor de meerprijs van de MBP kan je bij de MBA bijvoorbeeld 16GB ram halen.

YouTube: MacBook Air M1 vs MacBook Pro M1 - Which is Best? | The Tech Chap
Uitgebreide test tussen de 2 modellen
hmm, de MBA M1 had ik nog niet overwogen. Ik heb bij deze macbook late 2008 voor de luxere uitgave (2.4ghz ipv 2.0 bijv) gekozen, en heb het idee dat die keus de houdbaarheidsdatum heeft verlengd. Maar deze M1 chip is natuurlijk gelijk tussen MBP en MBA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Let daarbij wel op dat de MBA fanless is, dus sneller en vaker throttlet. Of je dit in de praktijk veel gaat merken, is op dit moment nog moeilijk te zeggen omdat de native support nog wel beperkt is natuurlijk.

De MBP kan dus langer harder werken dan de MBA. Als je niet veel intensieve taken aan het doen bent (dus hooguit beetje surfen, tekstverwerken, af en toe fotootje of filmpje bewerken) ga je het verschil waarschijnlijk niet merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antibull
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 13:15
Ja er zit wel wat verschil in. De MBA heeft geen ventilator en daardoor een M1 chip die eerder throttle dan de MBP. De MBP heeft 1 GPU core meer.

Maar zoals je in het filmpje kan zien scheelt het nauwelijks iets.
De MBP behoudt langer zijn prestaties maar het verschil is in mijn mening zo klein dat het de 300 euro meer niet waard is.

Ik zou vooral wat filmpjes bekijken over de verschillen tussen de modellen en dan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
Icephase schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:58:
Let daarbij wel op dat de MBA fanless is, dus sneller en vaker throttlet. Of je dit in de praktijk veel gaat merken, is op dit moment nog moeilijk te zeggen omdat de native support nog wel beperkt is natuurlijk.

De MBP kan dus langer harder werken dan de MBA. Als je niet veel intensieve taken aan het doen bent (dus hooguit beetje surfen, tekstverwerken, af en toe fotootje of filmpje bewerken) ga je het verschil waarschijnlijk niet merken.
ah is dat nog steeds zo. Had de MBA lachend uit mijn hoofd gezet toen ik het design van de fans zag in de oudere 2020 modellen.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe onlogischer het is om een Intel mac te kopen op dit moment.
Ook het instap MBP model van nu wordt wat onlogischer, gezien kinderziektes, ondersteuning op dit moment, instap-instap model

Ik denk nu dat de opties overblijven:
MBP v2 (14 inch hopelijk)
Windows laptop om alle gezeik met ondersteuning te vermijden

Edit:
Mijn vraag blijft wel: als ik nu een intel Mac koop, wordt die over 5-10 jaar nog maximaal ondersteund? Of wordt die ondersteuning over een jaar of 3-5 afgebouwd?

[ Voor 7% gewijzigd door RemiB op 03-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

RemiB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:00:
[...]

[knip]

Edit:
Mijn vraag blijft wel: als ik nu een intel Mac koop, wordt die over 5-10 jaar nog maximaal ondersteund? Of wordt die ondersteuning over een jaar of 3-5 afgebouwd?
Dat weet niemand. Ja, hooguit Apple zelf maar die zal dat nu nog niet zeggen want dan is het lawsuits-galore...

En over je vergelijking met Windows: als je in 2008 een Windows-laptop had gekocht, had je nog steeds met Windows 7 gezeten*. En daarvan stoppen de beveiligingsupdates dit jaar, dus die is niet langer veilig. De oudere versies van Mac OS ontvangen nog steeds beveiligingsupdates. Dus de werking van je Macbook wordt feitelijk niet beperkt, je krijgt alleen geen nieuwe functies meer.

*: ja ik weet dat je had kunnen overstappen naar Windows 10 maar dat is niet gratis plus de performance wordt steeds slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptRondo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06-2024
Vergelijkbare vraag; ik doe 2 - 2.5 jaar met laptop en twijfel hard om nu al een M1 te kopen. Ik lees dat Office applicaties alleen nog via Rosetta 2 werken?
Ik ben lui, dus wil straks een nieuwe macBook openklappen en gaan met die banaan.... Kern van werk is Office apps, maarr kan nergens echt goede info vinden hoe soepel het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18

ITsEZ

parttime all-rounder

CaptRondo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:17:
Vergelijkbare vraag; ik doe 2 - 2.5 jaar met laptop en twijfel hard om nu al een M1 te kopen. Ik lees dat Office applicaties alleen nog via Rosetta 2 werken?
Ik ben lui, dus wil straks een nieuwe macBook openklappen en gaan met die banaan.... Kern van werk is Office apps, maarr kan nergens echt goede info vinden hoe soepel het werkt...
Die draaien gewoon, maar zijn simpelweg niet geoptimaliseerd voor de M1 processor. In de praktijk merk je daar weinig van. Sterker nog, de apps die in een "emulator" op de M1 draaien zijn sneller dan als die apps native op intel draaien. Je hebt dus kans dat ze nog sneller worden als ze eenmaal geoptimaliseerd zijn. https://www.imore.com/tes...intel-can-run-it-natively

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsMack
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-03 21:13
Ik ben zelf net een week in het bezit van een basismodel MBP M1. Alle Office apps werken uitstekend en zonder problemen. Microsoft Teams werkt ook maar is wel een batterij slurper, daarom gebruik ik nu de web versie daarvan wat voor mij geen probleem is. Een programma welke ik niet geïnstalleerd kon krijgen is Adobe Acrobat Pro XI, maar die wordt ook niet meer ondersteund door Adobe zelf en bleef vasthangen bij de gebruikersovereenkomst tijdens de installatie.

Verder gebruik ik Spotify en Zoom (draait via Rosetta 2) die werken gewoon prima en Google Chrome voor ARM die ook uitstekend en zonder problemen werkt. Met de accu kan ik iets meer dan twee dagen doen met dagelijks een meeting van 10-60min, Max 5 Chrome tabs open, meerdere word bestanden en vaak ook nog een excel bestand open, Spotify de gehele dag aan. En helderheid van het scherm rond de 50%.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden en het werkt allemaal nog sneller, koeler (ik voel geen warmte) en vooral stiller (ik hoor geen enkel fan geluid) dan mijn desktop met Ryzen 5 2600, 16GB Ram, GTX1060, en M2 SSD.
Pagina: 1