Atag I28EC Minimale vermogen/pomp debiet/tuning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvoort88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 16:19
Ik heb een Atag i28EC aangeschaft vanwege het lage minimale vermogen en de mogelijkheid van uitbreiding met een warmtepomp. Ik lijk momenteel door mijn waterzijdige inregeling van mijn verwarmingssysteem tegen een ander probleem aan te lopen met deze ketel. Het lijkt erop dat het vermogen van de pomp te groot is waardoor deze water door de bypass in de CV pompt. Er is een flow van ca. 300l/h mogelijk, dit lijkt mij in het principe genoeg water voor de pomp.

Toch zie ik dat de retour die de CV aangeeft veel hoger is dan de daadwerkelijke retour (gemeten bij de retourleiding) ongeveer 45 graden die de CV aangeeft en 32 gemeten op de leiding (leiding voelt ook lauw aan).

In eerste instantie dacht ik dat het er mogelijk mee te maken had dat de weerstand in de leidingen te groot was (de CV installatie is voorzien van automatische debietregeling) en hierdoor er water door de Bypass werd geduwd in de CV ketel. Na testen met alle radiator volledig open (hierbij zou toch zeker een flow van 600l/h gehaald kunnen worden). Blijft de retourtemperatuur nog steeds onverklaarbaar hard stijgen, zonder dat de retourleiding warm wordt.

Hebben mensen soort gelijke ervaringen met deze Atag ketel, of heb ik er één gekregen met slappe bypass 8)7 . Als mensen instellingen zouden kunnen delen zou dat ook fijn zijn.

Atag i28EC
Aanvoer 50C, gradient 3, stooklijn 11
Pomp max 61%
Pomp min 61% (schijnt niet lager te kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocram72
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik weet dat ik reageer op een oud topic, maar ik heb EXACT hetzelfde probleem!
Heb je hier ooit een oplossing voor gevonden?

Ik verdenk ook de bypass in de ketel die activeert doordat de ketel zijn warmte niet snel genoeg kwijt kan, maar deze is verder niet in te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvoort88
@ocram72 Ik heb het debiet over mijn radiatoren verhoogt daardoor kan de ketel aan het begin beter zijn warmte kwijt. Dit helpt tegen het slecht opstarten. Ik zou dit ook aanbevelen omdat het efficiënter werkt, gezien je waarschijnlijk ook aan de onderwaarde van jouw ketel zit.

Maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik te weinig vermogen vraag van de ketel, daardoor gaat hij pendelen als de radiatoren op temperatuur zijn. Mijn ketel draait nu op 42-44 graden, maar de vraag van de radiatoren is minder dan de 4,3 kW die de ketel minimaal levert.

Dus ik ben inmiddels ook maar eens naar een warmtepomp aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Hoi, ik heb een I28ec welke als hybride moet werken met een warmtepomp. De cv slaat echter af als warmtepomp ook draait. Hiervoor moet er nog een open verdeler geplaatst worden. Ik zou in de tussentijd de pomp vermogen en aanvoer temperatuur willen aanpassen.
Vraag 1: hoe kan pomp worden aangepast. Ik kan er nergens iets over vinden.
Vraag 2: als ik aanvoer temp verlaag, dan springt deze even later telkens weer terug naar huidige instelling van 65 C. Wat doe ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvoort88
@PKMP Dit is terug te vinden in de installatiehandleiding. Het vermogen van de pomp in onder hetzelfde menu te vinden als de aanvoers temperatuur. Het simpel aanpassen via de knop op de voorkant werkt niet.

Voor het aanpassen van de temperatuur kan je het beste een van de standaarden aanhouden dat is een lijstje van vier met gradient stooklijn en maximale aanvoer.

Lijkt mij juist dat je altijd wil dat de warmtepomp draait? Op het moment dat de CV aangaat kan de WP namelijk niks meer omdat de retour temperatuur dan te hoog wordt. Daarom wil je alleen inzet van de CV als het buiten echt koud is. Denk dat de WP alleen financieel voordeliger is tot een aanvoer van 45 graden, afhankelijk van het type lees COP. Als je CV 65 levert zal deze nooit terugkomen met 40, de WP kan dus niks.

Ik heb zelf verder geen ervaring met hybride WP, mij het lijkt mij logisch dat deze nooit tegelijk aanstaan om de rede die ik hierboven noem. Dat hij terug springt naar 65 graden kan ook wel eens een fabrieks minimun zijn bij een hybride systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
@Tvoort88 bedankt. Instelling voor pomp heb ik gevonden. OK toets 3 sec indrukken en dan krijg je toegang tot parameters.
Echter temp instelling zou toch wel gewoon met toetsen direct moeten werken. Ook tap water temp instelling springt terug. Begrijp ik even niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvoort88
@PKMP Daarvoor moet je bij Atag zelf zijn. Dit zal vast een rede hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:22
@PKMP hoe denk je dat het moet werken?

Normaal gesproken stuurt de warmtepomp in hybride opstelling de CV aan. Als de warmtepomp dat besluit neemt zou dat moeten zijn omdat of gas financieel de betere keuze is bij lage temperatuur/ lage COP, of omdat de warmtepomp het niet trekt vanwege gebrek capaciteit.
In deze gevallen zal de CV teveel temperatuur in het systeem brengen voor de warmtepomp, dus of/of is volgens mij wat de verwachting is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
Er zijn verschillende opstellingen mogelijk. Zoals @Ronald het aangeeft klopt wel. De wp heeft verschillende mogelijkheden om de cv aan te sturen nl. buitentemp, energie kosten of CO2. Dit is instelbaar in de wp.
Daarnaast kun je kiezen of/of en en/en. Bij deze laatste optie, waarbij wp en cv allebei tegelijk draaien, is er een “open verdeler” nodig. Deze mengt de aanvoer van wp en cv. Bij mij moet de open verdeler nog geïnstalleerd worden. De maximale cv aanvoer temp mag 60C zijn. Vandaar mijn initiële vraag om de atag temp te kunnen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hou er rekening mee dat 300L/uur niks is als je met een warmtepomp bezig gaat. dan praat je over 1200L/min voor regulier bedrijf.

dus eerst zorgen dat je systeem waterzijdig tof loopt zonder kortsluiting en zonder bypass (dus alle woonkamerradiatoren verplicht 100% open).

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvoort88
@flippy even snel uit mijn hoofd zou betekenen dat ik 25kW kwijt moet bij een delta T van 5. Lijkt mij niet heel realistisch, heb max 2 kW nodig voor de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Tvoort88 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:33:
@flippy even snel uit mijn hoofd zou betekenen dat ik 25kW kwijt moet bij een delta T van 5. Lijkt mij niet heel realistisch, heb max 2 kW nodig voor de woonkamer.
1200 liter per uur bedoelt ie. Voor die 2kW heb je zo'n 340 liter per uur nodig bij een delta T van 5.
Pagina: 1