Vraag

• Arthedes
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 07-11 18:04
Hi all,

Ik krijg via displayport 1.2 maar 75 Hz op dit scherm.

Ik heb een oude game laptop op dit scherm aangesloten. De laptop is een Gigabyte P35X V3 met een intel i7 4720HQ en een gtz 980m.

Er zit een HDMI uitgang en een mini Displayport uitgang op (als het goed is DP 1.2 volgens de Intel website). Ik heb een VESA gecertificeerde mDP naar DP 1.4 kabel gekocht van Club3D (CAC-1115). Deze komt voor op de website van displayport.org, dus zou goed moeten zijn.

https://www.reddit.com/r/..._displayport_12_1314_and/
Volgens deze reddit post zou je op displayport 1.2 maximaal 116 Hz moeten kunnen krijgen, dus ik had wel verwacht 100 of 110 Hz aan te kunnen vinken nu. Echter, krijg ik hem maximaal op 75 Hz.

Ook via de Intel Graphics control panel kan ik geen custom resolution met 100Hz aanmaken bij 3440x1440. Gek genoeg, als ik 2560x1080 100Hz aanmaak en deze selecteer, dan springt het scherm weer terug naar 3440x1440 75Hz.

Waar gaat dit mis?

Alle reacties

• Themperror
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 28-11 00:59
Aangezien dit een Optimus laptop is, je grafische output gaat vanaf je interne GPU (je Intel HD 4600 op je CPU) niet je dedicated GPU (GTX980M) en deze ondersteund maximaal maar 3840x2160@60Hz volgens de specs ( https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-60-ghz.html ) volgens dat lijkt het dan ook niet mogelijk te zien om je gewilde resolutie te pakken

Rig: i9 10900K, 32GB DDR4, Gigabyte Aorus Master RTX3080

• Arthedes
Yes, het zit hem waarschijnlijk in de Optimus inderdaad. De specs van Intel geven ook weer dat er een DP 1.2 output op zit. De displayport 1.2 standaard geeft inderdaad 3840x2160 @60Hz weer als output. Maar met dezelfde bandbreedte op de DP 1.2 standaard zou je dus 100-110 Hz moeten halen op 3440x1440.

Echter, de laptop geeft om een of andere reden toch maar 75Hz bij deze resolutie met een goede 1.4 kabel. Als ik een costum resolutie aanmaak met 100Hz, dan zegt de Intel Graphics control panel dat dit te veel bandbreedte is. Dan lijkt er toch een probleem te zijn met optimus, of de kabel?

Ik begrijp niet waarom er dan een bandbreedte limitatie op zit, terwijl 4K 60Hz toch duidelijk meer bandbreedte vraagt dan 3440x1440 @100Hz. Er kan toch geen limitatie zitten op de refresh rate? Het zou allemaal om bandbreedte moeten gaan lijkt mij.

Het probleem is meer dat ik even deze functie van de monitor getest wil hebben voordat ik later een nieuwe PC aanschaf en de monitor om een of andere reden maar 75 Hz aan kan, dan zijn we verder van huis. Ik ben benieuwd of hier niet stiekem de 75Hz IPS panel versie van IIyama in deze behuizing is gestopt? Lijkt mij echt heel vergezocht, maar het zijn vrijwel dezelfde specs maar dan met een 75Hz paneel pricewatch: Iiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 Zwart

[Voor 30% gewijzigd door Arthedes op 03-12-2020 14:25]

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:03

Praetextatus

the dutch_paki

De monitor waar je naar toe links draait op 75hz maximaal. Dus dan is het ook logisch dat de videokaart je niet met een hogere snelheid kun refreshen?

Of heb je een andere monitor in gebruik?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Arthedes
Oh, ik heb de topic gestart bij de Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1, de 144Hz versie die ik heb. Ik bedoelde meer van het is verdacht dat hij maar tot 75Hz gaat, welke dus dat andere 3440x1440 IPS scherm van IIYAMA is. Dat zou toch niet kunnen, dat dat scherm in deze behuizing zit?

• Arthedes
Weet iemand nog een oplossing of waar het aan zou kunnen liggen? Is het mogelijk dat het scherm het probleem is? Het maakt mij niet uit als mijn laptop het even niet aan kan, maar later als ik een game PC heb, wil ik wel het de volledige 144Hz native kunnen gebruiken.

• Darksequence
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-11 13:47
Kun je de monitor ergens testen met een andere pc/laptop? Dan kun je iig uitsluiten dat het daaraan ligt en met een gerust hart in de toekomst een nieuwe pc/lappy kopen ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee