Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:02
Heb wat vragen over mijn situatie.

Ik heb op dit moment een leaseauto via mijn werkgever (900 E bijtelling en nog eens 100 eigen bijdrage).

Nu kan ik mogelijk overstappen naar een nieuwe werkgever waar een leaseauto niet inbegrepen zit. Ik heb hierbij aangegeven dat dit voor mij een dealbreaker kan zijn en daarom willen ze mij maandelijks 1000 E bruto aan additioneel salaris geven als compensatie.
Dit geeft mij de mogelijkheid om mogelijk de huidige auto (Q3) die ik in zakelijke lease heb over te hevelen naar een private lease constructie of wellicht nog beter zelfs, een EV te gaan leasen via private lease (afkoop eigen bijdrage wil de mogelijke nieuwe werkgever voor hun rekening nemen).

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie of hebben jullie nog adviezen in deze? Misschien daarnaast nog een gekke vraag, private lease reken je netto af, correct?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
Het is denk belangrijker om te weten wat je huidige lease vergoeding is en ervoor zorgen dat je dat uitbetaald krijgt omdat je geen leaseauto meer heb. Dat lijkt me eerlijker.

Overigens lijkt 900 euro bijtelling mij wat aan de hoge kant. Het kan natuurlijk, maar we hebben het bij 22% bijtelling dan over een auto van rond de ~100k (als je meer dan 68k per jaar verdient, waar ik voor het gemak vanuit ga bij zo'n dure auto) Of is dat je lease vergoeding?

Bij zo'n dure auto zou ik ook een hoge lease vergoeding (1500+ euro p/m) verwachten. Het lijkt me dat je dat wel gecompenseerd wil zien als je naar een andere baan gaat. Al zullen ze waarschijnlijk sowieso een hoger salaris bieden dan dat je nu krijgt en als ze nog eens die 1000,- euro extra erbij geven komt je misschien wel in de buurt.

Wat je met de laatste vraag bedoelt snap ik niet helemaal. Je rekent alles netto af toch? In ieder geval heb je bij private lease geen bijtelling e.d. Alleen de prijs die je betaalt aan de lease maatschappij.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:17
Ozzie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:18:
Overigens lijkt 900 euro bijtelling mij wat aan de hoge kant. Het kan natuurlijk, maar we hebben het bij 22% bijtelling dan over een auto van rond de ~100k (als je meer dan 68k per jaar verdient, waar ik voor het gemak vanuit ga bij zo'n dure auto) Of is dat je lease vergoeding?
Q3 vanaf 44.000 (kaal) * 0.22 / 12 = 806 euro bijtelling (bij loon opgeteld) per maand. Daarover wordt loonbelasting gerekend en dan heb je het bedrag dat ze in de volksmond bijtelling noemen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
LordSinclair schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:27:
[...]

Q3 vanaf 44.000 (kaal) * 0.22 / 12 = 806 euro bijtelling (bij loon opgeteld) per maand. Daarover wordt loonbelasting gerekend en dan heb je het bedrag dat ze in de volksmond bijtelling noemen.
Aaah oke, zo had ik het niet begrepen, maar dat klinkt een stuk redelijker inderdaad.

In dat geval zal die 1000,- euro bruto wel aardig overeenkomen met de leasevergoeding, want de bijtelling is voor de rest niet zo interessant.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11
Ozzie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:18:
Het is denk belangrijker om te weten wat je huidige lease vergoeding is en ervoor zorgen dat je dat uitbetaald krijgt omdat je geen leaseauto meer heb. Dat lijkt me eerlijker.
Dat zal voor een Q3 rond de 1000 euro zijn afhankelijk van de uitvoering en KM's.
Bijtelling wordt opgeteld bij je bruto inkomen, dus is ook bruto. Je betaald geen bijtelling. Je betaald inkomstenbelasting over de bijtelling. In de volksmond netto bijtelling.

ontopic, door 't wegvallen van de eigen bijdrage, bijtelling en 't hogere salaris ga je er al snel € 1000 netto op voorruit. Los daarvan eventueel nog een reiskostenvergoeding?

