Wat is er gebeurd met Windows update?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hoi allemaal,
Hoeveel van jullie krijgen regelmatig foutmeldingen in Windows update door updates die niet geinstalleerd kunnen worden? Ik erg vaak. Ooit, lang geleden, was Microsoft goed in updates. Windows was super buggy, maar als er één ding WEL soepel liep, dan waren dat zeker de updates van Microsoft. Patchen...., dat konden ze.

In mijn laatste twee installaties van Windows heb ik echter steeds het probleem dat updates niet willen installeren. NU nét een nieuwe installatie, het leek goed te gaan. Echt helemaal up to date was ik gewoon. En nu tóch weer de melding dat een bepaalde update niet wil installeren: " Cumulative Update Preview for .NET Framework 3.5 and 4.8 for Windows 10, version 20H2 for x64 (KB4586876)"

Het gaat mij er niet om of ik het kan fixen. De oplossingen voor de betrefffende foutcodes kun je in vele SE entries terugvinden. Maar ze werken niet. Ik heb allerlei foutcodes gehad en zelden heeft een er soelaas geboden. Man, wat heb ik daar al een tijd in gestoken, over de jaren genomen. Als ik even mag klagen..., wat een flut van Microsoft. Ik moet het gewoon even kwijt. Ik heb graag alles up to date, zeker ook omdat je hoopt iets veiliger te zijn. Misschien een beetje FOMO ook. Hoeveel mensen hebben dit update-probleem op de een of andere manier? Ben erg benieuwd!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
Ooit, lang geleden, was Microsoft goed in updates. Windows was super buggy, maar als er één ding WEL soepel liep, dan waren dat zeker de updates van Microsoft. Patchen...., dat konden ze.
Ik weet niet hoor maar vroeger waren Windows updates onstabieler als ze nu zijn.... daarnaast zijn de 1001 foutmeldingen die je met Windows update kan krijgen ook bijna nooit fatsoenlijk op te lossen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Ja dat zeg ik; ze zijn vrijwel nooit op te lossen.

Dat kan ik toch niet helemaal met je eens zijn. Vroeger kreeg je echt nooit foutmeldingen bij de patches. Ze installeerden gewoon goed. Ik heb het wél over aardig lang geleden trouwens. Windows update zag er nog heel anders uit. Misschien moest je ze zelfs wel handmatig downloaden en op een .exe of .cab bestand klikken, hahaha. Ik weet dat niet meer. Maar het verhielp de problemen en ze liepen nooit vast. Ze werkten altijd perfect. Windows zelf was wel ontabieler. Maar dat is iets anders. Net een nieuwe installatie met totaal nieuwe hardware en alweer een probleem met niet kunnen updaten.

Maar goed, het klinkt alsof je ook uit ervaring spreekt. En daar ben ik nieuwsgierig naar..., Dat is al één iemand op tweakers die ook vaker foutmeldingen heeft gehad? Mag ik het zo interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tierelier schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:55:
... Vroeger kreeg je echt nooit foutmeldingen bij de patches. Ze installeerden gewoon goed. Ik heb het wél over aardig lang geleden trouwens...
Denk dat je een beetje te romantisch beeld hebt van vroegâh; er wordt al ruim 20 jaar veelvuldig geklaagd over Windows Update
Vwb falende updates: ja je kunt er enorm veel tijd aan spenderen om te proberen het op te lossen, maar de kans op succes is klein. En meestal wordt het bij de volgende update ronde door Microsoft opgelost. Zo niet dat kun je altijd nog een fresh install doen of een reset to factory defaults

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35
Brahiewahiewa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:43:
[...]Zo niet dat kun je altijd nog een fresh install doen of een reset to factory defaults
of een herinstall-met-behoud-van-instellingen: werkt 9/10 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Windows 10 probleemoplosser al geprobeerd?
Windows Update-probleemoplosser voor Windows 10

Oude Updates al eens opgeschoond met Disk Cleaner?
- Rechtermuisknop je C-schijf.
- Eigenschappen
- Schijf opruiming
- Systeem files opschonen

SFC /scannow al eens gedraaid? Misschien dat er fouten zitten

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Ik heb op dit moment eigenlijk geen echte problemen met Windows. Alleen dat er één bepaalde update niet wil installeren. Andere gaan gewoon door. Vooralsnog is er niet veel aan de hand. Het is vooral de frustratie dat ik een duur mooi snel systeem heb staan. Meer gespandeerd dan ooit (met echt recente hardware dus) en dan tóch zo snel al weer een update probleem. Ik had gehoopt, en zo leek het ook, dat het een tijdje goed zou gaan hahaha...

