100v op Blauwe Draad??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESDV
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-01-2021
Hi Tweakers,

Ik hoop oprecht dat iemand van jullie inzicht kan geven want ik kom er even niet meer uit.

Op een bewust dag zonder echte bijzonderheden sloeg de hoofd aaschakelaar aan dus alle groepen zonder stroom. Nadat ik de hoofd aardlek weer had ingeschakeld en de 4 groepen weer had aangezet leek alles weer ok. ECHTER

Het bleek dat van de groep #3, te weten de Keuken en een van de boven slaapkamers geen apparaten werkten in de stopcontacten werkten.

Nadat ik alle apparaten uit alle stopcontacten had gehaald en ging meten had ik 220V op de bruine draad en ~100V op de blauwe draad!! op all stopcontacten in keuken en boven slaapkamer.

Echter, in de meterkast bij die groep #3 gewoon nettjes 220V op bruin en 0V op blauw!!!

Nog iets eigenaardigs... als ik een van de kabels in de keuken los maak dan meet ik 220v op de bruine en 0v op de blauwe. Dan 1 van de draaden naar een van de stopcontacten 0v op bruine en 0v op blauw. Als ik echter alleen de bruine 220v doorverbind met de 0v bruin dan staat daar netjes 220v op. Maar op de blauwe staat dan opeens ook 100v!! en die was nog niet doorverbonden met de andere blauwe.

Het is een oud huis met dicht platfond en dichte vloer. Dus kan niet zomaar alles openbreken om te onderzoeken.

Ik zoek dus even slimme mensen met slimme ideeen!!

1) Wat is hier aan de hand
2) Hoe kan het dat aan de meterkast zijde er 220V en 0V staat en in de keuken op dezelfde groep 220v en 100v?? Dan moet er iets tussen zitten lijkt het maar wat?
3) Waar moet ik zoeken en wat zouden mijn volgende stappen moeten zijn zonder het hele huis open te breken?

Ieder idee, suggestie & tip is welkom!!

Dank alvast

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:14
Mijn suggesties:

1)bel een elektriciën om het uit te zoeken
2) goede vraag, misschien kan een elektriciën het oplossen
3) had ik al bel een elektriciën gezegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12
Hoe meet jij die spanning?
Waar hou jij je meetpennen wanneer je 100V op blauw denkt te meten?

Normaliter meet je de spanning over bruin en blauw, en is dat ongeveer 230 wisselspanning.

[ Voor 38% gewijzigd door frickY op 02-12-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kan zijn dat er “lekstroom” ontstaat door kabels in de muren/plafonds waarvan de isolerende buitenmantels beschadigd zijn

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
ESDV schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:41:
Nadat ik alle apparaten uit alle stopcontacten had gehaald en ging meten had ik 220V op de bruine draad en ~100V op de blauwe draad!! op all stopcontacten in keuken en boven slaapkamer.
Spanning meet je altijd tussen twee punten. Wat waren in bovenstaande gevallen de andere punten ten opzichte waarvan je de spanning mat? Waarmee heb je deze gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESDV
Hi!

Gemeten ten opzichte van aarde.

Met een digitale multimeter.

Als ik tussen bruin en blauw meet krijg ik 120v

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:23
Je blauwe draad heeft ergens een overgangsweerstand tussen de meterkast en je meetpunt in de keuken. (of is onderbroken). De 120 volt die je in de keuken meet komt omdat je over een apparaat heen meet.
Trek alle apparaten op de groep uit, en steek ze een voor een 1 totdat je weet welk apparaat verantwoordelijk is. Hiervoor moet je dus ook de ingebouwde apparaten als vaatwasser, koelkast diepvries loskoppelen.

Lost In Music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ESDV schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:41:

Het is een oud huis met dicht platfond en dichte vloer. Dus kan niet zomaar alles openbreken om te onderzoeken.
[...]
1) Wat is hier aan de hand
2) Hoe kan het dat aan de meterkast zijde er 220V en 0V staat en in de keuken op dezelfde groep 220v en 100v?? Dan moet er iets tussen zitten lijkt het maar wat?
3) Waar moet ik zoeken en wat zouden mijn volgende stappen moeten zijn zonder het hele huis open te breken?
Oud huis.. hoe oud? Jaren '30 met onzichtbare lasdozen tussen vloer en plafond?

2) Dat is gewoon een logische meetwaarde als je ergens een los stuk nul hebt waar wat capacitaire spanning op staat.

3) Gewoon systematisch alle lasdozen afgaan in die groep, te beginnen bij de groepenkast. Hint; in jaren '30 huizen zitten er luikjes in de vloer boven de lasdozen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Sgrovert schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:08:
Je blauwe draad heeft ergens een overgangsweerstand tussen de meterkast en je meetpunt in de keuken. (of is onderbroken). De 120 volt die je in de keuken meet komt omdat je over een apparaat heen meet.
Trek alle apparaten op de groep uit, en steek ze een voor een 1 totdat je weet welk apparaat verantwoordelijk is. Hiervoor moet je dus ook de ingebouwde apparaten als vaatwasser, koelkast diepvries loskoppelen.
Idd waarschijnlijk losse nul geleider... maar waarom een apparaat gaan zoeken als de oorzaak in de huisinstallatie zit?

Apparaten alleen verwijderen om schade aan apparatuur te voorkomen en om installatie stroomloos te maken om brand te voorkomen indien er een slechte verbinding is ontstaan waarbij evt. warmte kan ontstaan.

Verder wat @kabeltjekabel zegt. Systematisch vanuit de meterkast gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESDV
Hi,

Nou super bedankt zover voor uitleg en ideeen. Ik ga eea proberen en kijken wat ik kan doen. Mocht er nog iets boven komen laat het weten!

Ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meer ook eens op de aansluiting van die blauwe draad in de groepenkast. Onder en boven de betreffende automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESDV
Hi _ferry_

Als ik voor de automaat meet tussen blauw en aarde dan is het 0v
Als ik na de automaat meet tussen blauw en aarde dan is het 0v

Als ik in de keuken of slaapkamer meet dan is er ~ 100v tussen blauw en aarde.

....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ESDV schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:19:
Hi _ferry_

Als ik voor de automaat meet tussen blauw en aarde dan is het 0v
Als ik na de automaat meet tussen blauw en aarde dan is het 0v

Als ik in de keuken of slaapkamer meet dan is er ~ 100v tussen blauw en aarde.

