Vloerverwarming, 1 groep doet het niet??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:59
Wij hebben een woning uit 2010 met vloerverwarming welke per vertrek instelbaar is.

Het valt ons op dat de vloer in de hal altijd koud is, ook al hebben we de thermostaat van de hal op 25 graden staan. De overige vertrekken functioneren naar behoren wat ons betreft.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de vloerverwarming van de hal het niet doet?

Ik heb de flowmeters bekeken, maar daar wordt ik ook niet wijzer van? Deze vind ik zeer slecht leesbaar? Zie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E7cqAG9UaT3FfDknBk6zWxCbjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0BfEscGWrVeeG6bisl1UuD8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J19AZuH8iPdCGgc78fdD1YE0HxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rWcSnwterCjKO4QOkcaCifu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaDJBejeiEoagCCME_sUEGLOoqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxG7ViiyRFIYDY6crrH3eDJr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quLqT6x3uDK8waehCwJkr5G3veE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkPxKVmujpZKDlhf7Ywt4qaj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zVkG3nt-r1tBx4JMjEDFaP4WVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PKSwFjyAfCKgrIZ9JSJIi05.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:31
Heb er niet heel veel verstand van, maar op de foto's zie ik dat bij de meest linkse draaiknop iets uitsteekt aan de bovenkant. Kan het zijn dat deze dichtstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Dat viel mij ook op inderdaad. Kon deze in ieder geval niet indrukken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Huh? Ik heb min of meer andere flow meters, maar die zien er wel compleet anders uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpBkIL4bQL-GYnlDts2iCt2SoQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPpaotHcGQ1dz7CJF5XvqyB5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:25:
Huh? Ik heb min of meer andere flow meters, maar die zien er wel compleet anders uit
dat is logisch als je min of meer andere flow meters hebt.

Maar in beide gevallen zie ik geen flow in de meter..

@Droogtrommel90 beschrijf je systeem eens.
Ik zie 6 groepen, hoe is de verdeling. Is elke groep een kamer
Zijn er kamers met meerder groepen (vermoedelijk ja)
Waar zit deze unit. Kan je een plattegrond tekenen ?
Kan het zijn dat de hal zo klein is en dat hij geen groep heeft, maar alleen maar de retour en aanvoer voor de overige 6 groepen?

De foto was dat toen het systeem aan het verwarmen was? Doet de flow meter überhaupt wel iets?

[ Voor 41% gewijzigd door jack zomer op 03-12-2020 10:33 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
jack zomer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:29:
[...]

@Droogtrommel90 beschrijf je systeem eens.
Ik zie 6 groepen, hoe is de verdeling. Is elke groep een kamer
Zijn er kamers met meerder groepen (vermoedelijk ja)
Waar zit deze unit. Kan je een plattegrond tekenen ?
Kan het zijn dat de hal zo klein is en dat hij geen groep heeft, maar alleen maar de retour en aanvoer voor de overige 6 groepen?

De foto was dat toen het systeem aan het verwarmen was? Doet de flow meter überhaupt wel iets?
Not-Flow meters... :P

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:17
Vaak kan je de flow zelf beperken of verder openen. Zoiets als dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik de flowmeters van @TMDC bekijk en die van @Droogtrommel90 dan lijkt het verschil te zitten in de kant van waaruit de flow komt. Bij die van TMDC kun je duidelijk zien dat het membraam naar beneden wordt geduwd en vanzelf weer terugveert. Bij die van Droogtrommel90 lijkt het alsof het water onder het membraan komt en deze nog verder omhoog probeert te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-06 14:07
Edit, ik zie op geen van de foto's flow, maar dat was door anderen ook al geconcludeerd.

