Tips; Chromebook of Windows laptop voor eigen bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-02 19:23
Wat ga je met je laptop doen?
Wij (2 personen) zijn voornemens een eigen administratie bedrijf op te starten, programma's en opslag voor het bedrijf zullen online zijn. Gezien Corona zullen we soms gebruik maken van Zoom oid

Wat is je budget?
Wat er voor nodig is een fijne laptop te hebben, nog geen idee, vandaar dit verzoek om tips

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, we zullen meerdere huisbezoeken op een dag gaan doen, waarbij we niet altijd toegang tot stroom hebben. Ook accu van de mobiele telefoon opladen/internet streamen moet misschien op accu van de laptop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
We zoeken niet echt een merk of een specifieke laptop in dit stadium, maar vooral of Chromebook of Windows geadviseerd zou worden. (voor inhoud bedrijfsplan) Of misschien één van elk? (Mac is lastig ivm de benodigde software.) Daarnaast welke specs geadviseerd worden voor een werk computer? RAM, processor etc.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Chromebooks zijn vooral erg goedkoop en hebben naar mijn mening voor de prijs een zeer goede bouwkwaliteit, een prima LCD en een "oké" toetsenbord. Omdat het OS relatief "licht" is, kun je af met goedkope hardware.

Als je een goede laptop met Windows wilt, ben je veel meer geld kwijt. Wat je voor 400 euro krijgt, heeft een slechte "plastic" bouwkwaliteit, vaak een buitengewoon slecht LCD, soms ook nog een buitengewoon slecht toetsenbord en is eigenlijk onderbemeten en binnen een half jaar traag.

Het nadeel van ChromeOS is dat niet alle programma's ondersteunt worden. En je altijd online moet zijn (je werkt namelijk volledig in de cloud).

Het ligt er dus een beetje aan hoeveel geld jullie kwijt willen zijn en of ChromeOS alle programma's ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Aangezien we een opstartend bedrijf zijn, zijn alle posten waarop we kunnen bezuinigen natuurlijk welkom.
Alle programma's werken met de Chrome op 1 na, maar dat willen en kunnen we eventueel ondervangen met de desktop die we al hebben. Dat programma hebben we "onderweg" niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:48
Het hangt er een beetje vanaf wat je exact nodig hebt om je werkzaamheden te doen.

Het is eigenlijk een grote android laptop, dus de applicaties dit het er op werkend zijn ook voornamelijk android gebaseerd. Kunt je normaal je werkzaamheden doen met je telefoon? Dan kan je waarschijnlijk het ook op een Chromebook.
Maar heb je bijvoorbeeld normaal MS Office nodig, dan wordt het toch echt een stukje lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een Windows laptop kopen, genoeg exemplaren die 8 uur op een accu mee gaan.

Zelf heb ik laatst een Acer Swift 1 pricewatch: Acer Swift 1 SF114-32-P7FA gekocht en deze bevalt erg goed. Misschien moet jij iets hebben wat meer rekenkracht heeft, maar dat lijkt mij niet voor wat administratie.
Ik gebruik hem voor administratie en wat Wordpress website aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Rolfie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:23:
Het hangt er een beetje vanaf wat je exact nodig hebt om je werkzaamheden te doen.

Het is eigenlijk een grote android laptop, dus de applicaties dit het er op werkend zijn ook voornamelijk android gebaseerd. Kunt je normaal je werkzaamheden doen met je telefoon? Dan kan je waarschijnlijk het ook op een Chromebook.
Maar heb je bijvoorbeeld normaal MS Office nodig, dan wordt het toch echt een stukje lastiger.
Ik had via, via begrepen dat ook office via een Chromebook online kon?
Klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Ernemmer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:25:
Ik zou een Windows laptop kopen, genoeg exemplaren die 8 uur op een accu mee gaan.