....
Ja, dan is die blauwe in de keuken dus NC met de blauwe in de mk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESDV
Hi Kabeltjekabeltje,

" Ja, dan is die blauwe in de keuken dus NC met de blauwe in de mk"

Dat lijkt nu juist de uitdaging....

- Er was een prima werkende omgeving.
- Toen sloeg de aardlek aan.
- Toen aardelek reset en alle 4 groepen reset
- All groepen blijven aan 220v bruin en 0v blauw en 220v tussen bruin en blauw.
- In keuken en slaapkamer apparaten werken niet.
- Meten en blauwe heeft ~ 100v

Dus als de blauwe 'opeens/spontaan' NC met de blauwe in de mk.

Zonder dat er geboord is of ander externe krachten die de blauwe draad hebben kunnen onderbreken.

Wat kan er gebeurd zijn waardoor de blauwe opeens NC zou zijn....

En moet die breuk dan tussen meterkast zitten en het punt voordat de draden naar keuken en slaapkamer boven gaan?

Want als er wel vloeren en platfonds opengebroken moeten worden dan liever beginnen op punten waar de verwachting het hoogst is (door logische aannames) een storing/draadbreuk te kunnen vinden.

(Wild idee: Kan er iets met water zijn? Kan er water in de muur in een electrische buis gekomen zijn en als bruin en blauw samen in het water liggen (in de muur in een leiding samen) kan dat dit verschijnsel geven? Want ik zou verwachten dat de zekering dan zou doorslaan alsof het een kortsluiting zou zijn. En niet zekering blijft in functie alleen staat er spanning op de blauwe draad..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
ESDV schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:48:
Afgaande op je verhalen was die er niet. Het leek slechts alsof die er was.

Gezien je vragen: bel een elektricien! Je gaat meten tussen aarde en fase of tussen aarde en 0... Als je ook maar enig idee had gehad van wat je precies aan het doen was, had je dat niet gedaan. Je bent met 230v bezig! Kortsluiting kan brand veroorzaken, verkeerd aanraken kan je dood betekenen. Doe alsjeblieft verstandig en laat iemand komen.

Weet je zeker dat je apparatuur zelf nog goed is? Heeft dat niet toevallig een klap gehad? Wat voor meterkast heb je? Verschillende aardlekgroepen? Zekeringen of stoppen? Als ze een slechte lasklem hebben gebruikt, kan die het loodje gelegd hebben... Vooral die grijze zijn, naar mijn mening, niet echt altijd even lekker.

[ Voor 9% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-12-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 22:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hi Kabeltjekabeltje,

Zonder dat er geboord is of ander externe krachten die de blauwe draad hebben kunnen onderbreken.

En moet die breuk dan tussen meterkast zitten en het punt voordat de draden naar keuken en slaapkamer boven gaan?

Want als er wel vloeren en platfonds opengebroken moeten worden dan liever beginnen op punten waar de verwachting het hoogst is (door logische aannames) een storing/draadbreuk te kunnen vinden.

(Wild idee: Kan er iets met water zijn? Kan er water in de muur in een electrische buis gekomen zijn en als bruin en blauw samen in het water liggen (in de muur in een leiding samen) kan dat dit verschijnsel geven? Want ik zou verwachten dat de zekering dan zou doorslaan alsof het een kortsluiting zou zijn. En niet zekering blijft in functie alleen staat er spanning op de blauwe draad..)
Je verwart verband met oorzaak en gevolg.

Klinkt dit logischer :

Je had een werkende omgeving, vervolgens is er blijkbaar een verbinding kapot gegaan, en toen sprong de aardlek eruit.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hi Kabeltjekabeltje,

In dat geval is je aardlekschakelaar kapot... maar de situatie zoals je beschrijft is toch echt anders. :+

Een verbinding is met pensioen gegaan.
Die breuk zit tussen het punt waar je nog wel 230 L-N hebt en het punt waar je 100 L-N meet :P
Begin eens met deze te beantwoorden;
kabeltjekabel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:50:
[...]

Oud huis.. hoe oud? Jaren '30 met onzichtbare lasdozen tussen vloer en plafond?
Installatiedraad langdurig in water tast de isolatie aan en kan lijden tot doorslag. Het magnetische veld als gevolg van de stroom zou geholpen kunnen hebben ergens een verbinding ongedaan te maken. Boeit verder weinig; opzoeken, oplossen. Als je nu nog een installatie met verstopte lasdozen hebt is dat gewoon karma. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-12-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESDV
Hi KabeltjeKabeltje

Dank voor je extra antwoorden (en funny emoji's) (-'

Met betrekking tot jouw verdere observaties, feedback en vragen;
"In dat geval is je aardlekschakelaar kapot... maar de situatie zoals je beschrijft is toch echt anders."
Das is één van de problemen dat er geen logische causaliteit lijkt te zijn vooralsnog.....
(Ben er van overtuigd dat als ik het uiteindelijk gefixed heb... it all will make sense)

"Begin eens met deze te beantwoorden;"
Ik heb in ieder geval geen "groene en rode" draden .... haha lol maar gewoon bruin en blauw. Denk dat het huis van rond 1960 is. (Sorry dat vond ik al oud.. (-' )

"Als je nu nog een installatie met verstopte lasdozen hebt is dat gewoon karma."
hahahh lol dat ben ik met eens!! .. (-8

"Boeit verder weinig"
Nou in die zin... mocht dit mogelijk zijn dan zou ik eerder beginnen met het slopen van de keukenvloer om te kijken of de vaatwasser niet lekt over de bedrading onder die vloer dan bijvoorbeeld het platfond slopen in de slaapkamer omdat daar zeker geen lekkage is..

Nog even terug naar je opmerking mbt blauwe NC.

Wat denk je van de volgende suggestie;

Als de 220v bruine uit de mk nog wel in tact is maar de blauwe is onderbroken en dat zou de ! 100V kunnen geven. Zou ik dan ook de blauwe vanuit de keuken op de blauwe die uit de meterkast kunnen zetten (die wel netje 0v is) in het gunstige geval werkt dat en is de blauwe inderdaad ergens NC. In het minder gunstige geval slaat de zekering gelijk door als ik hem weer inschakel of aardlek eruit omdat er toch iets anders aan de hand is.

