Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BIOS vermoedelijk bricked, nog te fixen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Mijn vraag
Enige tijd geleden m'n CPU (3950x) overleden, oorzaak niet helemaal duidelijk maar geen rare fratsen zoals OC of extreme temps. Hoe dan ook, blijkbaar is het mainbios daarbij naar de knoppen gegaan. Dat heb ik nooit in de gaten gehad, tijdelijke CPU erin en gaan. Recentelijk kwam er echter een nieuwe bios uit voor m'n mobo (Gigabyte Aorus Extreme V1) die wat nieuwe functionaliteit met zich mee moet brengen. Aangezien ik dit al tig keer op dit bord heb gedaan klikte ik redelijk achteloos door. Toen ik doorhad wat er gaande was, was het al te laat. Updaten vanaf F2 moet het backup bios zijn aangezien m'n mainbios al op F31e zit.

Hoe dan ook, na de update starte de PC op, maar begon direct te haperen. Reboot geprobeerd om in het bios te komen, maar daar nooit gekomen. Scherm blijft zwart.

Vraag is dus of ik m'n bios kan repareren of moet ik het mobo afschrijven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Volledig up2date windows draaide op
gallery: onsgeluk
Reserve CPU is een Ryzen 5 1600

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reserve cpu in een andere PC gepropt, draait als een trein.
GPU vervangen door een reserve GPU
Clear cmos
'Q-flash plus' met USB-stick
Vloeken, bidden en smeken....

De hele neon winkel gaat aan, fans gaan netjes draaien en ik zie aan de leds dat de pc wisselt tussen main en backup bios om op te starten. De monitor blijft echter aangeven dat er geen signaal binnenkomt.

iR Profiel

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 19:47

jgj82

Ja, maar = nee

onsgeluk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:49:
Mijn vraag
Enige tijd geleden m'n CPU (3950x) overleden, oorzaak niet helemaal duidelijk maar geen rare fratsen zoals OC of extreme temps. Hoe dan ook, blijkbaar is het mainbios daarbij naar de knoppen gegaan. Dat heb ik nooit in de gaten gehad, tijdelijke CPU erin en gaan. Recentelijk kwam er echter een nieuwe bios uit voor m'n mobo (Gigabyte Aorus Extreme V1) die wat nieuwe functionaliteit met zich mee moet brengen. Aangezien ik dit al tig keer op dit bord heb gedaan klikte ik redelijk achteloos door. Toen ik doorhad wat er gaande was, was het al te laat. Updaten vanaf F2 moet het backup bios zijn aangezien m'n mainbios al op F31e zit.

Hoe dan ook, na de update starte de PC op, maar begon direct te haperen. Reboot geprobeerd om in het bios te komen, maar daar nooit gekomen. Scherm blijft zwart.

Vraag is dus of ik m'n bios kan repareren of moet ik het mobo afschrijven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Volledig up2date windows draaide op
gallery: onsgeluk
Reserve CPU is een Ryzen 5 1600

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reserve cpu in een andere PC gepropt, draait als een trein.
GPU vervangen door een reserve GPU
Clear cmos
'Q-flash plus' met USB-stick
Vloeken, bidden en smeken....

De hele neon winkel gaat aan, fans gaan netjes draaien en ik zie aan de leds dat de pc wisselt tussen main en backup bios om op te starten. De monitor blijft echter aangeven dat er geen signaal binnenkomt.
Auw, wat zonde... :'(
Ik heb het "goedkopere" broertje en daar zitten grofweg dezelfde opties op.

Heb je geprobeerd het bord in single-BIOS mode te zetten via de schakelaars en dan te flashen via Q-flash plus?

Wat ook nog kan als je dat nog niet geprobeerd hebt: Verwijder de BIOS batterij met de voeding uit en druk de power-button ca 10 seconden in. wil nog wel eens helpen om hem uit de "twijfel-stand" te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door jgj82 op 02-12-2020 22:59 ]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Ja, geprobeerd. Maar zal het nogmaals proberen, ben inmiddels 2 dagen verder en dus kalm. Misschien heb ik het niet goed gedaan of over het hoofd gezien.