Zelf heb ik laatst een Acer Swift 1 pricewatch: Acer Swift 1 SF114-32-P7FA gekocht en deze bevalt erg goed. Misschien moet jij iets hebben wat meer rekenkracht heeft, maar dat lijkt mij niet voor wat administratie.
Waarom geen Chromebook??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:48
Pokémom schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:28:
Klopt dat niet?
Klopt, maar het is geen MS Office zoals je op je Windows PC hebt.

Je kunt de browser versie gebruiken of eigenlijk de android app van MS Office, maar er zit wel een verschil in.

Outlook werkt en ziet er bijvoorbeeld anders uit. Basis functionaliteit werkt maar het is en werkt niet hetzelfde als de Windows versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:33
Office op chromebook is erg uitgekleed. Als je nu naar https://www.office.com/la...ord?ui=nl-NL&rs=NL&auth=1 gaat zie je hoe office eruit ziet op een Chromebook.

Als voorbeeld: je kan geen kolommen maken. In Excel kan je geen filters maken, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Chromebooks zijn prima, en voor hun prijs erg goed, als je je verwachtingen realistisch houdt.

Veel zijn er gemaakt met het oog op scholen/universiteiten, dus lange accuduur en redelijke bouwkwaliteit. Software support is duidelijk anders, maar las je er mee kunt leven lijkt het mij een prima optie.

Als je twijfelt kun je ook langs een MediaMarkt of andere winkel gaan waar ze meerdere Chromebooks uitgestald hebben, en het systeem daar eens aan de tand te voelen.

Ik weet niet hoe vaardig jullie met computers zijn, maar door alles opslaan in de cloud heb je meteen duidelijk hoe veilig de data staat. Houd er rekening mee dat als je administratie voor anderen doet, dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt om veilig met data om te gaan. Dit heeft voordelen (geen lokale files op een harddisk, dus bij diefstal zit je veilig) maar ook nadelen (files worden in Amerika bewaard).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Je wil een administratie kantoor beginnen en dan ga je beknibbelen op je dagelijks gereedschap: een degelijke laptop. Als je niet te veel wil uitgeven voor een laptop, kijk dan eens naar een refurbished laptop van pak-hem-beet 2 jaar oud. Dan heb je voor een fractie van de prijs toch de nodige opties.
En voor het verwerken van office documenten ga je niet blij worden met een chromebook.
kies een Lenovo Ideapad of Thinkpad van 2 jaar oud. Of een HP Pro- of Ultrabook.
Dan nog een office365 account erbij en je bent klaar. Wel even uitzoeken of office365 binnen de GDPR gaat vallen in jouw geval.

Als ik _zelf_ zou moeten kiezen dan zou het zeker geen office365 worden, en zelfs geen windows op de laptop, maar dat is een ander verhaal.. :)

voorbeeld: https://tweakers.net/lapt..._BCysou41VxSgRKI182eAIf4B

[ Voor 17% gewijzigd door michielRB op 02-12-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:12
programma's en opslag voor het bedrijf zullen online zijn
Mac is lastig ivm de benodigde software
Alle programma's werken met de Chrome
Waarom is de software op de Mac lastig en op een Chromebook niet? aangezien je het hebt over "alles in de cloud"

[ Voor 10% gewijzigd door Bushie op 02-12-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StructuurE8
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Het bedrijf waar ik werk heeft voornamelijk Chromebooks. Dit werkt prima aangezien de meeste functionaliteiten die collega's nodig hebben voornamelijk bestaan uit google Docs, drive, Gmail en Salesforce.

