Ik ben een first time toekomstig custom looper (CPU+GPU). Afgelopen weken heb ik veel video’s bekeken op YouTube over waterkoeling voor beginners en inmiddels uitgezocht wat ik wil bereiken en de onderdelen die ik wil kopen.
Dit is mijn huidige build:
Ik ben van plan om een custom loop te bouwen met radiatoren boven- en onderin met een distro plate voor mijn PC-O11 Dynamic. Ik twijfel nog over de componenten en hoop van jullie advies te krijgen.
Het eerste scenario wat ik voor ogen heb betreft een build met de officiële G1 distro plate van Lian Li. Voor zover ik heb kunnen bepalen zijn dit de voor-, nadelen en onbekende factoren:
Voordelen
Het tweede scenario is met de EK-Quantum front distro plate. Opnieuw een overzicht van de voor-, nadelen en onbekende factoren:
Voordelen
Zijn twee EK CoolStream SE (28mm) radiatoren voldoende voor mijn custom loop? Bij scenario 2 zou ik eventueel nog voor een PE (38mm) radiator kunnen gaan in de bovenkant omdat ik in dit scenario slechts een 240mm in de onderkant kan plaatsen.
Verder ben ik van plan om de Pro Tech Toolkit te kopen van iFixit om mijn videokaart uit elkaar te halen. Heeft deze toolkit alles wat ik nodig heb om dit te doen?
Dit is mijn huidige build:
- Lian Li PC-O11 Dynamic (Black)
- GIGABYE Z390 AORUS MASTER
- Core i9-9900K
- MSI RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO
- Corsair H150i PRO RGB 360mm AIO
- Corsair LL120 RGB ventilatoren (6 totaal, twee 3-fan packs)
- Corsair Commander Pro
- Corsair RGB Fan hub (2 totaal, 1 in gebruik momenteel)
Ik ben van plan om een custom loop te bouwen met radiatoren boven- en onderin met een distro plate voor mijn PC-O11 Dynamic. Ik twijfel nog over de componenten en hoop van jullie advies te krijgen.
Distro plate keuzes
Scenario 1: distro plate aan de zijkantHet eerste scenario wat ik voor ogen heb betreft een build met de officiële G1 distro plate van Lian Li. Voor zover ik heb kunnen bepalen zijn dit de voor-, nadelen en onbekende factoren:
Voordelen
- Twee radiatoren mogelijk van 360mm
- Kan mijn huidige 6 LL120 RGB ventilatoren hergebruiken voor de radiatoren
- Goedkoper dan een distro plate aan de voorkant
- Zal met dit scenario teruggaan van 9 ventilatoren naar 6 aangezien de distro plate de gehele zijkant zal bedekken. Met scenario 2 kan ik de oude airflow setup behouden minus één ventilator omdat bij scenario 2 het niet mogelijk is om een 360 radiator in de onderkant te plaatsen.
- Deze distro plate komt met een 3.1 DDC pomp (de distro plate aan de voorkant komt met een D5 pomp) maar ik heb vernomen dat EK zelf ook een variant van deze distro plate verkoopt met een 3.2 DDC pomp.
Het tweede scenario is met de EK-Quantum front distro plate. Opnieuw een overzicht van de voor-, nadelen en onbekende factoren:
Voordelen
- Vind ik er mooier uitzien dan de side distro plate
- Kan mijn huidige airflow setup behouden minus 1 ventilator aan de onderkant. Intake aan de bovenkant (3 ventilatoren) en onderkant (2 ventilatoren) en exhaust aan de zijkant (3 ventilatoren)
- Twee radiatoren maar die in de onderkant kan maximaal 240mm zijn
- Zal twee extra LL120 RGB ventilatoren moeten kopen voor de onderste radiator
- Zal de tweede RGB Fan hub moeten gebruiken voor de onderste twee ventilatoren wat zorgt voor meer bekabeling
- Twee verschillende lengte radiatoren vind ik er minder mooi uitzien (geen symmetrie boven en onder)
- Deze distro plate komt met een D5 pomp. Weet niet of dit beter of slechter is voor mijn geplande configuratie.
