Vragen voor first time custom loop in Lian Li PC-O11 Dynamic

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Ik ben een first time toekomstig custom looper (CPU+GPU). Afgelopen weken heb ik veel video’s bekeken op YouTube over waterkoeling voor beginners en inmiddels uitgezocht wat ik wil bereiken en de onderdelen die ik wil kopen.

Dit is mijn huidige build:
  • Lian Li PC-O11 Dynamic (Black)
  • GIGABYE Z390 AORUS MASTER
  • Core i9-9900K
  • MSI RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO
  • Corsair H150i PRO RGB 360mm AIO
  • Corsair LL120 RGB ventilatoren (6 totaal, twee 3-fan packs)
  • Corsair Commander Pro
  • Corsair RGB Fan hub (2 totaal, 1 in gebruik momenteel)
Hierbij een foto van mijn huidige configuratie. De ventilatoren aan de boven- en onderkant zijn voor intake en de ventilatoren aan de zijkant zijn exhaust. Ik wil mijn Corsair Commander Pro en LL120 RGB ventilatoren blijven gebruiken in mijn toekomstige custom loop.

Ik ben van plan om een custom loop te bouwen met radiatoren boven- en onderin met een distro plate voor mijn PC-O11 Dynamic. Ik twijfel nog over de componenten en hoop van jullie advies te krijgen.

Distro plate keuzes

Scenario 1: distro plate aan de zijkant
Het eerste scenario wat ik voor ogen heb betreft een build met de officiële G1 distro plate van Lian Li. Voor zover ik heb kunnen bepalen zijn dit de voor-, nadelen en onbekende factoren:

Voordelen
  • Twee radiatoren mogelijk van 360mm
  • Kan mijn huidige 6 LL120 RGB ventilatoren hergebruiken voor de radiatoren
  • Goedkoper dan een distro plate aan de voorkant
Nadelen
  • Zal met dit scenario teruggaan van 9 ventilatoren naar 6 aangezien de distro plate de gehele zijkant zal bedekken. Met scenario 2 kan ik de oude airflow setup behouden minus één ventilator omdat bij scenario 2 het niet mogelijk is om een 360 radiator in de onderkant te plaatsen.
Onbekende factoren
  • Deze distro plate komt met een 3.1 DDC pomp (de distro plate aan de voorkant komt met een D5 pomp) maar ik heb vernomen dat EK zelf ook een variant van deze distro plate verkoopt met een 3.2 DDC pomp.
Scenario 2: distro plate aan de voorkant
Het tweede scenario is met de EK-Quantum front distro plate. Opnieuw een overzicht van de voor-, nadelen en onbekende factoren:

Voordelen
  • Vind ik er mooier uitzien dan de side distro plate
  • Kan mijn huidige airflow setup behouden minus 1 ventilator aan de onderkant. Intake aan de bovenkant (3 ventilatoren) en onderkant (2 ventilatoren) en exhaust aan de zijkant (3 ventilatoren)
Nadelen
  • Twee radiatoren maar die in de onderkant kan maximaal 240mm zijn
  • Zal twee extra LL120 RGB ventilatoren moeten kopen voor de onderste radiator
  • Zal de tweede RGB Fan hub moeten gebruiken voor de onderste twee ventilatoren wat zorgt voor meer bekabeling
  • Twee verschillende lengte radiatoren vind ik er minder mooi uitzien (geen symmetrie boven en onder)
Onbekende factoren
  • Deze distro plate komt met een D5 pomp. Weet niet of dit beter of slechter is voor mijn geplande configuratie.
Vragen over de distro plates
  • Met scenario 1 (distro plate aan de zijkant) ben ik beperkt tot 3 intake ventilatoren aan de onderkant en 3 exhaust ventilatoren aan de bovenkant. Is dit voldoende voor dit scenario? Ik ben niet van plan om aan serieuze overclocking te doen. Soms maak ik gebruik van de Intel Extreme Tuning Utility om al mijn cores op 5GHz te zetten. Dit scenario is vrijwel de standaard configuratie die Lian Li voorstelt op hun eigen website.
  • Op verschillende websites van online shops heb ik opmerkingen gelezen over de 3.1 DDC pomp van de officiële Lian Li G1 distro plate. Voornamelijk reacties over vroegtijdig falen van de pomp. Ik heb ook vernomen dat EK hun eigen variant van deze distro plate verkoopt met een 3.2 DDC pomp. Welke zal het beste passen bij mijn geplande configuratie? Maakt de 3.2 DDC pomp veel meer geluid dan de 3.1?
  • Bij scenario 2 (distro plate aan de voorkant) zal de distro plate uitgerust zijn met een D5 pomp. Ik heb een aantal video’s bekeken over de verschillen tussen deze twee pompen maar weet ik nog niet goed wat het beste is voor mijn geplande configuratie. De 3.1 DDC pomp heeft less flow (500L/h) maar een hogere druk terwijl de D5 pomp een hogere flow (1500L/h) heeft maar minder druk. Wat is het beste wat betreft geluidsproductie? Is het verschil tussen deze twee pompen groot?