(Mbt tot de electrichien voorstellen van andere mensen, Tuurlijk heb even rondgebeld en ze kunnen komen, verwachten dat, als het even tegen zit het wel twee dagen kan duren, met onderzoeken (16x Euro € 43,78 ex BTW,- + eenmalig 110,-). Daarnaast moet ik rekening houden met dat alle platfonds en vloeren open moeten. Dus vandaar dat ik het even op het forum heb gezet er zijn altijd wel mensen met wat nieuwe ideeen en/of ervaringen met dit soort zaken..)

Bedankt weer zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:29
Je weet zeker dat je niet gewoon centraaldozen boven de lichtpunten hebt zitten?

Bruine en blauwe draad is van na 1969.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ESDV schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:38:
Zou ik dan ook de blauwe vanuit de keuken op de blauwe die uit de meterkast kunnen zetten (die wel netje 0v is) in het gunstige geval werkt dat en is de blauwe inderdaad ergens NC. In het minder gunstige geval slaat de zekering gelijk door als ik hem weer inschakel of aardlek eruit omdat er toch iets anders aan de hand is.
Verbindingen raken niet zomaar los. Wellicht is er ergens een lasklem gesmolten als gevolg van een slecht contact en maakt nu de draad vanuit de groepenkast geen contact meer met de rest.

Maar diezelfde klem koppelt misschien nog wel blauw uit de keuken met blauw uit de slaapkamer. Wil je op die verbinding vertrouwen als die klem misschien half vergaan is...?

Nee dus. Stap 1 van storing zoeken is: de storing zoeken. En vinden. En dan pas over de oplossing nadenken.

Je dacht ook al over vocht. Als dat het geval is wil je daarvan zeker de oorzaak wegnemen.

Niet blindelings een workaround verzinnen zonder dat je weet wat er precies speelt.
Pizza_Boom schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:04:
Gezien je vragen: bel een elektricien! Je gaat meten tussen aarde en fase of tussen aarde en 0... Als je ook maar enig idee had gehad van wat je precies aan het doen was, had je dat niet gedaan.
:?

Meten ten opzichte van aarde is toch redelijk standaard. Bij een onderbroken nulgeleider ook zo'n beetje het enige zinnige wat je kunt doen.

Je moet het alleen niet met een meter met lage inwendige impedantie proberen achter een aardlekschakelaar, tenzij je wilt testen of de aardlekschakelaar werkt. :+ Maar ook dat is niet gevaarlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 03-12-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hi KabeltjeKabeltje

"In dat geval is je aardlekschakelaar kapot... maar de situatie zoals je beschrijft is toch echt anders."
Das is één van de problemen dat er geen logische causaliteit lijkt te zijn vooralsnog.....
Nee, je beschrijving is niet logisch :P
(Ben er van overtuigd dat als ik het uiteindelijk gefixed heb... it all will make sense)
Tuurlijk.
"Begin eens met deze te beantwoorden;"
Ik heb in ieder geval geen "groene en rode" draden .... haha lol maar gewoon bruin en blauw. Denk dat het huis van rond 1960 is. (Sorry dat vond ik al oud.. (-' )
Waarom denken en niet zeker weten? Je kunt gewoon bij wozwaardeloket.nl het bouwjaar van willekeurig welk pand opzoeken. En sowieso; je weet het bouwjaar van je eigen huis niet :?

1960 is veelal juist wel rood en groen. Twintig jaar eerder en er zat nog geen VD in en het is later gesaneerd, 10 jaar later en het is standaard al bruin blauw.

Dan nog; waar zijn je vloeren van? Hout? Beton? Jaren '60 was het centraaldozensysteem naar mijn weten al redelijk ingeburgerd.
"Als je nu nog een installatie met verstopte lasdozen hebt is dat gewoon karma."
hahahh lol dat ben ik met eens!! .. (-8
En ondertussen heb je nog steeds niet beantwoord of dat nou van toepassing is op jouw huis.
"Boeit verder weinig"
Nou in die zin... mocht dit mogelijk zijn dan zou ik eerder beginnen met het slopen van de keukenvloer om te kijken of de vaatwasser niet lekt over de bedrading onder die vloer dan bijvoorbeeld het platfond slopen in de slaapkamer omdat daar zeker geen lekkage is..
8)7 Je kunt natuurlijk ook gewoon onder je keukenkastje kijken ipv de vloer te slopen.

Als de 220v bruine uit de mk nog wel in tact is maar de blauwe is onderbroken en dat zou de ! 100V kunnen geven. Zou ik dan ook de blauwe vanuit de keuken op de blauwe die uit de meterkast kunnen zetten (die wel netje 0v is) in het gunstige geval werkt dat en is de blauwe inderdaad ergens NC. In het minder gunstige geval slaat de zekering gelijk door als ik hem weer inschakel of aardlek eruit omdat er toch iets anders aan de hand is.
Ik lees geen suggestie.
(Mbt tot de electrichien voorstellen van andere mensen, Tuurlijk heb even rondgebeld en ze kunnen komen, verwachten dat, als het even tegen zit het wel twee dagen kan duren, met onderzoeken (16x Euro € 43,78 ex BTW,- + eenmalig 110,-). Daarnaast moet ik rekening houden met dat alle platfonds en vloeren open moeten. Dus vandaar dat ik het even op het forum heb gezet er zijn altijd wel mensen met wat nieuwe ideeen en/of ervaringen met dit soort zaken..)

Bedankt weer zover!
Als je daar net zo vaag met bent relevantie vragen beantwoorden snap ik goed dat ze het ruim incalculeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Hij wil een nieuwe / alternatieve koppeling maken tussen een contactdoos in de keuken en de groepenkast.

Lijkt me een slecht plan zonder de oorzaak van het probleem te kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Er hoeft ook helemaal geen logische causaliteit te zijn. Bij de meeste installaties die 'spontaan' ophouden is er iets kapot gegaan met (nog) onbekende reden. In dit geval is zeer waarschijnlijk de blauwe draad losgeschoten of doorgebrand. Als dat gebeurt krijg je een vonk die de aardlek eruit kan laten gaan. Ik verwacht dus dat je aardlek vooral een gevolg is van iets anders dat fout is gegaan.