Wat overzetten naar private lease betreft, genoeg leasemaatschappijen die zich rijk rekenden. Wel 't boetebedrag incasseren en de auto voor 't oorspronkelijke leasebedrag weer aanbieden. Terwijl de auto op dat moment tweedehands is en voor de waardevermindering al een keer betaald is.

Als de auto je bevalt, dan kan je informeren naar de occasionwaarde. Of even kenteken en KM stand invoeren bij de ANWB koerslijst. De auto privé kopen kan soms zeer interessant zijn, want je weet de onderhoudshistorie en hoe er mee omgegaan is.

De andere ingang, EV leasen privé heeft weinig voordelen. de 4000 euro koopsubsidie wordt verrekend met je leasebedrag. Op basis van 4j is dat 83 euro "korting" op een auto die gemiddeld een veel hogere aanschafprijs heeft. Bij een kleine auto scheelt dat aanzienlijk. Op een grotere auto is het een druppel op een gloeiende plaat.

Even snel gekeken bij een auto die zowel elektrisch als benzine te verkrijgen is. Met 4j/20.000km is de elektrisch 50% duurder per maand. Moet je wel ergens goedkoop kunnen laden, want anders verdien je 't verschil nooit terug. En ik verwacht dat bij grotere auto's t verschil alleen maar groter wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door PROnline op 02-12-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die Q3 kost je dan grofweg gerekend zo'n 500 netto in de maand.

reken eens uit wat diezelfde auto je zou kosten als je hem privé aanschaft of privé gaat leasen? Houdt rekening met financieringskosten, en dat zakelijke km's een bepaalde vergoeding opleveren.

Dat verschil zal de werkgever minimaal moeten compenseren in mijn ogen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
De laatste keer dat ik zo'n situatie had heb ik m'n lease bedrag als basis genomen voor extra salaris, en daarnaast een reële (dus niet 19 cent) kilometer vergoeding gekregen. Dat pakte prima uit al met al.

Vergeet ook niet om pensioen en eventuele andere secundaire zaken goed te bruteren en daar bovenop de verhoging die je wilt te berekenen. Je gaat makkelijk de mist in met die zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Sincere1983 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:00:
Heb wat vragen over mijn situatie.

Ik heb op dit moment een leaseauto via mijn werkgever (900 E bijtelling en nog eens 100 eigen bijdrage).

Nu kan ik mogelijk overstappen naar een nieuwe werkgever waar een leaseauto niet inbegrepen zit. Ik heb hierbij aangegeven dat dit voor mij een dealbreaker kan zijn en daarom willen ze mij maandelijks 1000 E bruto aan additioneel salaris geven als compensatie.
Dit geeft mij de mogelijkheid om mogelijk de huidige auto (Q3) die ik in zakelijke lease heb over te hevelen naar een private lease constructie of wellicht nog beter zelfs, een EV te gaan leasen via private lease (afkoop eigen bijdrage wil de mogelijke nieuwe werkgever voor hun rekening nemen).
Die leaseauto kost je ongeveer 500 euro netto. Het extra salaris bij je nieuwe baas levert nog eens 500 netto op. In totaal zou je 1000 euro per maand aan een auto kunnen besteden.

Paar fiscale tips:
* in plaats van 1000 euro bruto kan het interessant zijn om 19 cent/km voor zakelijke ritten netto te declareren en de rest als bruto vergoeding te ontvangen.
* een EV lease je vaak beter zakelijk. van de lage bijtelling profiteer je prive niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:02:
[...]
Paar fiscale tips:
* in plaats van 1000 euro bruto kan het interessant zijn om 19 cent/km voor zakelijke ritten netto te declareren en de rest als bruto vergoeding te ontvangen.
Dat is een hele slechte deal. De 1000e + een reeele kilometer vergoeding (30-40 cent netto) komt meer in de buurt van een passende compensatie voor het opgeven van een lease auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Ter verduidelijking.
Ik heb de leaseauto functiegebonden, dus niet nodig voor mijn werk. Ik gebruik hem dus alleen woon-werk en prive (met hoge uitzondering moet ik een paar keer per jaar met de auto ergens naar toe voor werk).