Afgezien van dat het goed werkt valt het mij op dat echt een groot aantal van de Chromebook mankementen vertonen. Denk hierbij aan opladen dat niet meer werkt, scherm dat niet aan wil gaan, touchpad stuk. Dan heb ik het over van de 60 Chromebook ongeveer de helft met dit soort mankementen te maken krijgt. Leeftijd van meeste Chromebook tussen de zes maanden en 24 maanden. Dat heeft natuurlijk met de fabrikant te maken en niet met de OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Kunt u dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
michielRB schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:50:
Je wil een administratie kantoor beginnen en dan ga je beknibbelen op je dagelijks gereedschap: een degelijke laptop. Als je niet te veel wil uitgeven voor een laptop, kijk dan eens naar een refurbished laptop van pak-hem-beet 2 jaar oud. Dan heb je voor een fractie van de prijs toch de nodige opties.
En voor het verwerken van office documenten ga je niet blij worden met een chromebook.
kies een Lenovo Ideapad of Thinkpad van 2 jaar oud. Of een HP Pro- of Ultrabook.
Dan nog een office365 account erbij en je bent klaar. Wel even uitzoeken of office365 binnen de GDPR gaat vallen in jouw geval.

Als ik _zelf_ zou moeten kiezen dan zou het zeker geen office365 worden, en zelfs geen windows op de laptop, maar dat is een ander verhaal.. :)

voorbeeld: https://tweakers.net/lapt..._BCysou41VxSgRKI182eAIf4B
Beknibbelen is het niet, maar als een chromebook net zo goed is of zelfs beter, dan is het onzin teveel geld uit te geven.
De tips hebben we veel aan.

Ik vrees dat we niet om office heen kunnen, daar werkt de software ook mee, anders ben je veel tijd kwijt met brieven die ineens van lay-out veranderen. Daar zitten we nu ook steeds mee met het bedrijfsplan, omdat ik wel een groot Apple fan ben, maar mijn partner een windows computer.

[ Voor 9% gewijzigd door Pokémom op 03-12-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Bushie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:15:
[...]

[...]

[...]

Waarom is de software op de Mac lastig en op een Chromebook niet? aangezien je het hebt over "alles in de cloud"
We begrepen dat het programma dat we gaan gebruiken daar minder goed op werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Chromebook draait ChromeOS. Dat kan je alleen (zinvol) gebruiken met een Google account en de gekoppelde Google diensten. En Google is nu niet meer het bedrijf van "do no evil".

Als ik toch een Chromebook zou hebben is het eerste wat ik zou doen er een grotere SSD in zetten en er Linux op installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
99ruud99 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:43:
Office op chromebook is erg uitgekleed. Als je nu naar https://www.office.com/la...ord?ui=nl-NL&rs=NL&auth=1 gaat zie je hoe office eruit ziet op een Chromebook.

Als voorbeeld: je kan geen kolommen maken. In Excel kan je geen filters maken, etc
Dit zijn belangrijke zaken, want de brieven ed zullen we wel in office moeten maken.
Ik ga zoeken naar een overzicht wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
michielRB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:59:
[...]

Chromebook draait ChromeOS. Dat kan je alleen (zinvol) gebruiken met een Google account en de gekoppelde Google diensten. En Google is nu niet meer het bedrijf van "do no evil".

Als ik toch een Chromebook zou hebben is het eerste wat ik zou doen er een grotere SSD in zetten en er Linux op installeren.
Ja, maar ik vrees dat dit met Windows inmiddels ook al het geval is.
En de programma's werken helaas niet met Linux.
Apple is ook al een probleem, vooral vanwege de tekstverwerkers begreep ik... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Apple is ook al een probleem, vooral vanwege de tekstverwerkers begreep ik...
Je kan toch gewoon Office365 gebruiken op een Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
99ruud99 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:43:

Is de premium (betaalde variant) dan niet de volledige office variant voor op een chromebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat beter of slechter is staat of valt met wat je ermee doet. Vrouw des huizes heeft Chromebook van haar werk en dat werkt super, alle applicaties etc die ze gebruiken voldoen.

Persoolijk denk ik bij administratiekantoor en het doen van administratie toch vrij snel aan MS Office, en met name Excel. Hoewel veel boekhouding etc inmiddels browserbased is is het doen van budgetten, financiele planningen en forecasts etc toch iets waar veel van de tools dan een stuk minder sterk in staan en waar Excel (in mijn 'wereld') toch nog de lead heeft.

Persoonlijk is de volgende prive laptop 90% zeker een Chromebook, maar werk dan zakelijk ook met Ubuntu.