[ Voor 78% gewijzigd door DjaRoel op 03-12-2020 10:57 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:46
Als de flow meters slecht afleesbaar zijn, kun je dan niet beter de temperaturen van de diverse groepen gaan meten?
Wat je eigenlijk wilt, is dat de retourtemperaturen van alle groepen gelijk zijn. Zo te lezen, wordt de groep van de hal niet warm. Dat moet je ook kunnen zien aan de retourtemperatuur van de betreffende groep.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:29:
[...]

Haha, te snel getikt. Ik bedoelde min of meer dezelfde. Op het moment doet mijn systeem niks (alles is op temperatuur, flow inderdaad 0). Bij die van @Droogtrommel90 is de afleesbaarheid eigenlijk 0,0. Lijkt me niet dat dat af-fabriek zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
De flow meter van ts zou bij flow het rode naar beneden drukken.
De veer zit vermoedelijk in het rode buisje. Waar in het andere voorbeeld alles doorzichtig is en de veer er buiten loopt..

(Persoonlijk vind ik de meter niet on-afleesbaar, het is in principe de zelfde als op de andere foto (die er bijna het zelfde uitzien maar er compleet anders uitzien _O- _O- )

Mijn conclusie op basis van de foto, het klopt dat de gang niet warm is. Er is geen flow in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
@jack zomer

Zie bijlage voor plattegrond. Mijn vermoeden is dat de hal en bijkeuken beide 1 groep en zijn de overige 4 groepen voor de woonkamer + keuken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL0af_stSt7mqKZLecKTTMr9GO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s04MhHNANlGz97qocZk6VQIS.jpg?f=user_large

Ik heb nu alle verwarming aangezet en zal zo nog een nieuwe foto maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Je hebt boven geen vv?
De unit zit in de techruimte in de bijkeuken?
Heeft de garage vv? Of een radiator?
Heb je geen tekening van de ligging van de VV+ groep plaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Nee boven geen vloerverwarming (op de badkamer na) maar radiatoren.

Garage geen vloerverwarming en ook geen radiator.

Nee helaas geen tekening van de ligging van de VV met groep plaatsing.

De vloerverwarming unit zit onder de trap in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:09:
(Persoonlijk vind ik de meter niet on-afleesbaar, het is in principe de zelfde als op de andere foto (die er bijna het zelfde uitzien maar er compleet anders uitzien _O- _O- )
Maar op basis van de plaatsing van die glaasjes en de aflezing: bij flow wordt het 'rood' dus omlaag geduwd? Vind het een aparte manier van metertjes inrichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Nieuwe foto met alle vloerverwarming aan, het valt me op dat 1 knop naar beneden blijft? Dat zal dan waarschijnlijk die van de hal zijn die niet aanspringt??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-auNTONeNKS7xq2YbOR9y4ZTGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEM7mlCtRLV5H0Api7nNdhf1.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van de flow meters, deze kan ik nog steeds niet aflezen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwj10Yz2xYrxjARJyZgYX3jhzZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1U01d4wfIK8VbexMi5g7MEq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoEBEJtZmwe7s5vIbhyGH510aNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JezHxVviwV5kZifcmgAaqnJO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4MVOVsVvVE84dsOpILkg4GpbVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KznfHKBkBJl8xpggNqv22d0F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:43:
[...]

Maar op basis van de plaatsing van die glaasjes en de aflezing: bij flow wordt het 'rood' dus omlaag geduwd? Vind het een aparte manier van metertjes inrichten...
Jou meter gaat ook naar beneden. Jij hebt een rood streepje en de ts een rood wegzakkend buisje. Ik vind ze beide prima afgelezen. (no flow op foto's)( nou ja minder flow dat meetbaar via deze metertjes)
Droogtrommel90 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:40:
Nee boven geen vloerverwarming (op de badkamer na) maar radiatoren.

Garage geen vloerverwarming en ook geen radiator.

Nee helaas geen tekening van de ligging van de VV met groep plaatsing.