Radiatoren

Aangezien hoofdzakelijk gekozen heb voor producten van EK lijkt het me makkelijk om ook de keuze voor EK te maken als het gaat om radiatoren. Bij scenario 1 heb ik de mogelijkheid om twee 360 radiatoren te gebruiken, bij scenario 2 kan ik alleen een 360 in de bovenkant plaatsen en een 240 in de onderkant.

Zijn twee EK CoolStream SE (28mm) radiatoren voldoende voor mijn custom loop? Bij scenario 2 zou ik eventueel nog voor een PE (38mm) radiator kunnen gaan in de bovenkant omdat ik in dit scenario slechts een 240mm in de onderkant kan plaatsen.

CPU water block

Wat betreft de keuze voor een CPU water block twijfel ik tussen een water block alleen voor de CPU en een monoblock voor mijn moederbord en CPU.Zou het verstandig zijn om te kiezen voor een monoblock als een beginner, of gaat dat net een stapje te ver? Ik vind dit er mooi uitzien en het prijsverschil tussen beide water blocks is verwaarloosbaar. Wat zijn de voor- en nadelen van een monoblock? Verder zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met dit monoblock i.c.m. met de distro plates die ik overweeg, ik ben benieuwd of de inlet en outlet poorten mooi uitgelijnd zijn met de inlet en outlet poorten van de distro plate.

GPU water block

Ik heb gebruik gemaakt van de EK compatibility tool om te kijken wat het beste bij mijn videokaart past en kom uit op de volgende twee producten:Ik heb hier verder weinig opmerkingen of vragen over. Dit is wat EK te bieden heeft voor mij wat betreft GPU water blocks. Zijn er nog zaken waar ik eventueel van op de hoogte moet zijn voordat ik mijn keuze maak voor een GPU water block?

Verder ben ik van plan om de Pro Tech Toolkit te kopen van iFixit om mijn videokaart uit elkaar te halen. Heeft deze toolkit alles wat ik nodig heb om dit te doen?

Tubing

Ik heb het artikel op de website van EK over de verschillen tussen Acrylic en PETG. Als een beginner lijkt acrylic mij moeilijker om te doen maar ik heb wel veel ervaring met het bouwen van computers. Ik heb besloten dat ik hard tubing wel veel mooier vind dan soft tubing, dus dit is de route die ik gekozen heb maar heb nog wel wat vragen.
  • Is het verstandig om voor acrylic te gaan als een beginner of zal ik gewoon voor PETG gaan?
  • Als ik voor PETG kies zal ik dan die PETG insert erbij kopen van EK om problemen te voorkomen of is dat marketing onzin?
  • Wat is de meest gebruikte diameter voor PETG tubing? De inserts van EK zijn te krijgen in 10/12 en 12/16. Ik gok dat 16 OD het meest gebruikt wordt, klopt dit en zal ik daarvoor kiezen? Hangt dit nog af van mijn distro plate keuze (DDC versus D5 pomp)?
Dat is het voorlopig, ik heb nog een boel meer vragen maar eerst de grote dingen geregeld krijgen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ik ben nu zelf ook met een PC-O11 bezig in zwart, met min of meer dezelfde config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekcB4hgIjBaLq_KDz8QAn-9P84A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QUZV1X9xmNkajYs6I3V5qYT.jpg?f=fotoalbum_medium

Euh, qua pomp... Ik heb een EK side distro plate gekozen. De pomp lijkt verdomd veel op de D5 maar dan zonder de top. Die pompen worden in hongarije gemaakt, en in vergelijking met de pomp die ik in augustus gekocht heb (een D5) zijn ze in 10 jaar tijd niet echt veranderd.

