Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ZFS als cold storage

Pagina: 1
Acties:

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-11 17:31
Hey,

Mijn vader neemt veel foto's, en is bang dat zijn externe harde schijf zou crashen, en hij al z'n fotos kwijt zou zijn. We hadden thuis nog 2x 3tb ongebruikt liggen, en ik heb deze ingebouwd in mijn home server. Deze twee 3tb schijven staan in ZFS als mirror ingesteld, en bevatten een kopie van zijn 3tb schijf. Zo is hij zeker van een backup, offsite, beveiligd door ZFS.

Nu zijn er heel weinig updates aan deze data, maximaal 5 keer per jaar.
Ik vraag me af of het de moeite is om deze schijven altijd in mn server te laten zitten. Deze draaien dan continu, terwijl de data nooit gebruikt hoeft te worden.

Mijn opties:
  • De schijven toch gewoon in de server houden, ze krijgen er draaiuren bij dan.
  • De schijven uit de server houden, en er enkel insteken als ik eens wil scrubben.
  • Besluiten dat ZFS niet de juiste manier is om de data te beveiligen, en dit op een andere manier oplossen.
Hebben jullie input voor mij?

Eventueel relevante informatie
  • Mijn home server draait vaak, maar niet continu
  • Het gaat om WD 3tb Blue schijven
  • De schijven zitten in een Dell T320 met bays vooraan, dus ik zou ze er makkelijk in en uit kunnen halen.