Nee, sorry, updates van Windows hebben jaren lang, nagenoeg perfect, gewerkt (vraag me niet naar de periode). Ze weigerden vrijwel nooit en gaven geen foutmeldingen. In updates is Microsoft ooit, een vrij lange periode zelfs (jaren), erg goed geweest, in mijn ervaring. Het moest ook wel, want in Windows was de keuze aan bugs toen reuze ;). Nu is het enigzinds omgekeerd. Netto wel een vooruitgang.

Een positieve noot is sowieso dat Windows ondanks de foutmeldingen bij updates, bij mij althans, meestal nog redelijk blijft werken. Vaak is zo'n foutmelding geen ramp geweest bij mij. Soms is herinstallatie wel eens nodig.. SFC scan haalde niets uit. Geen foutje helaas op mijn gloednieuwe M2 SSD drive. Anders kon ik die misschien repareren en was het probleem (pje) opgelost...

Bedankt voor jullie reacties!! :):)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tierelier schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:57:
Ik heb op dit moment eigenlijk geen echte problemen met Windows. Alleen dat er één bepaalde update niet wil installeren. Andere gaan gewoon door. Vooralsnog is er niet veel aan de hand. Het is vooral de frustratie dat ik een duur mooi snel systeem heb staan. Meer gespandeerd dan ooit (met echt recente hardware dus) en dan tóch zo snel al weer een update probleem. Ik had gehoopt, en zo leek het ook, dat het een tijdje goed zou gaan hahaha...

Nee, sorry, updates van Windows hebben jaren lang perfect gewerkt (vraag me niet naar de periode). Ze weigerden eigenlijk nooit en gaven geen foutmeldingen. In updates is Microsoft ooit een vrij lange periode erg goed geweest, in mijn ervaring. Het moest ook wel, want in Windows was de keuze aan bugs toen reuze ;). Nu is het enigzinds omgekeerd. Netto wel een vooruitgang.

Een positieve noot is sowieso dat Windows ondanks de foutmeldingen bij updates, bij mij althans, meestal nog redelijk blijft werken. Vaak is zo'n foutmelding geen ramp geweest bij mij. Soms is herinstallatie wel eens nodig.. SFC scan haalde niets uit. Geen foutje helaas op mijn gloednieuwe M2 SSD drive. Anders kon ik die misschien repareren en was het probleem (pje) opgelost...

Bedankt voor jullie reacties!! :):)
Niet druk om maken. Windows Update is soms ook moeilijk te volgen qua beleid. Ik had hier 4 identieke laptops liggen, waarbij er één direct naar 20H2 ging, en de andere drie blij op 1909 bleven hangen. Geen idee waarom, maar ze werken er niet minder om.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Jeroenneman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:59:
[...]

Niet druk om maken. Windows Update is soms ook moeilijk te volgen qua beleid. Ik had hier 4 identieke laptops liggen, waarbij er één direct naar 20H2 ging, en de andere drie blij op 1909 bleven hangen. Geen idee waarom, maar ze werken er niet minder om.
Ja? Je meent het. Dat zegt toch wel veel. Hoe is het mogelijk. Tja, soms zitten er wel eens wat bitjes dwars kennelijk ;)
THX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tierelier schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:02:
[...]

Ja? Je meent het. Dat zegt toch wel veel. Hoe is het mogelijk. Tja, soms zitten er wel eens wat bitjes dwars kennelijk ;)
THX!
Het wordt nog beter: uit eigenwijsheid toch één laptop met de Media Creation Tool handmatig naar 20H2 getild, en daarvan was na de update prompt het user profile corrupt. Kan ik gelijk weer naar fabrieksinstellingen toe...

