kW ten op zichte van gewicht aanhanger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Is er een manier om te berekenen hoeveel kW vermogen een motorblok zou moeten hebben voor het trekken van een aanhanger?

In mijn geval zou het gaan om een bestelwagen en een aanhanger van 3500kg.

Ik heb nog geen merk of type in gedachte, maar de wagen moet voldoende kracht hebben om ook in een natte omgeving de aanhanger te trekken.
4 x 4 is een optie, maar die kom ik tweedehands niet veel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:16

Detmer

Professioneel prutser

Het is afhankelijk van veel meer factoren dan enkel het aantal kw/pk. Ik denk dat je daar ook niet primair op moet focussen.

Maar een aanhanger van 3500kg wordt ongetwijfeld een grote wagen die je ervoor moet hangen. Op basis van je post komen wagens al land rover, Mitsubishi pajero, Mercedes ML series e.d. mij als eerste te binnen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee dat is bijna niet uit te rekenen.
Het benodigde vermogen hangt (grofweg) af van rolweerstand en luchtweerstand.
Beide zijn lastig uit te rekenen bij een aanhanger tenzij je zeer nauwkeurig alle specs, maten en gewichten weet.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:21
Auto's hebben vaak beschreven wat het maximum dat ze mogen trekken.
Let ook even op wat je met jouw rijbewijs mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08 12:45
Als het nat is gaat vermogen niet helpen.

Ik zou gewoon het maximaal toegestaan trekgewicht opzoeken bij de specificaties

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:51
Kijk eens op https://www.caravantrekker.nl, daar kun je auto-caravan combinaties door laten rekenen. Je kan ook zelf specificaties van de "caravan" opgeven, belangrijkste is frontoppervlak en gestroomlijndheid. (die eerste zal bij een aanhanger meestal kleiner zijn dan bij een caravan, stroomlijn is meestal 0 bij een aanhanger).

Zo lang je in Nederland blijft, en geen haast hebt, zal vermogen nooit een probleem zijn, al heb je 100 pk. Er moet al heel veel tegenwind staan, wil je op vlakke weg de 90 niet halen. En bij een bus hangt de aanhanger ook nog eens uit de wind.

Voor slechte omstandigheden is tractie veel belangrijker dan vermogen. Op nat wegdek zullen dat vooral de banden zijn. Als je veel op onverharde plekken gaat rijden (bouwplaatsen, bospaden) dan zou ik met zo'n zware aanhanger wel 4X4 overwegen. Op verharde wegen is dat niet echt nodig (wel makkelijker).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Wauw jullie zijn snel.

Iedereen bij ons heeft een BE rijbewijs (is ook een verplichting om te halen binnen je proeftijd)
Het is vooral de vraag omdat er zoveel bussen zijn die dit kunnen trekken en ik dus niet zo goed weet.

De bussen die we nu hebben, mogen 2500kg trekken, maar zijn ook allemaal dubbel verlengd en verhoogd en hebben een vermogen van 85kw.
Wild Chocolate schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:28:
Kijk eens op https://www.caravantrekker.nl, daar kun je auto-caravan combinaties door laten rekenen. Je kan ook zelf specificaties van de "caravan" opgeven, belangrijkste is frontoppervlak en gestroomlijndheid. (die eerste zal bij een aanhanger meestal kleiner zijn dan bij een caravan, stroomlijn is meestal 0 bij een aanhanger).

Zo lang je in Nederland blijft, en geen haast hebt, zal vermogen nooit een probleem zijn, al heb je 100 pk. Er moet al heel veel tegenwind staan, wil je op vlakke weg de 90 niet halen. En bij een bus hangt de aanhanger ook nog eens uit de wind.

Voor slechte omstandigheden is tractie veel belangrijker dan vermogen. Op nat wegdek zullen dat vooral de banden zijn. Als je veel op onverharde plekken gaat rijden (bouwplaatsen, bospaden) dan zou ik met zo'n zware aanhanger wel 4X4 overwegen. Op verharde wegen is dat niet echt nodig (wel makkelijker).
Dank je wel.Het is in altijd in Nederland, maar de aanhanger is nogal een ding. Totaal niet gestroomlijnd.
Met een voorkant Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5KM5yh4NpUr_Vsx8wx1WV-Ij2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky1tRtEY2zcgjsEf1eJojE3H.jpg?f=fotoalbum_large
Afmetingen zijn 11,70 x 4,00 x 2.54 (lxhxb)

Dus de bus zal niet veel wind tegenhouden, de link werkt bij mij helaas niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Zomaar iemand op 03-12-2020 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:51
Aah, dan hoef je met sterke tegenwind alvast geen rekening te houden. Met meer dan windkracht 5-6 wil je daar sowieso niet de weg mee op.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zomaar iemand schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:29:

Het is vooral de vraag omdat er zoveel bussen zijn die dit kunnen trekken en ik dus niet zo goed weet.

De bussen die we nu hebben, mogen 2500kg trekken, maar zijn ook allemaal dubbel verlengd en verhoogd en hebben een vermogen van 85kw.
[...]
Wat heb je nu? Wat is het probleem? Waarom je vraag? Wil je iets andere rijden? Geeft de huidige bus een probleem met een aanhanger?

Lees je eerste zin in de quote eens door, en vertel ons eens wat je niet zo goed weet... Want ik snap niet wat je met deze zin probeert duidelijk te maken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Sorry de zin is inderdaad wat ongelukkig.

