Wachtwoord uitgelekt volgen HIBP. What to do?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Ik heb zojuist eens gecontroleerd op haveibeenpwned of mijn e-mailadres voorkomt in breaches. Helaas is er sinds kort een nieuwe bijgekomen, maar ik heb geen idee wat het is.

Er staat bij dat het van cit0day is. Blijkbaar is dit een dienst waar je een abonnement kunt afnemen om over alle gestolen databases te beschikken. De belangrijkste vraag: hoe kom ik er achter van welk account deze gegevens zijn?

Belangrijk detail: de gegevens van één van mijn accounts is al eerder uitgelekt. Dat was ergens in 2016 geloof ik. Het zou dus zo maar kunnen dat dit account in deze breach zit, maar dat zou ik graag willen verifiëren. Dan weet ik namelijk dat ik deze gerust kan negeren, daar mijn credentials al lang en breed zijn aangepast en zo ver ik weet niet meer gebruikt worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kwam op een artikel van troy hunt uit waarin hij uitlegt hoe hij deze breach heeft gevonden. Helaas is het 13GB aan data en heb ik weinig zin om daar handmatig door te speuren en beschik ik sowieso niet over deze data.

Beste antwoord (via F_J_K op 10-12-2020 21:31)

• hoi1234
Ik ben er ondertussen achter dat het precies zoals ik dacht een oud lek is. Case closed dus!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-04 19:36
Er is via HIBP geen mogelijkheid om dit te achterhalen, dus zonder over de genoemde bestanden te beschikken zul je dit niet (gemakkelijk) achterhalen.

Zie echter deze tekst van Troy’s website:
As with other breaches without a single clear origin, this means that people may find themselves pwned and not know which service leaked their data. It also means they may find their password breached and not know which service leaked it. But it also doesn't matter - here's why:
The goal of HIBP has always been to change behaviours, namely to move people from using those one or two or three weak passwords all over the place and get themselves into a proper password manager like 1Password and create strong, unique passwords everywhere (full disclosure: I'm on their board of advisors). If you've done that already and then find yourself in the Cit0day data then it's a non-event for two reasons:

1. Being in one of the 23k breaches isolates your risk to that breach alone; because you've not reused the password anywhere else, exposure in that one place doesn't put you at risk anywhere else.

2. Passwords randomly generated from a password manager are almost certainly not going to be cracked; even when stored weakly (for example, as an unsalted MD5 hash), your ~40 character random string isn't being cracked. If, on the other hand, the site stored it in plain text, see point 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
SkorpionNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:31:
Er is via HIBP geen mogelijkheid om dit te achterhalen, dus zonder over de genoemde bestanden te beschikken zul je dit niet (gemakkelijk) achterhalen.

Zie echter deze tekst van Troy’s website:

[...]
Ik vind het een beetje krom om te zeggen dat het niet erg is, omdat ik m'n wachtwoord niet vaker heb gebruikt. Wie zegt namelijk dat het geen wachtwoord van bol.com o.i.d. is? Super fijn dat ik het wachtwoord niet vaker gebruikt heb, maar straks worden er dus wel allemaal vage bestellingen gedaan. Aan de andere kant, kan ik er weinig aan doen dat zij:
1. Mijn wachtwoord lekken;
2. Z'n slechte/niet bestaande encryptie/Hash gebruiken dat mijn wachtwoord achterhaald wordt;
3. Er geen 2FA is
4. Het verzuimen om het te melden

Maar goed, de conclusie is dus dat je het niet kunt weten... Binnenkort wil ik toch overstappen van pw-manager, dus dan pas ik gelijk alle wachtwoorden aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:46

kodak

FP ProMod
In plaats van je af te vragen of je je druk moet maken om het aanpassen van credentials is de veiligste optie om je wachtwoorden gewoon regelmatig te wijzigen in plaats van een excuus te zoeken dat je dat niet hoeft te doen.

Er zijn jaarlijks miljoenen besmettingen met malware die uit zijn op waardevolle gegevens. Het is daarbij niet alsof ieder lek waar jou gegevens bij betrokken zijn bij HIBP bekend worden. HIBP ziet waarschijnlijk maar het topje van de ijsberg. Je kan er dus beter maar vanuit gaan dat je gegevens hoe dan ook regelmatig lekken, ook als ze niet in HIBP te vinden zijn.

