Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 21:54
Ik gebruik al jarenlang een combinatie van een FRITZ!Box 7360 met een setje powerline adapters (TP-Link TL-PA7020Pv2.0) om een fatsoenlijk signaal bij de TV in de woonkamer te krijgen (bovenverdiepingen zijn bekabeld aangesloten op dezelfde modem-router).

Nu heb ik gisteren de FB7360 vervangen door een FB7490 en op de meeste fronten merk ik verbetering. Echter, de apparaten die via de powerline-adapters aangesloten zijn, worden niet meer gezien door de router. Poorten van de router getest, maar die werken allemaal, powerline rechtstreeks op laptop aangesloten (werkt), powerline terug op 7360 (werkt), maar werken op de 7490, ho maar. De adapters lijken compleet genegeerd te worden op de 7490.

Op de 7360 werden de adapters ook getoond in het netwerkoverzicht (zie afbeelding), maar in het netwerkoverzicht van de 7560 is compleet niets te zien van de adapters. Een MIMO-instelling van de adapters (zoals bij andere problemen als oplossing wordt gesuggereerd) is bij mijn type adapters niet in te stellen via de TP-Link utility. Ook het beheermenu van de Fritz! nagezocht en diverse dingen geprobeerd m.b.t. netwerkinstellingen (1000/100, UPnP uit, Mac-adres powerline handmatig als netwerkapparaat toegevoegd, etc.). Het lijkt wel of de adapters actief worden geblokkeerd door de Fritz!, maar dan zou je ook een instelling verwachten om dat te kunnen aanpassen. Maar waar zit die? Ik ben er nu een aantal uren mee aan het stoeien geweest en de ideeën zijn wel op.

Heeft iemand de oplossing of een goed idee om verder te zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0ZpVyp_oubV0WzaXC67hhvkDB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7j7okRjVo61CbbOEkG1WsnEV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:01
@wout Ik kan uit je verhaal nu niet geheel opmaken of je TV het nu wel of niet doet, maar zo ja, dan denk ik aan het volgende.

Ik vermoed dat je nu in een andere interne IP-range zit dan met je oude Fritzbox, voorheen was het b.v. 192.168.178.xxx en nu is dat b.v. geworden: 192.168.188.xxx
Waarbij je PLC adapters mogelijk een vast IP-adres hebt gegeven (geconfigureerd in de TP-link utility).

Probeer anders eens je adapters te volledig te resetten en opnieuw te pairen (en versleutelen), en kijk dan eens in je fritzbox of je ze wel weer ziet.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
@Annuk Bedankt voor je reactie. Nee, de TV doet het niet, of welk ander apparaat dat ik erop aansluit (met adapters niet kunnen zien, kan ik goed leven, als ze het maar dóén).
IP-configuratie is identiek (192.168.1.x), vanwege rest van het netwerk. De adapters krijgen/hebben ook geen IP, ze waren alleen zichtbaar in de 7360.
De reset (voor de zekerheid vanuit TP-Link utility) en opnieuw koppelen van de adapters had ik al gedaan... helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
Het probleem is inmiddels gevonden, maar de oorzaak nog niet... ik heb geconstateerd dat sinds de uitgevoerde firmwareupdate de LAN-poorten 3 én 4 niet meer werken... het testen van de poorten heb ik na de update niet meer voor alle poorten gedaan (alleen 3 en 4 verwisseld 8)7), dus daar blijkt maar weer dat je nergens van uit kunt gaan, maar alles moet checken...
Nu kijken of loslaten van de recovery-tool wat gaat uithalen. Is toch vreemd dat na een update ineens de helft van de poortjes het niet meer doet...

[ Voor 3% gewijzigd door wout op 08-12-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
Ik zie dat ik dit topic nog niet netjes afgesloten had. De recovery-tool liet inderdaad weer alle poortjes werken, ook als er powerline-adapters op aangesloten worden (adapters zijn keurig zichtbaar in FB7490). Daarna heel voorzichtig de configuratie weer aangepast en telkens gekeken of het allemaal nog werkt.
!! Voor alle zekerheid heb ik overigens bij ADSL-verbinding NIET voor het standaard profiel van T-mobile gekozen, maar alle settings handmatig in het 'Other' profiel gezet. Want bij T-mobile (firmware) schijnen er vaker modems te zijn waarvan maar 2 van de 4 poorten werken... en je weet maar niet wat er in zo'n standaard profiel allemaal zit opgeslagen... (ik kan niet bedenken hóe ze dat via ADSL-settings zouden moeten regelen, maar voorkomen is beter dan genezen).

Inmiddels draait Fritzie al weer meer dan anderhalve maand naar tevredenheid.