Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Bester Tweakers,

Situatie;

- 12 zonnepanelen 330WP (6 oost / 6 west). Totaal 3960Wp.
- Omvormer Growatt MIN 3000TL-XE.
- Hellingshoekdak 35 graden.
- 1x25A hoofdaansluiting.

De Growatt heeft een max. opneembaar vermogen van 3200Watt volg

Volgens mijn eigen berekening kom ik op 80%x3960 = 3168Wp op de beste dagen. (Oost/west opstelling + 35 graden = max. 82% van het totale rendement, volgens een tabel op Tweakers ergens in een topic). Ik zou geen aftopping mogen hebben dan toch? 2000Wp per kant op deze omvormer moet volgens mij gewoon kunnen.

Ik stel deze vraag omdat een adviseur vind dat ik een slechte deal gemaakt heb door in zee te gaan met dit bedrijf omdat de omvormer dus af zou toppen. Wat hij zegt klopt toch niet of..? Hierdoor ga ik wel twijfelen.

https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-3000-mtl-s/ Deze website stelt dat het tot 4200Wp kan zelfs.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:23
Echt hgeen enkel probleem, zie straks ook de reacties van een paar zonne-veteranen die hier binnen gaan stromen. Je gaat misschien 0,5 tot 1% aftopping krijgen. En dan nog, wat zou dat voor kwaad kunnen? Die adviseur moet zich eens even beter inlezen in PV ;) Lekker die euro's van een duurdere omvormer in je zak houden en liever meer panelen leggen als dat kan, helpt veel en veel meer. Ik zie dat je 330 WP op het oog hebt, kijk even bij je leverancier of dit voor kleine meerprijs ook 340 of 350 kan worden. Scheelt toch weer meerdere %'n ipv dat gedoe om mini beetje aftopping.

OK, hierbij alvast wat info die met beetje zoekwerk in dit forum verstopt is:
migjes schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:29:
@phlinx
oke je kent mijn oost-west verhaal al, dus die herhaal ik niet.

hier een voorbeeld met 2x10x190Wp met beide kanten 45 graden.
[Afbeelding]

en hier mij latere setup:
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (3kW omvormer)
[Afbeelding]

(de grafieken zijn natuurlijk van vrij perfecte dagen, dan is het warm en leveren de cellen iets minder W als hun Wp. andere dagen als het kouder is dan zijn de grafieken niet zo mooi maar gaat de W wel vaker hoger.
oost en west met bijna wat voor hoek dan ook haalt gewoon het aantal W als wat hun Wp is.
dat is alleen moeilijker te laten zien in een grafiek. ;) )

huidige situatie is:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
geen grafiek van gemaakt, is ook niet zo heel interessant, is gewoon het zelfde.
hier scoor ik een 5500kWh per jaar mee.
(maar een gedeelte zit wel in dat ik panasonic gebruik voor deze setup, en dat levert iets meer kWh per Wp op, dus pas op met de 5500kWh per jaar.)

met oost-west krijg je geen parabool zo als met zuid.
het is dan meer een tiet vorm.
maar als je met 55 graden werkt, dan word de tepel van de tiet vrijwel niet meer bestaand. ;)
je kunt dan gewoon 2x10x300Wp op een 3000W omvormer hangen.
(dit zal nog maar een minuscule aftopping geven, denk aan 10-20kWh per jaar.)

maar je wil een 5500kWh per jaar.
dan mag je wel gaan voor 2x10x360Wp op een 3,6kW omvormer.
(en dan haal je dat net niet denk ik, maar zal er vlak onder zitten.
ach een paar 100kWh afrekenen, is ook geen ramp. ;) )
dit is een prettige grens, want 3,6kW omvormer kunnen nog op een 16A groep, dus goedkoop installeren.