De vloerverwarming unit zit onder de trap in de hal.
Okee.. mijn logica zou zijn,. Of de wc heeft vloerverwarming en is met de hal een groep. Of de hal heeft alleen maar aanvoer en retour slangen van de andere groepen lopen.

In je eerste bericht heb je het over de hal thermostaat
Bedoel je dan een digitaal ding op de muur waar je temperatuur op in kan stellen, of bedoel je de 6 draaiknoppen op de groepen van de VV?

Digital dus... Een kastje op de muur die de knop aanstuurd. Kan je hem handmatig aanzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 03-12-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
De flowmeters zijn vervuild door roest in het systeem. Roest is normaal, wanneer de installatie net gevuld is bevat het water namelijk nog veel zuurstof. Dit heeft tijd nodig om 'dood te koken' zodat de zuurstof eruit is.
Als er nog geen vuilafscheider is geplaatst bij de ketel dan zou dit een goede suggestie kunnen zijn. Je huidige flowmeters krijg je er niet meer schoon mee, maar het voorkomt wel dat de vervuiling in je systeem rond blijft zweven. Kun je achterhalen welke flowmeters/verdeler je hebt? Als ik zoek op 'flowmeters vloerverwarming schoonmaken' dan vind ik wel e.e.a. aan resultaten, sommige kun je reinigen zonder de druk van het systeem te hoeven halen schijnbaar.

Mogelijk kun je met een zaklamp van achteren op de flowmeter schijnen zodat je het rode schijfje kunt zien. Je kunt ze inregelen op 2L/min, dat is volgens mij een algemeen geaccepteerde waarde voor de flow per lus.

Tikje naar 'Wonen & Verbouwen' trouwens. Met duurzame energie/domotica heeft het niet perse te maken :)

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Alles behalve de rechter heeft flow.
En dat is ook de knop die niet activeerde
Boekje pakken, en even uitzoeken of je de knop handmatig kan activeren

(PS. Ja met de rode roest worden het lastig afleesbare metertjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
[quote]jack zomer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:10:
Alles behalve de rechter heeft flow.
En dat is ook de knop die niet activeerde
Boekje pakken, en even uitzoeken of je de knop handmatig kan activeren

(PS. Ja met de rode roest worden het lastig afleesbare metertjes)
[/quote]

Ik wordt een beetje kippig... Hij lijkt geen flow te hebben,. Maar als ik dan weer naar andere foto's kijk lijkt hij full flow te hebben..
Of ik haal ze nu door elkaar omdat ik op gsm werk..

Ik weet het ff niet. Detail foto's met een nummer... Van links naar rechts 1tm6 of zo

PS 1. Ik begin te vermoeden dat in elk geval ik op de gsm behoorlijk voor de gek ben gehouden mbt de meters. Hoe meer ik kijk hoe meer ik denk dat "de rode buisjes" geen buisjes zijn en niet rood zijn..maar dat de meter zelfs meer kan lijken op de metertjes van @TMDC ik vind het lastig om op gsm te beoordelen maar mijn vermoeden is dat we op sommige foto's door de rode roest het metertje helemaal niet zien.

[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 03-12-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
jack zomer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:56:
[...]

Jou meter gaat ook naar beneden. Jij hebt een rood streepje en de ts een rood wegzakkend buisje. Ik vind ze beide prima afgelezen. (no flow op foto's)( nou ja minder flow dat meetbaar via deze metertjes)

[...]

Okee.. mijn logica zou zijn,. Of de wc heeft vloerverwarming en is met de hal een groep. Of de hal heeft alleen maar aanvoer en retour slangen van de andere groepen lopen.

In je eerste bericht heb je het over de hal thermostaat
Bedoel je dan een digitaal ding op de muur waar je temperatuur op in kan stellen, of bedoel je de 6 draaiknoppen op de groepen van de VV?

Digital dus... Een kastje op de muur die de knop aanstuurd. Kan je hem handmatig aanzetten?
toon volledige bericht
WC heeft ook vloerverwarming en zal dus 1 groep zijn met de hal inderdaad. WC vloerverwarming doet het nu dan ook niet.

