Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watista
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-07 14:25
Beste mede Tweakers,

Ik heb op dit moment een Macbook Air 13" uit early 2015. Helaas gaat deze niet meer aan :-(

De laptop heeft een tijdje op de plank gelegen en is niet gebruikt de afgelopen 2 jaar.

Het probleem
Als ik de laptop open doe of de aan/uit knop indruk of ingedrukt houd gebeurt er helemaal niets. Dit is met en zonder dat de adapter aangesloten is.

Zodra de laptop aangesloten word op de adapter komt het welbekende start geluid van Apple en zie ik heel vaag het Apple icoon in het midden van het scherm (alsof de schermhelderheid helemaal laag is(al geprobeerd om hoger te zetten)). Dit icoon is een kleine 10 seconde zichtbaar en verdwijnt daarna weer. De laptop start verder niet op en laat verder ook niks zien.

Ik heb de laptop de afgelopen 48 aan de adapter gehangen, tot mijn verbazing was het ledje op de adapter nog steeds oranje, wat indiceert dat de laptop nog niet volledig opgeladen is.

Command-R of alleen R ingedrukt houden terwijl de aan/uit knop ingedrukt word of als de adapter aangesloten word heeft geen nut. In beide gevallen wordt weer het vage apple icoon getoond voor 10 seconde voordat ie verdwijnt.

Ik ben verder geen kenner van Apple hardware helaas. Is er toevallig een kundige mede-Tweaker die hier meer verstand van heeft en na het lezen van deze vraag denkt: 'He, dat probleem ken ik!'?

Alle reacties/opmerkingen/aanmerkingen/oplossingen zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Al een SMC / NVRAM reset geprobeerd?

SMC: https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
NVRAM: https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Wat je hierna kunt proberen: na de Apple chime een zaklamp achter het Apple logo schijnen en kijken of je dan "vaag" / donker beeld ziet. Zo ja, dan is hoogstwaarschijnlijk de backlight fuse van de Macbook kapot. Dit was bij mijn Macbook het geval en is gerepareerd door een mede tweaker.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watista
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-07 14:25
Hi Mivandi,

Bedankt voor je reactie!

De reset van de SMC en de NVRAM heeft helaas niks geholpen.

Maar wat een bijzonder geniale manier om met een zaklamp door de Apple chime te schijnen om te kijken of er toch beeld is. Dit is ook het geval! Grote kans dat mijn backlight fuse dus kapot is.

Wat echter wel opvalt is dat ik door middel van de zaklamp zie dat de Macbook opstart en daarna naar het inlog venster ga waar je kan kiezen uit de gebruikers. Zonder ergens op te drukken of te klikken valt het scherm(en de laptop) na een kleine 5 seconde helemaal uit.

Kan dit ook aan de backlight fuse liggen of heeft dit misschien een andere oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

@sebastius is de persoon die mij destijds heeft geholpen bij het fixen van mijn eigen Macbook (still up and running! _/-\o_ ). Wellicht dat hij je er meer over kan vertellen.