Dimmer gaat stuk bij wisseling polariteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dit weekend een staande lamp @ ouders gemaakt ivm een kapotte dimmer. Nieuwe erin gezet. Dagje later; alles stuk.

Ik heb een theorie, maar electro is niet m'n forte. Ik meet spanning op de bruine draad, die mijn lamp inkomt.
Dit is dus 220v. Op de andere draad meet ik niets. (met een heel eenvoudig spanningszoek-schroevendraaiertje. )
Ik zeg tegen mn pa. Bruin is plus, die gaat op de IN-kant aan de dimmer.
Waarop hij zei, 'nee, het is wisselspanning, elke 50sec heeft de andere draad spanning. Toch?'

Ik dacht dat dit enkel in de sinus (?) zit, en niet in fysiek wisseling tussen de draden. Hij zei van wel.

Maar echt verklaren konden we het beiden niet.

Enfin, lamp deed t goed, met dimfunctie.
TOEN (!) de stekker eruit, en ondersteboven erin. De blauwe draad in de lamp gaf toen de spanning, en de bruine niet. En de dimmer brandde meteen door.

Los van het feit dat dat matig is, weet iemand
1) Meet zo'n spanningszoekertje dan wel goed genoeg ? Of moet ik hiervoor een betere hebben?
2) Heeft iemand hiervoor een hele simpele uitleg? Of een goede website? Is het nu 'sinus' of fysieke wisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 19:56
Blomminator schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:31:
Dit weekend een staande lamp @ ouders gemaakt ivm een kapotte dimmer. Nieuwe erin gezet. Dagje later; alles stuk.

Ik heb een theorie, maar electro is niet m'n forte. Ik meet spanning op de bruine draad, die mijn lamp inkomt.
Dit is dus 220v. Op de andere draad meet ik niets. (met een heel eenvoudig spanningszoek-schroevendraaiertje. )
Ik zeg tegen mn pa. Bruin is plus, die gaat op de IN-kant aan de dimmer.
Waarop hij zei, 'nee, het is wisselspanning, elke 50sec heeft de andere draad spanning. Toch?'

Ik dacht dat dit enkel in de sinus (?) zit, en niet in fysiek wisseling tussen de draden. Hij zei van wel.

Maar echt verklaren konden we het beiden niet.

Enfin, lamp deed t goed, met dimfunctie.
TOEN (!) de stekker eruit, en ondersteboven erin. De blauwe draad in de lamp gaf toen de spanning, en de bruine niet. En de dimmer brandde meteen door.

1) Meet zo'n spanningszoekertje dan wel goed genoeg ? Of moet ik hiervoor een betere hebben?
2) Heeft iemand hiervoor een hele simpele uitleg? Of een goede website? Is het nu 'sinus' of fysieke wisseling.
Uit de muur komt idd 220VAC:
De spanning tussen de twee geleiders (bruin/fase en blauw/neutraal) wisselt constant tussen +240V en -240V.
Deze wissel is niet instant, maar vloeiend volgens een sinusgolf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:35
1) zo'n spannings zoeker geeft alleen aan dat er spanning op staat. Niet hoeveel. Ik heb weleens gehad dat hij (zacht) oplichte op een blauwe draad. Bleek er een klos bruine draad in de verdeel doos te zitten, die als spoel werkte en de blauwe draad op een heel klein beetje spanning zette.
2) Het is een Sinus. De spanning op de bruine draad gaat op en neer tussen de plus en de min. De blauwe draad is de 0, daar staat dus nooit spanning op. Alleen zullen de elektronen de andere kant op rennen als de spanning negatief is op de bruine. Ze keren dus 50x per seconde om van richting (niet iedere 50s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De ene dimmer is de andere niet. Gaat het om een (dimbare) LED-lamp of een oldschool gloeipeer? Wat voor soort dimmer is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@TMDC Het is ouderwetse gloeilampen.
De vorige dimmer had echter 4 draden - 2 in. 2 uit.
De nieuwe heeft maar 2, in/uit.
Hierdoor is dus volgens mij de polariteit (?) van belang. Want verkeerd op, en je krijgt prik op de uit en boem.
Althans, denk ik

@Nivado en @nvermen Thnx.
Maar in principe is enkel de bruine L met spanning. En op die enkele draad wisselt het 50x per seconde tussen positief en negatief. En dat 'zie je' in de sinus. Klinkt logisch. Thnx.

Ga toch maar eens een boek 'huishoud electriciteit voor beginners' opsnorren. Ik kom er meestal wel uit met wat trekken en duwen, maar ik ben er wel meer bezig en weet graag wat ik doe. In plaats van gokken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Blomminator schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:52:
@TMDC Het is ouderwetse gloeilampen.
De vorige dimmer had echter 4 draden - 2 in. 2 uit.
De nieuwe heeft maar 2, in/uit.
Hierdoor is dus volgens mij de polariteit (?) van belang. Want verkeerd op, en je krijgt prik op de uit en boem.
Althans, denk ik

@Nivado en @nvermen Thnx.
Maar in principe is enkel de bruine L met spanning. En op die enkele draad wisselt het 50x per seconde tussen positief en negatief. En dat 'zie je' in de sinus. Klinkt logisch. Thnx.

Ga toch maar eens een boek 'huishoud electriciteit voor beginners' opsnorren. Ik kom er meestal wel uit met wat trekken en duwen, maar ik ben er wel meer bezig en weet graag wat ik doe. In plaats van gokken..
Uh, je hebt altijd een neutraal en een fase nodig, het voltage is het verschil tussen de twee. Als een dimmer maar twee aansluit puntent heeft, dan mist ergens iets, denk ik. Met één draad in en één draad uit, kom je nergens (behalve voor aarding, wellicht).
Pagina: 1