Endsit schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:28:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe televisie de Samsung QLED 4K 75Q90T (2020). Ik zie in de avond constant een lichtrefelectie van me woonkamer lamp op me tv. Bij donkere scènes zie je een lichtstreep op het scherm. Is hier een oplossing voor?
[Afbeelding]
Relevante software en hardware die ik gebruik
... Samsung QLED 4K 75Q90T (2020)
Dit heeft gek genoeg lijkt het echt met de invalshoek van het licht te maken. Ik kan soms, met een flatwoning met ramen op het zuiden, prima TV kijken met de Q90T (ik heb de 55'' versie) maar als ik lamp plaats op een verkeerde hoek heb ik een hele streep aan regenboog kleuren over het beeld heen

Dit merkte ik pas na weken, gezien ik eerst echt niet begreep waar iedereen het over had. Maar als de zon precíes fout valt, heb ik het effect ook. Dit is dan een halfuur later alweer weg zo'n beetje.
Je zou kunnen experimenteren met het scherm íets meer naar voren of achteren plaatsen of de lamp een paar centimeter verplaatsen indien mogelijk. Dit kan het gehele effect wegnemen in sommige gevallen.
Blijkbaar heeft dit te maken met die wide-viewing angle laag die licht op een ehh.. aparte manier kan reflecteren soms.
[
Voor 7% gewijzigd door
Brutal1ty op 03-12-2020 09:45
]