- Waterblocks: Tja, eigen keuze, wil je de VRM's meepakken of niet. Ik had zelf bij mn 2080 Super issues met de dikte van de thermal pads, check dat dubbel en dwars. Volgens de handleiding moest er 0,5mm dik gebruikt worden op sommige plaatsen, maar dat bleek achteraf 1,0mm te zijn.

- CPU: ik ga zelf voor de i7 9700K omdat ik toch wel wat verhalen lees over de i9 dat het best een probleemgeval is om koel te houden. Beetje jammer, maar ik zit zelf niet echt op problemen te wachten, en een stapje terug vindt ik persoonlijk niet zo erg.

- Tubing: Ik heb zowel acrylic en PETG tubing wat ik gebruikt heb in mn loop, en beiden hebben een gebruiksaanwijzing... PETG buigt sneller en is best gemakkelijk te verwerken, maar blijft langer flexibel (koud waterbadje erbij) en als je het weer opnieuw verwarmt veert het gebogen deel weer terug, kan niet wenselijk zijn bij strakke bochten. Acrylic is wat lastiger, maar buigt op zich wel, iets meer tijd voor nemen anders gaat het bubbelen. Buigsetje met siliconen slang is wel een must. Ik heb zelf 10/12 maar das ook vanwege de gebruikte koppelingen. (Bitspower) Het buigen is gewoon een dingetje, zorg dat je voldoende leiding hebt, want je verprutst er wel wat. Of te snel gebogen = knik, of hoek verkeerd, of lengte verkeerd, etc.

Mijn ervaring: verfstripper op standje 1/2 (500 watter) en rustig opwarmen. En voelen wanneer de tube buigbaar begint te worden. Niet gelijk die 90 graden bocht buigen, maar rustig aan terwijl je rondom blijft verwarmen. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@FiXeL bedankt voor je reactie. Ik heb deze vragen ook op Reddit geplaatst en heb een reactie gekregen of ik wel rekening heb gehouden met de ruimte voor het GPU water block tussen het moederbord en het glazen paneel. Blijkbaar is dat een issue met deze kast dat er onvoldoende ruimte is voor de terminal van het GPU water block. Ik kan echter nergens afmetingen vinden op de EK website voor het GPU water block wat ik wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik heb zelf de pricewatch: EK Water Blocks EK-Quantum Vector Dual Evo RTX 2070/2080 D-RGB - ... en na het lezen van je post werd ik wel een beetje zenuwachtig... Maar hij past en heb nog 5-8mm ruimte tussen het glas. Misschien kan je foto's vergelijken... Uitsteeklengte gemeten vanaf de bovenzijde van het PCI-express slot was 140mm of misschien een paar mm meer. Je komt pas in de problemen als het meer dan 150mm gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fA3QK5wmE6J94gYq8RRcuTwzO8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQJkOTu6yPYhM0azyXiNlRQV.jpg?f=fotoalbum_medium

De kaart hangt nu in mijn Corsair 600T die wel plenty ruimte heeft overigens.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mannekino
Ik heb een support ticket ingeschoten bij EK via hun website widget met de vraag wat de afmetingen zijn en of ze wellicht weten of die past in de PC-O11 Dynamic.

Aangezien ik een vertical GPU mount ook heel erg mooi vind sluit ik niet uit om over te stappen naar een PC-O11 Dynamic XL trouwens. Want ik wil ook graag die distro plate met een bottom en top mounted radiator.

Edit: ik heb nog op wat andere plekken de vraag uitgezet of het GPU water block wat ik wil hebben gaat passen in de PC-O11 Dynamic. Hopelijk krijg ik snel duidelijkheid dat is namelijk wel een show-stopper voor de hele build als dit niet past.

[ Voor 64% gewijzigd door Mannekino op 02-12-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Na verder uitzoekwerk gisteren heb ik gezien dat het GPU water block wat ik wil gebruiken helaas niet gaat passen in de PC-O11 Dynamic. Deze persoon heeft een build met de non-Super variant van de videokaart die ik heb. Layout is vergelijkbaar evenals het GPU water block en die steekt uit de kast.

