Marktplaats koper wil geld terug

Pagina: 1
Acties:
  • 26.007 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altaeros
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2020
Hi allen,

Ik wil jullie even een casus voorleggen.

Ik heb afgelopen juni nog vlak voor de PS5 live kwam een PS4 aangeschaft. Tijdens de lockdown in de uren die ik niet thuis spendeerde aan werk heeft dit de nodige vermaak opgeleverd.

Nu is het zo met de launch van de PS5 dat ik die gekocht heb. Hiermee werd mijn PS4 overbodig. Deze heb ik op marktplaats aangeboden samen met wat games, accessoires, powerkabel en de controller met kabel. Ik heb alles dubbel gechecked of alles werkte. Dit heb ik samen met mijn vriendin gedaan. Alle spellen en accessoires werkten, we hebben hem terug gezet naar bedrijfsinstellingen, nogmaals getest met instellen en daarna wij hebben hem op marktplaats aangeboden.

Bij de onderhandelingen verliep alles soepel en kwamen we snel overeen tot een prijs met de uiteindelijke koper. De koper is aan de deur geweest bij mij. De persoon in kwestie vroeg of ze hem werkend kon zien en toen heb ik aangegeven dat ik hem al had afgekoppel. Dit doe ik omdat ik zelf geen vreemden in huis wil nu ten tijden van corona. Dit vond de koper geen probleem en ze heeft hem meegenomen. Ik heb mijn telefoonnummer achter gelaten uit goodwill, mocht er iets niet helemaal kloppen of mochten ze hulp nodig hebben dat ze me konden bereiken.

Ik heb de koop rond 16:00 uur in de middag gesloten. Rond 23:00 uur in de avond kreeg ik van de koper een bericht dat er een probleem was met de PS4. Deze gaf ineens een CE-35000-8 foutmelding zei de koper. Ik heb deze melding opgezocht, maar er zou een probleem zijn met de harde schijf (HDD') of de Blu-ray-speler. Ik heb deze foutmelding nog nooit gehad. Ik heb nog enkele tips meegegeven zoals opnieuw instellen via de veilige modus en zorgen dat alle software up to date is (dit kan ook het probleem zijn omdat de PS4 naar bedrijfsinstellingen is gezet). Alleen nu komt het bekende riedeltje, ze willen hun geld terug en ze hebben mijn adres.

Ik ben absoluut niet bang uitgevallen, maar ik heb geen zin in een stel idioten aan mijn voordeur die de hele buurt op stelten zetten voor 180 euro.

Ik ben opzoek naar jullie input. Wat is verstandig in deze? Want ik weet 1000% zeker dat ik een volledig werkend product heb aangeboden en dat is ook wat ik in de advertentie heb gezet op marktplaats. Bewust bijgezet dat het om een 'ZGAN' PS4 ging. Waar ik geen zin in heb is dat zij straks de PS4 bewust gemold hebben en dat ik straks een niet werkende PS4 terug moet kopen.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Thanks!

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
Als ie zo recent gekocht is geef je ze toch gewoon de bon en gaan ze maar het garantietraject in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:57
Lijkt mij een gevalletje garantie tot aan de deur. Zulke zaken komen haast wekelijks langs, waarbij je als verkoper zelf kiest voor de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

rkvvkevin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:56:
Lijkt mij een gevalletje garantie tot aan de deur. Zulke zaken komen haast wekelijks langs, waarbij je als verkoper zelf kiest voor de beste optie.
Dit dus! Ze zijn zelf verantwoordelijk. Geef ze de bon, en ze zoeken het lekker zelf maar uit.
Persoonlijk zou ik afraden om in het vervolg een telefoonnummer te geven. Dat geeft hun meer kans om te klagen bij jou, wat je niet wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 03-12-2020 01:00 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Klinkt als een scam, werkende PS4 kopen op Marktplaats omdat je eigen PS4 kapot is en dan claimen dat de kapotte PS4 die van hun is. Komt heel vaak voor.

Anders zoals al aangegeven inderdaad niet jouw probleem, bon geven en zeggen dat ze het zelf uit moeten zoeken.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:59
AW_Bos schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:58:
[...]

Dit dus! Ze zijn zelf verantwoordelijk. Geef ze de bon, en ze zoeken het lekker zelf maar uit.
De koper wilde toch graag zien of de PS4 werkte.
Dit was niet mogelijk volgens de verkoper ...omdat hij geen mensen in huis wilde hebben ivm corona.

Persoonlijk vind ik het moeilijk.....

Iedereen gaat meteen van het slechte uit.
Als de verkoper hem werkend had laten zien...dan was er niks aan de hand geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Aggressor op 03-12-2020 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Aggressor schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:00:
[...]

Dit was niet mogelijk volgens de verkoper ...omdat hij geen mensen in huis wilde hebben ivm corona.

Als de verkoper hem werkend had laten zien...dan was er niks aan de hand geweest.
De koper ging zelf dus akkoord. Als ze toch wouden kijken hadden ze de koop maar moeten laten schieten.
De persoon in kwestie vroeg of ze hem werkend kon zien en toen heb ik aangegeven dat ik hem al had afgekoppeld omdat ik zelf geen vreemden in huis wil nu ten tijden van corona. Dit vond de koper geen probleem en ze heeft hem meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 03-12-2020 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaeros
Aggressor schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:00:
[...]

Nee, ik heb gezegd dat ik hem al had af gekoppeld, daarop reageerde de koopster dat het geen probleem was. Ik heb nooit aan de verkoper aangegeven dat ik het niet wilde vanwege corona, dat was mijn redenatie erachter.

En er is natuurlijk altijd nog een mogelijkheid om te zeggen dat je hem werkend wilt zien en als dat niet gaat de koop niet doorgaat. Echter is dit niet gebeurd en ging de vrouw akkoord zonder problemen nadat alleen de zin had gezegd "Ik heb hem al afgekoppeld".

[ Voor 16% gewijzigd door Altaeros op 03-12-2020 01:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Als ik de verkoper was zou ik alleen al uit coulance het apparaat terugnemen of i.i.g. kijken of er sprake is van fysieke (val)schade als het echt dezelfde avond defect is gegaan, vooral omdat de koper 'm niet werkend te zien heeft gekregen. En een apparaat van geen jaar oud zou ook nog garantie moeten hebben, misschien is daar wel uit te komen?

De koop als koper laten schieten omdat je het niet (uitgebreid) kan testen is soms trouwens nog best moeilijk als je niet mondig genoeg bent, vooral als de verkoper aardig en erg oprecht over komt. Ik ben zo ooit wel een keer opgelicht met een mobieltje... front-cam was niet selecteerbaar... verkoper verzekerde mij dat het software was en ik terug mocht komen als het niet werkte, maar bij bellen kwamen er smoesjes. Mobiel bleek een mobo-wissel te hebben gehad met niet-passend exemplaar waardoor wifi ook niet werkte. Tegelijkertijd ben ik blij dat er ook eerlijke verkopers zijn toen een keer een gekocht mobieltje een defecte mic bleek te hebben en ik 'm dezelfde avond mocht terugbrengen.

Dat gezegd te hebben, verkoop ik zaken waarvan ik zeker weet dat ze werkend zijn altijd met een termijn van enkele weken dat ze 'm terug mogen brengen bij een defect en mogen het altijd werkend zien, ook in deze corona-tijd. Indien aanwezig maak ik een foto van het serienummer om de truc met omwisselen met defect exemplaar moeilijker te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 03-12-2020 01:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25

franssie

Save the albatross

Als ze het zelfde apparaat retourneren (S/N !!!) dan zou ik de koop terug willen draaien als ze normaal reageerden.
Maar apart verhaal van beide kanten dus ik heb er niet echt een mening over.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
AW_Bos schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:02:
[...]

Als ze toch wouden kijken

[...]
Wouden kijken doe je in het bos :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-05 22:33

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Je had 'm best even in de gang/hal/deurpost/woonkamer voor 't raam oid aan kunnen zetten met een schermpje en verlengkabel.. of ben ik nu gek? Als ik iets op MP/tweakers/waar dan ook zou kopen, het niet werkend op locatie kan zien, en het blijkt thuis niet te werken zou ik 100% zeker ook m'n geld terug willen.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als koper zou ik mij behoorlijk genaaid voelen door jou als je nu niet thuis geeft. Als het serial nummer klopt zou ik de koop ongedaan maken. Of de helft van het bedrag teruggeven.
Het zou best kunnen dat het apparaat op het punt stond kapot te gaan, waardoor deze situatie zich zo heeft voorgedaan.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 23:42
Je moet inderdaad even goed uitkijken met dit soort dingen. Het is al een paar keer gezegd, maar even het serienummer laten controleren (laat het ze gewoon even doorgeven per WhatsApp en/of mail) mochten ze daar mee hebben klooien, dan houdt het dan wel op.