iR Profiel

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 20:27
onsgeluk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:13:
Ja, geprobeerd. Maar zal het nogmaals proberen, ben inmiddels 2 dagen verder en dus kalm. Misschien heb ik het niet goed gedaan of over het hoofd gezien.
dit goed doorlezen

https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/3876

als je er nog een videokaart in hebt zitten
die eruit halen

en voortaan niet meer van die ongecontroleerde acties doen
bios updates doe je handmatig en je verifieerd de files persoonlijk
niet via een tooltje
en ook niet in windows

dan gaat dat niet mis

gezien de rest van het verhaal is er nog wel wat anders aan de hand
wat de instabiliteit veroorzaakt en om dan te gaan prutsen met de bios is buitengewoon onverstandig

los eerst de instabiliteit op

[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 02-12-2020 23:29 ]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
boyette schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:28:
[...]

dit goed doorlezen

https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/3876

als je er nog een videokaart in hebt zitten
die eruit halen

en voortaan niet meer van die ongecontroleerde acties doen
bios updates doe je handmatig en je verifieerd de files persoonlijk
niet via een tooltje
en ook niet in windows

dan gaat dat niet mis

gezien de rest van het verhaal is er nog wel wat anders aan de hand
wat de instabiliteit veroorzaakt en om dan te gaan prutsen met de bios is buitengewoon onverstandig

los eerst de instabiliteit op
Update gewoon vanuit bios gedaan, gebruik geen tooltjes daarvoor. Maar het bestand inderdaad niet geverifieerd, maar weet ook niet hoe dat moet. Zie website van Gigabyte, die optie mist.

Anyway, de supportlink waar je naar verwijst is voor het geval 1 bios kaduuk is en werkt alleen als je dus in 1 vd 2 biossen kan geraken. Bij mij zijn beide vermoedelijk naar de filistijnen.

Zojuist de Qflash in alle kalmte nogmaals geprobeerd, maar daar krijg ik geen leven uit.

Vraag me alleen af waarom de GPU er uit moet?

iR Profiel

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41

DataGhost

iPL dev

Voor Qflash hoeft er niks uit. Je zorgt dat het gewenste BIOS als GIGABYTE.bin op je USB-stick staat, die moet in de juiste USB-poort, en de computer moet uit staan. Dan druk je de Qflash-knop in en die houd je ingedrukt tot er iets van leven ontstaat (kan 5-10 sec duren). Daarna is het wachten. Op mijn X570 (daar gaat het om toch?) Aorus Master werkt dat prima, dat doe ik wel met de bios-switch in single maar volgens mij hoort dat niks uit te maken behalve dat het twee keer zo lang duurt. Ik hoef er ook geen hardware voor los te halen, dat werkt gewoon met een volledig opgebouwde PC.

Op die manier hoor je ook beide BIOSsen weer tot leven te kunnen flashen. Zodra je er eentje weer hebt opgestart kan je trouwens ook terwijl je in het BIOS zit de schakelaar main/backup overzetten en dan kan je het andere BIOS flashen ("mag niet, gevaarlijk, blabla", werkt prima). Zo kan je hem ook herstellen zonder dat je Qflash hoeft te gebruiken. Dat is vaak makkelijker/sneller omdat je dan ook precies kan kiezen welke BIOS-file je wilt flashen in plaats van dat GIGABYTE.bin maar precies die moet bevatten die jij wilt, plus je ziet de voortgangsbalk bewegen. Ik heb mijne al tig keer "gebrickt", waarschijnlijk al meer dan 100 flashes gedaan en ik heb pas nog zo'n 30 oude BIOS-files van m'n USB-stick opgeschoond dus ik zou het erg knap vinden als je hem kapot weet te krijgen. De Qflash-knop heb ik volgens mij maar een keer of drie, vier nodig gehad.

Laat hem ook lekker in single staan, dan heb je ook altijd zelf controle over hoe en wat, en dan flash je ook niet per ongeluk over het verkeerde BIOS heen. Ook nog leuk om te weten dat je je BIOS kan saven naar je USB-stick, daar staan dan ook al je settings en profiles in en bovendien ook je favourites, dus dat doe ik altijd met een goede setup.

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 03-12-2020 01:16 ]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
DataGhost schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:10:dus ik zou het erg knap vinden als je hem kapot weet te krijgen.
Ik zou bijna zeggen 'Hold my beer' ;)

Je reactie is in ieder geval hoopgevend, al is het nog niet gelukt.

Volgens manual CPU er uit, switches op default (main, dual bios); lukt niet
CPU er weer in, eerst op default settings, niks. Daarna single bios en dan zowel main als backup geprobeerd, nog steeds geen leven.
Tig keer gecheckt of ik het bestand correct gerenamed heb en wat jij aangaf, geduld hebben. Maar zelfs na ruim 30 seconden helemaal niks.