Nee, dat zou ik vooral niet doen. Er zit ergens een probleem in je installatie en dat probleem moet je vinden. Door er spanning op te zetten kan het zomaar zo zijn dat er ergens een slecht contact zit die warm wordt en gaat roken/branden.
Ik zou dus kijken wat er allemaal op die groep zit en waar het nog wel/niet goed gaat. Het kan b.v. in een stopcontact of lasdoos zitten dat de blauwe draad niet goed vast zit en daardoor onderbroken is. Afhankelijk van de leeftijd van de installatie kun je boven de lampen kijken of bij de stopcontacten om te vinden waar de blauwe draad de keuken binnenkomt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert

Bedankt weer zover!
Het kan, maar het geeft geen uitsluitsel. In dit topic bestaat het vermoeden dat er een slecht contact in de blauwe draad zit. We kunnen echter niet met zekerheid vaststellen of dat het enige probleem, of dat er meerdere problemen zijn. Zoals aangegeven kan het zijn dat er meerdere slechte contacten zijn en ook de mogelijkheid tot een defecte eindgebruiker is niet uit te sluiten. Een defect apparaat kan immers voor een hoge stroom gezorgd hebben, welke 1 of meerdere lassen beschadigd heeft.

Wil je besparen op de elektricien, test dan eerst of al je aangesloten apparaten nog goed zijn. Dan hoeft de elektricien daar in elk geval niet veel tijd aan te besteden.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
kabeltjekabel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:56:
Waarom denken en niet zeker weten? Je kunt gewoon bij wozwaardeloket.nl het bouwjaar van willekeurig welk pand opzoeken. En sowieso; je weet het bouwjaar van je eigen huis niet :?

1960 is veelal juist wel rood en groen. Twintig jaar eerder en er zat nog geen VD in en het is later gesaneerd, 10 jaar later en het is standaard al bruin blauw.

Dan nog; waar zijn je vloeren van? Hout? Beton? Jaren '60 was het centraaldozensysteem naar mijn weten al redelijk ingeburgerd.
Ter info: Ik heb een huis uit '62 met houten vloeren en een dozensysteem. Wel alles op elkaar doorgelust, maar er zit een dozensysteem in met rode, groene, zwarte en bij uitzondering ook grijze draad. En incidenteel nieuwe stukjes. Of gemengd, vonden de vorige bewoners ook erg leuk. En uiteraard zo links en rechts mooi verstopt. De meeste weer gangbaar kunnen maken, alleen die in het toilet kan ik niet bij. Komt wel als ik dat ga aanpakken, meteen die 2x blauw naar de lamp aanpakken. :+ :F
Ik heb nog de originele groepenkast. Dat betekent een driegroeps systeem zonder hoofdschakelaar of aardlekschakelaar. Bij TS moet e.e.a. een keer aangepakt zijn, anders heb je in een jaren 60 huis geen ALS en moderne kleuren.
Als je daar net zo vaag met bent relevantie vragen beantwoorden snap ik goed dat ze het ruim incalculeren :+
:D :D
Xander schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:52:

Meten ten opzichte van aarde is toch redelijk standaard. Bij een onderbroken nulgeleider ook zo'n beetje het enige zinnige wat je kunt doen.

Je moet het alleen niet met een meter met lage inwendige impedantie proberen achter een aardlekschakelaar, tenzij je wilt testen of de aardlekschakelaar werkt. :+ Maar ook dat is niet gevaarlijk.
Maar niet uitsluitend. En ik kan mij niet voorstellen dat TS een Fluke ofzo gebruikt. Je kan prima vanaf aarde meten, maar ten opzichte van elkaar is ook vrij normaal.
Xander schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:59:
Hij wil een nieuwe / alternatieve koppeling maken tussen een contactdoos in de keuken en de groepenkast.

Lijkt me een slecht plan zonder de oorzaak van het probleem te kennen.
Nouja, als hij echt zeker weet dat het probleem tussen 2 punten ligt, kan hij dat stuk compleet buiten gebruik stellen. Maar dat weet hij niet. Als hij weet dat het tussen centraaldoos hal en centraaldoos keuken compleet klote loopt en er niet bij kan komen, dan is eruit knippen een optie.

Maarja, zo lang je niet alles open hebt gemaakt, weet je niet wat je gaat aantreffen... Been there, done that.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/70l1KnC.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:14
(Mbt tot de electrichien voorstellen van andere mensen, Tuurlijk heb even rondgebeld en ze kunnen komen, verwachten dat, als het even tegen zit het wel twee dagen kan duren, met onderzoeken (16x Euro € 43,78 ex BTW,- + eenmalig 110,-). Daarnaast moet ik rekening houden met dat alle platfonds en vloeren open moeten.
Bedrag wat je noemt is dan inclusief btw nog geen 1000 euro. Ja tuurlijk dat is veel geld, maar dan is een potentieel levensgevaarlijk probleem wel professioneel en veilig opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
Overdrijven is ook een kunst. TS heeft werkende beveiligingen en is van het probleem op de hoogte. Autorijden is potentieel levensgevaarlijker.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Sgrovert schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:36:
Overdrijven is ook een kunst. TS heeft werkende beveiligingen en is van het probleem op de hoogte. Autorijden is potentieel levensgevaarlijker.
Beveiligingen tegen overbelasting, kortsluiting en aardfouten, ja.

Geen beveiliging tegen een slecht contact, vlambogen of smeulende verbindingen.

Die foto van @Pizza_Boom hierboven, zulke situaties heb je dus geen beveiliging tegen. Totdat de boel dermate ver vergaan is dat het kortsluiting maakt dan...

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 04-12-2020 01:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sgrovert
Ik word een beetje ziek van mensen die alleen posten dat iets gevaarlijk is zonder verder enig nuttige bijdrage aan het topic. Post dan niet. Er word hier gevraagd wat de mogelijkheden zin om zelf te onderzoeken.
Als je het dan toch over veiligheid wilt hebben schijf hetvolgende.

Hey TS, ik zou de groep uit laten staan. Je hebt een slecht contact in je systeem en vlambogen/smeulende verbinden kunnen brand veroorzaken.
Maar ja, dat advies is nog niet gegeven.

@Xander , dit is overigens geen kritiek op jou. Jij maakt gelukkig een inhoudelijke post. Ik was er even vanuit gegaan dat iemand een groep met dit soort problemen uitgeschakeld laat.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:22

Bob Popcorn

Plop!