Daarnaast, ik vind je qua verkoop ook niet echt handig. Je hebt een PS5 gekocht, dus even de PS4 aansluiten was vrij simpel geweest (PS5 er af, PS4 er aan) en aangezien er niet is aangegeven waar de koopster vandaan kwam, kan ze natuurlijk gewoon in goed vertrouwen toch de 'gok' hebben genomen (wanneer je net een half uur in de auto hebt gezeten en de PS4 was ineens al 'afgekoppeld' was ik trouwens omgedraaid, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:02

Theo

moederbord

De PS4 is minder dan een jaar oud en zit dus in de garantie. Je kan aanbieden in het garantieproces te helpen mochten ze dat niet zelf kunnen (omdat het bijv enkel via jou als eerste aankoper kan gaan, of gekoppeld is aan jouw adres/naam), en anders hen de stukken te geven zodat ze zelf van de garantie gebruik kunnen maken.

Het klinkt mij verder wel erg scammerig. Als zij nu terug komen om de koop terug te draaien; hoe weet je dan dat jij jouw PS4 terugkrijgt? Heb je het S/N genoteerd? Zitten er 'waranty void if removed' stickers op? (Hoe weet jij dat er niet gerommeld is met de PS4, bijv mobo/blueray vervangen voor een defecte)

Ik zou echt inzetten op hulp bij de garantie. Het is nu hun PS4 en hun probleem. Maar ook op hun PS4 zit mogelijk nog fabrieksgarantie, en die is wel netjes om aan hun over te dragen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wat mensen altijd vergeten is dat een aankoop via marktplaats of andere platformen garantie tot aan de deur is.

Persoonlijk zou ik wel altijd een werkende demo geven, want zo voorkom je dit soort geneuzel wel. Maar deels snap ik je reden wel.

Gezien de playstation bijna nieuw is en tegen een best lage prijs verkocht is kan hij gewoon garantie claimen. Meer rechten dan dat heeft hij niet. Je kan als goodwill het geld terug geven, maar je weer nooit wat er tussentijds gebeurd is.

Hij heeft gewoon pech.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Luchtbakker schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:22:
Wat mensen altijd vergeten is dat een aankoop via marktplaats of andere platformen garantie tot aan de deur is.
Eh, nee. Gewoon niet. Als je een werkende PS4 in je advertentie hebt staan, dien je een werkende PS4 te leveren. Als de koper dan niet de mogelijkheid heeft om het produkt werkend te zien, dan ben je als verkoper ook voorbij de drempel verantwoordelijk voor het goed werken van de PS4.

Als het serienummer van de PS4 die je terugkrijgt overeenkomt met het origineel (en dat staat soms ook op de verkoop-factuur), dan zou ik gewoon de koop ongedaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:22:

Hij heeft gewoon pech.
Helaas voor jou heb jij pech met je bewering. Je hebt een conform product te leveren waarin beide partijen zowel een onderzoeks- als een informatieplicht hebben.

Ontopic: serienummer controleren daarna de persoon de bon opsturen voor een garantieclaim lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
wimpie007 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 02:39:
[...]

En wilden kijken doe je in de jungle :P
In het enkelvoud is zowel de regelmatige vorm wilde als de onregelmatige vorm wou gebruikelijk. Wou wordt in Nederland als informeler beschouwd.

In het meervoud is wilden de neutrale en veruit de gebruikelijkste vorm. Wouden en wouen worden vooral gebruikt in gesproken taal.
Bron

Ontopic, zomaar terugnemen is ook een dingetje, mogelijk hebben ze met onderdelen lopen rotzooien. Maar kun je ze niet, met de aankoopbon, verwijzen naar de winkel voor garantie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 10:35
En DAAROM maak ik bij verkoop van technische producten altijd een kenmerk op het device.
Of het nu een piep klein krasje is aan de onderkant of een streepje met een pen ergens, mochten ze ermee terugkomen dat het defect is en ECHT terug willen brengen kan ik het device checken of het niet toevallig een andere device is.

Plus ik verkoop nooit via marktplaats, zitten veel idioten op en veel oplichters.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
vanaalten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:50:
[...]

Eh, nee. Gewoon niet. Als je een werkende PS4 in je advertentie hebt staan, dien je een werkende PS4 te leveren. Als de koper dan niet de mogelijkheid heeft om het produkt werkend te zien, dan ben je als verkoper ook voorbij de drempel verantwoordelijk voor het goed werken van de PS4.

Als het serienummer van de PS4 die je terugkrijgt overeenkomt met het origineel (en dat staat soms ook op de verkoop-factuur), dan zou ik gewoon de koop ongedaan maken.
ook dat ja, gewoon serie nummers checken, geld terug nemen ( ik zou het wel doen via bank overdracht), en zelf garantie claimen van de PS4.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Jeroenzer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:58:
Plus ik verkoop nooit via marktplaats, zitten alleen maar idioten op en oplichters.
Lekker generaliserend :z . Ik doe al 15 jaar zaken op marktplaats maar nog nooit iets bijzonders meegemaakt. Heb volgens jou zeker mazzel dan.

maar bedankt dat jij me een idioot of oplichter vind. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 03-12-2020 08:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenzer
RodeStabilo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:01:
[...]

Lekker generaliserend :z . Ik doe al 15 jaar zaken op marktplaats maar nog nooit iets bijzonders meegemaakt.

maar bedankt dat jij me een idioot of oplichter vind. 8)7
Sorry, klink inderdaad generaliserend en is natuurlijk zo dat niet iedereen dat is maar wel enorm veel!
Altijd komen dit soort verhalen van Martkplaats

Ik zal het even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wimpie007 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:56:
Als ie zo recent gekocht is geef je ze toch gewoon de bon en gaan ze maar het garantietraject in?
Is dat niet de taak van de TS?
De koper heeft een overeenkomst met de TS, niet met de winkel. De TS heeft een overeenkomst met de winkel.

Dan kan de TS de koop ontbinden en de PS4 terugnemen en dan naar de winkel stappen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 15:56

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dit is dus precies waarom ik altijd serienummers opschrijf van elektronica die ik verkoop. Heb dit een keer gehad via MP met een PS3 lang geleden, terug laten komen, uitgebreid met de persoon getest.

"Ja inderdaad stuk, bent u ook eens toch ?"

Mooi dan pak ik even de foto van het serienummer erbij ( en de verkoopnaam en datum) erbij als laatste controle en dan kunnen we het afhandelen mijn excuus voor het ongemak. Toen begon het gestotter :+

Uiteindelijk bleek er dus met mijn oude PS3 niks aan het handje.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

[quote]vanaalten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:50:
[...]

Nee, zo werkt dat niet bij particuliere verkoop. Wel bij zakelijke, bijvoorbeeld refubished spul. De verkoper heeft duidelijk aangegeven dat wegens de situatie testen niet mogelijk is. Je hebt als koper dan gewoon de keuze het risico niet te nemen en niet over te gaan tot aankoop.

De koper heeft het risico genomen en dan weet je dat er mogelijkerwijs iets mis kan zijn omdat je zelf niet getest hebt.

Maar even wat anders, heb jij ergens in een wetboek een referentie waarin staat dat de verkoper van tweedehands producten ingebreken gesteld kan worden als hij duidelijk is over de verkoopvoorwaarden? Ik weet het namelijk niet te vinden. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Luchtbakker op 03-12-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Mag weg, sorry.

[ Voor 96% gewijzigd door Luchtbakker op 03-12-2020 08:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Luchtbakker schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:39:
Maar even wat anders, heb jij ergens in een wetboek een referentie waarin staat dat de verkoper van tweedehands producten ingebreken gesteld kan worden als hij duidelijk is over de verkoopvoorwaarden? Ik weet het namelijk niet te vinden. ;)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2016-09-01

7:17 lid 1 en 2 BW.
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Alstu.

[ Voor 51% gewijzigd door Gunner op 03-12-2020 08:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Het kan aan mij liggen (ik ben niet een top in het ontleden van teksten zoals wetboeken), maar zoals het lijkt moet de koper akkoord gaan met de verkoopvoorwaarden. 1 van de voorwaarden is het niet kunnen accepteren van een test met de daarbij genomen risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:31

Agent47

I always close my contracts.

Ik maak altijd foto's van wat ik verkoop ( dus ook het serienummer) en bewaar deze 1 jaar lang in mijn Dropbox. Kan je meteen het serienummer etc aantonen en met foto's laten zien dat het bij jou wel goed werkte.

Daarentegen is het bij mij altijd garantie tot aan de deur. Laat je het op de stoep vallen? Helaas. Als ze hem gekocht heeft zonder te testen is het haar eigen risico.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Luchtbakker schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:51:
[...]

Het kan aan mij liggen (ik ben niet een top in het ontleden van teksten zoals wetboeken)
Er is akkoord gegaan met het niet testen. Er is niets expliciet afgesproken over risico's. Er wordt een PS4 verkocht, en dat impliceert een werkende PS4 (nogal logisch, geen verborgen gebreken). Zo simpel is het juridisch.

Je mag best zeggen "ik heb hier een PS4 staan en geen idee of hij nog werkt, die gok neem je als koper". Dan is het duidelijk afgesproken bij wie het risico ligt, maar dan ga je er natuurlijk weinig geld voor vangen.

Het enige complexe is natuurlijk de bewijslast. TS heeft de PS4 nooit anders dan werkend gezien, dus dat is bewijs dat hij een werkende PS4 heeft verkocht. Maar de koper heeft de PS4 nooit anders dan stuk gezien, wat bewijst dat de PS4 kapot verkocht is - naar eigen zeggen, dat diegene bij wijze van spreken gewoon met een hamer op het moederbord geramd heeft is natuurlijk lastig aan te tonen. Daarom is het wel verstandig om het product wel uit te laten proberen want dan heeft de koper niks te zeuren, maar dat is mosterd na de maaltijd.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 03-12-2020 09:03 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 23:27
bwerg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:59:
[...]