Overigens is de keuze van een (goede) chromebook net als een (goede) windows laptop vooral kijken naar modellen. Veel chromebooks waren overjarige modellen die nog een nieuwe leven kregen als chromebook, maar inmiddels is dat niet meer zo en heb je genoeg degelijke modellen voor een scherpe prijs. Maar dat is eigenlijk niet anders voor Windows 10 laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Bushie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:05:
[...]

Je kan toch gewoon Office365 gebruiken op een Mac?
Serieus??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
https://www.microsoft.com...b=tab:primaryr2&market=nl
Bureaubladversies van Office-apps voor pc en Mac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Pokémom schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:06:
[...]

Is de premium (betaalde variant) dan niet de volledige office variant voor op een chromebook?
Nee, de betaalde variant is niks anders dan dat je het recht hebt om de lokale install te doen, op een Chromebook kan dat (inmiddels) via de Android Appstore, wat eigenlijk de tablet versie van office 365 is. Of de browser based versie.

Ik werk op Ubuntu en heb een 365 licentie die ik alleen in de browser gebruik en dat werkt prima voor documenten waarin ik moet samenwerken met anderen etc. Voor Excel zie ik de online versie echt niet als waardige vervanger.
Ja serieus.

Maar misschien zegt bovenstaande reactie het wel voor je: Ik denk dat je onvoldoende overziet wat de verschillen zijn tussen Chromebooks, MacOS en Windows. Daarom zou ik zeggen: pak waar je nu alles mee doet en blijf daar voorlopig bij. Als startende ondernemer kun je je tijd beter spenderen aan je klanten, acquisitie etc dan aan het stoeien met een Chromebook omdat ie 100e goedkoper was dan een Windows laptop (en ik denk dat dat niet eens het geval zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Pokémom schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:28:
[...]

Klopt dat niet?
Ja en nee. Het kan maar dan moet je office online gebruiken. Dit is een uitgeklede versie van office. Dus het is eigenlijk wel iets anders...
Ernemmer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:25:

Is die laptop niet binnen no-time traag dan? Of zijn de instapprocessoren tegenwoordig zo goed dat ze vergelijkbaar zijn met een i5 uit 2012/2013?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Sander schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:11:
[...]

Maar misschien zegt bovenstaande reactie het wel voor je: Ik denk dat je onvoldoende overziet wat de verschillen zijn tussen Chromebooks, MacOS en Windows.
Daar ben ik me ook heel erg van bewust, daarom ben ik dit topic gestart, ik leer een hoop! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Pokémom schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:15:
[...]

Daar ben ik me ook heel erg van bewust, daarom ben ik dit topic gestart, ik leer een hoop! ;)
Ja en mijn tip voor je: Niet doen! Je hebt als ondernemer een heleboel te leren en veel van die dingen hebben veel verregaandere consequenties dan dit. Ik zou echt gewoon voor een degelijke windows laptop gaan als dat is wat je gewend bent. Als ondernemer zul je daarnaast snel genoeg leren wat penny-wise pound-foolish is... een laptop van 600 of 1000 euro is (na de BTW) een verschil van een paar uur werken, spendeer je die over de komende 3 jaar liever aan frustratie van je goedkopere laptop die niet helemaal doet wat je wil, of aan je klanten?

Kijk eens naar:
- reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2020
- reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2020

En tav de 8u batterij eis: ik moet in NL de plek nog tegen komen waar je 8u zonder stroom zit (als boekhouder dan ;-)). Tenzij je midden in de natuur iemands boekhouding gaat doen? En zelfs dan heb je waarschijnlijk op een moment toegang tot sanitair, lunch etc en kans om op te laden. Als iemand die veel in buitenland werkt waar dit wel echt de realiteit is kan ik zeggen dat zelfs dan ik zelden tot nooit 8u geen stroom had gedurende een werkdag. Het was dan ook eerder een keuze/luxe om niet op te laden dan een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Sander schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:28:
[...]