Als je het toch wil uitzoeken? Het probleem van een datalek is dat je er geen controle meer over hebt wie allemaal gebruik van je gegevens maakt en allemaal weg laat. Hoe minder unieke kenmerken die gelekte gegevens hebben, hoe moeilijker het is om het via die gegevens te achterhalen.

De AVG heeft daar een oplossing voor: je hebt het recht om bij alle bedrijven die je persoonsgegevens verwerken na te vragen wat er met je gegevens is gebeurt. Hoewel dat je veel tijd en misschien geld kan kosten levert het waarschijnlijk meer op dan op basis van te weinig gegevens een antwoord te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
kodak schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:17:
In plaats van je af te vragen of je je druk moet maken om het aanpassen van credentials is de veiligste optie om je wachtwoorden gewoon regelmatig te wijzigen in plaats van een excuus te zoeken dat je dat niet hoeft te doen.

Er zijn jaarlijks miljoenen besmettingen met malware die uit zijn op waardevolle gegevens. Het is daarbij niet alsof ieder lek waar jou gegevens bij betrokken zijn bij HIBP bekend worden. HIBP ziet waarschijnlijk maar het topje van de ijsberg. Je kan er dus beter maar vanuit gaan dat je gegevens hoe dan ook regelmatig lekken, ook als ze niet in HIBP te vinden zijn.

Als je het toch wil uitzoeken? Het probleem van een datalek is dat je er geen controle meer over hebt wie allemaal gebruik van je gegevens maakt en allemaal weg laat. Hoe minder unieke kenmerken die gelekte gegevens hebben, hoe moeilijker het is om het via die gegevens te achterhalen.

De AVG heeft daar een oplossing voor: je hebt het recht om bij alle bedrijven die je persoonsgegevens verwerken na te vragen wat er met je gegevens is gebeurt. Hoewel dat je veel tijd en misschien geld kan kosten levert het waarschijnlijk meer op dan op basis van te weinig gegevens een antwoord te zoeken.
Dat is eigenlijk wel een goede tip. Op één of andere manier had ik de indruk dat het niet nodig is om wachtwoorden aan te passen, want veel werk en ik gebruik een pw-manager dus wachtwoorden zijn sterk.

Soms zijn logische dingen toch niet zo logisch in eerste instantie.

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:36
hoi1234 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:21:
[...]

Dat is eigenlijk wel een goede tip. Op één of andere manier had ik de indruk dat het niet nodig is om wachtwoorden aan te passen, want veel werk en ik gebruik een pw-manager dus wachtwoorden zijn sterk.

Soms zijn logische dingen toch niet zo logisch in eerste instantie.
Tja wat is "nodig". Wat eerder al genoemd werd, je data zal vast vaker gelekt zijn dan dat je zelf weet. Maar wachtwoorden resetten kost ook tijd en energie. In mijn optiek is het dus ook elke keer de afweging maken, wat voor kwaad kan het als iemand in dit account kan? Kan het veel kwaad? Dan frequent je wachtwoord vervangen. Kan het geen kwaad, lekker laten zitten.

Met de hoeveelheid accounts die ik online heb is het niet te doen om "frequent genoeg" (wat dat dan ook mag zijn) mijn wachtwoorden te veranderen. Sterker nog, ik denk dat er meer accounts onder mijn naam zijn waarvan ik het bestaan niet eens meer weet dan accounts die ik actief gebruik 8)7.

En password manager gebruiken is natuurlijk altijd een idee, en wat je zelf ook al aangeeft, 2fa instellen waar mogelijk is ook slim.

Verder probeer ik zelf het dichter bij mezelf te zoeken. Het is niet te doen om me te beschermen tegen alle data lekken waar gegevens van mij in zitten dus probeer ik me te beschermen tegen de gevolgen ervan.
Plaats geen dingen online die niet gelekt mogen worden, klik niet op vage linkjes in vage mailtjes.
Relevant voor deze specifieke vraag: ga niet in op iemand die zegt dat hij "alles" van je weet omdat hij toevallig een paar wachtwoorden weet die je gebruikt.

Als je extra zeker wilt zijn verander dan de wachtwoorden die het belangrijkste voor je zijn.

Ja we willen graag dat het internet zo veilig als mogelijk is voor iedereen maar we moeten niet vergeten dat gemak ook belangrijk is voor veel mensen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik ben er ondertussen achter dat het precies zoals ik dacht een oud lek is. Case closed dus!
Pagina: 1