Er is akkoord gegaan met het niet testen. Er is niets expliciet afgesproken over risico's. Er wordt een PS4 verkocht, en dat impliceert een werkende PS4 (nogal logisch, geen verborgen gebreken). Zo simpel is het juridisch.

Je mag best zeggen "ik heb hier een PS4 staan en geen idee of hij nog werkt, die gok neem je als koper". Dan is het duidelijk afgesproken bij wie het risico ligt, maar dan ga je er natuurlijk weinig geld voor vangen.

Het enige complexe is natuurlijk de bewijslast. TS heeft de PS4 nooit anders dan werkend gezien, dus dat is bewijs dat hij een werkende PS4 heeft verkocht. Maar de koper heeft de PS4 nooit anders dan stuk gezien, wat bewijst dat de PS4 kapot verkocht is - naar eigen zeggen, dat diegene bij wijze van spreken gewoon met een hamer op het moederbord geramd heeft is natuurlijk lastig aan te tonen. Daarom is het wel verstandig om het product wel uit te laten proberen want dan heeft de koper niks te zeuren, maar dat is mosterd na de maaltijd.
Er is akkoord gegaan met niet testen. Dat is niet het probleem van de verkoper. Stel nou dat de hardeschijf bij wijze van de volgende dag kapot was gegaan. Was het dan nog steeds de schuld van de verkoper? Of een week erna? Daarom test je het op locatie als een soort kleine garantie. Koper gaat akkoord zonder testen en daarmee is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

FlowChef schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:07:
Daarom test je het op locatie als een soort kleine garantie. Koper gaat akkoord zonder testen en daarmee is het klaar.
Welke wettekst of expliciete afspraak zegt dat het risico bij de koper ligt?

De enige reden om samen een product te testen is zodat er geen discussie meer kan ontstaan of dat een product voor of na de koop stuk is gegaan, want tijdens de koop werkte het product duidelijk. Dan kan het niet het woord van de koper tegen die van de verkoper worden, want klagen had dan gekund tijdens het samen uitproberen. Die discussie heb je nu wel.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 03-12-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:07
Lastig dossier. Op zich heeft de koper natuurlijk onderzoeksplicht, maar heeft daar in de situatie niet aan kunnen voldoen.

De schade zou goed overeen kunnen komen met transportschade. Het risico op transportschade is voor diegene die verantwoordelijkheid neemt voor het transport - en dat is in dit geval de koper.

Als je er vanuit gaat dat beide partijen in goed vertrouwen handelen (en, waarom niet?), dan denk ik dat je misschien wel het beste de PS4 terugneemt. Juist omdat er geen gelegenheid is geweest om te testen. Wees een gentleman, en neem je verlies. Knap hem voor een paar tientjes op, of verkoop je PS4 defect.

Wel met de caveat dat àls je een foto hebt de het S/N, dat je alle vrijheid hebt de terug gebrachte PS4 daar tegen te controleren natuurlijk :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 03-12-2020 09:17 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:20

lasharor

7 december 2004

Helixes schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:15:
Lastig dossier. Op zich heeft de koper natuurlijk onderzoeksplicht, maar heeft daar in de situatie niet aan kunnen voldoen.

De schade zou goed overeen kunnen komen met transportschade. Het risico op transportschade is voor diegene die verantwoordelijkheid neemt voor het transport - en dat is in dit geval de koper.

Als je er vanuit gaat dat beide partijen in goed vertrouwen handelen (en, waarom niet?), dan denk ik dat je misschien wel het beste de PS4 terugneemt. Juist omdat er geen gelegenheid is geweest om te testen. Wees een gentleman, en neem je verlies. Knap hem voor een paar tientjes op, of verkoop je PS4 defect.

Wel met de caveat dat àls je een foto hebt de het S/N, dat je alle vrijheid hebt de terug gebrachte PS4 daar tegen te controleren natuurlijk :Y)
Waarom zou je daar als particulier op marktplaats vanuit gaan?

Ik vind het een beetje raar dat nu 1 partij zijn "verlies moet nemen" en de zaak terug moet nemen. Beter zou zijn als TS mogelijkheid krijgt om de S/N te controleren om vervolgens de zaak aan te bieden bij de leverancier. Eventuele herstelkosten kunnen dan 50/50 vergoed worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

[...]

https://onzetaal.nl/taaladvies/wilden-wouden-wouen-wouwen/

gewoon oud Nederlands. Niet zeuren.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Lastig om je advies te geven in deze; is een lastige situatie.

1. Heb je een manier om aan te tonen dat de PS die evt. terug komt dezelfde is?
2. Wat was je gevoel bij de koper? Goed gevoel of niet?

Dat zou voor mij nogal bepalend zijn om te beslissen of ik de boel terug zou nemen of niet.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hardware controleren, als deze overeenkomt met wat je verkocht hebt, terugnemen en ps4 voor garantie opsturen.
Ken het apparaat niet, maar er kan er een risico zijn dat men de hdd geswapt heeft ?

Of harder spelen en zeggen dat ze garantie hebben en ze de zaak zelf voor garantie kunnen opsturen.

Niet laten kijken was écht niet handig, die les heb je denk ik wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 10:58
Toegegeven, het klinkt alsof je garantie hebt (al ben je daar nog niet op terug gekomen.). Ik zou de PS4 gewoon terugnemen en gebruik maken van de garantie. Eventueel kun je kijken of je hem dan alsnog mee kunt geven.

Een beetje coullance kan er af en toe wel af, zeker als de koper niet even kon testen. Dit soort berichten zie je vaker hier op tweakers, met termen als 'garantie tot aan de deur'. Je zou maar in goed vertrouwen een PS4 kopen voor 180,- en er thuis achter komend dat ie niet werkt. Ook niet leuk.

Niet direct van het kwade uitgaan, zeker als het met garantie op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

bwerg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:14:
[...]

Welke wettekst of expliciete afspraak zegt dat het risico bij de koper ligt?

De enige reden om samen een product te testen is zodat er geen discussie meer kan ontstaan of dat een product voor of na de koop stuk is gegaan, want tijdens de koop werkte het product duidelijk. Dan kan het niet het woord van de koper tegen die van de verkoper worden, want klagen had dan gekund tijdens het samen uitproberen. Die discussie heb je nu wel.
Dat is vrij simpel, art. 150 Rv met de zo mooie volksterm 'wie eist, bewijst'.

Of juridisch gezien, de gene die zich beroept op een bepaalt rechtsgevolg (in dit geval ontbinden koopovereenkomst) moet bewijzen dat het product op het moment van de verkoop al in deze staat was. Aangezien beide partijen hebben nagelaten dit op dat moment ook nog te controleren, wordt het lastig. Dus als verkoper kun je dan achterover leunen en vooral geen uitspraken doen, anders dan dat je zelf gecontroleerd hebt voor de verkoop en dat het product toen werkte naar behoren. Dus juridisch zit je aardig goed, ook omdat het een particuliere verkoop is. Zakelijk was het anders geweest.

Of dat de meest nobele manier is om een oplossing te zoeken, dat is een andere vraag. De juridische weg is meestal niet de meest bevredigende weg voor bede partijen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:19
franssie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:46:
Als ze het zelfde apparaat retourneren (S/N !!!) dan zou ik de koop terug willen draaien als ze normaal reageerden.
Maar apart verhaal van beide kanten dus ik heb er niet echt een mening over.
Hebt weinig aan alleen s/n als ze defecte harddisks etc. overbouwen. Kijk ook naar de kast verzegeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:05

XallaX

Meow

Mijn mening hierin is: garantie tot aan de deur. Testen of niet ter plekke testen is een keuze van de koper Corona of niet. Advies of indien in de buurt wat hulp bij een probleem of installatie prima maar kom niet met de gebruikelijke marktplaats onzin.

In dit geval zou ik de bon geven en gaan ze het zelf maar voorleggen bij de winkelier of fabrikant.
Niet zelf dat voor ze doen want je weet niet wat ze ermee gedaan hebben.
De kans dat een PS van deze leeftijd kapot gaat is altijd aanwezig maar hoe groot is die kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertg91
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:48
Ik heb wel eens hetzelfde meegemaakt met een iPhone was ook plotseling kapot nadat de deal gesloten was.

Ik heb het product teruggenomen en het geld teruggegeven aan de kopers. Wel heb ik er van geleerd dat als ik elektronica verkoop ik in ieder geval zorg dat ik de serienummers noteer om dit soort geneuzel achteraf te voorkomen.

Mijn advies zou dan ook zijn om te kijken of de serienummers overeenkomen, indien je niet over deze gegevens beschikt zou ik er toch voor kiezen om tot een 'nette' oplossing te komen voor beide partijen. Denk dat de kopers ook niet hierop zitten te wachten en misschien wel het idee hebben dat jij de boel erbij hebt genaaid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:07
lasharor schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:22:
Waarom zou je daar als particulier op marktplaats vanuit gaan?
Omdat je in verreweg de meeste gevallen te maken hebt met twee volwassen mensen met de beste intenties. Persoonlijk vind ik een houding van vertrouwen ten opzichte van de medemens nog steeds de beste uitgangspositie. Alternatieven leiden eigenlijk nooit tot een beter leven of samenleving.

