Videokaart en voeding(aansluiting)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeluZzz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03-2023
Dag forumgebruikers,

Wat betreft in elkaar zetten van een PC ben ik een leek. Vorige week de ASUS ROG STRIX RTX3070 8GB besteld.

Ik was van mening dat het gewoon in mijn systeem past.

Moederbord; ASUS PRIME Z370-P
CPU : i5 8400 (gaat één dezer dagen naar i7 9700K)
RAM: 16gb
Voeding: Corsair CX650

Zit genoeg ruimte in de kast dus dat is ook het probleem niet,

Ik zag in het RTX topic een plaatje voorbij komen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9N1SNdk_xhSuvcigyxBTYSD1ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgtVTNb1tlytcsvAUs7skkFz.jpg?f=fotoalbum_large

En dit plaatje bracht mij een beetje in verwarring.. Kan ik de Videokaart met voeding wel aansluiten? Naar mijn weten komt er maar één kabel uit de voeding. Zoals gezegd; ik ben een redelijk leek. Probeer veel in te lezen maar deze kom ik niet uit.

Iemand die het verlossende (ja) antwoord kan geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:28
Ik kan vinden dat jouw voeding 2x een kabel heeft waarop 1x een 6+2 pin aansluiting zit.
Dit komt overeen met het eerste plaatje met een groen vinkje.

Je zou dus geen problemen moeten ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
Plaatje gaat hoofdzakelijk over de RTX3080 aangezien die 2 stekkers nodig heeft (soms 3 zelfs). Dit zie je ook terug in het plaatje. Naar mijn weten heeft de RTX3070 maar één aansluiting en dus kun je er maar één in prikken.

Je moet het zo zien. 1 voedingskabel levert ongeveer 150W en je PCIe op je moederbord doet daar nog 50-70W bij. Dus in totaal is het dan 200-220W. De RTX3080 verbruikt gemiddeld 350W. Vandaar dat die 2 stekkers nodig heeft. Als je dan zoals bij de 'dont do this' afbeelding je GPU aansluit, dan frituur je de kabel omdat die niet meer dan 150W aankan en je wel 300W vraagt.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
Leviathius schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:53:
Als je dan zoals bij de 'dont do this' afbeelding je GPU aansluit, dan frituur je de kabel omdat die niet meer dan 150W aankan en je wel 300W vraagt.
De PCI-E-standaard geeft gewoon aan dat er per 8 pins-aansluiting 150 watt doorheen moet kunnen en dus 300 watt als er 2 aansluitingen op die kabel zitten. Dat is bij een beetje normale voeding ook geen probleem.

Het zit hem er eerder in dat:
- 2 kabels minder weerstand en warmte geeft dan 1 kabel. Daardoor blijft het voltage hoger en stabieler en heeft de kaart minder moeite om een hoge frequentie aan te houden. Hij zou dus beter moeten kunnen boosten (de vraag is of het meetbaar is).
- Je door het gebruik van 2 kabels de voeding gelijkmatiger belast en daardoor stabielere stroom hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeluZzz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03-2023
Dankjewel mannen! Moet goedkomen dus. :)