https://pcpartpicker.com/b/w7whP6

Ik ben de volgende alternatieven overwegen:
  • Vertical GPU mount bracket. Ik heb de EK-Loop Vertical GPU Holder besteld en die krijg ik morgen en dan ga ik meten. Deze is tevens is hoogte verstelbaar om meer ruimte te creëren onderin de kast. Ik ben benieuwd dit in de hoogste stand voldoende ruimte biedt voor een radiator met fans.
  • Tweedehands een andere 2080 Super kopen waar wel een GPU water block voor te krijgen is die past in de PC-O11 Dynamic en vervolgens mijn 2080 Super verkopen.
  • Overstappen naar een PC-O11 Dynamic XL en mijn huidige kast verkopen.
  • Voorlopig geen water block op mijn GPU en wachten tot een RTX 3080 model beschikbaar komt die ik wil waar een passend GPU water block voor te krijgen is.
Ik heb mijn hoop nog gevestigd op dit GPU water block die volgens mij wel wat gaat passen. Alleen is de hoogte op de website wel erg optimistisch 126mm. Ik denk dat dit niet klopt en heb een email gestuurd naar Alphacool om de afmetingen inclusief de terminal te bevestigen. Helaas nog geen reactie.

https://www.alphacool.com...-light-rtx-2080-super-m05

Verder ben ik ook nog de mogelijkheid aan het verkennen om niet voor de distro plate te gaan maar voor een pomp+resevoir combinatie met flexibele tubing voor mijn eerst custom loop.

[ Voor 13% gewijzigd door Mannekino op 03-12-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Hmja, keuzes, keuzes..

Als dit je eerste WC setup gaat worden, is flex tubing wel handig hoor, zeker als je nog van plan bent om hardware te wisselen. Met hardtube zit je vast aan de buisjes die je hebt gemaakt. Mobo stuk? dikke pech als je CPU socket net ff verschoven zit op het nieuwe mobo. Net als de GPU. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik min of meer 2 systemen aan het bouwen ben met huidige en nieuwe hardware.. Als de main pc faalt wil ik niet op mn mobiel gaan zitten totdat de pc weer gefixed is. :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Nou ik heb de EK-Loop Vertical GPU Holder binnen en gemonteerd helaas geen goed nieuws.

In de hoogste positie is er niet genoeg ruimte voor een radiator en ventilatoren aan de onderkant. Daarnaast is deze vertical GPU mount voorzien van een extra bracket die je aan het moederbord kunt vastmaken. Hoewel EK in de handleiding zegt dat het optioneel is biedt het wel veel extra stevigheid. Je zou door een stuk weg te slijpen uit de GPU mount nog één PCIe slot omhoog kunnen maar ik ben bang dat je dan teveel stevigheid verliest van zowel de mount zelf als gebrek aan moederbord bevestiging.

Bijkomend probleem dat mijn videokaart gewoon gigantisch groot is. Als ik niet voor een distro plate ga maar gewoon een pomp met reservoir zal het nog lastig worden om deze mooi te verwerken in de kast. Ook heb ik mijn twijfels of de terminal van het GPU water block niet in de weg zal zitten van de inlet en outlet poorten van het CPU water block.

Ik heb besloten dat ik in ieder geval een vertical GPU mount wil voor mijn videokaart, dat ziet er mooi uit met een acryl plexi GPU water block. Ik denk dat ik de overstap ga maken naar een Dynamic XL. Zal toch wat makkelijker zijn voor een beginner als ik om in te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-ZDJrxPFymCZT1yVRljMl4Y4Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFqX24CbbXTs6Q8oW4eVMEML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NQ-u-55iIgtSCQEXE68mLM_Ams=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNVSj1VPCjj65f3biypYiCUV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boEH-JVvliGvFXTs19x8pmLOn8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFCSyxCDW5cOJjyNkK2OIjXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc4J-ASwtA_OyvvYIfQ8wBsEGEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W65GPr11cDhids7fzDKtHlbe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Mannekino op 04-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Helaas weinig reacties gekregen op dit forum ;( veel tijd gestoken in het topic.

Heb uiteindelijk de volgende onderdelen besteld, hopelijk wordt het een mooie build.

https://docs.google.com/s...WzNlCFhc/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 17:31

Fordox

00101010

Ik heb het topic wel gevolgd als lurker :) Alleen heb ik geen diepgaande ervaring in deze producten waardoor ik niet direct je kon helpen.
Ik waardeer de input in je topic wel en foto's zijn altijd leuk om naar te kijken, eveneens het troubleshooting proces is leuk om te lezen.

Aardig wat gear ook dat je inkoopt, maar dan heb je het ook gelijk liggen voor potentiële volgende builds.
Succes, ik denk wel dat je systeem mooi wordt :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mannekino
Ik hoop het ook en hieronder min of meer de beste antwoorden die ik heb kunnen vinden voor mijn vragen en welke keuzes ik heb gemaakt.

