Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• NeluZzz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03-2023
Hallo,

Zojuist een nieuwe processor geïnstalleerd in mijn PC. Van een i5 8400 naar een i7 9700k gegaan. Naar mijn weten zit alles goed vast, toch heb ik het idee dat de koeler veel meer lawaai maakt dan eerst. Zit zo'n Intel Koeler op.
Ook schiet de temperatuur redelijk hoog als ik met de Intel Processor Diagnostic Tool (64bit) een stress test doet. Gaat al direct naar 99 graden bij de "PRIME NUMBER" test.

Ik heb niks veranderd qua instellingen in de BIOS.

Als ik geen bijzondere dingen doe dan zit de temperatuur tussen de 30-50 graden. Wanneer ik een game start (meestal Wolfenstein: Enemy Territory) schiet de temperatuur naar de 70.

Edit: Bij het opstarten van Call of Duty: Cold War schiet de temperatuur ook al naar de 99 graden. Lijkt me niet goed...

Kan me niet herinneren welke temperatuur ik met i5 had, maar weet wel dat de PC een stuk minder lawaai maakte.

Naar mijn weten heb ik ook niks fout gedaan. Iemand enig idee?

Groet.

[ Voor 6% gewijzigd door NeluZzz op 02-12-2020 17:24 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:22:
Hallo,

Zojuist een nieuwe processor geïnstalleerd in mijn PC. Van een i5 8400 naar een i7 9700k gegaan. Naar mijn weten zit alles goed vast, toch heb ik het idee dat de koeler veel meer lawaai maakt dan eerst. Zit zo'n Intel Koeler op.
Ook schiet de temperatuur redelijk hoog als ik met de Intel Processor Diagnostic Tool (64bit) een stress test doet. Gaat al direct naar 99 graden bij de "PRIME NUMBER" test.

Ik heb niks veranderd qua instellingen in de BIOS.

Als ik geen bijzondere dingen doe dan zit de temperatuur tussen de 30-50 graden. Wanneer ik een game start (meestal Wolfenstein: Enemy Territory) schiet de temperatuur naar de 70.

Kan me niet herinneren welke temperatuur ik met i5 had, maar weet wel dat de PC een stuk minder lawaai maakte.

Naar mijn weten heb ik ook niks fout gedaan. Iemand enig idee?

Groet.
Koeler van de i5-8400 is totaal niet geschikt, ook al niet voor de i5, laat staan voor 9700K.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NeluZzz
Hackus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:24:
[...]

Koeler van de i5-8400 is totaal niet geschikt, ook al niet voor de i5, laat staan voor 9700K.
Ah, dus het beste is om een nieuwe koeler aan te schaffen? Ik heb er vrij weinig verstand van, ook totaal niet aan gedacht..

Enige Koeler tips?

[ Voor 3% gewijzigd door NeluZzz op 02-12-2020 17:25 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:25:
[...]

Ah, dus het beste is om een nieuwe koeler aan te schaffen? Ik heb er vrij weinig verstand van, ook totaal niet aan gedacht..

Enige Koeler tips?
Ligt er aan welke kast je gebruikt. (wel zo handig om je hardware in OP te plaatsen) en je budget

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NeluZzz
Hackus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:26:
[...]

Ligt er aan welke kast je gebruikt. (wel zo handig om je hardware in OP te plaatsen) en je budget
Moederbord: ASUS Prime Z370-P
RAM: 16GB (2x8)
GPU: GTX 1060 3GB
Case: Sharkoon M25- ATX Mid Towe Case

Budget is denk ik rond de 100-150 euro. Ligt er aan welke koeler goed geschikt is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:31:
[...]

Moederbord: ASUS Prime Z370-P
RAM: 16GB (2x8)
GPU: GTX 1060 3GB
Case: Sharkoon M25- ATX Mid Towe Case

Budget is denk ik rond de 100-150 euro. Ligt er aan welke koeler goed geschikt is.
pricewatch: Scythe Fuma 2 is een prima koeler, met 154mm hoogte. past prima in pricewatch: Sharkoon M25-W Zwart

of heb je deze ? pricewatch: Sharkoon M25-V
Ook voldoende fans in de kast. Front twee intake, achter 1 exhaust

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 02-12-2020 17:35 ]

• NeluZzz
Hackus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:33:
[...]

of heb je deze ? pricewatch: Sharkoon M25-V
Ook voldoende fans in de kast. Front twee intake, achter 1 exhaust
Deze inderdaad! Scherp! :)

Is die koeler een beetje makkelijk te installeren?