Uiteraard is enig achterdocht altijd wel op zn plaats. Maar, in mijn beleving, zijn kwaadwillenden nog altijd de uitzondering.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaeros
KillerAce_NL schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:37:
Hardware controleren, als deze overeenkomt met wat je verkocht hebt, terugnemen en ps4 voor garantie opsturen.
Ken het apparaat niet, maar er kan er een risico zijn dat men de hdd geswapt heeft ?

Of harder spelen en zeggen dat ze garantie hebben en ze de zaak zelf voor garantie kunnen opsturen.

Niet laten kijken was écht niet handig, die les heb je denk ik wel geleerd.
Er staat duidelijk dat het geen kwestie is geweest van niet laten kijken. Ik heb aangegeven dat de boel al afgekoppeld was toen mevrouw vroeg of ze hem werkend kon zien.

Koper: "Kunnen we hem werkend zien"
Verkoper: "Ik heb hem afgekoppeld, is dat een groot probleem? Kunnen hem zo weer aansluiten hoor maar vanwege de reset naar fabrieksinstellingen moeten we hem dan eerst instellen en de games die je wilt spelen downloaden"
Koper: "Nee hoor, als er iets is of we hebben vragen krijg je wel een belletje"

Dan heb ik mijn plicht als goede verkoper in mijn ogen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:03:
[...]

.
En dat stukje heb je nu dus mee te maken.

Je had ook kunnen zeggen:
Kom toch maar binnen op gepast afstand, sluit ik het aan.
Zolang duurt het ook niet een PS4 instellen bij first use toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 08:02
[...]

Er staat duidelijk dat het geen kwestie is geweest van niet laten kijken. Ik heb aangegeven dat de boel al afgekoppeld was toen mevrouw vroeg of ze hem werkend kon zien.

Verkoper: "Ik heb hem afgekoppeld, is dat een groot probleem? Kunnen hem zo weer aansluiten hoor maar vanwege de reset naar fabrieksinstellingen moeten we hem dan eerst instellen en de games die je wilt spelen downloaden"

Verwijt jij ze nu dan dat ze hun plicht als goede koper niet hebben voldaan?

Hoe zou je er in staan als de situatie was omgedraaid en ook niet de mogelijkheid hebt gepakt om het product werkend bij de verkoper te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaeros
Heel simpel, ik check het altijd goed bij aankoop. Dan duurt het maar lang, maar ben ik er niet van overtuigd dat het allemaal werkt dan gaat de koop niet door.

Loop ik toch weg met de spullen is het daarna mijn risico en dus mijn probleem.

Maar niet iedereen handelt op die manier, en dat begrijp ik ook.

Daarnaast kreeg ik in het contact heel erg het gevoel dat de koper totaal niets geprobeerd heeft. Geen nieuwe software, niet aangesloten op internet (WiFi) etc. De Playstation start namelijk gewoon op, dus dat had ze allemaal kunnen doen. Je krijgt deze foutmelding pas op het moment dat er een game in gaat of er een app gestart wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door Altaeros op 03-12-2020 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:51
Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:17:
Heel simpel, ik check het altijd goed bij aankoop. Dan duurt het maar lang, maar ben ik er niet van overtuigd dat het allemaal werkt dan gaat de koop niet door.

Loop ik toch weg met de spullen is het daarna mijn risico en dus mijn probleem.
Dan had je dat wel even mogen melden toen ze zei dat ze wel een belletje zou geven als er wat mis was? Want dat is nu het geval en je hebt daar niet gezegd dat het in dat geval eigen risico was? Dan had ze vast anders gereageerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:21
Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:17:
Ik heb de koop rond 16:00 uur in de middag gesloten. Rond 23:00 uur in de avond kreeg ik van de koper een bericht
Dus pas na 7 uur kwamen ze er achter dat hij niet werkt, nu snap ik dat je andere dingen te doen kan hebben maar meestal als je iets koopt voor z'n bedrag ga je niet nog even bij je oma op bezoek oid, dan sluit je dan ding toch meteen aan :?

Ik zou haast zeggen dat er oplichting in het spel is, zeker weten kan niet natuurlijk maar 7 uur tijd is genoeg om een bluray speler / hardeschijf te wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je destijds een nieuwe spelcomputer gekocht als consument en verkoop je nu de spelcomputer als particulier aan een andere particulier.
Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:51:
Deze gaf ineens een CE-35000-8 foutmelding zei de koper. Ik heb deze melding opgezocht, maar er zou een probleem zijn met de harde schijf (HDD') of de Blu-ray-speler.
Ik weet weinig van spelcomputers, maar treedt die foutmelding altijd op of soms? Als de foutmelding soms optreedt kan het zo zijn dat het tonen van de werking vooraf aan de overdracht ook niet was opgetreden neem ik aan. Klopt dat?

Uiteraard bestaat er ook nog de mogelijkheid dat de foutmelding pas is opgetreden nadat de koper de spelcomputer heeft ontvangen en in gebruik heeft genomen. Er kan bijvoorbeeld (er zijn dus talloze mogelijkheden) sprake zijn van transportschade maar ook van een nog niet geopenbaarde non-conformiteit die al aanwezig was bij aflevering aan jou.
Ik ben absoluut niet bang uitgevallen, maar ik heb geen zin in een stel idioten aan mijn voordeur die de hele buurt op stelten zetten voor 180 euro.

Ik ben opzoek naar jullie input. Wat is verstandig in deze? Want ik weet 1000% zeker dat ik een volledig werkend product heb aangeboden en dat is ook wat ik in de advertentie heb gezet op marktplaats. Bewust bijgezet dat het om een 'ZGAN' PS4 ging. Waar ik geen zin in heb is dat zij straks de PS4 bewust gemold hebben en dat ik straks een niet werkende PS4 terug moet kopen.
Wat wil je zelf? Aan de meningen van anderen heb misschien maar beperkt iets, gezien de twee nogal tegenstrijdige alinea’s die je vraag lijken te omvatten.

Het eerste deel van je vraag is iets anders dan het tweede. Ik weet niet wat je bedoelt met ‘de buurt op stelten zetten’, maar ik vermoed dat je dat alleen met enige zekerheid (en wellicht nog niet afhankelijk van wat je bedoelt) kunt voorkomen door de koop de ontbinden met wederzijds goedvinden en dus de koopsom terug te betalen. De koper heeft de verplichting om de spelcomputer terug te leveren. Hou er dus rekening mee wat je gaat doen als de koper niet nakomt, mochten jullie beiden de koop willen ontbinden. Het ‘op stelten zetten’ van een buurt is afhankelijk van wat je bedoelt niet per se rechtmatig zoals je begrijpt.

Het tweede deel van je vraag is al deels beantwoord: de koper heeft waarschijnlijk (er zijn altijd uitzonderingen mogelijk) de stelplicht en bewijslast om non-conformiteit aan te tonen, als jij die stelling betwist. Als je het dus oneens bent met ontbinding van de koop, dan moet de koper je een dagvaarding sturen en voor de rechter duidelijk maken dat de spelcomputer niet de eigenschappen bevatte die de koper ervan mocht verwachten en eventueel (hoeft niet) dat aan de klachtplicht (en daarmee de onderzoeksplicht) op grond van art. 7:23 en 6:89 BW is voldaan. Het hangt af van de onderbouwing van de koper af hoe jij daarop kunt reageren. Als de koper namelijk 7:23 of 6:89 niet betrekt in de stelling, komt de stelplicht en bewijslast mogelijk (deels) jou toe als je dat als bevrijdend verweer voert. Niet reageren is in ieder geval meestal niet verstandig, omdat het bij een dagvaardingsprocedure waarschijnlijk leidt tot een verstekvonnis waar de rechter de koper gelijk zal geven. Wat de koper stelt is lastig te voorspellen op een forum, omdat we alleen maar jouw kant van het verhaal horen (er is dus wel een ‘hoor’, maar (nog) geen ‘wederhoor’).

Het kan nog zijn dat er door het gebruik van de website een bepaalde arbitrageovereenkomst tot stand is gekomen, maar dat hangt van de voorwaarden van die website af.

Omdat de koop in juni heeft plaatsgevonden zou het nog net kunnen dat het probleem zich openbaart binnen 6 maanden na ontvangst. Dat maakt je bewijspositie (en die van de nieuwe koper) wel een stuk eenvoudiger richting de oorspronkelijke (ik neem aan beroepsmatig handelende) verkoper. Die zal vermoedelijk de spelcomputer moeten repareren tenzij die oorspronkelijke verkoper tegendeelbewijs kan leveren van non-conformiteit.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
@Altaeros er is je al gevraagd waarom je niet gewoon het garantietraject ingaat aangezien het een recent gekochte PS4 is?

Ja kan hier een ellen lang topic vullen met meningen van iedereen, terwijl je ook gewoon het probleem kan oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:39
@Altaeros
Heb je al om het serienummer gevraagd en weet je het serienummer van je oude PS4? Je lijkt ook in alle antwoorden voorbij te gaan aan het feit dat de PS4 dus kennelijk nog vrij nieuw is en gewoon onder garantie moet vallen, of heb je hem zelf ook niet als nieuw gekocht?