Basics van de build

Uitgangspunt van mijn build is:
  1. Een radiator boven- en onderin beide als exhaust zodat de RGB-verlichting van de ventilatoren er het mooiste uitziet (de openkant van de ventilator naar binnen gericht). De kast komt op beugels te staan die aan de muur bevestigd zijn, dus ik heb voldoende ruimte voor de afvoer van warme lucht naar onderen. Tevens zorgt deze configurative ervoor dat er geen warme lucht van de radiatoren naar binnen wordt geblazen. De drie ventilatoren aan de zijkant zijn voor intake.
  2. Een distro plate build omdat ik dit gewoon erg mooi vind.
  3. Indien mogelijk mijn huidige kast (de normale Lian Li O11 Dynamic), mijn huidige Corsair LL120 ventilatoren en Commander Pro hergebruiken.
  4. Alle adressering van PWM en RGB signalen via Corsair iCUE om een rommeltje van meerdere RGB-software te voorkomen.
Mijn huidige kast gebruiken bleek een no-go te zijn. In de horizontale positie zou het GPU water block niet passen. Volgens mij heb ik 4 of 5 verschillende GPU water blocken gevonden en die van Alphacool kwam het dichtste in de buurt maar toch een paar millimeter teveel. In de verticale positie was er niet genoeg ruimte voor een radiator in de onderkant.

Besluit: upgraden naar een O11 Dynamic XL.

Distro plate

De keus was een front of side distro plate. Voor esthetische redenen gekozen voor de front distro plate met D5 pomp.

Koelvloeistof

Ik was behoorlijk onder de indruk EK-CryoFuel Mystic Fog in meerdere foto's die ik gezien heb. Echter, dit product is relatief nieuw en er zijn nog weinig ervaringen van mensen die het meerdere maanden gebruikt hebben. Eén persoon op Reddit had na 5 dagen al problemen dat de koelvloeistof helder was geworden en gunk in het CPU water block. Iemand anders had na 2 maanden vrijwel geen problemen. Uiteindleijk heb ik deze video gevonden van iemand die twee jaar de clear EK-CryoFuel heeft gebruikt met een zeer positieve ervaring.

Besluit: EK-CryoFuel clear met een dye.

Radiatoren en ventilatoren

Ik had hier niet zoveel aandacht voor omdat ik er weinig kennis van had. Ik wilde in eerste instantie voor tweemaal een EK-CoolStream SE 360 gaan. Op Reddit had ik meer reacties ontvangen op mijn vragen en werd mij duidelijk gemaakt dat er een behoorlijk verschil is in kwaliteit en koelvermogen van radiatoren. De SE 360 schijnt één van de slechtste "slim" 360mm radiatoren te zijn, de PE en XE varianten zijn wel goed. Ik heb uiteindelijk de Extreme Rigs website gevonden. Ik heb overwogen om bovenin te kiezen voor een Nemesis 360 GTS en onderin een Nemesis 360 GTX.

Ook heb ik geleerd dat voor radiatoren het gewenst is om ventilatoren te hebben die gericht zijn op een hoge static pressure. Mijn huidige Corsair LL120 zijn niet geweldig hiervoor maar ook niet heel slecht. 9 nieuwe ventilatoren aanschaffen zag ik niet zitten vanwege de extra kosten. Ik had dan 9 Lian Li UNI ventilatoren willen hebben. Het was daarom verstandig om te kiezen voor radiatoren die het goed doen met low RPM ventilatoren met een uitstekende push only prestaties. Het beetje extra koelvermogen van de GTX t.o.v. de GTS is voor mijn situatie is verwaarloosbaar.

Besluit: twee keer een Nemesis 360 GTS

CPU en GPU water block

Na advies besloten om niet voor een monoblock te gaan omdat mijn moederbord reeds goede VRM-koeling heeft. Daarnaast zou zeer waarschijnlijk de in- en outlet poorten van het monoblock niet mooi uitlijnen met de in- en outlet poorten van de distro plate voor de CPU loop. Voor het GPU water block had ik minder problemen met de keuze vanwege de upgrade naar de O11 Dynamic XL.