De 19cent/km is dus niet interessant. Maar ik hou van auto's en wil daarom een vergelijkbare auto blijven rijden (of dezelfde). Als ik hem naar privelease zou overhevelen zou ik dat bij voorkeur incl. brandstof willen, ik hoop dat dat dus lukt.
De auto zou ik overigens niet aan de leasemaatschappij hoeven terug te geven omdat deze in bezit blijft van mijn werkgever.

"Die leaseauto kost je ongeveer 500 euro netto. Het extra salaris bij je nieuwe baas levert nog eens 500 netto op. In totaal zou je 1000 euro per maand aan een auto kunnen besteden."
Deze volg ik niet helemaal, kan iemand dit toelichten?

Ik was overigens ook in de veronderstelling dat een EV prive ook fiscaal voordeel heeft, maar dat is dus niet zo? Het is dus niet zo dat de netto leasekosten veel lager zijn voor een EV?

[ Voor 10% gewijzigd door Sincere1983 op 02-12-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

ralpje

Deugpopje

Sincere1983 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:26:
"Die leaseauto kost je ongeveer 500 euro netto. Het extra salaris bij je nieuwe baas levert nog eens 500 netto op. In totaal zou je 1000 euro per maand aan een auto kunnen besteden."
Deze volg ik niet helemaal, kan iemand dit toelichten?
Die 1000 euro bruto salaris is grofweg 500 euro netto. Dat krijg je dus al extra op je rekening gestort ten opzichte van nu.
Daarnaast gaat nu de 'bijtelling' nog van je salaris af. Met andere woorden: je levert nu ca 500 euro netto elke maand in. Die bijtelling vervalt, dus die 500 euro hoef je niet meer af te dragen en houd je dus over.
Als je die optelt bij de 500 euro die je extra krijgt vanwege een hoger salaris, is dat dus een netto verschil van 1000 euro elke maand.

Dus: 500 euro netto extra krijgen aan salaris, maar ook 500 euro netto minder belasting hoeven betalen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Duidelijk.
Dan is 1000 euro bruto compensatie voor een auto met bijtelling van 900 euro (en daarnaast 100 euro eigen bijdrag) een hele goede deal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
Sincere1983 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:33:
Duidelijk.
Dan is 1000 euro bruto compensatie voor een auto met bijtelling van 900 euro (en daarnaast 100 euro eigen bijdrag) een hele goede deal toch?
Dat hangt er vanaf hoeveel je rijd en wat de kilometer vergoeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

ralpje

Deugpopje

Duidelijk.
Je moet niet zozeer kijken naar wat die auto jou nu kost, maar wat 'ie de werkgever kost. Het is namelijk gewoon onderdeel van de beloning van de werkgever voor jouw inzet.

Hij kost de werkgever waarschijnlijk zo'n 1000 euro in de maand (aan leasekosten en brandstof) die je nieuwe werkgever dus niet maakt. Die 1000 euro vervolgens optellen bij je salaris (zodat de kosten voor de werkgever voor jouw inzet onder de streep dus ongeveer gelijk zijn) is een prima redenatie.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
+/- 30.000km waarvan 10.000km ongeveer woon-werk verkeer en verder amper zakelijke kilometers (dit zal hooguit een paar duizend km zijn verwacht ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Duidelijk.
Dat moet je na gaan rekenen. Je wilt dezelfde auto of vergelijkbare rijden geef je aan. Dan zul je ook inzichtelijk moeten hebben wat daarvan de kosten zijn voor 30K km's per jaar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Als zo'n auto prive gaat kopen en rijden en €0,45 per km kost, en je rijdt 30.000 per jaar, dan kost de auto je dus €13.500 per jaar.

