Wat is met mijn monitor aan de hand??

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hoi,

Ik heb sinds bijna 3 jaar een CTX UA1569 Trinitron 15" monitor (heet tegenwoordig volgens mij PR500). Ik ben nooit echt super tevreden geweest over de instelmogelijkheden e.d. maar daar wil ik het nu niet over hebben.

Momenteel doet hij erg vreemd. Een paar dagen geleden vertoonde hij continu hetzelfde probleem, nl. dat ik een tik hoor net alsof er iets springt achter in de monitor en het beeld werd opgeblazen en wat gelig van kleur. Vervolgens zwabberde het beeld weer terug naar de originele stand. Een keer vind ik dat niet erg want dit kwaaltje vertoond hij al vrij lang maar nu dus heel vaak achter elkaar. Vandaag begint het beeld op te blazen zonder verdere vreemde geluiden. Het lijkt alsof het beeld "meezoomt" op een muziekritme :)

Wie heeft een idee wat het kan zijn?? De monitor staat niet in de buurt van boxen o.i.d.

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Flexx

This side up

Misschien is de kleuren correctie gaar.

• MinddiggerNL
de kleurencorrectie gaar? aan welk onderdeel ligt dat dan??? daardoor kan het beeld toch niet opblazen en "zoomen" alsof het op de bass beweegt :?

Is er niemand zo technisch hier die me evt. kan zeggen aan welk onderdeel zoiets kan liggen en of dit tegen een acceptabele prijs te vervangen is?? Ik heb nl. momenteel geen geld voor een fatsoenlijke 17" monitor dus ik had graag gehad dat deze het nog even deed :)

Verwijderd

Ik zou eerst maar eens even een andere monitor lenen of zo om te zien dat het niet aan je grafische kaart ligt.

Verwijderd

Dit is een monitor probleem, heb toevallig op kantoor 2 van die viewers staan uit zelfde bouwjaar, 1 doet precies zo TOOOIIINNNGGGG knetter knetter.... lifetime exceeded, please buy another ASAP...

17" is niet meer zo duur :(

Verwijderd

edit:
beter lezen |:(

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:11
ik heb echt PRECIES hetzelfde...en ben nu op zoek naar iemand in de buurt die er meer van weet en die dat soort dingen kan repareren. De tik die ik hoor is hetzelfde als van zo'n anti-vliegenlamp in een shoarmatent :)

Mocht je inmiddels meer weten, mail me dan alsjeblieft: osiris@osiris.hexon.cx

<edit> Spooky...het is ook nog eens een keer dezelfde monitor! ik heb hem 2ehands gekocht, en heb hem meer dan een half jaar inmiddels.
</edit>

ach...in een volgend leven lach je er om!

• MinddiggerNL
johnbjohn: Ik heb toevallig mijn pc vorige week aan de monitor van mijn vader gehangen...toen deed het probleem zich nog niet voor..het gekke is ook dat het niet constant is maar het feit dat ie het de laatste paar dagen steeds vaker doet baart me toch zorgen. Aan de monitor van mijn vader deed ie het niet dus ligt niet aan de videokaart...ik heb een geforce 2mx en ik weet wel dat die niet altijd een even scherp beeld produceren maar ook dat ligt dus naar nu blijkt aan mijn monitor en niet aan de videokaart.

Mad_Cookie: jij hebt er ervaring mee? met hetzelfde type monitor van ctx??

0siris: ja zo klinkt het min of meer :) misschien is er wel een vlieg in gaan zitten :) Maar heb je ook een ctx monitor van hetzelfde type?? en ook eentje die ongeveer 3 jaar oud is?? Ik laat je zeker meer weten als ik wat meer weet.

Nog iemand een idee wat het kan zijn of ervaring hiermee??

P.S. Ik weet wel dat een 17" inch al vrij goedkoop te krijgen is maar het liefst zou ik een LG flatron willen en die kosten toch nog 700-800 gulden en dat heb ik momenteel helaas niet...ben maar studentje die ook nog andere dingen dan zijn pc belangrijk vind :)

• MinddiggerNL
hmm...kom net terug van vakantie en zie dat er niemand meer heeft gereageerd op dit topic....is er toch nog toevallig iemand die meer info omtrent dit soort problemen kan geven???

Verwijderd

Wat je hoort en ziet is "degaussing"; het demagnetiseren van je beeldscherm (wat je normaal zelf kan doen. Sommige monitoren doen dit standaard bij het aanzetten). Een oplossing heb ik helaas niet, maar misschien kun je nu wat gerichter zoeken.