Toevallig bij de buren aan het klussen en iets in de muur geboord?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

(jarig!)
Electricien hier: Klinkt als een 0 die onderbroken wordt of niet goed aangesloten is. Zelf laatst met een Perilex gehad, schroefje van de automaat in de meterkast zat niet goed vast. Als je geen verstand van elektriciteit hebt adviseer ik je om er door een electricien naar te laten kijken. Als je zelf gaat prutsen en het gaat fout, dan zijn de gevolgen niet te overzien en dekt de verzekering hoogstwaarschijnlijk niets.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
barktus schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:03:
Electricien hier: Klinkt als een 0 die onderbroken wordt of niet goed aangesloten is. Zelf laatst met een Perilex gehad, schroefje van de automaat in de meterkast zat niet goed vast. Als je geen verstand van elektriciteit hebt adviseer ik je om er door een electricien naar te laten kijken. Als je zelf gaat prutsen en het gaat fout, dan zijn de gevolgen niet te overzien en dekt de verzekering hoogstwaarschijnlijk niets.
Inderdaad, aan de andere kant kun je best de groep uitzetten, meten wat er allemaal spanningsloos is en proberen met logisch nadenken te vinden waar de onderbreking zit. Want dat het een onderbreking is lijkt me intussen wel de meest logische verklaring. Dat stuk kun je ook met niet al te veel ervaring wel nakijken. Maar het idee om buitenom maar even een blauwe draad erbij te leggen moet je zeker niet aan beginnen. Als je aan dat soort oplossingen wilt beginnen wordt het echt tijd voor de electriciën.

Dus zoals al gezegd eens achter de stopcontacten en lampen kijken of je daar ergens een blauwe draad ziet die binnenkomt en niet goed is aangesloten (of zwart is geworden)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

(jarig!)
redwing schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:07:
[...]

Inderdaad, aan de andere kant kun je best de groep uitzetten, meten wat er allemaal spanningsloos is en proberen met logisch nadenken te vinden waar de onderbreking zit. Want dat het een onderbreking is lijkt me intussen wel de meest logische verklaring. Dat stuk kun je ook met niet al te veel ervaring wel nakijken. Maar het idee om buitenom maar even een blauwe draad erbij te leggen moet je zeker niet aan beginnen. Als je aan dat soort oplossingen wilt beginnen wordt het echt tijd voor de electriciën.

Dus zoals al gezegd eens achter de stopcontacten en lampen kijken of je daar ergens een blauwe draad ziet die binnenkomt en niet goed is aangesloten (of zwart is geworden)
Precies dit!

In dat geval twijfel ook zelf of men capabel genoeg is om zelf te kunnen meten. Mocht dat wel het geval zijn. Groepenkaart erbij pakken en groep voor groep meten doormiddel van enkel de te meten groep ingeschakeld te hebben en alles op die groep te controleren (op lichtpunten na). Heb je de groep gelokaliseerd dan kan je in ieder geval tegen de elektricien zeggen om welke groep het gaat. Wel alleen doen, als je weet hoe dit moet.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sgrovert schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:59:
Ik word een beetje ziek van mensen die alleen posten dat iets gevaarlijk is zonder verder enig nuttige bijdrage aan het topic. Post dan niet. Er word hier gevraagd wat de mogelijkheden zin om zelf te onderzoeken.
Dan lees ik blijkbaar een ander topic dan jij. Ik zie een TS die vooral om de hete brei heen blijft draaien en geen antwoord geeft op de inhoudelijke vragen. Ik heb nog niemand alleen zien schrijven dat het mogelijk gevaarlijk is. De enige die echt van het topic afdwaalt ben jij met deze twee postings en nu ik.

TS heeft sinds gister half 5 niet meer geantwoord. We kunnen er nog 100 suggesties in gooien, maar het lijkt mij wijs als TS eerst gewoon antwoord gaat geven op de gestelde vragen, o.a. over de aanwezigheid van leidingen en centraaldozen. En dat TS vooral geen blauwe draad langs de buitenkant van het systeem gaat trekken om zo door te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-12-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Sgrovert schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:59:
Ik word een beetje ziek van mensen die alleen posten dat iets gevaarlijk is zonder verder enig nuttige bijdrage aan het topic. Post dan niet.
Er word hier gevraagd wat de mogelijkheden zin om zelf te onderzoeken.

Hey TS, ik zou de groep uit laten staan. Je hebt een slecht contact in je systeem en vlambogen/smeulende verbinden kunnen brand veroorzaken.
Maar ja, dat advies is nog niet gegeven.
Moet ik mij mss aangesproken voelen? Ik was de eerste in deze post die waarschuwde voor een evt. warmtevorming. Dan gaarne ff een @Sgrovert

Groep 'uit ' hoeft niet en bemoeilijkt zelfs het zoeken. Alle apparaten/verbruikers uit de wcd's/'verlichting uit' dan is de installatie i.i.g. geheel stroomloos (niet spanningsloos) en ontstaat er geen warmte over een evt. slechte verbinding. Maar kan je vaak nog wel meten vanaf waar het fout gaat. Het eerder benoemde systematische gaan zoeken... Meten = weten! _/-\o_

Wat zeker niet te doen... Installatie gaan belasten door alle apparaten te gaan testen? 8)7 zoals in een voorgaande post. Terwijl de fout echt niet in een apparaat zit! Maar op die post van @Sgrovert had ik al gereageerd.

Offtopic,
FYI: Ben al een keer of 5 bij een elektrische brand geroepen. Soms was ik nog onderweg naar de storingslokatie en was toen ik aankwam de brandweer al gebeld.
Sgrovert schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:36:
En vervolgens nog gaan vertrouwen op beveiligingen die o.a. niet beschermen tegen warmteontwikkeling bij slechte verbinding.

TS is duidelijk een leek en heeft onvoldoende inzicht in de werking van de beveiligingen. En dient m.i. daarover geïnformeerd/gewaarschuwd te worden.

TS kan best veilig zelf gaan zoeken maar dan wel met de juiste voorzorgsmaatregelen. Dus dat gedeelte van de installatie geheel niet meer belasten. En systematisch vanuit de meterkast te gaan zoeken. Het is aan TS hierover te beslissen.

Persoonlijk denk ik dat hij er goed aan doet een electriciën te bellen voor het weekend. Voordat hij d.m.v. een blauwe draad buitenom mss zelfs nog groepen gaat mengen. Al denk ik persoonlijk niet dat TS dat bedoelde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ESDV
Hi,

Bedankt voor alle suggestie en verdere antwoorden.

Dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van een publiek forum en ben wel een beetje geschokken van de vele waarde oordelen, veroordelingen en ongetoeste aannames.