Wist echt totaal niet dat het zo'n verschil zou maken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:38:
[...]

Deze inderdaad! Scherp! :)

Is die koeler een beetje makkelijk te installeren?

Wist echt totaal niet dat het zo'n verschil zou maken.
handleiding zit erbij. ;)

pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm
deze zou ik achter plaatsen, en de twee meegeleverde front.

evt nog Top 1 erbij front als intake

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 02-12-2020 17:44 ]

• NeluZzz
Ik ben totaal niet handig met dit soort dingen. Haha. Vergeef me.

Ik heb even 2 fotos bij gedaan. Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppykhaV7fXhGxgteWWiifYgLc44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxzNIApCkVHU4YyxrduHSdkF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q42zQYuK9bSo83DNw-B7La-9aos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYMOO7xbQ5kZXy8VRMKtxmIl.jpg?f=fotoalbum_large

Liefst dus een koeler die, de intel koeler vervangt.

@Hackus

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• NeluZzz
Merci. Ga ik die bestellen. Hopelijk blijft de temperatuur dan wel goed! _/-\o_

@Hackus

Laatste vraag. Vanavond in principe een game gepland staan. Heb even getest op Wolfenstein en temperatuur zit rond de 59-65graden (schiet soms ri 70) Nog niet getest met teamspeak bij.

Maakt wel erg veel lawaai, zou ik wel kunnen spelen of beter van niet.

[ Voor 33% gewijzigd door NeluZzz op 02-12-2020 18:02 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zolang hij grotendeels onder de 85 graden blijft kan je prima gamen, maar houdt het dus wel even in de gaten :) Die standaard koeler is zoals eerder gezegd niet geschikt voor je 9700k. Hij zal wel standje straaljager gaan aanhouden vrees ik

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 02-12-2020 18:31 ]

• NeluZzz
stin00 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:30:
Zolang hij grotendeels onder de 85 graden blijft kan je prima gamen, maar houdt het dus wel even in de gaten :) Die standaard koeler is zoals eerder gezegd niet geschikt voor je 9700k. Hij zal wel standje straaljager gaan aanhouden vrees ik
Hoe kan dat precies? Even voor mijn beeldvorming en dat ik het begrijp. Standje straaljager dan.

Dit was bij de i5 niet zo..

[ Voor 3% gewijzigd door NeluZzz op 02-12-2020 18:47 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Als aanvulling op de goede voorgaande antwoorden van @Hackus, heb je bij het vervangen van je CPU wel nieuwe koel pasta gebruikt (en de koeler schoongemaakt) ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• NeluZzz
DukeBox schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:51:
Als aanvulling op de goede voorgaande antwoorden van @Hackus, heb je bij het vervangen van je CPU wel nieuwe koel pasta gebruikt (en de koeler schoongemaakt) ?
Nieuwe koelpasta wel! Koeler schoongemaakt... eh. Nee dat ben ik vergeten. :o

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
NeluZzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:46:
[...]

Hoe kan dat precies? Even voor mijn beeldvorming en dat ik het begrijp. Standje straaljager dan.

Je vorige 8400 heeft een TDP van 65 watt, de 9700k eentje van 95 watt. Dat is bijna 50% meer terwijl je koeler de 8400 maar net genoeg kon koelen.. hij schiet gewoon tekort voor je 9700K. Hij zal dus flink kabaal maken

• NeluZzz
stin00 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:57:
[...]

Je vorige 8400 heeft een TDP van 65 watt, de 9700k eentje van 95 watt. Dat is bijna 50% meer terwijl je koeler de 8400 maar net genoeg kon koelen.. hij schiet gewoon tekort voor je 9700K. Hij zal dus flink kabaal maken
Dankjewel, dat klinkt inderdaad logischer. Ik heb de Schythe Fuma 2 besteld en hopelijk snel binnen. Als het niet lukt met installeren bel ik jou, zo te zien kom je ook uut Grunn.

Geintje, moet vast lukken!

Bedankt voor de snelle hulp.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:54:
[...]

Merci. Ga ik die bestellen. Hopelijk blijft de temperatuur dan wel goed! _/-\o_

@Hackus

Laatste vraag. Vanavond in principe een game gepland staan. Heb even getest op Wolfenstein en temperatuur zit rond de 59-65graden (schiet soms ri 70) Nog niet getest met teamspeak bij.