Besluit:

Tubing en fittingen

Ik heb het geluk gehad dat de build die ik wil gaan doen blijkbaar zeer geliefd is. Niet erg uniek dus maar dat maakt me niet zoveel. Zolang ik het maar mooi vind. Hier een voorbeeld van een build zoals ik het ook voor ogen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgbU2wCznUVfqm13PUZmuq1wRvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4bqdCM9uNUta5Ko4WPEeAPy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dat de tubing middels een 90° bocht zoals hierboven de radiatoren ingaat. Ik heb daarom gekozen voor 14mm fittingen omdat ik met 16mm fittingen waarschijnlijk in de problemen zou komen met gebrek aan ruimte tussen de fittingen en de ventilatoren. In dat geval zou ik eerst extenders moeten gebruiken en dat vind ik niet mooi. Nadat ik de diameter had bepaald heb ik simpelweg gekeken naar welke fittingen ik mooi vind. Wat betreft tubing speelde voorraad een rol en het feit dat ik een beginner ben.

Besluit: 14mm tubing, EK-Quantum Satin Titanium fittingen en PETG

RGB en PWM hel oplossen?

Het laatste grote probleem om op te lossen was de RGB en PWM adressering. Ik heb geaccepteerd dat met behouden van mijn huidige Corsair LL120 fans plus 4 nieuwe D-RGB onderdelen de bekabeling een hel gaat worden. Momenteel heb ik een aantal Corsair producten waaronder een AIO en ik bedien alles via iCUE. Persoonlijk ben ik enorm tevreden over iCUE. Mijn doel is om alles volledig met iCUE te kunnen aansturen op gebied van RGB en PWM zonder gebruik te hoeven maken van andere RGB software zoals Gigabyte RGB Fusion waarvan ik gelezen heb dat dit conflicteert met iCUE voor o.a. RGB op mijn geheugenmodules.

Ik heb mijn oplossing gevonden bij PirateDog Tech die adapterkabels maakt zodat je D-RGB onderdelen kunt aansluiten op een Corsair Commander Pro en/of Lighting Node PRO (LNP). Momenteel maakt ik gebruik van de Commander Pro en één RGB Fan LED Hub (FLH).

Mijn 3-pack LL120 ventilatoren van Corsair worden geleverd met één LNP en FLH. Beide LNPs zijn nog ongebruikt. De Commander Pro heeft twee Lighting Channels waarvan één nu in gebruik is door de FLH. Ik ga de twee LNPs toevoegen zodat ik 4 extra Lighting Channels heb die ik kan gebruiken voor het aansturen van de D-RGB strips in:
  • CPU water block
  • GPU water block
  • Distro plate
  • Voorkant van de O11 Dynamic
Ik ga de drie ventilatoren van mijn huidige Corsair AIO (ML120) gebruiken voor intake aan de zijkant en deze wil ik ook aansluiten op de Commander Pro. Daarnaast wil de PWM kabel van de pomp ook aansluiten op de Commander Pro. Tenslotte wil ik de fan curves laten bepalen door de temperatuur van de koelvloeistof. Ik heb daarom een temperatuursensor gekocht die ik in de distro plate kan schroeven en vervolgens ook kan aansluiten op de Commander Pro. Om dit mogelijk te maken heb ik 4 PWM Y-splitters gekocht zodat ik het aantal PWM headers van de Commander Pro kan vergroten van 6 naar 10 (3-way splitters schijnen niet goed te werken). Qua belasting op de Commander Pro moet dit geen probleem zijn. Ik heb ervaringen gelezen dat men probleemloos 9-10 ventilatoren kan draaien op één Commander Pro. Om overbelasting te voorkomen zal ik de overige D-RGB via de LNPs aansturen die zelf SATA-powered zijn.

Met dit plan kan ik alles behalve de RGB leds op het moederbord bedienen via iCUE. Voor de RGB leds op het moederbord ga ik OpenRGB gebruiken zodat ik niet RGB Fusion van GIGABYTE hoef te installeren. Dit heb ik al getest en werkt redelijk.

Fan curves op basis van de koelvloeistof temperatuur lijkt mij het beste (dat heb ik nu ook voor de AIO ingesteld). Dan gaat het verhogen of verlagen van de fan RPM vloeiend. Dit valt keurig in te stellen in iCUE.