Bij je huidige baan betaal je ook een bedrag per jaar voor je auto. Hoeveel dat is, kan je berekenen vanuit je loonstrook. Dat zal ongeveer €6.000 per jaar zijn (afhankelijk van je belastingschijf). Je moet dus minimaal €7.500 vooruit gaan in nettosalaris. Eigenlijk nog wat meer, want nu heb je zelf een auto moeten kopen en moet je dus ook zelf het risico dragen en alles regelen.

Om die €7.500 vooruit te gaan moet je dus (afhankelijk van je belastingschijf) minimaal €15.000 bruto meer gaan verdienen.

Nu is de vraag welke cijfers precies juist zijn (met name de kosten per km en je huidige kosten voor je auto via de bijtelling en eigen bijdrage). Je moet dus zelf even de juiste bedragen invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Dus, stel; ik zou pak 'm beet 850 euro aan private lease kwijt zijn (48mnd, 30000km) en ik reken 0,15ct per km aan benzine bij een +/- 1 op 13 (bij een SUV als de Q3 zal het niet veel beter zijn) dan ben ik ong. 1200 euro op maandbasis kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
ralpje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:50:
[...]

Hij kost de werkgever waarschijnlijk zo'n 1000 euro in de maand (aan leasekosten en brandstof) die je nieuwe werkgever dus niet maakt. Die 1000 euro vervolgens optellen bij je salaris (zodat de kosten voor de werkgever voor jouw inzet onder de streep dus ongeveer gelijk zijn) is een prima redenatie.
Ik zie wel grote verschillen voor de werkgever: over die 1000 euro moeten werkgeverslasten betaald worden, vakantiegeld en pensioenopbouw. Dat tikt aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Klopt, de werkgever betaald in verschillende wegen mij nu natuurlijk aardig wat extra (pensioen, vakantiegeld, 10% bonus). Ik snap ook niet dat de werkgever liever voor de optie kiest mij deze verhoging te geven ipv. me in 1 schaal hoger te plaatsen (waar dus een leaseauto bij zit haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sincere1983 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:03:
Klopt, de werkgever betaald in verschillende wegen mij nu natuurlijk aardig wat extra (pensioen, vakantiegeld, 10% bonus).
Die extra's worden wel verekend hoor, ga daar maar vanuit. Als je in totaal bv. € 1000,- compensatie afspreekt, dan krijg je waarschijnlijk iets als:
  • € 600 extra bruto loon
  • € 100 euro als extra pensioen (werkgeversdeel)
  • € 100 euro als vakantiegeld (omgerekend naar maand)
  • € 200 euro als bonus (omgerekend naar maand)
bedragen volledig uit mijn duim gezogen, maar je snapt het idee

Reken je dus niet te rijk. De meeste compensatieregelingen qua lease die ik ken keren vaak 70 á 80% van de leasenorm uit als extra salaris, zodat deze extra componenten ook "gedekt" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
@ question mark: Ik snap wat je zegt. Maar het verschil is ruim 1000 euro bruto loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1000 euro bruto staat niet in de verhouding met de auto in ieder geval, netto is een ander verhaal.

Van die 1000 hou je namelijk iets van 50% over voor het gemak, dus 500 euro, lease jij daar een auto van waar je tevreden in kan zijn?

/edit
En je huidige bijtelling komt er dan nog bij, makkelijk is te rekenen in 10% van de cat waarde, dus bij een auto van 55k zit je ongeveer 550 euro netto wat die kost. Dat komt er dus bij.

Dan zit je op 1000 euro netto.

[ Voor 32% gewijzigd door Vorkie op 03-12-2020 16:58 ]

Pagina: 1