Ik zou ook wat achterdochtig zijn, maar je had dit eenvoudig kunnen voorkomen door de koper een werkende PS4 te tonen. Door dat niet te doen stel je koper in staat deze vraag te stellen.

@Eiland
Dat kan toch prima? Naar huis gereden, koken, kids in bed en dan op de bank je nieuwe PS4 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Ik zeg toch niet keihard dat je iets fout hebt gedaan. Ik ga er van uit dat je de volgende keer wel aandringt op testen voordat men weggaat.
Die les zul je nu wel geleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dit:
Uiteraard even het serienummer controleren, maar als dat in orde is, zou ik gewoon meewerken om hem via het normale garantietraject te laten herstellen. Gewoon de bon overhandigen (als je dat nog niet gedaan hebt) is mogelijk al genoeg. Ik ben nog geen winkels tegengekomen die moeilijk deden over de naam op de bon (koper kan nog altijd zeggen dat hij 'm gekregen heeft), maar anders zou ik gewoon meewerken (zelfs als dat betekent dat jij 'm terugstuurt naar de winkel en ze hem daarna weer bij jou komen halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ex Nunc schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:47:
[...]

Dat is vrij simpel, art. 150 Rv met de zo mooie volksterm 'wie eist, bewijst'.
En ook dat is vrij simpel. Ze hebben de PS4 aangesloten en hij deed het direct niet, dus dat is bewijs dat het product bij de koop dus al stuk was. TS heeft op dezelfde manier dat de PS4 bij verkoop wel werkte, dus dan is het gewoon afwegen welk bewijs het meest overtuigend is. Juridisch bewijs is geen wiskundig bewijs waar geen speld tussen te krijgen moet zijn.
Eiland schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:31:
Ik zou haast zeggen dat er oplichting in het spel is, zeker weten kan niet natuurlijk maar 7 uur tijd is genoeg om een bluray speler / hardeschijf te wisselen
Dat is echt pure speculatie, ik kan een miljoen realistische dagindelingen bedenken waarin je 7 uur wacht.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 03-12-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-05 12:26
Tja, vervelend, maar ik zie dit toch echt als probleem van de koper. De koper is akkoord gegaan met de koop zonder het artikel te hebben getest. Je zou kunnen zeggen dat de koper z'n onderzoeksplicht heeft laten varen. De koper had ofwel moeten aandringen om het toch werkend te zien, of van de koop afzien. Als de koper toch doorgaat met de transactie, dan gaat hij akkoord met de voorwaarden, namelijk het niet kunnen testen. En daarmee neem je het risico dat het product niet werkt. Ik had er zelf vanaf gezien.

Maar ik zou een dergelijke situatie nooit laten ontstaan. Bij alles wat ik verkoop eis ik dat de koper het eerst controleert. Uitgebreid of niet, maar de koper moet in mijn bijzijn in ieder geval hebben gezien dat het product werkt. In jouw geval snap ik het probleem van de setup, maar als je hebt gezien dat het apparaat in ieder geval aan gaat en het setupscherm laat zien, dat geeft al aan dat er niet iets ernstigs mee mis is.

Dus, aangeven aan de koper dat zij zelf heeft afgezien van de onderzoeksplicht en daarom akkoord is gegaan met de voorwaarden. Ik zou NOOIT een apparaat terugnemen dat bij een ander thuis is geweest. Je hebt geen idee wat ermee gebeurd is. Zelfs als het serienummer klopt hebben ze misschien wel het moederbord verwisseld. Als de koper malafide is dan kun je ervan op aan dat je hier genaaid wordt. Als de koper bonafide is, dan heeft ze pech, ze had het apparaat moeten controleren voor aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PhilipsFan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:05:
Tja, vervelend, maar ik zie dit toch echt als probleem van de koper. De koper is akkoord gegaan met de koop zonder het artikel te hebben getest.
Je herhaalt hiermee het verhaal wat anderen al hebben gezegd zonder op de tegenwerpingen daarop in te gaan.
Dus, aangeven aan de koper dat zij zelf heeft afgezien van de onderzoeksplicht en daarom akkoord is gegaan met de voorwaarden.
Ik herhaal dus ook: er is geen expliciete voorwaarde afgesproken dat de koper alle risico nam op een defect product. Er is alleen afgesproken om niet op dat specifieke moment samen te testen.

De enige reden dat TS een sterke positie heeft in zeggen "jammer dan, pech gehad" is omdat hij zijn geld heeft, en het waarschijnlijk toch niet leidt tot juridische stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 31-05 21:08
Dat niet alleen, heb je je eigen serienummer genoteerd?
Zo ja, goed bezig. Als hij langskomt met een andere ps4 kan je niets voor hem betekenen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
bwerg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:11:
[...]

Je herhaalt hiermee het verhaal wat anderen al hebben gezegd zonder op de tegenwerpingen daarop in te gaan.
Omdat de situatie nu eenmaal zo is. Het is een vervelende situatie, maar dit zijn de feiten.
[...]

Ik herhaal dus ook: er is geen expliciete voorwaarde afgesproken dat de koper alle risico nam op een defect product. Er is alleen afgesproken om niet op dat specifieke moment samen te testen.
Klopt, maar het een impliceert het ander. Als dat niet zo is, dan hadden ze moeten afspreken "Ik kan 'm nu niet testen vanwege Corona of omdat je hem al losgekoppeld hebt, maar ik wil 'm wel eerst testen. Vind je het goed dat ik 'm mee naar huis neem en daar uitprobeer voordat ik betaal?"
De enige reden dat TS een sterke positie heeft in zeggen "jammer dan, pech gehad" is omdat hij zijn geld heeft, en het waarschijnlijk toch niet leidt tot juridische stappen.
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen op dit forum er steeds maar vanuit lijken te gaan dat een tweedehands verkoper garantie moet verlenen, want dat is gewoon niet het geval. De verkoper moet een conform product aanbieden, dat wil zeggen dat het zo moet werken als in de advertentie staat aangegeven OP HET MOMENT VAN VERKOOP. Tot zover is iedereen het wel met elkaar eens. Maar de plicht om te onderzoeken dat een product voldoet aan de conformiteit ligt toch echt bij de koper. En die heeft daar in dit geval vanaf gezien. Wel op aandringen van de verkoper, daarom vind ik het ook niet erg netjes van de verkoper, maar juridisch heeft hij gelijk. Hij heeft aangegeven dat het niet getest kon worden. De koper heeft ondanks die mededeling toch besloten om het te kopen en daarmee afgezien van de onderzoeksplicht. Daarmee neem je automatisch de risico's die daarbij horen.

Ik zie ook geen uitweg uit de situatie. Je weet niet of de koper malafide is, dus terugnemen is in mijn ogen geen optie. De kans is groot dat ermee geknoeid is. Daarom probeer ik zelf ook altijd om dit soort situaties te voorkomen. Je hebt als verkoper ook de verantwoordelijkheid om conflicten te voorkomen, dus ik vind dat je een koper altijd in de gelegenheid moet stellen om het product te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:40:
De koper heeft ondanks die mededeling toch besloten om het te kopen en daarmee afgezien van de onderzoeksplicht. Daarmee neem je automatisch de risico's die daarbij horen.
Dat lijkt mij geen automatisme en of dat zo is hangt ook af van de omstandigheden van het geval zou ik zeggen. Relevanter is volgens mij de vraag of de koper danwel de verkoper zich beroept op de rechtsgevolgen van bijvoorbeeld art. 7:17 lid 5, 7:23 of 6:89 BW. De partij die zich daarop beroept moet namelijk stellen en z.n. bewijzen, en dat is gezien het verhaal waarschijnlijk de verkoper.

Maar de onderzoeksplicht is mogelijk volkomen irrelevant als aan bewezen non-conformiteit niet wordt toegekomen. Er is dan immers ook geen noodzaak om de onderzoeksplicht uit de kast te trekken.

Het is volgens mij maar de vraag of alleen het optreden van de foutmelding bij de koper thuis voldoende is om non-conformiteit aan te tonen zoals hierboven werd beweerd, als de (naar ik aanneem particuliere) verkoper (TS) de stelling betwist. Dat kan ook leiden tot een bewijsopdracht aan de koper, omdat het (naar ik begrijp) enkel het woord van de koper tegen dat van de verkoper is. Alleen al uit het wettelijk bewijsvermoeden in art. 7:18 lid 2 BW (alleen bij consumentenkoop) zou je kunnen afleiden dat de wetgever het bewijsvermoeden bewust niet in bijvoorbeeld art. 7:17 BW heeft opgenomen.

Het is dan weer niet uitgesloten dat (ik noem maar wat) een door de koper ingeschakelde expert constateert dat er een lange reeks van fouten in een foutlog staan, als die fouten zich niet altijd openbaren in een foutmelding aan de gebruiker en het foutlog ook niet toegankelijk is voor een gebruiker van de spelcomputer. Of dat dan voldoende is om non-conformiteit aan te tonen hangt ook weer af van de bevindingen en de eventuele fouten in zo’n foutlog, als het al bestaat.