[ Voor 3% gewijzigd door Mannekino op 09-12-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-05 12:35
Bedankt voor de Info en uitleg. Leuk om te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezel
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Idd erg leuk om te lezen hoe je als nieuwe watercooler de boel beleeft Mannkino! ^^ Laat ons weten wat je temp deltas zijn, erg benieuwd! Ik ben na 15+ jaar beland bij een pure peformance build maar nog steeds met looks, waar jij looks > dan performance vindt. En no offence there, gewoon benieuwd naar wat de deltas zijn met jouw approach. ^^

Phanteks Evolv X | Aorus X570 Pro | 5600X | Aorus RTX 3080 WB | Trident Neo 32GB 3600MHz C14 | Prime 1000W Platinum | 980 Pro 1TB & 500GB | SoundBlaster X3 | Custom Loop : Alphacool - XSPC - Watercool - Bitspower - EK

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mannekino
Build complete!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1NfXr8_5NzF7xD6vrnZUyutlng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aXKzscxOwDkhBD4GQdCgeor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCGlfRZ0m1HYhgkeP34bvLgaaOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58320Dlsa9f2FVr56nA0y8db.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZhlyG0VN23_T6jtmO-Niz3rp4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mc3pe9sIGkC2aeU4SxdtgA5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEE7w3lAxNsDAW60137awOouHGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNH1izOqJKsWc12V0nRCLdfi.jpg?f=fotoalbum_large

In november ben ik begonnen met de voorbereiding en ik schat hier ongeveer 40 uur aan te hebben besteed; uitzoeken van de onderdelen en de build plannen. Verschillende bestellingen geplaatst vanaf begin december. Ik ben begonnen met bouwen op woensdag 23 december en was klaar op 2 januari. Gedurende deze 11 dagen heb ik tussen de 115 en 120 uur besteed aan het bouwproces. Afgezien van een nieuwe geheugenkit heb ik mijn bestaande computeronderdelen opnieuw gebruikt aangezien deze nog prime meekunnen voor mijn gebruik.

De buizen voor de CPU waren het lastigste om voor elkaar te krijgen. Helaas zijn de in- en outlet poorten van mijn CPU water block niet op dezelfde hoogte als de distro plate. Het lijkt erop dat het LGA 1151 socket van mijn moederbord ongeveer 10mm hoger is gepositioneerd vergelijken met een boel andere moederborden. Om dit op te lossen was het nodig om een 90° bocht te creëren met daarin ook een hoogteverschil van 10mm. De boor bit van PrimoChill was een zeer handig stukje gereedschap om het werk van de buizen inkorten makkelijker te maken.

De kabels netjes maken aan de achterkant was ook een gigantische klus. Ik schat tussen de 18 en 20 uur alleen kwijt te zijn geweest aan dit deel van de build. Het is nog niet helemaal af aangezien ik nog twee Corsair Lighting Node Pro apparaten wil plaatsen om de LED strips van het CPU en GPU water block, distro plate en die van de kast aan te sturen via iCUE. Hiervoor heb ik deze RGB adapter kabels besteld alleen die kwamen pas zaterdagmiddag in de post toen ik al klaar was. Momenteel beheer ik de RGB van deze vier strips via de software van GIGABYTE maar het is handiger als dit ook via iCUE kan net als de ventilatoren.

Het meest riskante deel van de build was de Direct Die cooling van de processor, een Core i9-9900K. Ik heb gekozen voor de Direct Die Kit van RockItCool. Ik wist pas of ik alles goed had gedaan na het vullen van de loop met gedestilleerd waren voor de eerst test. Gelukkig was dat het geval en de resultaten zijn fantastisch. Mijn onderdelen zaten voorheen ik een normale (non-XL) O11 Dynamic XL met een Corsair H150i AIO. Met deze setup was mijn CPU temp ~78°C tijdens de AIDA64 stress test. Met de nieuwe setup is dit gezakt naar ~63°C. Ik heb de CPU draaien met een all-core 5GHz DVID OC met deze BIOS instellingen.

Met lage belasting (gewoon browsen en werk) is de temperatuur van mijn coolant ~26°C met de pump op 50% en mijn intake fans op 750RPM en de exhaust fans op 650RPM. Tijdens gaming (bijvoorbeeld Call of Duty: Modern Warfare) gaat de coolant temperatuur naar ~38°C, hierbij gaan mijn intake fans naar ~1.000RPM en exhaust fans naar ~900RPM op de curve die ik heb ingesteld. Dit is met een kamertemperatuur tussen de 19-20°C.

Enorm tevreden met het resultaat maar het was wel heel erg veel werk.