Maakt wel erg veel lawaai, zou ik wel kunnen spelen of beter van niet.
Game sluit vanzelf af als het te heet wordt 😉

• NeluZzz
Hackus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:42:
[...]

Als ik het goed begrijp zijn dit ventilatoren voor in de kast right? :). Ik moet altijd alles even zeken. (Bloos)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

NeluZzz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:09:
Als ik het goed begrijp zijn dit ventilatoren voor in de kast right?
Ja, maar op jouw foto's te zien heb je die al.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• NeluZzz
DukeBox schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:52:
[...]

Ja, maar op jouw foto's te zien heb je die al.
Klopt inderdaad. Heb ze voor de zekerheid besteld, misschien dat ik ze ga vervangen. Thanks.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:53:
[...]

Klopt inderdaad. Heb ze voor de zekerheid besteld, misschien dat ik ze ga vervangen. Thanks.
Je hebt ook een set van 5, kun je hele reut vervangen ;)

• NeluZzz
Hackus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:52:
[...]

Je hebt ook een set van 5, kun je hele reut vervangen ;)
Heb ik inderdaad besteld. Ga ze proberen allemaal te vervangen mits dit lukt. Eventueel één van deze fans op de Scythe Fuma 2 erbij. Dat moet mogelijk zijn geloof ik ?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:07:
[...]

Heb ik inderdaad besteld. Ga ze proberen allemaal te vervangen mits dit lukt. Eventueel één van deze fans op de Scythe Fuma 2 erbij. Dat moet mogelijk zijn geloof ik ?
Dat moet je niet doen. je hebt een goede koeler met goede fans. de exhaust-fan van je kast zorgt al voor extra afzuiging. let maar op straks

• NeluZzz
Top, bedankt. Held!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

NeluZzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:46:
[...]

Een boel processoren komen met een koeler in de doos. Wanneer je een processor koopt waar geen koeler bij zit, neemt de fabrikant aan dat je zelf een adequate koeler apart aanschaft omdat ze geen goed geschikte
koeler zelf hebben om te bundelen die de processor koel kan houden.

Bij alle K processoren van Intel is dat sinds de 2500K volgens mij al zo dat je er geen koeler bij krijgt (2011).
De reguliere 9700 wel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• NeluZzz
nelizmastr schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:37:
[...]

Een boel processoren komen met een koeler in de doos. Wanneer je een processor koopt waar geen koeler bij zit, neemt de fabrikant aan dat je zelf een adequate koeler apart aanschaft omdat ze geen goed geschikte
koeler zelf hebben om te bundelen die de processor koel kan houden.

Bij alle K processoren van Intel is dat sinds de 2500K volgens mij al zo dat je er geen koeler bij krijgt (2011).
De reguliere 9700 wel.
Ah vandaar. Dat moet je natuurlijk ook maar net weten. Nieuwe koeler is in ieder geval onderweg.

• NeluZzz
Hackus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:42:
[...]

Nog even hierop terugkomend. Wil ze inderdaad vervangen, maar zover ik kan zien zijn de fans in de kast voorgeïnstalleerd. Volgens mij dus ook niet aangesloten op het moederbord. Hoe vervang ik deze dan? Ben een beetje bang dat ik de kast grotendeels uit elkaar moet halen.

Volgens mij sowieso nog twee Chassis Fans connectors beschikbaar. Kan ik dan niet ook twee van die Artic fans aan de bovenkant plaatsen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeluZzz schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:02:
[...]

Nog even hierop terugkomend. Wil ze inderdaad vervangen, maar zover ik kan zien zijn de fans in de kast voorgeïnstalleerd. Volgens mij dus ook niet aangesloten op het moederbord. Hoe vervang ik deze dan? Ben een beetje bang dat ik de kast grotendeels uit elkaar moet halen.

Volgens mij sowieso nog twee Chassis Fans connectors beschikbaar. Kan ik dan niet ook twee van die Artic fans aan de bovenkant plaatsen?
Je kunt de fans gewoon vervangen als je wilt. sowieso front onder houden voor intake voor je videokaart

• NeluZzz
Hackus schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:08:
[...]

Je kunt de fans gewoon vervangen als je wilt. sowieso front onder houden voor intake voor je videokaart
Dan ga ik nog even goed zoeken waar deze zijn aangesloten.

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:42
Je kan ook (totdat je je nieuwe koeler hebt) de zijkant van je pc openzetten. Dan kan de warmte op een natuurlijke manier weg. Nadeel wel is dat je nog meer lawaai hebt.
Pagina: 1