Amazon garantie tweedehands

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een korte vraag waar ik niet zo 1-2-3 een antwoord op kan vinden.

Stel ik koop van iemand een monitor die ruim binnen de garantie periode valt.

Ik krijg de Amazon.nl factuur van diegene, kan ik nu met alleen dat papiertje garantie claimen of moet ik dan contact opnemen met de verkoper omdat hij dan via zijn account waarmee hij het scherm heeft besteld een garantieverzoek moet insturen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jackson6 op 03-12-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Stel
Is dit een theoretische huiswerkvraag, of een praktijkgeval? Bij dat eerste zou ik verwachten dat je zelf eerst een conceptantwoord neerpent. ;)

Als dat tweede: de originele verkoper heeft een overeenkomst met de originele koper, niet met jou. Jij hebt formeel dus geen garantie van de originele verkoper.

Ook praktisch zal het lastig zijn: in het geval van Amazon hangt het apparaat aan de account van de originele koper. Als je garantie wilt claimen moet dat vast via die account. Wil die daar aan meewerken?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Amazon heeft veel geautomatiseerd, ik denk dat je het beste even contact met hun kunt opnemen en je vraag voorleggen, de klantenservice is meestal wel behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

mark-k schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:11:
Amazon heeft veel geautomatiseerd, ik denk dat je het beste even contact met hun kunt opnemen en je vraag voorleggen, de klantenservice is meestal wel behulpzaam.
Dat is nog praktischer ja.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Even contact gehad met de Amazon chat, ze zeggen dat als je niet de eerste eigenaar bent je contact op kan nemen met de fabrikant van de monitor en ze daar de factuur zullen accepteren.

Maar ja wat als de fabrikant zegt dat ik het met de verkoper moet oplossen.. bootloop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
zo blijf je eeuwig bezig, wat als...
als je zekerheid wilt, waarom koop je dan ooit 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:20:
zo blijf je eeuwig bezig, wat als...
als je zekerheid wilt, waarom koop je dan ooit 2e hands?
Tja, meestal als je tweedehands koopt zit het buiten de wettelijke garantie, maar ach.

Topic kan dicht, ik heb m'n informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Consuwijzer zegt:

Garantie van de verkoper of fabriek
Of u de verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant mag namelijk zelf de voorwaarden van zijn garantie kiezen. Want het is iets extra’s, naast het wettelijke recht op een goed product. Hij kan dus in zijn garantievoorwaarden zetten dat alleen de eerste koper garantie krijgt.

Wettelijke recht op een goed product
Het wettelijke recht op een goed product gaat wel vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het recht op een goed product niet meer geldt doordat het is doorverkocht. Want de rechten gaan mee met het product. Wel mag de verkoper vragen om bewijs dat het product bij hem is gekocht. Dit kan de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld doen met de kassabon van de eerste koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:00

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Jackson6 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:21:
[...]

Tja, meestal als je tweedehands koopt zit het buiten de wettelijke garantie, maar ach.

Topic kan dicht, ik heb m'n informatie.
Je hebt niet de juiste informatie, zoals boven mij dat is wat klopt garantie gaat met het product mee(wel een aankoopbewijs er bij hebben), Amazon heeft je niet correct voorgelicht.

En wettelijk garantie in Nederland is levensverwachting. niet een vastgestelde periode van bijvoorbeeld 2 jaar en daarna pech.

https://www.consumentenbo...20_enquete_levensduur.pdf

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

42dpi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:50:
[...]

Je hebt niet de juiste informatie, zoals boven mij dat is wat klopt garantie gaat met het product mee(wel een aankoopbewijs er bij hebben), Amazon heeft je niet correct voorgelicht.

En wettelijk garantie in Nederland is levensverwachting. niet een vastgestelde periode van bijvoorbeeld 2 jaar en daarna pech.

https://www.consumentenbo...20_enquete_levensduur.pdf
Maar Europees is er wel die eis van 2 jaar, dus die heb je sowieso (lidstaten mogen alleen betere voorwaarden stellen voor consumenten, geen slechtere). Dus, levensduur voor een conform product met een minimum van 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jackson6 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:05:
Beste Tweakers,

Ik heb een korte vraag waar ik niet zo 1-2-3 een antwoord op kan vinden.

Stel ik koop van iemand een monitor die ruim binnen de garantie periode valt.

Ik krijg de Amazon.nl factuur van diegene, kan ik nu met alleen dat papiertje garantie claimen of moet ik dan contact opnemen met de verkoper omdat hij dan via zijn account waarmee hij het scherm heeft besteld een garantieverzoek moet insturen?
garantie is gewoon overdraagbaar. zo gebeurt dat ook als je een cadeau geeft aan iemand, dan is het ook niet voor jezelf. in dit geval blijft Amazon dan de verkoper.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Laatste opmerking is niet correct:

Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.

Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Dus check dat bij de verkopende partij.
Of maar er hele goede afspraken over met diegene van wie je iets koopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

IJzerboot schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:37:
Laatste opmerking is niet correct:

Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.

Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Dus check dat bij de verkopende partij.
Of maar er hele goede afspraken over met diegene van wie je iets koopt..
Wettelijke Garantie (Conformiteit) is ook het enige van belang. Dat is meer en uitgebreider dan evt fabrieks- of verkopersgarantie. Waarbij fabrieksgarantie beperkt mag zijn, onder voorwaarden. Je kunt het beste altijd beroepen op wettelijke garantie. Wat de verkoper na moet komen. Voor fabrieksgarantie kom je vaak alleen via faillissement, waar geen partij meer is voor wettelijke garantie.
(sommige fabrikanten kun je wel goed direct terecht, Apple, EVGA,Corsair..) Maar beter is dit via de verkoper te laten lopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1