Op basis van wat jij schrijft is het dan hopelijk een kleinigheid die ik nu over het hoofd zie. Morgen nog maar een keer proberen.

PS. als ik 'm weer aan de gang krijg, volg ik zeker je raad op en voortaan in single laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door onsgeluk op 03-12-2020 01:39 ]

iR Profiel

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:39

nelizmastr

Goed wies kapot

De Ryzen 1600 staat trouwens niet op de support lijst, alleen de zogenaamde 1600AF wat feitelijk een 2600 is met een andere sticker. Als het echt een 1e generatie 14nm chip is, dan is-ie te oud voor dit bord. Daar ga je geen beeld uit krijgen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Kan zijn dat ik me vergis in het type, ding lag op de plank op de zaak. Dacht iig dat het een 1600 was. Neemt niet weg dat voorafgaand aan de update deze cpu prima draaide.

Edit: Even gecontroleerd, is idd een R5 1600. Het verklaart iets, al snap ik niet waarom de cou het voorafgaand aan de update het wel deed.

Anyway, eerst maar eens op zoek naar een gen2 cpu... wordt spoedig vervolgd. Zou mooi zijn als alles hiermee kan worden verklaard.

[ Voor 44% gewijzigd door onsgeluk op 03-12-2020 11:11 ]

iR Profiel

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 22:06

Nemesizz

Untouchable

onsgeluk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:41:

Edit: Even gecontroleerd, is idd een R5 1600. Het verklaart iets, al snap ik niet waarom de cou het voorafgaand aan de update het wel deed.

Anyway, eerst maar eens op zoek naar een gen2 cpu... wordt spoedig vervolgd. Zou mooi zijn als alles hiermee kan worden verklaard.
Door gebrek aan ruimte in de BIOS ROM moesten ze support voor bepaalde CPU's eruit halen (vaak 1e gen Ryzens, en een paar APU's). Anders was er geen ruimte meer voor support voor de nieuwere CPU's.
Dit is overigens bij meerdere moederbord fabrikanten zo dus niet specifiek een Gigabyte probleem (voordat de nodige "ik koop nooit meer 'merk x' moederborden " comments komen ;) ).

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:17:
[...]

Door gebrek aan ruimte in de BIOS ROM moesten ze support voor bepaalde CPU's eruit halen (vaak 1e gen Ryzens, en een paar APU's). Anders was er geen ruimte meer voor support voor de nieuwere CPU's.
Dit is overigens bij meerdere moederbord fabrikanten zo dus niet specifiek een Gigabyte probleem (voordat de nodige "ik koop nooit meer 'merk x' moederborden " comments komen ;) ).
Ik dacht dat de x570 dat lot bespaart bleef en dat dit alleen van toepassing was op 400-borden. Maar als dit ook voor de x570 opgaat, tsja 8)7 dan verklaart het wel mijn ‘probleem’

Net even V&A bekeken, daar worden nog stevige prijzen gevraagd. Even bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Enne, ik ben (gelukkig) niet zo sentimenteel. Los vd huidige problemen ben ik happy met mn mobo. Typische user error on my behalf ;)

iR Profiel

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

onsgeluk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:38:
[...]

Tig keer gecheckt of ik het bestand correct gerenamed heb en wat jij aangaf, geduld hebben. Maar zelfs na ruim 30 seconden helemaal niks.

Op basis van wat jij schrijft is het dan hopelijk een kleinigheid die ik nu over het hoofd zie. Morgen nog maar een keer proberen.
Je USB-stick moet ook FAT32 geformatteerd zijn (daarom heb ik een dedicated stick van een paar GB daarvoor), met exFAT ofzo gaat het niet werken. En hij moet in die ene USB-poort achterop waar "BIOS" bij staat.

Wat betreft je CPU, als die wel gewerkt heeft zou ik proberen weer F2 die je eerst had of een ander BIOS met oude AGESA terug te flashen. Dan zal je computer waarschijnlijk weer opstarten.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 03-12-2020 12:05 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@onsgeluk Heb je wel de juiste BIOS gedownload voor jouw moederbord revisie?
Je hebt rev 1.0 en rev 1.1

https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver
Linksbovenaan waar het moederbord naam staat vermeld zie je in kleinere blauwe letters rev 1.0 staan.

Meestal staat revisie nummer van je moederbord ergens aan de rand van het bord aan de onderzijde of aan de pci-e kant. Misschien ook wel op de sticker van de doos.

Weet niet of het veel zal uitmaken aangezien beide versies even groot zijn en dezelfde changelog hebben.

