1-fase inductie kookplaat met perilex aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:34
Beste Tweakers,

Recent heb ik een inductie kookplaat van mijn woningbouwvereniging gekregen, de Bosch PUE611BF9E. Dit is een vrijstaande kookplaat met een aansluitwaarde van 3,7 kW

Aangezien de meegeleverde kabel maar één meter was heb ik hem opengeschroefd en een kabel van 3 meter aangesloten. Hierbij constateerde ik dat er wel de mogelijkheid is om een 2-fase perilex aan te sluiten, het betreft deze aansluitbox: https://www.circuitsonline.net/forum/file/34402

Mijn voorkeur zou dus uitgaan om gelijk een 5-aderige kabel aan te sluiten met perilex stekker om zo meer vermogen ter beschikking te hebben bij het koken. Er is namelijk een kookgroep met perilex wandcontactdoos aanwezig.

In principe kan in het 'Power Management' van de basisinstellingen worden aangegeven dat de aansluitwaarde 7-7,5 kW is.

De kookplaat wordt echter verkocht als 1-fase, maar in principe kunnen de kookzones bij elkaar meer vermogen trekken en kan er een zwaardere (perilex) aansluiting op gezet worden (wordt deze ook herkent?) De handleiding zegt echter bij 'Power management': "De beschikbare instellingen zijn afhankelijk van het maximale vermogen van de kookplaat." Daarnaast vraag ik me af of er nog andere componenten zijn die de zwakke schakel vormen, en of Bosch deze kookplaten in twee versies uitbrengt, zowel in 1-fase als 2-fase, waarbij het maximale vermogen vaststaat en je enkel power management kan gebruiken bij 2-fase om deze op een 1-fase aansluiting te gebruiken.

Heeft iemand dit weleens geprobeerd of heeft iemand technisch inzicht hierbij?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die handleidingen zijn wel vaker algemeen. Laat het instellingen menu toe dat je hem naar de 7x kW zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
kabeltjekabel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:48:
Die handleidingen zijn wel vaker algemeen. Laat het instellingen menu toe dat je hem naar de 7x kW zet?
Klopt, de handleiding heeft niet het volledig model nummer, enkel de PUE op het begin. Had het al even getest en je kan inderdaad de power management aanpassen naar elke waarde, inclusief 7 of 7.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
Vandaag had ik het luminieuze idee om gewoon nog een reguliere stekker aan te sluiten, voor 2x 230v, vooraleer een perilex snoer te kopen.

Resultaat: het werkt niet, het maximale vermogen is ca. 3,4 kWh

Het 'Power management' menu staat toe om 4+ kWh in te stellen, maar na het opslaan en het herstarten van de kookplaat staat deze weer op 0 (fabrieksinstelling/max vermogen). Dus helaas. Denk dat dit gewoon een standaard aansluitdoos is voor elke kookplaat, en het je de mogelijkheid geeft om twee groepen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Yannes schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:41:
Vandaag had ik het luminieuze idee om gewoon nog een reguliere stekker aan te sluiten, voor 2x 230v, vooraleer een perilex snoer te kopen.

Resultaat: het werkt niet, het maximale vermogen is ca. 3,4 kWh

Het 'Power management' menu staat toe om 4+ kWh in te stellen, maar na het opslaan en het herstarten van de kookplaat staat deze weer op 0 (fabrieksinstelling/max vermogen). Dus helaas. Denk dat dit gewoon een standaard aansluitdoos is voor elke kookplaat, en het je de mogelijkheid geeft om twee groepen te gebruiken.
Twee stekkers aan hetzelfde apparaat is natuurlijk ongewenst, dus op zich wel goed dat ze het geblocked hebben.

Wel rare keuze van de woco om zo'n plaat uit te delen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 10:30
2 stekkers..... in 2 stopcontacten gestoken... en eerst nagegaan of dat dit wel 2 verschillende groepen op 2 verschillende fases betreft of dat toch maar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

Plaats anders even een foto van de aansluit mogelijkheden, die zijn raar genoeg vaak alleen weergeven op de plaat zelf.

Dikke kans BSH kenende dat het een L1,L2,N +7 kW plaat is. Dan kan de plaat alleen hoger dan 3,6 kW als je 3 fase hebt.

Bij een dergelijke kleine plaat maakt het volgens mij overigens in de praktijk bar weinig uit als je 3,6 kW v.s. +7 kW gebruikt. Met 3,6 zal het waarschijnlijk net allemaal wat minder gaan qua tijd maar of je dat echt merkt?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:17:
Plaats anders even een foto van de aansluit mogelijkheden, die zijn raar genoeg vaak alleen weergeven op de plaat zelf.

Dikke kans BSH kenende dat het een L1,L2,N +7 kW plaat is. Dan kan de plaat alleen hoger dan 3,6 kW als je 3 fase hebt.

Bij een dergelijke kleine plaat maakt het volgens mij overigens in de praktijk bar weinig uit als je 3,6 kW v.s. +7 kW gebruikt. Met 3,6 zal het waarschijnlijk net allemaal wat minder gaan qua tijd maar of je dat echt merkt?
Wat? Platen van BSH (Siemens, Bosch) hebben juist vaak gescheiden nullen ;)
Pagina: 1