Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Ik wil levensduur van mijn pc verlengen aangezien deze het nog prima doet. Graag info mbt keuze en installeren SSD.

Systeem Lenovo Ideapad Y500
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3630QM CPU @ 2.40GHz 2.40 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 8,00 GB
NVIDIA GT650M
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor

SanDisk SSD U100 16GB - 14.91 GBs
HDD ST1000LM024 HN-M101MBB - 931.51 GBs

Vraag 1: Waar dient de SanDisk SSD voor? Hoe kan ik zien wat hierop staat? Ik heb een E:Lenovo schijf met drivers en application. Echter deze is 25GB groot en volgens mij onderdeel van HDD, niet?

Vraag 2: Ik neem aan dat ik gewoon bijv Samsung 500gb SSD kan nemen incl cradle. Optie 1: HDD eruit en SSD erin. Optie 2: DVD/cd rom eruit en SSD erin.

Voordeel Optie 2 dat ik 1TB HDD hou. Deze is niet echt nodig. Foto's ed staan in de cloud en met 500GB SSD genoeg lokale opslag.

Vraag 3: Hoe installeer ik W10? Als ik het goed begrijp USB stick en Windows media creation tool en product key opschrijven? Daarna alle programma's opnieuw installeren?

Vraag 4: Hoe zorg ik dat E:Lenovo drivers en applications overzet?

Is er een andere gemakkelijkere methode of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 13:05
Hoi Livio,

Ik heb ooit dezelfde laptop gehad, heel fijne laptop alleen ging helaas bij mij de schermkabel kapot op een gegeven moment. Die SanDisk SSD die er in zit wordt gebruikt voor caching van veelgebruikte programma's en bestanden als ik mij niet vergis.

Ik heb destijds ook dezelfde operatie uitgevoerd en heb toen een 128Gb mSATA(!!) SSD gekocht en hier Windows op geinstalleerd. Deze kan je een op een vervangen met de SanDisk SSD die erin zit. Let er wel goed op dat je een mSATA koopt en geen m.2 want dat past volgens mij niet, maar dat moet je even uitzoeken. Het voordeel van die mSATA is dat je die hele cradle niet nodig hebt en je 1TB HDD kan houden en je CD/DVD rom speler.

Voor Windows, check of je een digitale licentie hebt (kan je checken in het configuratie scherm). Als daar iets staat in de trant van deze versie van Windows is gekoppeld aan jouw microsoft-account dan is er niks aan de hand. Dan kan je met de media tool van Microsoft een opstartbare USB maken en die in je laptop pluggen. Ik zou dan wel even je HDD eruit halen of formatteren tijdens de Windows-installatie. Die Lenovo partitie is waarschijnlijk gewoon een partitie met meuk en ik kan me niet voorstellen dat je die echt nodig hebt. Ik zou die wel durven verwijderen maar dat moet je zelf weten. De drivers haalt Windows vaak zelf binnen tijdens installatie/updates en die programmaatjes zijn ook vast wel ergens op hun website te vinden (kan je ook van tevoren even bekijken). Tijdens de Windows installatie kan je aangeven dat je geen activeringssleutel hebt en dan wordt Windows vanzelf geactiveerd als je weer inlogt op je Microsoft-account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
De Sandisk SSD wordt inderdaad gebruikt als caching SSD. Destijds was dat een techniek om een HDD net wat meer power te geven. Destijds waren de SSD's nog een heel stuk minder betaalbaar en dan was dit een goed compromis. De prijs van de laptop hoefde niet heel erg te stijgen, maar toch had je het voordeel van een iets snellere laptop. Overigens kunnen er geen programma's op geïnstalleerd worden, maar wordt er door een algoritme bepaald welk programma je vaak gebruikt. Dat programma kan dan snel opgestart worden middels de kleine SSD.

Ik zou wel de SSD op de plek van de HDD installeren. De SATA-poorten die voor een DVD-speler gebruikt worden, ondersteunen eigenlijk nooit SATA600, waardoor de SSD een lagere doorvoersnelheid haalt. Dat maakt volgens mij niet gek veel uit, maar het is wel zonde. De HDD kan prima in een caddy. Ik zou overigens geen mSATA SSD (dit is overigens inderdaad iets anders dan een M.2 SSD) kopen. De opslagcapaciteit is beperkt en het is een oude standaard. Als je de laptop eens wilt vervangen, is er bijna niemand die nog een mSATA SSD kan gebruiken en je kunt de mSATA SSD niet meenemen naar een andere laptop.

Als het goed is, activeert Windows 10 automatisch als je met het internet verbindt. Je hoeft alleen te kiezen voor "ik heb geen productcode" (o.i.d.) tijdens de installatie. Daar heb je overigens geen Microsoftaccount voor nodig. Ik zou voor de zekerheid de HDD er even uit halen. Mocht er iets niet lukken, heb je nog altijd je HDD en ben je geen data of een windows key kwijt.

Je kunt de E: schijf overzetten met een programma dat jouw schijf kan clonen. Als je een Samsung SSD koopt, kun je Magican gebruiken. Ik zou de E: Schijf echter niet clonen, omdat het allerlei troep van de fabrikant bevat die je niet nodig hebt. De drivers die op de schijf staan zijn hoogstwaarschijnlijk verouderd, dus kun je beter via de site van Lenovo de nieuwste downloaden, hoewel Windows 10 missende drivers vaak ook redelijk goed zelfstandig installeert. Ik kijk altijd in apparaatbeheer. Als er nog ergens een geel driehoekje bijstaat, moet je even handmatig een driver zoeken.

Overigens zou ik een Kingston A400 of Crucial MX500 kopen. Deze zijn vaak iets goedkoper dan een Samsung SSD, maar de mindere performance ga je niet merken.

Dus samengevat:
* De Sandisk SSD is voor caching. Je kunt dus niet zien wat er op staat, maar dit is ook niet relevant. De E: schijf is een partitie (gedeelte) op je HDD.

*SSD altijd op de plek van de HDD installeren. Eventueel kan je de HDD in een cradle installeren op de plek van de DVD-drive. een mSATA SSD is niet meer de moeite waard naar mijn mening.

*Als het goed is activeert Windows 10 automatisch als je aangeeft geen code te hebben. Ik zou wel de HDD voor de zekerheid apart houden.

*De E: schijf zou ik niet overzetten. Op de site van Lenovo kun je alle drivers installeren. Windows 10 zal er ook zelf een hoop automatisch installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Dank beide voor nuttige info. Ga dit weekend aan de slag.