Klipsch RP-5000f of RP-6000f

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuelvdijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03-2021
Hi all,

Ik ben opzoek naar 2 nieuwe front speakers. De huidige die ik heb zijn Infinity Reference 81MKII. Deze zijn na 19 jaar aan vervanging toe.

Na eerder Klipsch gehoord te hebben gaat mijn oog uit op de RP-5000f of de RP-6000f. Mijn woonkamer is 25m2. Nu twijfel ik of de RP-6000f te groot is.

Wat zijn jullie ervaringen met deze twee Luidsprekers? :)

Beste antwoord (via Manuelvdijk op 04-12-2020 12:14)

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:51
Diepte is wel een dingetje ja.
43,2 versus 36,5 ... dan kan je de 5000F iets verder van de muur plaatsen.
Tenzij je de speakers iets of wat kan indraaien, dan creëer je al wat meer ruimte achteraan.
Volgens de Klipsch website, moet een rear-ported bas "iets of wat" van de muur afstaan (voor wat die uitleg ook waard is :) )
https://support.klipsch.c...g-Speakers-for-Best-Sound

Mijn RP-280's staan een 40cm van de muur af ... maar dat heeft o.a. ook te maken dat de speakers op dezelfde lijn staan als de TV zelf. Ook staan ze een beetje ingedraaid naar de sweetspot toe.

Geen idee waar je de speakers wil halen, maar mogelijk dat je ze thuis kan uitproberen?
Dat zou uitsluitsel kunnen geven.
Maar de 5000F zal zeker passen, 6000F misschien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:44

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Hangt er wat vanaf, maar met geen van beide zal je een miskoop doen.
Als je de ruimte hebt (en de vrouw het goedkeurt), zou ik voor de 6000F gaan.
Alhoewel ze mekaar in de laagte niet veel ontwijken (34 vs 35 hz), zal dit bij de 6000F waarschijnlijk iets voller klinken. Heb je waarschijnlijk ook geen subwoofer nodig mocht je ze ook voor film gebruiken.
Ik heb zelf de RP-280F in de man cave staan. Komt dacht ik overeen met de huidige 8000F.
Die is best groot, MAAR hebben een fantastisch laag.
Maar desondanks toch nog een subwoofer ernaast gezet die nog eens 12hz lager gaat (alhoewel dat in principe overkill is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuelvdijk
Aan 1 kant komt de speaker tussen een kast en de muur staan, hier is ongeveer 36 cm over qua breedte waar de speaker in komt. De kast is 49 cm diep en de speaker wil ik eigenlijk niet voorbij de kast uit laten steken.
Hoeveel cm heeft de speaker ongeveer nodig aan de achterzijde voor lucht?
En hoe heb jij je RP820F staan? Veel ruimte of weinig ruinte er omheen.

Thanks voor de reactie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Diepte is wel een dingetje ja.
43,2 versus 36,5 ... dan kan je de 5000F iets verder van de muur plaatsen.
Tenzij je de speakers iets of wat kan indraaien, dan creëer je al wat meer ruimte achteraan.
Volgens de Klipsch website, moet een rear-ported bas "iets of wat" van de muur afstaan (voor wat die uitleg ook waard is :) )
https://support.klipsch.c...g-Speakers-for-Best-Sound

Mijn RP-280's staan een 40cm van de muur af ... maar dat heeft o.a. ook te maken dat de speakers op dezelfde lijn staan als de TV zelf. Ook staan ze een beetje ingedraaid naar de sweetspot toe.

Geen idee waar je de speakers wil halen, maar mogelijk dat je ze thuis kan uitproberen?
Dat zou uitsluitsel kunnen geven.
Maar de 5000F zal zeker passen, 6000F misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manuelvdijk
Thanks ik denk dat het dan toch de 6000 wordt. Als Klipsch zelf zegt dat het iets-wat van de muur af moet staan.
Sommige fabrikanten melden duidelijke centimeters.

Bedankt tot nu toe.
Pagina: 1