Ja en mijn tip voor je: Niet doen! Je hebt als ondernemer een heleboel te leren en veel van die dingen hebben veel verregaandere consequenties dan dit. Ik zou echt gewoon voor een degelijke windows laptop gaan als dat is wat je gewend bent. Als ondernemer zul je daarnaast snel genoeg leren wat penny-wise pound-foolish is... een laptop van 600 of 1000 euro is (na de BTW) een verschil van een paar uur werken, spendeer je die over de komende 3 jaar liever aan frustratie van je goedkopere laptop die niet helemaal doet wat je wil, of aan je klanten?

Kijk eens naar:
- reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2020
- reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2020

En tav de 8u batterij eis: ik moet in NL de plek nog tegen komen waar je 8u zonder stroom zit (als boekhouder dan ;-)). Tenzij je midden in de natuur iemands boekhouding gaat doen? En zelfs dan heb je waarschijnlijk op een moment toegang tot sanitair, lunch etc en kans om op te laden. Als iemand die veel in buitenland werkt waar dit wel echt de realiteit is kan ik zeggen dat zelfs dan ik zelden tot nooit 8u geen stroom had gedurende een werkdag. Het was dan ook eerder een keuze/luxe om niet op te laden dan een must.
Persoonlijk ben ik Apple gewend, partner een Windows.
We gaan ons verder verdiepen, maar dit soort info is enorm welkom!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hoi1234 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:14:
[...]

Ja en nee. Het kan maar dan moet je office online gebruiken. Dit is een uitgeklede versie van office. Dus het is eigenlijk wel iets anders...

[...]

Is die laptop niet binnen no-time traag dan? Of zijn de instapprocessoren tegenwoordig zo goed dat ze vergelijkbaar zijn met een i5 uit 2012/2013?
De 4 core 2,7Ghz CPU is ook snel zat voor alle standaard taken en als je er geen 100.000 rotzooi dingen op installeert wordt ie echt niet traag.
Enige nadeel is de 128Gb SSD, maar die krijg binnenkort een upgrade.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ernemmer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:58:
[...]

De 4 core 2,7Ghz CPU is ook snel zat voor alle standaard taken en als je er geen 100.000 rotzooi dingen op installeert wordt ie echt niet traag.
Enige nadeel is de 128Gb SSD, maar die krijg binnenkort een upgrade.
Nou ja, misschien dat deze generatie echt beter is dan de vorige. Ik heb een N2808 (dacht ik) van mijn zus gehad en dat was gewoon een baksteen. Die heb ik maar meteen t.e.b. op V&A gezet. Zelfs toen ik een SSD met schone installatie van Windows 8.1 installeerde, werd de internetverbinding geneckt door de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hoi1234 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:19:
[...]

Nou ja, misschien dat deze generatie echt beter is dan de vorige. Ik heb een N2808 (dacht ik) van mijn zus gehad en dat was gewoon een baksteen. Die heb ik maar meteen t.e.b. op V&A gezet. Zelfs toen ik een SSD met schone installatie van Windows 8.1 installeerde, werd de internetverbinding geneckt door de CPU.
De nieuwe is inderdaad een stuk sneller en in de Acer swift 1 is ie ook nog fanless, dus lekker stil :D

https://www.cpu-monkey.co...s-intel_celeron_n2808-401

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon1337
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-02 22:00
Chromebooks zijn een stuk goedkoper dan normale laptops, dus als je met een budget werkt is dit zeker een voordeel. Zeker omdat je zoals je zegt veel huisbezoeken moet doen is een Chromebook ideaal. Ze zijn vaak erg licht en de accuduur is ook aan de hoge kant vanwege wat minder zware hardware. Tegenwoordig kun je ook gewoon de Microsoft Office apps op een Chromebook gebruiken, mocht je deze nodig hebben.

Via dit artikel kun je wat meer informatie vinden over de verschillen tussen een Chromebook en Windows laptop. Succes! :)
Pagina: 1