Er zijn veel bussen op de markt die volgens het kenteken de aanhanger van 3500kg mogen trekken, maar vraag me af ze ook allemaal genoeg power hebben om op een helling in beweging te komen als de aanhanger met 3500kg aan de bus trekt.

Ik was even vergeten dat we ook nog een iveco daily VI hebben. Deze heeft 107kw, dus 143pk.
Deze heeft alleen nog geen trekhaak, weet ook niet of dat kan ivm de laadklep.
Deze mag 3500kg trekken.

De andere bussen die we hebben zijn VW crafters dubbel verlengd en verhoogd en kunnen met 85kw 2000kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Persoonlijk 3.0 TDI ivecos hebben er weinig last van. Tuurlijk je wint geen stoplicht sprintjes. Ben stiekem nog altijd op zoek naar een Iveco massif 3.0 hpt. Leuk voor het terrein. Leuke trekwagen. Robuust blok.

2.5tdi vwt5 met chip geen probleem..

2.0tdi T6. Mmm was niet happie, ik vertrouwde het blok niet. Misschien had hij het kunnen doen, nooit getest.

Tuurlijk is het niet alleen afhankelijk van de motor.
Wat voorn helling. een Nederlandse berg of een Spaanse berg
Weers omstandigheden, banden...

Het is mij echt nog steeds onduidelijk wat je nu wilt met deze vraag.
Wat als 20 man zeggen geen probleem en 15 zeggen wel een probleem... Wat wil je dan met het resultaat?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Zomaar iemand schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:29:
[...]

Afmetingen zijn 11,70 x 4,00 x 2.54 (lxhxb)
Flink bakbeest gezien de maximale maten voor een aanhanger in NL 12,00x4,00x2,55 (lxhxb) zijn.

Zie dat de huidige voertuigen dubbel verlengd zijn.
Hou ook rekening met de maximale lengte van de combinatie, mag, dacht ik, maar 18m zijn...

De extra lange sprinter is bijvoorbeeld 7,367m. Dat samen met de 11,70m van de aanhanger is langer van de maximale 18 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zomaar iemand schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:37:
Er zijn veel bussen op de markt die volgens het kenteken de aanhanger van 3500kg mogen trekken, maar vraag me af ze ook allemaal genoeg power hebben om op een helling in beweging te komen als de aanhanger met 3500kg aan de bus trekt.
Als ik een lier pak, krijg ik (nog geen pk) die kar de helling op. Dus het aantal pk's is altijd voldoende. De vraag is echter of er genoeg grip is en of de koppeling & versnellingsbak het redden. (En de snelheid nog acceptabel is)
Meestal hebben dit soort bussen een hele korte 1ste versnelling om juist met een zware aanhanger weg te komen. Ik heb een bestelbus gehad waarbij je zonder aanhanger beter in z'n 2 kon wegrijden.

Maar neem maar aan dat als die bus 3500kg kan trekken dat het goed komt (zeker in NL). En bij twijfel over de prestaties gewoon even een proefrit maken. Er is vast een dealer in de buurt die je kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-08 15:23
Je moet niet naar vermogen kijken maar naar koppel. Ik heb vaak zat volgeladen tandemassers achter een Transit met 100pk gehad. Je wint er geen stoplichtsprintjes mee, maar dat is niet het doel

Mijn personenwagen met 140pk op benzine daar hoef ik geen 2000kg achter te hangen (mag ook niet, toch een keer gedaan, was niet snel). Maar een bus met een turbodiesel en 140pk zal het er een stuk makkelijker mee hebben.

Ik snap de vraag verder ook niet. Zoek gewoon alle soorten bussen die 3500 mogen trekken?

Het lijkt me iets van een uitvouwbaar podium ofzo? Dan kom je dus wel eens op evenementen terreinen en dan heb je kans dat je op van die gladde rijplaten of in de modder rijd. Een Crafter of Sprinter heeft achterwielaandrijving en als die geen lading achterin heeft liggen heb je nul grip. Dat heb ik in Zweden al eens ondervonden op een grindpad met helling in een Sprinter. Ik zou dus sowieso voor 4x4 gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door FastFred op 04-12-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 16:55
Juup schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:20:
Nee dat is bijna niet uit te rekenen.
Het benodigde vermogen hangt (grofweg) af van rolweerstand en luchtweerstand.
Beide zijn lastig uit te rekenen bij een aanhanger tenzij je zeer nauwkeurig alle specs, maten en gewichten weet.
En vergeet ook niet de constructie van het trekkend voertuig... want zeker niet alle auto's met eenzelfde motor mogen hetzelfde gewicht trekken puur omdat de constructie van het voertuig hiervoor niet geschikt is.

@Verwijderd Je zal toch voornamelijk uit moeten gaan van wat de fabrikant aangeeft waarvoor een auto geschikt is. Puntjes waar je op zou kunnen letten is zoals je al noemt 4x4 boven voor- of achterwiel aandrijving. Anders belangrijk punt zal zijn een motor die al op lage toeren een flink koppel heeft... diesel motoren even buiten beschouwing, een benzine motor met turbo's zal dan al sneller afvallen ongeacht het opgegeven kW, want dergelijke motoren moeten doorgaans redelijk wat toeren maken voor een beetje fatsoenlijke koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hou naast het vermogen ook rekening met het gewicht van het trekkende voertuig. Je kunt er wel een Ford Focus RS met 300pk voor zetten, maar dat gaat niet prettig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Als hij het mag trekken, kan ie het ook trekken. De grip is normaal gesproken eerde het probleem. Dus als je echt vaak op gladdere ondergronden zit kan een 4x4 wel handig zijn :)

[removed]

Pagina: 1