• 0siris
Op zaterdag 18 augustus 2001 22:50 schreef treinhomo het volgende:
Wat je hoort en ziet is "degaussing"; het demagnetiseren van je beeldscherm (wat je normaal zelf kan doen. Sommige monitoren doen dit standaard bij het aanzetten). Een oplossing heb ik helaas niet, maar misschien kun je nu wat gerichter zoeken.
Nee! Het is zeker weten NIET degaussing. Ik merk dat jij nooit in een vage shoarmatent bent geweest en daar een dikke vlieg in zo'n vliegenlamp heb horen vliegen! :) Het is een snelle harde, high-pithced "tik", niet zo'n "doiiinngggggg" geluid van het degaussen.

Maar ook mijn monitor is een jaar of drie oud. weet het niet zeker, 2ehands gekocht.

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Op zaterdag 18 augustus 2001 22:50 schreef treinhomo het volgende:
Degaussing monitoren vanzelf dan? Ik dacht alleen bij het aanschakelen en als je zelf de opdracht geeft.

• MinddiggerNL
ja precies...degaussen gebeurt alleen bij deze monitoren als je het zelf wilt. bij bijv. liyama monitoren degaussed ie ook bij het inschakelen. maar zoals hierboven al is gezegd, is dat niet het geluid. het is inderdaad een harde korte scherpe tik alsof er een vonkje overspringt (wat gelukkig niet het geval is want ik heb eens boven in de kast gekeken toen ie dat deed :) ).

Misschien andere mensen nog een idee?? Zover ik weet zit er nl. geen garantie meer op dit model. Ik heb een keer bij Mycom in Eindhoven dit verteld en die verkoper zei dat er 3 jaar garantie op moest zitten en dat ik maar eens met CTX moest bellen. Die krijg ik echter nooit eraan en daarnaast zat op mijn monitor maar 1 jaar garantie en koste elk jaar langer weer extra geld wat ik dus niet gedaan heb. Ik heb mijn monitor overigens via Mycom online besteld en volgens mij zijn die drie jaar nu ongeveer om. Vandaar dat ik graag zou willen weten aan welk onderdeel het kan liggen en of dit goedkoop op is te lossen. Anders koop ik wel een nieuwe monitor als ie het echt begeeft.

Verwijderd

geen rotte conntector aan je kabel?
had ik met mijn sony 20se
geel beeld kreeg ik en later geen beeld...
bleek dat in de connector de sync los was geraakt en de blauw draad..

• MinddiggerNL
nee dat is het helaas ook niet...als ik met de kabel beweeg verandert de beeldkleur niet dus die zou goed moeten zijn. dat gele beeld treedt nl. ook alleen op als gevolg van die tik.
Maar ik zie zojuist dat er nog iemand een soortgelijk probleem lijkt te hebben met een liyama monitor, kijk maar hier eens: [topic=209046/1/25]

Het zou bij mijn monitor dus ook wel eens aan die hoogspanningstrafo kunnen liggen.
Heeft iemand een idee wat dit gaat kosten om te laten vervangen?? En kan dat onderdeel ook de oorzaak zijn van het niet meer superheldere beeld??

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Kan dus ook hier een los contactje zijn, maar kan ook een gare trafo wezen.
Vervanging van deze dingen zijn prijzig, en al helemaal voor een monitor.

Ps, als je hem loschroeft, vingers bij de printplaat weg houden en iig stekker uit het stopcontact.
26Kv is geen prettig gevoel aan je vingers, en ook niet aan je tenen (krijgt een klap door je gehele lichaam, ja ook daar :+ )

And The Only One

• MinddiggerNL
hmm....ik vermoed dat het dan dus om een gare trafo gaat. ik was eigenlijk niet van plan om het ding zelf open te schroeven want daar heb ik totaal geen verstand van. ik heb gelukkig een kennis die dat wel heeft en die laat ik er dan maar eens naar kijken.

• 0siris
Op maandag 20 augustus 2001 12:04 schreef timotheebastin het volgende:
hmm....ik vermoed dat het dan dus om een gare trafo gaat. ik was eigenlijk niet van plan om het ding zelf open te schroeven want daar heb ik totaal geen verstand van. ik heb gelukkig een kennis die dat wel heeft en die laat ik er dan maar eens naar kijken.
mail mij ff als je wat meer weet: osiris@osiris.hexon.cx
Dan weet ik ook meteen meer :)

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Hallo,

Dit vliegenlamp effect heb ik dus ook.
Alleen helaas niet met een 15 inch CTX, maar met een 21 inch eizo F77.
Het wordt steeds erger, een vriend van mij had een eizo F56 die het op een dag ineens daarom niet meer deed.
Ik wil het dan ook graag laten maken.

Ik hoop dat iemand mji snel en grondig van enige adviezen kan voorzien, want 14 inch doet pijn aan de ogen, helemaal als zijn grote broertje er werkloos naast staat... >:)

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Pagina: 1