Vaatwasser aansluitbaar op 1/2 duims buis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mmmpassoa
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb een woning gekocht waarbij er een vaatwasser aanwezig was. Ik heb door een 'stielman' alle oude leidingen laten vervangen.
Hij heeft echter de 1ne blunder na de andere gemaakt waardoor ik hem liever niet meer in mijn huis laat klussen... In de keuken heeft hij in plaats van alle leidingen te vervangen enkel deze van de keukenkraan vervangen door 2 x 1/2 duims buizen. De leiding van de vaatwasser heeft hij enkel verwijderd, niet vervangen. Er is dus geen 3/4 aansluiting in de keuken. Deze snel er nog bij aanleggen is niet mogelijk, er dient dan opnieuw kap- en breekwerk te gebeuren. Is het mogelijk om een y stuk op de 1/2duims warmwaterbuis van de keukenkraan aan te sluiten en hierop een wasmachine kraan op aan te brengen of gaat dit sowieso te weinig water doorgeven naar de vaatwasser? Alvast heel erg bedank!

Foto van de bestaande situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrtA33E-SLWQbo83LSkHayXqIsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULT50T0ytBUxt8CMgIhPuLf3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Yep. Ik zie het probleem in elk geval niet.
Het "laden" van de vaatwasser met water kost wat meer tijd.

Nou dat gebeurd me hier 1 X per maand. Als de waterdruk wegvalt en ik omdat ik op het laatste punt zit wel water krijg (rest water uit de leiding) maar tegen 0.2 bar.

Mijn vaatwasser vind het prima. Kost alleen meer tijd.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:17
Een wasmachinekraan heeft een aansluiting van 3/4" voor de wasmachine/vaatwasser.
Echter aan de aansluitzijde van de kraan zit gewoon 1/2" schroefdraad.

De 3/4" schroefdraad is omdat de aansluitwartel aan de slang van kunststof 3/4" is en er dan ruimte is om een rubber o-ring te plaatsen zonder in te leveren op de binnendiameter.
Zo hoeft de consument niet met teflontape of loodgieterskit en hennep aan de gang.

Dus niks raars aan de hand, gewoon een Y of T stuk erin draaien en een wasmachinekraan naast het afsluitertje van de keukenkraan plaatsen.

Leidingwerk ziet er prima uit.

Zelf ook allemaal nieuw leidingwerk.
Maar in oudere huizen is 12 of zelfs 10mm koper (Buitenmaat) ook gebruikelijk.
Hier werkt een vaatwasser ook gewoon op.

Wasmachinekraan:
https://www.hornbach.nl/s...134AChEAQYBCABEgK1uvD_BwE

Y stuk
https://www.hornbach.nl/s...2-BI/7884885/artikel.html

• mmmpassoa
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-08-2023
O super! Bedankt!!!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Ik kwam laatst zowiets tegen in een winkel, nog handiger:)

https://budget-sanitair.n...h3wGZ831FjIQaAvy1EALw_wcB

Heb zelf hier aardig lopen vloeken op zon Y stuk wat bleef lekken :+

[ Voor 41% gewijzigd door Bakema op 02-12-2020 19:17 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:51
Valt mij op dat er hennep is gebruikt: ik dacht dat dat niet meer mocht bij drinkwaterleidingen ivm kans op legionella? :?

Overigens heb ik zelf ook hennep gebruikt bij de vaatwasserkraan omdat ik het teflontruukje nog niet kende - maar ik ben ook geen pro...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Vlas is de beste manier om een waterleiding dicht te krijgen, altijd dicht als je het een beetje correct doet (en minieme lekken dichten zichzelf door het zwellen van vlas in contact met water). Wel niet geschikt voor gas.

Geen id wat dit zou met leginonella te maken heeft, waarom zijn NL'ers altijd zo aan het freaken hierover 8)7

Teflontape zou ik niet meer gebruiken, teveel problemen mee.
Loctite 55 is wat wellicht nu het vaakst wordt gebruikt (alhoewel, perskoppelingen zullen hoofdmoot zijn), geschikt voor water en gas. Een kennis die loodgieter is gebruikt nog steeds vlas voor water waar nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
naftebakje schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:38:
Geen id wat dit zou met leginonella te maken heeft, waarom zijn NL'ers altijd zo aan het freaken hierover 8)7
Als in, in tegenstelling tot de Belgen?

Omdat we hier in de jaren '90 een keer 32 doden door legionella gehad hebben.

België loopt vaak wat achter op dingen. Zie ook; verkeersdoden, stofvrije werken, etc..
Pagina: 1