Wauw jullie zijn snel.
Iedereen bij ons heeft een BE rijbewijs (is ook een verplichting om te halen binnen je proeftijd)
Het is vooral de vraag omdat er zoveel bussen zijn die dit kunnen trekken en ik dus niet zo goed weet.
De bussen die we nu hebben, mogen 2500kg trekken, maar zijn ook allemaal dubbel verlengd en verhoogd en hebben een vermogen van 85kw.
Wild Chocolate schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:28:
Kijk eens op
https://www.caravantrekker.nl, daar kun je auto-caravan combinaties door laten rekenen. Je kan ook zelf specificaties van de "caravan" opgeven, belangrijkste is frontoppervlak en gestroomlijndheid. (die eerste zal bij een aanhanger meestal kleiner zijn dan bij een caravan, stroomlijn is meestal 0 bij een aanhanger).
Zo lang je in Nederland blijft, en geen haast hebt, zal vermogen nooit een probleem zijn, al heb je 100 pk. Er moet al heel veel tegenwind staan, wil je op vlakke weg de 90 niet halen. En bij een bus hangt de aanhanger ook nog eens uit de wind.
Voor slechte omstandigheden is tractie veel belangrijker dan vermogen. Op nat wegdek zullen dat vooral de banden zijn. Als je veel op onverharde plekken gaat rijden (bouwplaatsen, bospaden) dan zou ik met zo'n zware aanhanger wel 4X4 overwegen. Op verharde wegen is dat niet echt nodig (wel makkelijker).
Dank je wel.Het is in altijd in Nederland, maar de aanhanger is nogal een ding. Totaal niet gestroomlijnd.
Met een voorkant
:strip_exif()/f/image/ky1tRtEY2zcgjsEf1eJojE3H.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen zijn 11,70 x 4,00 x 2.54 (lxhxb)
Dus de bus zal niet veel wind tegenhouden, de link werkt bij mij helaas niet.
[
Voor 68% gewijzigd door
Zomaar iemand op 03-12-2020 00:38
]