- Met scenario 1 (distro plate aan de zijkant) ben ik beperkt tot 3 intake ventilatoren aan de onderkant en 3 exhaust ventilatoren aan de bovenkant. Is dit voldoende voor dit scenario? Ik ben niet van plan om aan serieuze overclocking te doen. Soms maak ik gebruik van de Intel Extreme Tuning Utility om al mijn cores op 5GHz te zetten. Dit scenario is vrijwel de standaard configuratie die Lian Li voorstelt op hun eigen website.
- Op verschillende websites van online shops heb ik opmerkingen gelezen over de 3.1 DDC pomp van de officiële Lian Li G1 distro plate. Voornamelijk reacties over vroegtijdig falen van de pomp. Ik heb ook vernomen dat EK hun eigen variant van deze distro plate verkoopt met een 3.2 DDC pomp. Welke zal het beste passen bij mijn geplande configuratie? Maakt de 3.2 DDC pomp veel meer geluid dan de 3.1?
- Bij scenario 2 (distro plate aan de voorkant) zal de distro plate uitgerust zijn met een D5 pomp. Ik heb een aantal video’s bekeken over de verschillen tussen deze twee pompen maar weet ik nog niet goed wat het beste is voor mijn geplande configuratie. De 3.1 DDC pomp heeft less flow (500L/h) maar een hogere druk terwijl de D5 pomp een hogere flow (1500L/h) heeft maar minder druk. Wat is het beste wat betreft geluidsproductie? Is het verschil tussen deze twee pompen groot?
Radiatoren
Aangezien hoofdzakelijk gekozen heb voor producten van EK lijkt het me makkelijk om ook de keuze voor EK te maken als het gaat om radiatoren. Bij scenario 1 heb ik de mogelijkheid om twee 360 radiatoren te gebruiken, bij scenario 2 kan ik alleen een 360 in de bovenkant plaatsen en een 240 in de onderkant.Zijn twee EK CoolStream SE (28mm) radiatoren voldoende voor mijn custom loop? Bij scenario 2 zou ik eventueel nog voor een PE (38mm) radiator kunnen gaan in de bovenkant omdat ik in dit scenario slechts een 240mm in de onderkant kan plaatsen.
CPU water block
Wat betreft de keuze voor een CPU water block twijfel ik tussen een water block alleen voor de CPU en een monoblock voor mijn moederbord en CPU.Zou het verstandig zijn om te kiezen voor een monoblock als een beginner, of gaat dat net een stapje te ver? Ik vind dit er mooi uitzien en het prijsverschil tussen beide water blocks is verwaarloosbaar. Wat zijn de voor- en nadelen van een monoblock? Verder zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met dit monoblock i.c.m. met de distro plates die ik overweeg, ik ben benieuwd of de inlet en outlet poorten mooi uitgelijnd zijn met de inlet en outlet poorten van de distro plate.GPU water block
Ik heb gebruik gemaakt van de EK compatibility tool om te kijken wat het beste bij mijn videokaart past en kom uit op de volgende twee producten:Ik heb hier verder weinig opmerkingen of vragen over. Dit is wat EK te bieden heeft voor mij wat betreft GPU water blocks. Zijn er nog zaken waar ik eventueel van op de hoogte moet zijn voordat ik mijn keuze maak voor een GPU water block?Verder ben ik van plan om de Pro Tech Toolkit te kopen van iFixit om mijn videokaart uit elkaar te halen. Heeft deze toolkit alles wat ik nodig heb om dit te doen?
Tubing
Ik heb het artikel op de website van EK over de verschillen tussen Acrylic en PETG. Als een beginner lijkt acrylic mij moeilijker om te doen maar ik heb wel veel ervaring met het bouwen van computers. Ik heb besloten dat ik hard tubing wel veel mooier vind dan soft tubing, dus dit is de route die ik gekozen heb maar heb nog wel wat vragen.- Is het verstandig om voor acrylic te gaan als een beginner of zal ik gewoon voor PETG gaan?
- Als ik voor PETG kies zal ik dan die PETG insert erbij kopen van EK om problemen te voorkomen of is dat marketing onzin?
- Wat is de meest gebruikte diameter voor PETG tubing? De inserts van EK zijn te krijgen in 10/12 en 12/16. Ik gok dat 16 OD het meest gebruikt wordt, klopt dit en zal ik daarvoor kiezen? Hangt dit nog af van mijn distro plate keuze (DDC versus D5 pomp)?