En het is uiteraard ook nog de vraag of de koper een expert inschakelt of dagvaarding naar de verkoper stuurt.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:43
Waarom wordt de vraag/opmerking maar niet beantwoord over de bon overleggen en garantie circuit ingaan ?
Vreemd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Techbuster schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:22:
Waarom wordt de vraag/opmerking maar niet beantwoord over de bon overleggen en garantie circuit ingaan ?
Vreemd !
Omdat de TS misschien iets anders doet op dit moment? Overigens zou ik als koper vooraf al een aankoopbewijs willen hebben en niet pas als er een probleem wordt geconstateerd.

Het is gezien het tijdsbeloop (aankoop ergens in juni) ook nog de vraag of de TS niet zelf de spelcomputer wil aanbieden aan de oorspronkelijke (ik neem aan commerciële) verkoper, mede gezien de eerste opmerking/vraag in het oorspronkelijke bericht. Dat vereist wel tijdig bezit van de spelcomputer uiteraard en terugbetaling van de aankoopsom aan de nieuwe particuliere koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unsub
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05 09:19
Oon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:59:
Klinkt als een scam, werkende PS4 kopen op Marktplaats omdat je eigen PS4 kapot is en dan claimen dat de kapotte PS4 die van hun is. Komt heel vaak voor.

Anders zoals al aangegeven inderdaad niet jouw probleem, bon geven en zeggen dat ze het zelf uit moeten zoeken.
Dit is precies waarom ik altijd het serie nummer fotografeer voor ik iets verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-05 11:30
wat lees ik hier een hoop goodwil mensen zeg, je moest eens weten hoeveel oplichters er op mp zitten. Zou mij niks verbazen als zij een groot belang hebben!

Als jij aangeeft dat je alles al afgekoppeld hebt, en de koper gaat daar mee akkoord, is dat zijn risico.

Weet jij veel of de verkoper de doos omwisseld, met tweedertig over drempels ramt of dergelijks onzin?

Ik geef als het kan altijd de bon mee, en dan zoeken ze het maar uit, anders kooop je maar lekker bij een bedrijf en niet via marktplaats, dubbeltje eerste rang ofzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:05
Ik snap de issue niet echt.

Technisch:
Laat ze dit doen:
https://www.partitionwiza...onmanager/ce-30005-8.html

Garantie technisch:
Heb je hem aangeboden met fabrieksgarantie zo ja, gooi hem in het garantie traject. (Als ik iets 2dehands koop, kan ik ook niet een nieuw product verwachten, maar dmv garantie wel uitgaan van een werkend product)

Indekkend:
Idd, check het serienummer. Dit zal ook wel ergens in je Playstation account te achterhalen zijn. En op de doos.

Zat oplossingen die minder risico en meer resultaat hebben dan: "Garantie tot aan de deur" of "Terugdraaien verkoop".

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sjorsbeans schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:42:
wat lees ik hier een hoop goodwil mensen zeg, je moest eens weten hoeveel oplichters er op mp zitten. Zou mij niks verbazen als zij een groot belang hebben!
Precies! Weet je wel hoeveel mensen PS4's verkopen als werkende terwijl die defect zijn?

Als TS een PS4 heeft verkocht die defect is, dan was hij dus niet conform. Je wil inderdaad wel het liefst controleren dat je dezelfde PS4 terug krijgt, en niet een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 10:58
Waarom al die speculatie over goodwill, oplichters, etc?!
Als er garantie is, kan dit probleem toch super simpel opgelost worden? Dit is ook al 10+ keer gesuggereerd, maar TS gaat daar dan weer niet op in?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Altaeros
Techbuster schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:22:
Vreemd !
Heel simpel, de digitale factuur staat op mijn naam en adres. Tenzij ik dus zelf de PS4 terug haal en hem onder de mom van garantie laat restaureren (als er echt iets kapot is aan mijn PS4), alleen dan kan de PS4 gerepareerd worden.

Verhaal krijgt wel een leuke twist.

Ik had al enkele uren niets meer gehoord van de koper en besloot dus vanuit coulance aan te bieden om samen te kijken naar de PS4. Mocht het probleem blijven bestaan na het samen doorlopen van de stappen die naar oplossing leiden zou ik de kosten voor reparatie op mij nemen, onder de voorwaarde dat deze met mijn S/N naar de officiele restauratieservice van PlayStation zou gaan.

Hierna heb ik een uur niets gehoord en kreeg ik alleen een appje terug "we laten het erbij, zand erover".

Toch raar dat het ineens geen probleem meer is als ik naar een gezamenlijke oplossing wil zoeken (ja, dit is cynisch bedoeld).

Anyway, voor nu lijkt het probleem opgelost. Blij dat ik elk geval een oplichting heb kunnen voorkomen.
Inverted_World schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:09:
Waarom al die speculatie over goodwill, oplichters, etc?!
Als er garantie is, kan dit probleem toch super simpel opgelost worden? Dit is ook al 10+ keer gesuggereerd, maar TS gaat daar dan weer niet op in?
Ik heb helaas niet de hele dag de tijd om op fora te neuzen.

[ Voor 13% gewijzigd door Altaeros op 03-12-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik zou zeggen, geef aan marktplaats het account van de koper door. Dit was duidelijk een oplichter. Waarom zou je het erbij laten zitten als je ervan overtuigd bent dat het apparaat niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:45
Heel simpel, de digitale factuur staat op mijn naam en adres. Tenzij ik dus zelf de PS4 terug haal en hem onder de mom van garantie laat restaureren (als er echt iets kapot is aan mijn PS4), alleen dan kan de PS4 gerepareerd worden.
Je kan toch gewoon de garantie-claim onder jouw naam opstarten? eerste dat gevraagd wordt is het serienummer, heb je dat ook gelijk getackeld. Je hebt toch niet het fysieke apparaat nodig om de garantie-claim te starten? de koper kan dat ding toch daarna ook wel in een doos doen en bij post-nl droppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

[...]

Wilden dan :') :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 21:49
Eerste antwoord met inmiddels 29 duimpjes omhoog is nog steeds het beste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:51:
Hi allen,

Ik wil jullie even een casus voorleggen.

Ik heb afgelopen juni nog vlak voor de PS5 live kwam een PS4 aangeschaft. Tijdens de lockdown in de uren die ik niet thuis spendeerde aan werk heeft dit de nodige vermaak opgeleverd.

Nu is het zo met de launch van de PS5 dat ik die gekocht heb. Hiermee werd mijn PS4 overbodig. Deze heb ik op marktplaats aangeboden samen met wat games, accessoires, powerkabel en de controller met kabel. Ik heb alles dubbel gechecked of alles werkte. Dit heb ik samen met mijn vriendin gedaan. Alle spellen en accessoires werkten, we hebben hem terug gezet naar bedrijfsinstellingen, nogmaals getest met instellen en daarna wij hebben hem op marktplaats aangeboden.

Bij de onderhandelingen verliep alles soepel en kwamen we snel overeen tot een prijs met de uiteindelijke koper. De koper is aan de deur geweest bij mij. De persoon in kwestie vroeg of ze hem werkend kon zien en toen heb ik aangegeven dat ik hem al had afgekoppel. Dit doe ik omdat ik zelf geen vreemden in huis wil nu ten tijden van corona. Dit vond de koper geen probleem en ze heeft hem meegenomen. Ik heb mijn telefoonnummer achter gelaten uit goodwill, mocht er iets niet helemaal kloppen of mochten ze hulp nodig hebben dat ze me konden bereiken.

Ik heb de koop rond 16:00 uur in de middag gesloten. Rond 23:00 uur in de avond kreeg ik van de koper een bericht dat er een probleem was met de PS4. Deze gaf ineens een CE-35000-8 foutmelding zei de koper. Ik heb deze melding opgezocht, maar er zou een probleem zijn met de harde schijf (HDD') of de Blu-ray-speler. Ik heb deze foutmelding nog nooit gehad. Ik heb nog enkele tips meegegeven zoals opnieuw instellen via de veilige modus en zorgen dat alle software up to date is (dit kan ook het probleem zijn omdat de PS4 naar bedrijfsinstellingen is gezet). Alleen nu komt het bekende riedeltje, ze willen hun geld terug en ze hebben mijn adres.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Thanks!
toon volledige bericht
Jij hebt de koper de mogelijkheid tot zelf testen ontnomen. Koper heeft het recht om te testen wat hij/zij koopt. als je dit niet op voorhand in de advertentie hebt vermeld, mag de koper dit thuis doen. Jij als verkoper dient een conform goed te leveren. (ja ook 2e hands en particulier) Conform aan wat je samen bent overeengekomen. Jij weet wat zich heeft afgespeeld in het geheel. Koper kan - een zaak aanspannen en- de aankoop ongedaan maken. Laat dit lesgeld voor je zijn. neem het gekochte terug en geef de koper zijn/haar geld terug.
Garantie tot einde van de straat geldt natuurlijk niet. Dit omdat je de koper de mogelijkheid hebt ontnomen zijn/haar aankoop te testen bij afhalen. Corona doet daar in deze niets aan af, gebruik van mondkapje had ook gekund. evt garantie is overdraagbaar van jou naar koper, en de winkel van 1e verkoop is dan aanspreekpunt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Altaeros
@Hackus Mijn vermoeden van oplichting is wel het meest voor de hand liggend gezien de reactie ik een net kreeg. Anders laten ze het er niet bij zitten.

