Wat voor schakelkast voor in het hok?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:30
Goedendag,

Ik heb een hok gebouwd achter mijn huis en zal komend weekend bezig met de elektra aansluiten. Er komen er 2 kabels binnen een gewone en een krachtgroep.

Nu is het mijn planning om de aardlek en de automaat in de meterkast te laten zitten en bij het hok alleen een kastje te plaatsen met schakelaars voor beide groepen.

Dan zou ik uitkomen op
Een waterdichte kast (i.v.m vochtige ruimte mocht dit nodig zijn)
Een 4p Hoofdschakelaar
en een 2p hoofdschakelaar

Is dit de beste manier voor de rest kom ik ook lasdozen tegen of helemaal dichte kasten. Maar ik wil wel de stroom bij het hok kunnen afschakelen.

Steam: Evert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-07 18:25
kun je daar niet beter gewoon werkschakelaars voor installeren?

wat is trouwens de reden dat je 2 kabels hebt getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 16:12
Heb je dan hier niet wat meer aan als het alleen maar om in/uitschakelen gaat?
EMET Werkschakelaar

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/E/W/EWS-425-600x600bw0c0q70.jpg

Is ook wat goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
Ik heb de aardlek en automaat van beide groepen in de meterkast zitten en Ik wou de krachtgroep eigenlijk wel gescheiden houden van de gewone groep vandaar de 2 kabels.

Werkschakelaar had ik ook bij gekeken maar die past niet in een kast
het leek me netter om dit in een kast te doen om dan vanuit daar naar de stopcontacten (230v en 480v) en de schakelaar van de verlichting te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Evert134 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:22:
Ik heb de aardlek en automaat van beide groepen in de meterkast zitten en Ik wou de krachtgroep eigenlijk wel gescheiden houden van de gewone groep vandaar de 2 kabels.
ja, akkoord, ik kan me alleen zo slecht voorstellen dat je echt niet genoeg had aan een krachtgroep?
het leek me netter om dit in een kast te doen om dan vanuit daar naar de stopcontacten (230v en 480v) en de schakelaar van de verlichting te gaan.
zo'n werkschakelaar hoef je niet in een kast te monteren, dat ding wat @jan-marten linkt is gewoon IP65 en kun je desnoods buiten hangen. Als je het mooier of handiger vindt de boel wel in een kast(je) te hebben, dan lijkt me jouw eigen oplossing prima. Bedenk wel dat het kastje wat je geselecteerd heeft niet perse meer ruimte geeft om kabels af te monteren t.o.v. de behuizing van zo'n werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
mcDavid schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:31:
[...]
ja, akkoord, ik kan me alleen zo slecht voorstellen dat je echt niet genoeg had aan een krachtgroep?

[...]

zo'n werkschakelaar hoef je niet in een kast te monteren, dat ding wat @jan-marten linkt is gewoon IP65 en kun je desnoods buiten hangen. Als je het mooier of handiger vindt de boel wel in een kast(je) te hebben, dan lijkt me jouw eigen oplossing prima. Bedenk wel dat het kastje wat je geselecteerd heeft niet perse meer ruimte geeft om kabels af te monteren t.o.v. de behuizing van zo'n werkschakelaar.
Ik heb het niet na gerekend om eerlijk te zijn maar voor de krachtgroep is het voorlopig alleen een compressor en eventueel nog een lasapperaat(tig) in de nabije toekomst.
En de gewone groep zal het al redelijk zwaar krijgen met o.a het (mig)lasapparaat, bandenapparaat en een hefbrug voor autos(uit mijn hoofd de zwaarverbruikers). Nu gebruik je het natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd maar jah

Ik zal nog even kijken ik zat voornamelijk aan een kast te denken omdat daar meer uitgangspunten zijn voor nieuwe kabels kwa ruimte zou een werkschakelaar voldoende zijn, maar het oog wil ook wat haha.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:45

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De emat werkschakelaar die hierboven staat is wel een draak om aan te sluiten, vrij weinig ruimte voor bedrading...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Evert134 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:04:
[...]

Ik heb het niet na gerekend om eerlijk te zijn maar voor de krachtgroep is het voorlopig alleen een compressor en eventueel nog een lasapperaat(tig) in de nabije toekomst.
En de gewone groep zal het al redelijk zwaar krijgen met o.a het (mig)lasapparaat, bandenapparaat en een hefbrug voor autos(uit mijn hoofd de zwaarverbruikers). Nu gebruik je het natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd maar jah
Maar waarom zou je die grote verbruikers bij elkaar op één fase hangen, ipv ze te verdelen over die krachtgroep? Dat snap ik niet. Ik snap de krachtgroep, maar niet het nut van nog een los kabeltje ernaast. Ja tenzij je een oven oid op de krachtgroep hebt die echt 11KW nodig heeft... maar dan zou ik gewoon een dikkere kabel pakken en zwaarder afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Evert134 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:22:
Je hebt ook een DIN werkschakelaar, die past in een kast.

Maar je mag officieel de krachtstroom en normale groep niet in 1 kast samenbrengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
@mcDavid Kan ik dan bij overbelasting geen problemen met mijn krachtgroep automaat krijgen als ik hier enkelfasen achter aansluit? Ik ging er vanuit dat dit niet mocht vandaar dat ik twee heb getrokken.

@TheGhostInc Mag dit niet? het komt in principe ook zo uit mijn meterkast weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Evert134 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:37:
@TheGhostInc Mag dit niet? het komt in principe ook zo uit mijn meterkast weg
Je groepenkast kun je met 1 handeling spanningsvrij maken, dat lukt niet als er 2 kabels binnen komen met aparte voeding/zekering.
Je mag ook niet 2 groepen 'mixen' in een doos.
Pagina: 1