Verder zie ik in beide revisies geen BIOS versie F31e staan....wél F31l

-edit- Ik had ook gezien dat je een 3950x advertentie hebt/had staan. Heb je geen liquid metal geknoeid dat ergens sluiting heeft veroorzaakt op het bord?

[ Voor 10% gewijzigd door bierschuit op 03-12-2020 12:16 ]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Hi @bierschuit
Ik heb de bios voor V1 gedownload.
F31e lijkt verdwenen te zijn. Is wel voorbij gekomen.

Ik ga vanavond na het werk met de tip van @DataGhost aan de gang. Backup bios proberen te downgraden naar F2. Probleem is alleen dat er helmaal niks nada noppes gebeurd als ik op de qflash knop druk. Kan goed zijn dat ik iets fout doe, maar dan is de manual niet geheel duidelijk.

iR Profiel

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

BIOSsen met een lettertje zijn beta-BIOSsen en uit dezelfde "major" hebben ze er doorgaans maar eentje op de officiële site staan. F31e is gewoon uitgekomen voor dat board en is waarschijnlijk ook nog te downloaden als je de URL aanpast. Volgens iemand bij Gigabyte (die alpha-BIOSsen "lekt") is er qua BIOS geen verschil tussen verschillende board-revisies. Wat er precies anders is aan de bordjes weet ik niet maar er zullen wat simpele componentjes anders zijn, in ieder geval niet genoeg om BIOS-incompatible te zijn.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

onsgeluk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:19:
Hi @bierschuit
Ik heb de bios voor V1 gedownload.
F31e lijkt verdwenen te zijn. Is wel voorbij gekomen.

Ik ga vanavond na het werk met de tip van @DataGhost aan de gang. Backup bios proberen te downgraden naar F2. Probleem is alleen dat er helmaal niks nada noppes gebeurd als ik op de qflash knop druk. Kan goed zijn dat ik iets fout doe, maar dan is de manual niet geheel duidelijk.
De manual is niet heel duidelijk nee, maar ik vermoed dat je stick niet FAT32 is. Hoe groot is die stick?

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 09:10
@onsgeluk Maak je hem wel geheel stroomloos eerst?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:27
If all else fails kun je waarschijnlijk de bios flash chip(s) wel lossolderen en extern van de juiste firmware voorzien.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 22:06

Nemesizz

Untouchable

onsgeluk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:32:
[...]

Ik dacht dat de x570 dat lot bespaart bleef en dat dit alleen van toepassing was op 400-borden. Maar als dit ook voor de x570 opgaat, tsja 8)7 dan verklaart het wel mijn ‘probleem’

Net even V&A bekeken, daar worden nog stevige prijzen gevraagd. Even bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Enne, ik ben (gelukkig) niet zo sentimenteel. Los vd huidige problemen ben ik happy met mn mobo. Typische user error on my behalf ;)
Had even gemist dat het een X570 was, maar in de CPU support list staat sowieso geen Zen 1e gen in, de 1600 in die lijst is een 'AF' wat eigenlijk een Zen+ (2600) is.

De eerste gen Zen CPU's kunnen ook geen grotere BIOS aanspreken (een van de redenen dat er daarom support uitgesloopt werd bij bepaalde BIOS versies om toch nieuwe CPU's toe te voegen).

Dus mijn verhaal klopte niet helemaal in het geval van je X570, punt blijft wel dat een 1e gen Zen niet support word :P

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Ik waardeer de hulp enorm, inmiddels met jullie tips aan de gang gegaan.
DataGhost schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:02:
[...]

Je USB-stick moet ook FAT32 geformatteerd zijn (daarom heb ik een dedicated stick van een paar GB daarvoor), met exFAT ofzo gaat het niet werken. En hij moet in die ene USB-poort achterop waar "BIOS" bij staat.

Wat betreft je CPU, als die wel gewerkt heeft zou ik proberen weer F2 die je eerst had of een ander BIOS met oude AGESA terug te flashen. Dan zal je computer waarschijnlijk weer opstarten.
Het betreft een Sandisk van 256MB, FAT32. Ik heb nu F2 op de stick staan, conform manual de cpu er uit, beide switches op default (main bios, dual mode). Stroom is er af en zekerheidshalve nog cmos gedaan.
Stroom er weer op en de qflash knop 60 tellen ingedrukt gehouden, absoluut geen leven in t ding te krijgen.