Wellicht heb ik eea niet goed verwoord maar sluit me aan en ben blij met de opmerking van Sgrovert;

"Er word hier gevraagd wat de mogelijkheden zijn om zelf te onderzoeken."

Met de beperkingen dat; Er geen aansluit schema is.Vervolgens de draden en leidingen niet nagelopen kunnen worden omdat die onder dichte vloeren lopen zonder kruipruimte of boven platfonds die afgesloten zijn.

Ik waardeer bijvoorbeeld de voorbeeld foto van de lasdoos die er inderdaad niet prettig uitziet als hij voor lange tijd aan de verkeerde elementen is blootgesteld.

Wat ik ondertussen lijk op te maken uit de vele reactie is eigenlijk twee dingen;

1) Er is ergens en los contact in het verkeerde deel.
Maar gebasseerd op de huidige informatie kan niet bepaald worden of dit in de richting gezocht moet worden van gewoon los is, veweerd of door bijv. water schade veroorzaakt.

2) Er moet nog een apparaat ergens in het verkeerde deel aangesloten zijn.
Maar niemand heeft vooralsnog een idee wat voor apparaat dat zou kunnen zijn gebasseerd op het spaningsvershil van 120v. (Is dat verschil logisch voor een lampje of is dat meer een catagory afzuigkap of koelkast apparaat)

Ondanks dat ik uiteraard all waarschuwingen waardeer en verwijzingen naar een electrischien is het getuigen de opmerking van Sgovert inderdaad niet mijn reden van de post op dit forum. Het gaat nu net om ideeen van mensen die vaker 'rare' storingen hebben opgelost in 'lastige' omgevingen met toegankelijk heid en informatie beperkingen.

Ik waardeer ook de opmerking van Vaal: "Toevallig bij de buren aan het klussen en iets in de muur geboord?"
Daar zou ik even niet zomaar aan denken maar is natuurlijk zo geregeld om even te vragen of die wat gedaan hebben recentelijk qua boren enzo.

Even een vraag specifiek aan Bartus als dat ok is Bartus.
Omdat je aangeeft electricien te zijn....

Wat zou je als eerste gaan doen als ik je inhuur en dit verhaal vertel?
En je ziet/weet dat in het huis dat de vloeren en platfons niet toegankelijk zijn?
Heb je dan alsnog een stappen plan en waar begin je dan en wat doe je daarna?
Of is het antwoord zonder openbreken kan ik niet doen wellicht?

Voor de volledigheid ik probeer op alle vragen een antwoord te geven dus vraag gerust!
Zeker als het jullie informatie geeft waardoor je met nieuwe ideeen kunt komen of dingen die ik zou kunnen proberen..

Alleen vragen als; Kijk alle lasdozen na en loop de kabels terug daar kan ik niet zoveel mee.
Ook opmerkingen als brandgevaar en bel electricien is niet wat ik zoek..

Bedankt alvast en het is weekend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ESDV schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:43:
Maar gebasseerd op de huidige informatie kan niet bepaald worden of dit in de richting gezocht moet worden van gewoon los is, veweerd of door bijv. water schade veroorzaakt.
Maakt vooraf helemaal niet uit wat exact het probleem is. Daar kom je dan vanzelf wel achter.
Maar niemand heeft vooralsnog een idee wat voor apparaat dat zou kunnen zijn gebasseerd op het spaningsvershil van 120v. (Is dat verschil logisch voor een lampje of is dat meer een catagory afzuigkap of koelkast apparaat)
Dat hoeft helemaal niet. 100-120v meten op een multimeter met ingangsimpedantie van hier tot de maan is heel normaal as je aan 1 pool een zwevend stuk draad hebt wat parallel ligt aan de fase. Als je nog een lamp hebt die tussen fase en onderbroken nul zit en je gaat aan die nul meten tov fase dan meet je gewoon 0v of 230v als je N-PE meet.
Voor de volledigheid ik probeer op alle vragen een antwoord te geven dus vraag gerust!
Bouwjaar? Vloeren van hout of van beton? Plafonds; direct op de constructieve vloeren of verlaagd? Allemaal al eerder gevraagd; nog steeds niet beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@ESDV Nog steeds geef je geen enkele antwoorden op de vragen hoe jouw woning / elektrische installatie in elkaar steekt.

Mijn betonnen vloeren en plafonds zijn ook "dicht" en "afgesloten" maar toch kan ik meer dan prima bij alle verbindingen. Zoals dat hoort te kunnen, bij iedere installatie die volgens de geldende normen is aangelegd.

Heb je betonnen verdiepingsvloeren of hout?

Weet je zeker dat er lasdozen onbereikbaar zijn weggewerkt of snap je gewoon niet wat een centraaldoos is en hoe een centraaldozensysteem normaliter in elkaar steekt?

Wat is nu het bouwjaar van de woning? Met de info die je geeft, moet de bedrading al eens volledig vervangen zijn! (Want je hebt nieuwe draadkleuren in een oude woning.) Hoe hebben ze dat dan voor elkaar gekregen als je nergens bij kunt?

Is er bij een latere renovatie iets gedaan waardoor er installatiedelen onbereikbaar zijn geworden?

Het is voor ons op basis van wat tekst erg slecht in te schatten wat jouw kennisniveau is. Ik hou het nog steeds voor mogelijk dat je prima bij die slechte verbinding kunt door even een lamp van het plafond te schroeven. Ook al is het plafond "dicht".
Of weggesmolten door overmatige warmteontwikkeling.
Er hoeft geen apparaat aangesloten te zijn. De spanning die je meet tussen N en PE kan net zo goed een capacitieve spanning zijn.
Alleen vragen als; Kijk alle lasdozen na en loop de kabels terug daar kan ik niet zoveel mee.
Je hoeft ze niet allemaal na te kijken, als je het probleem hebt gevonden kun je de zoektocht staken.

Verbindingen kunnen ook achter het schakelmateriaal zitten (achter de schakelaars en WCD's). Die zou je sowieso open kunnen schroeven natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 04-12-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Met de beperkingen dat; Er geen aansluit schema is.Vervolgens de draden en leidingen niet nagelopen kunnen worden omdat die onder dichte vloeren lopen zonder kruipruimte of boven platfonds die afgesloten zijn.
Dat schema is er praktisch nooit en al is het er wel... is het een schema wat 9/10x alsnog niks zegt voor de locatie van leidingen. Dat boeit ook helemaal niet, het is alleen interessant om te weten waar het beginpunt en het eindpunt zit. De normen schrijven al sinds eh... de dood van Hitler ofzo? al voor dat laspunten bereikbaar moeten blijven. Het beginpunt weet je al; dat zit in de meterkast.