Geen idee waarom of wat, maar het waren echt 4 laptops met dezelfde modelnummers, besteld in één batch bij dezelfde leverancier. Nu komt die 20H2 maar wanneer ie zin heeft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Jeroenneman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:05:
[...]

Het wordt nog beter: uit eigenwijsheid toch één laptop met de Media Creation Tool handmatig naar 20H2 getild, en daarvan was na de update prompt het user profile corrupt. Kan ik gelijk weer naar fabrieksinstellingen toe...

Geen idee waarom of wat, maar het waren echt 4 laptops met dezelfde modelnummers, besteld in één batch bij dezelfde leverancier. Nu komt die 20H2 maar wanneer ie zin heeft.
...ik ken het; je wil het dan tóch proberen op te lossen. Het is in het verleden namelijk NÉT vaak genoeg wél gelukt om zo'n probleempje te verhelpen. En dan geeft het wel voldoening. Zo'n ervaring jaag je dan weer na. NET genoeg beloning gehad in het verleden. Maar achteraf is het vaak dan toch weer overbodige moeite en tijd geweest... Hehehe, velen zullen het herkennen denk ik zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Cumulative Update Preview for .NET Framework 3.5 and 4.8 for Windows 10, version 20H2 for x64 (KB4586876)
Deze non-security update wordt alleen aangeboden aan "seekers" door handmatig te zoeken naar updates. Ik raad je aan te wachten tot de volgende patch Tuesday (tweede dinsdag vd maand) waar deze update onderdeel van is.

[ Voor 21% gewijzigd door Pwigle op 07-12-2020 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Problemen met Windows Update die onverklaarbaar zijn....

Even een commando cmd promptje met verhoogde privileges....
code:
1
C:\Windows\System32> ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old

Daarna een reboot.
Daarna Windows Update nog een keer draaien.
Werkt het dan even een commando cmd promptje met verhoogde privileges....
code:
1
C:\Windows\System32> rd /s /q C:\Windows\SoftwareDistribution.old

En klaar

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
@Pwigle : Hahaha, "seakers", is dat Microsoft branding voor gebruikers die met de muis naar updates zoeken? Ik ben dus meer dan een Tweaker ;). Je lijkt te weten waar je het over hebt. Ik ben benieuwd of die update dan wél installeert (niet dat je dat beloofd btw.).

@Wim-Bart : Wat doet die code? (behalve de privileges verhogen)? Iets onklaar maken door er .old achter te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

SoftwareDistribution is de lokale Windows Update cache. Deze kan nog wel eens corrupt raken waardoor je dus krijgt dat bepaalde updates niet installeren.
Je wist hiermee dus de cache en WU gaat de boel opnieuw van remote downloaden. Met daarmee de grote kans dat het nu wel goed gaat.
Buiten dat, de cache kan soms een flinke blob aan data bevatten die al lang niet meer van toepassing is voor jouw systeem (Superseded updates bijvoorbeeld). Deze worden hiermee ook netjes opgeruimd.
Het zijn geen gigabytes die je er mee wint, maar wel wat. :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tierelier schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:29:
@Pwigle : Hahaha, "seakers", is dat Microsoft branding voor gebruikers die met de muis naar updates zoeken? Ik ben dus meer dan een Tweaker ;). Je lijkt te weten waar je het over hebt. Ik ben benieuwd of die update dan wél installeert (niet dat je dat beloofd btw.).

@Wim-Bart : Wat doet die code? (behalve de privileges verhogen)? Iets onklaar maken door er .old achter te zetten?
Zoalsdd @ElCondor beschrijft. Dit is ook de officiele fix van Microsoft wanneer zaken niet meer werken. Daarnaast moet er ook een registry key weg gegooid worden indien er een WSUS/SCCM server gebruikt wordt. Maar dat is hier niet van toepassing.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
OK, deze had ik nog nooit van gehoord. Bedankt voor de tip. Dit ga ik eens proberen als het definitief niet meer wil vlotten met de updates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Tierelier schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:29:
Juist - ik zou dus voorlopig niets aan je PC doen tenzij de volgende Patch Tuesday update niet wilt installeren. Je mist niets aan security, de updates die in de 3e week van de maand worden vrijgegeven zijn altijd non-security.
Pagina: 1