Vanwege je twijfels over de stick een Lexar SDcard als FAT32 geformat en in een adapter gepropt en exact dezelfde stappen doorlopen.

Als qflash begint, moeten er volgens de manual ledjes gaan branden. Er gebeurt echter helemaal niets. Enige ledje dat brandt zodra ik spanning op het bord zet is die van de cmos knop.
bierschuit schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:13:
@onsgelukIk had ook gezien dat je een 3950x advertentie hebt/had staan. Heb je geen liquid metal geknoeid dat ergens sluiting heeft veroorzaakt op het bord?
Ik vermoed dat dit de oorzaak is van de kapotte cpu, dat bij het schoonmaken voor de geplande koper sluiting is ontstaan. Maar het bord is absoluut schoon gebleven.
Mel33 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:24:
@onsgeluk Maak je hem wel geheel stroomloos eerst?
ja
zzattack schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:28:
If all else fails kun je waarschijnlijk de bios flash chip(s) wel lossolderen en extern van de juiste firmware voorzien.
Dat gaat mijn kennis en vaardigheden echt te boven. If anything else fails kan ik dat natuurlijk nog wel vragen aan een mede-tweaker die dat kan.
Nemesizz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:37:
[...]Dus mijn verhaal klopte niet helemaal in het geval van je X570, punt blijft wel dat een 1e gen Zen niet support word :P
100% correct, maar hij heeft het wel gedaan op bios F2. Dus zoals @DataGhost voorstelde, wil ik het bios downgraden indien mogelijk.

iR Profiel

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste @onsgeluk Een Ryzen 1600 werkt niet op X570, pas vanaf Ryzen 2000.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:42:
Beste @onsgeluk Een Ryzen 1600 werkt niet op X570, pas vanaf Ryzen 2000.
Dat was al eerder opgemerkt, evengoed bedankt.

Anyway, vanmiddag behoorlijk impulsief geweest en dus veel eerder dan gepland de 5950x aangeschaft. Pakweg €100 voor een 2de hands cpu om de boel aan de gang te krijgen gaat me te ver. Dan maar gelijk goed doen.
Ik hoop dat jullie gelijk hebben en het bord naar behoren opstart met een laatste generatie CPU.

iR Profiel

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 20:23
Heb je enkel de stroomkabels aangesloten en de usb erin gedaan en dan op de q flash knop gedrukt? Je hoeft niet eerst op de aanknop van de case te drukken.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
daveytje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:09:
Heb je enkel de stroomkabels aangesloten en de usb erin gedaan en dan op de q flash knop gedrukt? Je hoeft niet eerst op de aanknop van de case te drukken.
Zo doe ik het inderdaad, maar zelfs de knop 1 minuut ingedrukt houden levert geen enkele reactie op.

iR Profiel

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 19:03
CPU, RAM, GPU, alles eruit halen..
Moet werken dan.

voeding even uit, usb 2.0 stick fat32 geformatteerd met de firmware renamed naar GIGABYTE.BIN erin, voeding aan en flash knopje indrukken.

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:27
onsgeluk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:38:
[...]
Dat gaat mijn kennis en vaardigheden echt te boven. If anything else fails kan ik dat natuurlijk nog wel vragen aan een mede-tweaker die dat kan.
[...]
Je mag daarvoor gerust een DM sturen

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Ik ga zo m'n nieuwe CPU oppikken. Dan nogmaals Qflash doen, maar dan zoals @Mitchelll010 aangeeft zonder ram en gpu. Dat staat niet zo in de manual, zodoende dat ik dat nog niet had uitgeprobeerd. En dan hopelijk vanmiddag weer een draaiend systeem.

Als dat niet gaat, vrees ik dat ik @zzattack een DM moet gaan sturen. Hopelijk niet nodig, maar waardeer het aanbod.

Wordt vervolgd

edit:
Ik heb nu echt alles geprobeerd, maar de Qflash optie krijg ik niet aan de gang.
De 5950 inmiddels binnen en enigszins huiverig deze gestoken want ja, voor het zelfde geld frituur ik 'm. Maar, tromgeroffel, hij doet t weer!!

Blijkbaar heb ik de R5 1600 buitenspel gezet door het F2 bios op de backup chip naar F31 te tillen. Door dit gedonder wel een stuk wijzer over hoe het bios gebeuren bij GB is opgezet. Nu het mainbios repareren en vervolgens in single mode gaan draaien.

Dank mannen!

[ Voor 39% gewijzigd door onsgeluk op 05-12-2020 16:47 ]

iR Profiel

Pagina: 1