[ Voor 80% gewijzigd door Altaeros op 03-12-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:40:
@Hackus Mijn vermoeden van oplichting is wel het meest voor de hand liggend gezien de reactie ik een net kreeg. Anders laten ze het er niet bij zitten.
Dat is speculatie. mijn reactie geldt voor alle lezers. zoiets komt natuurlijk vaker voor dan alleen bij jou.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaeros
Hackus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:42:
[...]

Dat is speculatie. mijn reactie geldt voor alle lezers. zoiets komt natuurlijk vaker voor dan alleen bij jou.
Daarom dat ik ook schrijf dat het mijn vermoeden is. Ik heb niemand met mijn reactie tot oplichter bestempeld. Dat kon de koper zelf goed genoeg blijkbaar. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mooi dat het met een sisser afloopt. Grote kans op een oplichter inderdaad, dus zonde om daar geld aan kwijt te zijn - zelfs al zou dat netjes zijn.
PhilipsFan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:40:
Maar de plicht om te onderzoeken dat een product voldoet aan de conformiteit ligt toch echt bij de koper. En die heeft daar in dit geval vanaf gezien.
Dat conformiteit alleen gaat over de staat van het product op het moment van de aankoop, betekent niet dat de controle op het moment van de aankoop moet plaatsvinden. Als de koper het in tien lagen bubbeltjesplastic naar huis vervoert en daar aangekomen doet het product het niet, dan is het aannemelijk dat het product bij aankoop al defect was (en de TS kan aannemelijk maken dat dat niet zo was, en dus discussie - als beiden partijen voet bij stuk houden).

Controle bij aankoop maakt bewijslast makkelijker, het verandert de rechten op zich niet. Zeker niet aangezien de koper eigenlijk wel vroeg om het product werkend te zien maar daar enkel van afzag vanwege praktische redenen (spul was al ingepakt en ge-factory-reset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Laatst online: 31-05 21:58
Aangezien de foutmelding CE-35000-8 hoogstwaarschijnlijk over de HDD gaat, kan het ook zo zijn dat de koper de HDD's heeft omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:53
Zelfs als TS de PS4 werkend had gedemonstreerd en de koper tijdens het transport naar huis de PS4 op de grond heeft laten stuiteren of iets dergelijks, was deze waarschijnlijk ook defect geraakt.

Het al dan niet aan de koper demonstreren is daarom denk ik niet heel erg relevant. Daarom wat mij betreft ook garantie tot aan de deur en met het aankoopbewijs kan koper het reguliere garantietraject opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
ruftman schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:15:
Zelfs als TS de PS4 werkend had gedemonstreerd en de koper tijdens het transport naar huis de PS4 op de grond heeft laten stuiteren of iets dergelijks, was deze waarschijnlijk ook defect geraakt.

Het al dan niet aan de koper demonstreren is daarom denk ik niet heel erg relevant. Daarom wat mij betreft ook garantie tot aan de deur en met het aankoopbewijs kan koper het reguliere garantietraject opstarten.
Met demonstreren sta je een stuk sterker: daarmee wordt het aannemelijk dat het apparaat goed werkte bij de overdracht en dat defecten veroorzaakt zijn door stommiteit van de koper of domweg pech na de verkoop. Dan kan je daarmee alle aanspraken afwijzen (tenzij koper weet hard te maken dat het defect al aanwezig maar onopgemerkt was).

Bij TS, zonder demonstratie, kan je niet hard maken dat het apparaat werkend verkocht is.

En als koper zou ik bepaald niet gelukkig worden om dan meteen het garantietraject in te gaan. Zal je zien, gaat een winkel claimen dat er waterschade was en dus geen dekking. Of valschade. Of verkeerd aangesloten. Dat gezeur wil je gewoon niet, zeker niet als je een goed werkend apparaat verwacht te kopen.

Als je als eerlijke koper in deze situatie komt zou ik in eerste instantie het de verkoper laten oplossen, want die heeft dan de schijn tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Apart verhaal; aan de ene kant doe je overkomen alsof de koper zijn onderzoeksplicht had moeten uitvoeren door de console had moeten laten testen en dit heeft laten afweten, maar aan de andere kant geef je duidelijk aan dat je hiermee moeite had toen de koper er om gewoon vroeg. Als iemand tegen mij zou zeggen dat hij al is afgekoppeld, en dat als je het wel wil zien dan ook de console opnieuw ingesteld moet worden + een game nog gedownload moet worden, dan zeg je hiermee eigenlijk dat het indirect niet mogelijk is of in elk geval zeer onwenselijk is.

Je moet wel heel standvastig zijn bij jou dan om alsnog de console te kunnen laten testen, want eigenlijk gaf je hiermee een ''nee''. Ik denk dat je even vergeet dat de koper voor jou ook al een stuk heeft moeten rijden en dus moeite doet om een koop te sluiten. Je kunt er dan ook rekening mee houden dat die koper niet zomaar weer wegloopt zonder console. Dan vind ik het eigenlijk vrij onbeschoft van je dat je met een smoesje (is afgekoppeld) het apparaat niet even werkend kunt laten zien, want eigenlijk gaat het je om Corona geef je zelf al aan. Zoals vanaalten hierboven ook aangeeft, het is niet alleen voor de koper maar ook voor jou fijn omdat jouw eigen kant hiermee sterker wordt en je namelijk kunt aantonen dat het apparaat werkte ten tijde van verkoop.

Gelukkig laat de koper het nu afweten, om merkwaardig genoeg onbekende reden, maar ik zou je wel mee willen geven dat als de koper voortaan netjes vraagt iets werkend te kunnen zien dat je daar ook gehoor aan geeft. Ik zou namelijk zelf ook niet zo direct door willen vragen om hem toch te testen omdat ik dan vind dat ik ''zeurderig'' over zou komen maar zou me toch flink genaaid voelen als ik vervolgens een console thuis heb staan die direct een foutmelding geeft.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Wel weer typisch, als de koper hier een topic had geopend was zij in het gelijk gesteld door de meesten hier. Ts heeft toch een hoop zaken verzaakt.

Ts had gewoon de originele factuur moeten bijleveren, dan had de koper gewoon garantie kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 09:37
Anoniem: 454358 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:07:
Wel weer typisch, als de koper hier een topic had geopend was zij in het gelijk gesteld door de meesten hier. Ts heeft toch een hoop zaken verzaakt.

Ts had gewoon de originele factuur moeten bijleveren, dan had de koper gewoon garantie kunnen claimen.
Voornamelijk dit. Ik heb ook wel eens bericht gekregen van bol.com dat mijn toetsenbord die ik had verkocht niet kon worden gerepareerd en dat ik mijn geld terug kreeg. Dit kreeg de persoon aan wie ik hem verkocht gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:34:
[...]

Jij hebt de koper de mogelijkheid tot zelf testen ontnomen. Koper heeft het recht om te testen wat hij/zij koopt. als je dit niet op voorhand in de advertentie hebt vermeld, mag de koper dit thuis doen.
Een onderzoeksplicht is geen testrecht. Laat staan het recht om thuis te testen.
Jij als verkoper dient een conform goed te leveren. (ja ook 2e hands en particulier) Conform aan wat je samen bent overeengekomen. Jij weet wat zich heeft afgespeeld in het geheel. Koper kan - een zaak aanspannen en- de aankoop ongedaan maken. Laat dit lesgeld voor je zijn. neem het gekochte terug en geef de koper zijn/haar geld terug.
Niet zo makkelijk als je hier schetst.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertidow
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-02 08:26
Toch een vraag: garantie is toch op de persoon en niet zo maar over te hevelen naar een tweede koper?
Volgens mij kan je als tweedehandskoper niet zo maar met een factuur op een andere naam garantie claimen, of ben ik nou fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-05 13:34
Jeetje zeg, wat zijn veel mensen hier maar negatief tegenover TS. Ik zal zelf toegeven, TS is vrij beknopt met sommige antwoorden en komt niet over als de meest vriendelijke persoon ooit, maar hij heeft wel in grote lijnen alle stappen goed doorlopen met de koper van zijn PS4.

TS gaf wel bij de verkoop aan dat de PS4 al ingepakt en gereset was (wat vrij normaal is, als iemand afspreekt om om 4 iets op te komen halen, ga ik niet om 5 over 4 zeggen: Nog even een reset doen!). Echter had de koper ook kunnen vragen om op z'n minst de PS4 werkend te zien oid. TS heeft aangegeven bereid te zijn, als we hem even op zijn blauwe ogen geloven.

Verder heeft TS ook een aantal handelingen verteld die koper kan uitvoeren toen kenbaar werd gemaakt dat er een probleem was. Wat ook vrij normaal is, gezien TS geen winkel is die verkoopt maar iemand die een tweedehands PS4 verkoopt, wat bij beide partijen bekend is.

