Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denco79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08-2024
Beste tweakers,

Ik heb recent een nieuwe router gekocht, een Asus RT-AX58U, daarin heb ik een optie gevonden voor bandbreedtebeperking(QOS), ik dacht dit is handig voor mijn kinderen die de gehele dag op hun telefoon(wifi) zitten en waarbij ik dacht als ik dit gebruik kan ik hen demotiveren om dit te doen.
Op het moment dat ik dit aanzet kan ik i.d.d. de down,- en upload beperken bij die apparaten, als ik dit bij één van de apparaten aanzet, dan gaat de rest van de (bekabelde) verbindingen ook omlaag.

Mijn vraag is, ik zou graag mijn maximale 500/40 bekabelde snelheid willen behouden en de keuze voor specifieke (wifi) apparaten willen beperken

Ik heb hier en daar al iets gelezen over zogenaamde Merlin WRT(software), zou ik daarmee geholpen zijn?
Of zie ik iets over het hoofd waardoor bekabeld hetzelfde word behandeld als wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Mogelijk dat NAT Acceleration automatisch wordt uitgeschakeld zodra je de limiter aanzet. Kijk eens bij Tools>Sysinfo, onderaan wat er bij HW Acceleration staat, ik verwacht: Disabled - incompatible with: QoS.

[ Voor 39% gewijzigd door hcQd op 02-12-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 13:19

lier

MikroTik nerd

Vreemd, ik dacht dat QoS (oftewel, quality of service) als doel had om te prioriteren.
Lees heel vaak over klachten op de stock firmware en zou persoonlijk voor OpenWRT gaan:

https://openwrt.org/toh/asus/rt-ac58u

[Update:] Was iets te snel, bovenstaande link is niet voor jouw router... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door lier op 03-12-2020 09:38 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:10
QoS is bepaalde typen netwerkverkeer prioriteren en niet om iets te limiteren en al helemaal niet om specifieke devices te limiteren.
Normaal prioriteer je dan bijvoorbeeld spraak verkeer naar hoge en printjobs naar een lage prioriteit, maar als er genoeg netwerk capaciteit is dan doet QoS niets.

Je zou dus bijvoorbeeld http verkeer kunnen prioriteren, maar dat geld dan voor al het http verkeer en niet voor bepaalde devices.

Dus als er bandbreedte beperkt wordt kan Asus het wel QoS noemen maar dat is het dan niet.

Overigens is goede QoS echt te hoog gegrepen voor een consumenten router, daar is nogal wat cpu performance en goede software voor nodig en zeker dat laatste ontbreekt bij Asus.

Zou eens naar merlin voor die Asus kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denco79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08-2024
Allemaal bedankt voor het meedenken, ik zag bij Merlin dat er geen aanpassingen waren voor de bandbreedtebeperking, misschien dat er bij een update in de toekomst wel die optie bestaat om te limiteren op devices.

Groetjes