Het volgende laspunt zit 9/10x gewoon bij het dichtsbijzijnde lamppunt op dezelfde groep. Als je niet exact weet wat op welke groep zit... heb je een makkelijk werkje; rondlopen met een lampje en volledig in kaart brengen wat achter welke groep zit. Dat kan in je eentje door 20x de trap op en af te lopen, het kan met een hippe groepenzoeker, het kan ook heel makkelijk met z'n tweeen. Maak een schetsje van je huis, teken alle wcd's en lamppunten in en zet het groepsnummer er bij.

Desnoods zet je de stofzuiger op de leiding in je meterkast en ga je gewoon rondlopen om te horen waar er lucht aangezogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van een publiek forum en ben wel een beetje geschokken van de vele waarde oordelen, veroordelingen en ongetoeste aannames.
Als relevante vragen bij herhaling niet beantwoord worden krijgen mensen nu eenmaal het idee dat ze getrolled worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
Ten eerste: "Welkom op tweakers!"

Meestal kijk ik even naar de registratie datum maar ben dit in dit geval vergeten. Is mijn fout.. even een stapje terug.

Ik hoop dat je begrijp dat het voor de reageerders het soms moeilijk is om in te schatten wat de technische knowhow is van de TS. De één kan een heel huis bouwen de ander wil je nog geen lamp in een fitting laten draaien. (Beschrijf hier expres 2 uitersten) Ik kan hier geen waardeoordeel over maken. En alleen TS kan dit voor zichzelf bepalen. Maar persoonlijk ben ik hierin meestal aan de voorzichtige kant.

Even als voorbeeld...

Mijn 'fictieve' woning 1975, meterkast zit in de hal, hieraan zit de keuken en daarachter de bijkeuken/berging.

- Ik weet dat de meterkast goed is. Er is boven de eindgroep beveiliging 230Vac gemeten op de afgaande aders.

- De hal werkt alles naar behoren. Dit betekend dat de voeding (aders) vanuit de meterkast totaan de centraaldoos in de hal goed is. Ook zijn alle afgaande aftakkingen naar evt WCD's goed omdat alle wcd's het doen.

- De keuken werkt helaas niet goed. Nu kan het zijn dat de voeding tussen de hal en de keuken ergens beschadigd is. Of dat de centraal doos in de keuken de storing veroorzaakt. Ga daar eerst zoeken. Verwijder de deksel van de centraaldoos in de keuken. Zit bij een centraaldoossysteem vaak achter de lamp aan het plafond. Is hier iets vreemd waarneembaar? Zo niet, ga terug naar de centraaldoos in de hal vanwaar de voeding naar de keuken komt.

- De berging werkt ook niet goed waarschijnlijk dat deze de voeding krijgt vanuit de keuken. En de storing vanuit de keuken zich ook hier toont.

M.b.t. de informatie die gevraagd wordt:
Bouwjaar is van belang zodat er advies kan worden gegeven over waar evt. verdeeldozen zouden kunnen zitten. Het is echt van belang dat deze gecontroleerd worden. Het vloertype (beton of hout) is allemaal van invloed. Gaat het over NL of België? Veel is vastgelegd in normeringen die door de jaren heen zijn aangepast. En de bouw is vaak afhankelijk van het bouwjaar 'voorspelbaar' (begrip ruim gebruikt) aangelegd. Tekeningen zijn er vaker niet dan wel. Met een beetje geluk is er een groepenkastverklaring.

Mijn bovenstaande voorbeeld betreft 't een woning met betonnen vloeren uit bijv. 1975 met een centraal dozen systeem. Dit maakt het zoeken makkelijk.

Maar het zou goed kunnen dat de verdeeldozen of trekdozen achter het knieschot zit weggewerkt of in het meest ongunstige geval achter luikjes in de vloer. Deze zijn dan vaak bereikbaar vanuit de bovenverdieping maar waar bijv. helaas al jaren geleden een (laminaat)vloer over is gelegd en dus niet meer gemakkelijk te bereiken zijn. Hoe meer van de gevraagde informatie er gegeven wordt hoe beter het advies. En hoe minder er evt gebroken moet worden.

Ook de tweakers hier willen het voor TS zo snel en veilig mogelijk oplossen en dat er zo min mogelijk moet worden gesloopt, liefst zelfs zonder!

Oorzaak is eigenlijk niet zo van belang. Ook komt de door TS beschreven klacht vaker voor dan je zou denken. Vermoedelijke diagnose:"verbroken nulleiding" was zo gesteld en er is consensus. Een veel voorkomende oorzaak kan in zulke gevallen bijvoorbeeld inkerving van de ader bij initiële aanleg van de installatie zijn. Er is dan met het gereedschap bij installatie per ongeluk een klein sneedje gezet in het koper bij het aanstrippen van de draad. Als de draden dan in de doos worden gepropt om het dekseltje erop te schroeven komt er een mechanische spanning op die, vroeg of laat, de draad doet afbreken. Maar ook een slecht gemaakte las behoort tot de mogelijkheden. Deze heeft dan jaren lang goed gewerkt maar was niet bestand tegen de toegenomen stromen van het hedendaagse energie verbruik t.a.v. vroegâh.

Een ader midden in een buis breekt bijna nooit. En ik zou daar persoonlijk niet naar zoeken. Het kan natuurlijk wel dat een leiding beschadigd is bij bijvoorbeeld boor werkzaamheden. En zou daar wel aan de klant naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Delakhan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:45:
Mijn 'fictieve' woning 1975, meterkast zit in de hal, hieraan zit de keuken en daarachter de bijkeuken/berging.

- Ik weet dat de meterkast goed is. Er is boven de eindgroep beveiliging 230Vac gemeten op de afgaande aders.

- De hal werkt alles naar behoren. Dit betekend dat de voeding (aders) vanuit de meterkast totaan de centraaldoos in de hal goed is. Ook zijn alle afgaande aftakkingen naar evt WCD's goed omdat alle wcd's het doen.