Als laatste biedt TS aan om het samen door te lopen en anders het onder garantie te laten repareren, wat wil je nog meer? TS en de koper zijn allebei gewoon mensen en geen professionele partij, waardoor ze er samen uit moeten komen. Het is niet aan de een of de ander om het voortouw te nemen. De koper had ook gewoon haar mond open kunnen trekken en iets vragen of aangeven, maar draait er een beetje omheen en komt kennelijk niet echt over de brug met iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Geertidow schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:06:
Toch een vraag: garantie is toch op de persoon en niet zo maar over te hevelen naar een tweede koper?
Volgens mij kan je als tweedehandskoper niet zo maar met een factuur op een andere naam garantie claimen, of ben ik nou fout?
Je zit fout.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Garantie van de verkoper of fabriek
Of u de verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant mag namelijk zelf de voorwaarden van zijn garantie kiezen. Want het is iets extra’s, naast het wettelijke recht op een goed product. Hij kan dus in zijn garantievoorwaarden zetten dat alleen de eerste koper garantie krijgt.

Wettelijke recht op een goed product
Het wettelijke recht op een goed product gaat wel vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het recht op een goed product niet meer geldt doordat het is doorverkocht. Want de rechten gaan mee met het product. Wel mag de verkoper vragen om bewijs dat het product bij hem is gekocht. Dit kan de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld doen met de kassabon van de eerste koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Laatst online: 28-05 13:34
Geertidow schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:06:
Ligt aan de winkel zelf. In principe is een aankoopbewijs genoeg voor garantie, maar sommige winkels willen dan ook de persoon zelf spreken. Meestal is het uitgangspunt dat als je een aankoopbewijs hebt, je bevoegd bent om het product op te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een cadeau wat je krijgt van iemand anders, maar het kan ook zijn dat je van je ex partner de bon en product steelt. Via webshops is garantie meestal via je account, bij fysieke winkels meestal met bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:40:
Uit interesse; wat voor reactie was dat precies?

@Uzuhl Die had ik blijkbaar gemist. Thanks! (y)

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 15-12-2020 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

RodeStabilo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:20:
[...]

Uit interesse; wat voor reactie was dat precies?
Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:25:

Verhaal krijgt wel een leuke twist.

Ik had al enkele uren niets meer gehoord van de koper en besloot dus vanuit coulance aan te bieden om samen te kijken naar de PS4. Mocht het probleem blijven bestaan na het samen doorlopen van de stappen die naar oplossing leiden zou ik de kosten voor reparatie op mij nemen, onder de voorwaarde dat deze met mijn S/N naar de officiele restauratieservice van PlayStation zou gaan.

Hierna heb ik een uur niets gehoord en kreeg ik alleen een appje terug "we laten het erbij, zand erover".

Toch raar dat het ineens geen probleem meer is als ik naar een gezamenlijke oplossing wil zoeken (ja, dit is cynisch bedoeld).

Anyway, voor nu lijkt het probleem opgelost. Blij dat ik elk geval een oplichting heb kunnen voorkomen.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Laatst online: 19-01-2021
Hier gaat dus iets fout.
Een verkoper is nog steeds wettelijk aansprakelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 31-05 21:08
@Altaeros Is er uiteindelijk nog iets gebeurd? Of was het een storm in een glas water?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
jaikzelf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:30:
[...]

Hier gaat dus iets fout.
Een verkoper is nog steeds wettelijk aansprakelijk..
Maar de koper moet bewijzen. Sterkte daar mee. als er nog garantie op zit is het in bijna(al niet alle) gevallen interessanter om garantie te claimen bij de oorspronkelijke verkoper ipv de particuliere verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Altaeros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:25:
[...]
Dit kan gewoon overdraagbaar zijn hoor. Hangt af van wat er in de algemene voorwaarden staat. Genoeg bedrijven en fabrikanten die het gewoon toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panta
  • Laatst online: 26-06-2021
Altaeros, even een oude, maar nog steeds relevant onderwerp terughalen. Gezien bij Google zoekopdrachten deze thread naar boven komt en er dus meer mensen kunnen meekijken: Hoe is het afgelopen?

Zelf wil ik nog even een kleine aanvulling doen, voor degene die later meekijken met een soortgelijke situatie:

Als we wettelijk gaan kijken is er maar één ding:
Garantie is tot aan voordeur bij tweedehands artikelen. Het is de taak van de koper om een inspectie te doen en te controleren of het apparaat aan de beschrijving/werking voldoet. Doet de koper dat niet, (naïef, introvert) dan is dat nog steeds de verantwoordelijkheid van de koper. Dan had de verkoper iemand mee moeten nemen die wel mondig is. TENZIJ de koper kan aantonen en bewijzen dat het product (niet zichtbare) problemen heeft dat niet in de beschrijving stond. Maar dat is enorm lastig, want de verkoper kan dit nl. ook niet weten en hoeft zich niet te bewijzen. Het is andersom. Mensen vergeten dat niet alleen kopers rechten hebben, ook verkopers. Iedere partij is beschermd tegen oplichting. Dat betekent dat er soms tegenstrijdige regels zijn. In het algemeen, met tweedehands artikelen is het zo, dat een koper de verantwoording draagt wat hij of zij koopt. Niet meer, niet minder.

Echter, er is ook sprake van niet wettelijke zaken. Zoals menselijkheid, empathie en goede wil:

Na dit gezegd te hebben, zijn er ook zaken waar je aan kan denken om hier makkelijker mee om te gaan. Al heb je niet specifiek aangegeven dat ze het niet mag komen uittesten, je liet wel indirect doorschemeren dat het erg lastig was. Ook al ging ze er toch mee akkoord. Op basis daarvan zou je kunnen denken: We komen hier samen uit. Geld terug is geen de oplossing. Je zou kunnen voorstellen om te kijken wat het probleem is, en wellicht mee te helpen denken in een oplossing om het weer werkend te krijgen. Het is al gezegd, maar je had ook de bon kunnen geven en hier een garantieverhaal van kunnen maken. Je kan aan de koper aangeven, dat je beschikbaar bent om te helpen, maar omdat jij zeker weet dat het apparaat goed functioneerde, je dit niet terugneemt vanwege het risico van oplichting. Leg uit dat er mensen zijn die deze truuk toe passen om hun eigen defecte PS4 te repareren en de defekte weer terug willen brengen. En dat het niet logisch is dat jij de oplichter bent als jij een product met nog garantie wilt verkopen. Als de koper zelf geen oplichter is, dan zou zit dit moeten accepteren. Want ook zij wilt gewoon een werkend apparaat. Als de koper hier moeilijk om gaat doen, en enkel door blijft hameren op geld terug, dan kunnen alarmbellen gaan rinkelen en dat je te maken hebt met oplichterij.

Er zijn een aantal mensen hier die het advies geven om gewoon het geld terug te geven. Dit is bijzonder slecht advies, maar wat wel enorm goed is bedoeld. Maar het zijn juist deze mensen die opgelicht worden, doordat ze (redelijk naïef) een goed hart hebben. Soms is het ook angst, omdat mensen je adres hebben. Maar je kan ook aangeven, mochten ze dreigen, dat jij de politie zo op de stoep hebt staan als ze je lastig vallen. Je mag en moet niet verwachten dat potentiële oplichters jou het leven zuur kunnen maken als jij niet doet wat ze zeggen. Als jij toegeeft, ben je opgelicht. Geef jij niet toe, dan moet je er ( helaas) werk van maken. Politie bellen. Dat moet je echt doen!

Als jij geen oplichter bent, en het product werkend hebt zien verlaten, is er daarna eigenlijk geen reden meer om iets terug te nemen. Als jij wel wist dat het apparaat defect was en dit hebt proberen te verhullen, wees dan een vent en neem het product terug en geef het geld terug.

Hoe kan je dit de volgende keer voorkomen:

- Meld bij de advertentie altijd als er nog fabrieksgarantie op zit.
- Noteer, vooral bij elektronisch apparatuur, serie nummers voordat je het verkoopt. Deze kan je namelijk altijd controleren, mocht iemand het terug willen brengen of je biedt aan om het te maken. Je kan dit ook aangeven bij de verkoop, echter pas wel op. Soms voelen eerlijke kopers zich benadeeld.
- Geef altijd aan in de advertentie wat je verwachtings patroon is: "Verzenden op eigen risico", "Garantie tot aan de voordeur",
- Geef, als het een werkend product is, mensen de kans om het uit te testen. Doe er niet moeilijk over. Als je mensen niet in je huis wil laten om te testen, verkoop het dan ook niet of bedenk iets anders buiten je huis om.

[ Voor 5% gewijzigd door Panta op 31-05-2021 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Panta schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:25:
Zelf wil ik nog even een kleine aanvulling doen, voor degene die later meekijken met een soortgelijke situatie:

Als we wettelijk gaan kijken is er maar één ding:
Garantie is tot aan voordeur bij tweedehands artikelen.
Nee. Dat gewoon niet. Je bent als verkoper verantwoordelijk dat je verkoopt wat je adverteert.Als je, bijvoorbeeld, een nieuwe telefoon verkoopt met omschrijving "nooit gebruikt" - en de koper komt er bij thuiskomst achter dat het ding al eens in gebruik genomen is en al waterschade heeft, dan ben je als verkoper gewoon verantwoordelijk om het correct af te handelen.

Ja, koper kan (en is verstandig) een inspectie doen op het moment van ophalen. Maar als 'ie dat niet doet, is verkoper nog steeds verplicht om te leveren wat hij adverteert en kom je er niet mee weg met 'garantie tot aan de voordeur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:30

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic krijgt van mij een slotje. Een kick na een half jaar is niet nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.