normaal probeer je oost en west een gelijk aantal Wp te geven, gewoon omdat je de omvormer gedimensioneerd word op de grootse aantal Wp per kant.
maar je kunt ook gerust.
1x10 + 1x12 met 3??Wp panelen gebruiken. (dan kun je wat goedkopere panelen gebruiken als 360Wp ;) )
en dit nog steeds op een 3,6kW omvormer hangen.
klein beetje meer af topping, maar dan haal je makkelijker je 5500kWh doel.

solaredge, heeft vaak flink wat meer haken en ogen als mensen op het eerste blik denken.
en ik zie er eigenlijk geen noodzaak toe.
(hoewel die 2 pijpjes van je buurman, dat levert geen problemen op, maar erg netjes vind ik dit niet.
daar zou ik dan toch wel een optimizer voor gebruiken, maar dat hoeft geen solaredge te zijn.)

1fase of 3fase:
1x12x3??Wp, dat geeft +/- 33Vmppx12=+/-390Vmpp
1x10x3??Wp, dat geeft +/- 33Vmppx12=+/-330Vmpp
dit zakt nog iets als de panelen warm zijn (+/- 350v en 280V).
neem ik dan de rendement grafiek van een 1fase omvormer:
[Afbeelding]
dan zit je perfect.
met 3fase wil je eigenlijk 600 tot 720Vmpp halen, en daar heb je eigenlijk 13 tot 18 panelen per kant voor nodig.
dus dat lijkt mij niet de weg om te gaan, als het met 1fase perfect kan.
ook maakt het voor salderen en straks zonder salderen geen bal uit of je 1fase of 3fase werkt. ;)

een installateur vinden die oost-west snapt (en ook echt verstand heeft van PV)
kan wel lastig worden, je merkt het al "7kW omvormer heb je echt nodig" 8)7 zul je wel vaker tegen komen.
dan weet je meteen die snapt er dus geen bal van. ;)
of 3fase dat is krachtstroom dus krachtiger. :w
merk je ook vaak met solaredge, oei een beetje schaduw(die niet leuk is maar geen probleem geeft voor je jaar opbrengst.) daar heb ik optimizers voor (en maak ik meer winst, gna gna.)
dat soort domme installateurs mag je gewoon een litertje benzine over gieten en aansteken.
dat levert CO2 op, maar je doet er de natuur een dienst mee. ;)
(soms ben ik ook wat extreem, ach humor het moet kunnen. :*) )

(mmmm iets gaat niet lekker met tweakers, dus ik edit zo nog een hoop aan dit bericht.
maar post vast deze stap.)

[ Voor 93% gewijzigd door Fr33z op 02-12-2020 14:41 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ja, het lijkt erop dat deze verkoper niets van de techniek snapt. Uiteraard kan de zon niet tegelijk loodrecht op oost en west staan. Ook niet bijna tegelijk gezien de helling van 35 graden.

Als extra bewijs heb ik even je opstelling ingevoerd met een 2.5 kW omvormer. Dat topt op jaarbasis 2 kWh af. Maar goed, je hebt een 3 kW omvormer, dat topt dus helemaal niet af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpWLFPfy3BS-PFJy9sXTg54tSAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PKbNtFUaZsIVnjuK83KBV2ue.png?f=fotoalbum_large

Wel jammer dat je maar 6+6 neemt. Meer is beter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Thanks voor de info, leuk om te zien!

Ach.. Mijn huidige verbruik is ook maar 1800kWh /jaar. Ca. 3200kWh opwekken is dan al best leuk toch? Ik snap dat meer beter is maar ik heb recent veel uitgegeven en in het voorjaar komen daar nog een aantal dingen bij. De euro´s raken een keer op he :P Ik wil het wel graag maar moet bezien of ik dat financieel haal.

Stel 8+8 komt er alweer gauw 600,- bij.

Maar er kan toch ook maar een max. aantal Wp op een PV-verdeler? Zit ik daar ook weer mee te kutten natuurlijk. Met 6+6 zit ik daarmee sowieso nog goed.

[ Voor 16% gewijzigd door DonZjon op 06-12-2020 00:02 ]