- De keuken werkt helaas niet goed. Nu kan het zijn dat de voeding tussen de hal en de keuken ergens beschadigd is. Of dat de centraal doos in de keuken de storing veroorzaakt. Ga daar eerst zoeken. Verwijder de deksel van de centraaldoos in de keuken. Zit bij een centraaldoossysteem vaak achter de lamp aan het plafond. Is hier iets vreemd waarneembaar? Zo niet, ga terug naar de centraaldoos in de hal vanwaar de voeding naar de keuken komt.
Gaat natuurlijk wel alleen maar op als in jouw fictieve woning de hal en de keuken op dezelfde groep zijn aangesloten. ;)

De centraaldoos in de keuken zou ook de eerste doos na de groepenkast kunnen zijn.

Er zouden ook helemaal geen centraaldozen kunnen zijn...

Veel variabelen zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
Xander schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:18:
[...]

Gaat natuurlijk wel alleen maar op als in jouw fictieve woning de hal en de keuken op dezelfde groep zijn aangesloten. ;)

De centraaldoos in de keuken zou ook de eerste doos na de groepenkast kunnen zijn.

Er zouden ook helemaal geen centraaldozen kunnen zijn...

Veel variabelen zo. :)
Klopt...

Hoopte een beetje aan te geven dat TS niet alles open hoeft te schroeven.

[Nu echt vrijdagavond...]
Wel onwaarschijnlijk dat er (in mijn fictieve woning ;) ) eerst naar de keuken wordt gegaan en dan terug naar de hal. Zoals ik expres de bijkeuken/berging (welke is het nou...?) fysiek achter de keuken heb geplaatst. Maar zeker mogelijk...

Gebruik van centraaldozen had ik gelukkig gedefinieerd. ;)

Maar vond mijn tekst al lang genoeg om te typen op een mobieltje... voor mij is het ook vrijdag avond. Tijd voor een :9B
[/nog niet ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Daarom achter de lampen kijken en anders bij de stopcontacten. Meestal komt daar de blauwe draad wel binnen.
Houd het maar bij alleen 1. Dat verklaart precies wat je meet. Punt 2 heb je daarvoor niet nodig.
Ondanks dat ik uiteraard all waarschuwingen waardeer en verwijzingen naar een electrischien is het getuigen de opmerking van Sgovert inderdaad niet mijn reden van de post op dit forum. Het gaat nu net om ideeen van mensen die vaker 'rare' storingen hebben opgelost in 'lastige' omgevingen met toegankelijk heid en informatie beperkingen.

Ik waardeer ook de opmerking van Vaal: "Toevallig bij de buren aan het klussen en iets in de muur geboord?"
Daar zou ik even niet zomaar aan denken maar is natuurlijk zo geregeld om even te vragen of die wat gedaan hebben recentelijk qua boren enzo.
Ik denk dat er gewoon ergens een los draadje heeft gezeten dat jaren net voldoende contact heef tgehad en nu niet meer. Dat kan zijn door water, corosie, zwart geworden etc. Het is heel gebruikelijk dat dingen er 'spontaan' mee ophouden.
Wat zou je als eerste gaan doen als ik je inhuur en dit verhaal vertel?
En je ziet/weet dat in het huis dat de vloeren en platfons niet toegankelijk zijn?
Heb je dan alsnog een stappen plan en waar begin je dan en wat doe je daarna?
Of is het antwoord zonder openbreken kan ik niet doen wellicht?
Ik heb ook veel werk gedaan als electricien en ik zou dus achter de lampen kijken of er een centraaldoos zit en anders achter de stopcontacten om uit te vogelen waar de blauwe draad vanuit je meterkast precies heen gaat.
Waarom niet, want dit is juist precies wat je moet doen en wat een electricien ook als eerste zal doen? Dus beginnen met op alle bereikbare elektrapunten kijken. Je kunt ook elk stopcontact nameten en kijken of er ergens wel eentje is die ok is op deze groep. En natuurlijk als eerste kijken in de meterkast of de blauwe draad daar goed vast zit.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ESDV
Hi Allemaal,

Nogmaals dank voor alle reacties op mijn vraag!

Hierbij de terugkoppeling want afgelopen weken er weer verder in gedoken, fout gevonden en opgelost.

Het blijkt dat het huis uit 1928 is! (Nog dank voor de WOZ site om dat te checken!) en helaas hebben vorige bewoners onder de vloer verschillende verdeeldozen gestopt die niet toegankelijk zijn.

Wat ik gedaan heb is inderdaad de "extra" blauwe draad van de meterkast naar de keuken gelegd om te kijken of er dan wel stabiel 220V is en dat bleek het geval.

Met dezelfde methode dus gekeken tot waar de 'breuk' in de blauwe draad was.

Toen onder de vloer op 1ste verdieping (wat tevens boven het platfond is van de begane grond) gezocht naar de eerste verdeeldoos vanaf de meterkast. Gekeken of daar blauw nog intact was of al onderbroken.

Lang verhaal kort na 3x dozen 1 boosdoener gevonden en daarna de tweede boosdoener.

In de foto de twee connectors en 1 van de draden die duidelijk last hebben gehad van overbelastig. De isolatie is gesmolten en de blauwe en witte connectors zijn ook zwart. Goed mogelijk dat deze dus geen verbinding meer hebben gehad.

Voor de volledigheid nog twee eigenaardigheden. De keuken is via de bovenkamer verbonden en vorige bewonders hebben stopcontacten in serie geschakelend. Dit maakte het zoeken en vinden er niet er niet eenvoudiger op!!

Anyhow, eea gefixed en aangepast nu werkt alles weer naar behoren! (-8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmISPHyJx4Puys6Cn19BTZoXVcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KVScqvTDpAuOl8ZqQ70JM8o.jpg?f=fotoalbum_large

Moderator dit topic kan gesloten worden!!

Ohh en nog een gelukkig nieuwjaar allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die stopcontacten staan echt niet in serie hoor. 1928 vs 1960 is wel een flink verschil :+

Mooi dat je het gevonden hebt. Zaten er nog luikjes boven de verstopte doosjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESDV
Hi Kabeltjejkabel,

Nope, gewoon houten dichte vloer zonder luikjes of indicaties. Dus eerste opengezaagd op een logisch berekende gok plek. Vervolgens onder de vloer kijken waar de buizen heel lopen en kijken waar de volgende ongeveer moest zitten en daar ook weer door de houten planken heen gezaagd. Nu voor deze route de locaties wel goed aangeven en (toekomstig) toegankelijk gemaakt.

Tot zover en nogmaals bedankt voor de support en gedachten wisselingen! (en leuke emojies)
Pagina: 1