We hebben in de hal een kastje op de muur waar je de temperatuur van die ruimte in kunt stellen

Zojuist met een zaklamp aan de achterkant van de flowmeters inderdaad de stand af kunnen lezen. Staan allemaal rond de 4 behalve de meeste rechtse, hier zie ik helemaal niks. (de groep waar ook de knop niet van omhoog komt).

Wat kan dit betekenen en hoe zou ik dit kunnen oplossen?

[ Voor 12% gewijzigd door Droogtrommel90 op 03-12-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Zoek eens uit of je hem handmatig kan activeren
En als dat kan of je een verschil ziet in de metertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
@jack zomer

Wat precies handmatig kan activeren?

Bedankt voor je reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:00:
De flowmeters zijn vervuild door roest in het systeem.
Mijn eerste gedachte was ook "die metertjes zijn vervuild, dat hoort er niet zo uit te zien". @Droogtrommel90 heeft feitelijk dezelfde metertjes als ik dus. In de nieuwe foto's met meer/beter licht zie je het rode ringetje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

dirkus7 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:16:
Heb er niet heel veel verstand van, maar op de foto's zie ik dat bij de meest linkse draaiknop iets uitsteekt aan de bovenkant. Kan het zijn dat deze dichtstaat?
Ik heb dezelfde soort kranen. En als ze uitsteken is de groep aan (stroomt er water doorheen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
De knop. Kijken of je die er het zelfde uit kan laten zien als de 5 andere..

Blauw randje is blijkbaar aan en actief.
Als je nu overal de temperatuur op 10 zou zetten lijkt het me dat de knoppen naar beneden springen en dat blauwe randje niet meer zichtbaar is.

Als dit zo is. En alles reageert zoals ik denk dat het is dan is aan zichtbaar op de knop door dat blauwe randje. En alleen de rechter blijft uit.

Dus even testen of dat idd zo is. Eerst alles uit, dan alles aan.
En als de rechter niet mee doet kijken of dat handmatig kan.

En als dat handmatig kan, en de hal krijgt dan wel warmte. Dan door naar fase 2. En dat is uitsluiten wat stuk is. Of de knop of de thermostaat in de hal... (Misschien kan je zelf de thermostaat omwisselen met bv de woonkamer.
TMDC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:43:
[...]

Mijn eerste gedachte was ook "die metertjes zijn vervuild, dat hoort er niet zo uit te zien". @Droogtrommel90 heeft feitelijk dezelfde metertjes als ik dus. In de nieuwe foto's met meer/beter licht zie je het rode ringetje zitten.
En ik vond ze zo mooi egaal, en ze leken op een systeem dat ik 20jaar geleden had, dat ik de totaal andere kant op ging... We komen er wel.. kost alleen een paar berichten meer dan nodig...

[ Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 03-12-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:47:
En ik vond ze zo mooi egaal, en ze leken op een systeem dat ik 20jaar geleden had, dat ik de totaal andere kant op ging... We komen er wel.. kost alleen een paar berichten meer dan nodig...
Ik zat mijn hoofd ook al te breken over hoe dat dan zou werken, en waarom ze dat zo zouden hebben ontworpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:52:
[...]

Ik zat mijn hoofd ook al te breken over hoe dat dan zou werken, en waarom ze dat zo zouden hebben ontworpen ;)
Mijn meters waren hoger. En de bovenkant van de cilinder was ivt jou systeem waar het rode randje zat... Dus IPV een rood randje had je een heel rood blok(cilinder) die zakte. Veer in de cilinder.. hoe wat waarom
Geen idee oud systeem misschien...maar door de rode roest leek het er verdomd veel op...
Werking zal indentiek zijn, uitvoering was anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Droogtrommel90 hoe staat het er mee? Is de gang groep al aan?

Pagina: 1