Specificaties van het systeem:
  • Case: Lian Li PC-O11 Dynamic XL
  • CPU: Intel Core i9-9900K
  • Motherboard: GIGABYTE Z390 AORUS MASTER
  • Memory: G.SKILL Trident Z RGB DDR4-4000MHz CL15-16-16-36
  • Video card: MSI GeForce RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO
  • PSU: Corsair HX850
  • SSD: Samsung 970 PRO NVMe M . 2 SSD 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntraxx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-09 11:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufUcG2ig_RazNNQjmJsQr1CNcaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Io2bBdfMRhqOE9uC5By3iiHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EiIL4lPfSiPoaS6f-mxeN9eQW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ep4nNty3IfdC0MMLDxLQ3c5e.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn build..

Ik zie een hoop gepruts met de buisje in rare bochten gewrongen maar waarom?? je kan dit makkelijk verhelpen met 90 graden fittingen of ofsets krijg je een wat strakker uitzicht van ..mijne is ook nog niet zover wat ik mis nog wat offsets.. maar tot dusver show ik die van mij ook graag

Enige nadeel van de distroplate is dat ik niet mn negende fan daarachterkan plaatsen (moet dan echt net aan de buitenkant zijn) maar verders over het algemeen tevree

[ Voor 28% gewijzigd door Syntraxx op 30-04-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Toen ik mijn PC bouwde waren de EK-Quantum Torque Rotary Offset fittingen nog niet uitgebracht. Andere type adapters gebruiken als offset vond ik niet mooi (niet mixen en matchen). Ik ga binnenkort groot onderhoud doen aan mijn loop en overstappen naar Acrylic en ik heb al 4 offsets in mijn winkelmandje toegevoegd bij Highflow voor de CPU loop en tubing naar de onderste radiator ;)

Meerdere 45° adapters aan elkaar koppelen om de offset te creëren heb ik overwogen maar dat vond ik niet mooi. Dus ik heb het opgelost door de offset in de buis te buigen met de hand. Ik ben sowieso geen liefhebber van die 90° adapters, ik vind een bocht in de buis naar bijvoorbeeld de radiatoren mooier. Om mijn werk nou gepruts te noemen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntraxx
"Om mijn werk nou gepruts te noemen "

Nou ik bedoelde het niet zo zoals het mischien overkomt sorry.. :/
maar zelf hou ik wel van strak en de offsets zijn er volgens mij al een tijdje (barrow had ze al wat langer)
en de 90 graden bij de radiators is misschien niet supermooi om te zien maar wel ....veilig zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Dat klopt, ik had ook een offset besteld maar ik vond dat er lelijk uit te zien aangezien die silver/nickel was en ik Satin Titanium fittingen in mijn hele build heb van EKWB. Ik had deze besteld maar die offset was ook niet toereikend:

https://www.highflow.nl/w...ing-silver-bp-rigos5.html

Gelukkig heeft EKWB nu wel offsets op de markt van hetzelfde type fittingen die ik in mijn build heb.

14mm https://www.ekwb.com/shop...-offset-14-satin-titanium
7mm https://www.ekwb.com/shop...y-offset-7-satin-titanium
3mm https://www.ekwb.com/shop...y-offset-3-satin-titanium

Ik denk dat ik:

2x 14mm bestel voor de onderste twee buizen.
2x 7mm voor de CPU loop die ik aan de kant v/d distro plate doe
2x 3mm voor de CPU loop die ik aan de kant v/h waterblok doe

Het hoogte verschil van mijn distro plate plugs en de plugs van mijn CPU waterblok is 10mm. Als ik de 3mm en 7mm combineer heb ik precies 10mm en hoef ik alleen een 90° te maken in de nieuwe Acrylic tubing.

Jij hebt Mystic Fog volgens mij. Hoe lang draait het al? Ik heb verschillende ervaringen gelezen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntraxx
Jij hebt Mystic Fog volgens mij. Hoe lang draait het al? Ik heb verschillende ervaringen gelezen daarmee.
[/quote]

Klopt ..Ik gebruik de mystic fog al een tijdje ( 5 maand ofzo) en die werkt voor mij prima...
deze is niet zoals de Cloud white die niet doorschijnend is ..de mystic fogg daarin tegen weer wel
ik denk dat veel mensen daar een beetje de verwarring zien

Maar mijn ervaring met deze is prima geen verkleuring of vermindering
Pagina: 1