Nieuwe auto kopen in Duitsland op naam Duitse partner

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• face47
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-03-2021
Hallo tweakers,

Ik zoek advies rond de volgende situatie: ik heb een Duitse partner (niet getrouwd) die ingeschreven is in Duitsland en ben zelf ingeschreven en woonzaam in Nederland. Nu is ons oog gevallen op een nieuwe auto in Duitsland en ons idee was om deze op de naam van mijn partner te kopen en in te schrijven in Duitsland, zolang mijn partner nog ingeschreven is in Duitsland. Het plan is om waarschijnlijk volgend jaar ergens samen te gaan wonen in Nederland, en om dan dus de auto in te voeren.

Nu heb ik wat vragen omtrend deze situatie:

- Ik weet dat ik officieel niet in een auto met buitenlands kenteken op Nederlandse wegen mag rijden, maar nu vroeg ik me af of dat alleen geldt als als ik er alleen in rijd of dat het oké is als mijn partner er langs zit?

- Klopt het dat in het geval, als we voldoen aan de voorwaaren, vrijstelling op de BPM/BTW kunnen krijgen?

- Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken, bijvoorbeeld rond belasting? Kan ik bijvoorbeeld mee betalen aan de auto? Is het een probleem als mijn partner regelmatig in Nederland is?

Ik hoor graag advies over mijn situatie, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13
ik denk dat heel veel een grijs gebied is wat een probleem wordt als je aangehouden wordt.
Kijk eens om je heen hoeveel buitenlandse auto's je ziet rijden ?

Zolang je geen AMG / M3 / GTI op buitenlandkenteken rijdt is de kans dat je aangehouden wordt heel klein, en daarbij een excuus dat je de auto van je vriendin rijdt (en dat kan aantonen) moet toch geen probleem zijn ?

natuurlijk zal de wet misschien in de letter net iets anders zijn maar in de parktijk zal je er echt niet veel last van hebben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zolang jij niet rijd als Nederlander in Nederland in een auto met Duits kenteken heb je geen probleem.

Als je dat wel doet en je komt een agent tegen die zijn dag niet heeft, krijg je een mooie boete ter hoogte van de BPM die je verschuldigd bent.
Als het incidenteel of voor een noodgeval is, zien ze het wel vaak door de vingers schijnt het, maar je kan daar niet op rekenen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:36
- Ik weet dat ik officieel niet in een auto met buitenlands kenteken op Nederlandse wegen mag rijden, maar nu vroeg ik me af of dat alleen geldt als als ik er alleen in rijd of dat het oké is als mijn partner er langs zit?
Linkje belastingdienst
Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen.
Dus nee, je uitzondering staat er niet bij, dus feitelijk mag je er geen enkele km in rijden op de Nederlandse wegen. Het gaat overigens niet om 't kenteken, maar om 't wel of niet betalen van MRB.
Wat volgens mij wel kan is MRB betalen voor een auto op buitenlands kenteken, maar dan komt ook de BPM om de hoek kijken.

Wat @wd200 zegt, is heel slecht advies. gepakt worden is niet een gevalletje van foei, maar fraude waarbij de boetes kunnen oplopen tot 100% van het BPM+BTW bedrag. Een simpel geval van alcohol controle of geen richting aangeven bij de rotonde en even staande gehouden worden kan een domino van financiële consequenties hebben.
- Klopt het dat in het geval, als we voldoen aan de voorwaarden, vrijstelling op de BPM/BTW kunnen krijgen?
Ja, als je aan alle voorwaarden voldoet, dan voldoe je aan de voorwaarden.
- Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken, bijvoorbeeld rond belasting?
Rechtspraak over inwoners met buitenlands kenteken
Kan ik bijvoorbeeld mee betalen aan de auto?
Ja, maar als 't stuk loopt, of ze komt onder de spreekwoordelijke bus, zie dan maar je auto of je geld terug te krijgen.
Is het een probleem als mijn partner regelmatig in Nederland is?
Nee, dat is geen enkel probleem. Waar je op moet letten is dat een weekendje hier bij jou niet langzaam verschuift naar hier wonen en daar nog ingeschreven staan. Vanaf 't moment dat "regelmatig hier" gezien kan worden dat ze semipermanent hier woont, dient ze hier ingeschreven te staan. En vanaf dat moment heb je volgens mij zes maanden om de auto om te zetten. Ik kan de regeling even niet terug vinden, maar ik weet vrij zeker dat je als immigrant maximaal zes maanden als inwoner in Nederland op buitenlands kenteken mag doorrijden.

Als laatste waar je eventueel rekening mee zou moeten houden, is inruilwaarde. De auto is straks een import. Met als gevolg geen NAP, want dat is een Nederlands systeem. En voor import auto's is er geen controle op kilometerstanden. Maar dat nadeel weegt denk ik niet op tegen je BPM voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:33

ThunderNet

Flits!

face47 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:40:
Hallo tweakers,

Ik zoek advies rond de volgende situatie: ik heb een Duitse partner (niet getrouwd) die ingeschreven is in Duitsland en ben zelf ingeschreven en woonzaam in Nederland. Nu is ons oog gevallen op een nieuwe auto in Duitsland en ons idee was om deze op de naam van mijn partner te kopen en in te schrijven in Duitsland, zolang mijn partner nog ingeschreven is in Duitsland. Het plan is om waarschijnlijk volgend jaar ergens samen te gaan wonen in Nederland, en om dan dus de auto in te voeren.

Nu heb ik wat vragen omtrend deze situatie:

- Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken, bijvoorbeeld rond belasting? Kan ik bijvoorbeeld mee betalen aan de auto? Is het een probleem als mijn partner regelmatig in Nederland is?
Jij als Nederlander mag niet zonder ontheffing een auto met buitenlands kenteken besturen. Het maakt niet uit of er iemand naast zit in principe. De volledige belasting die voldaan dient te worden is in principe direct opeisbaar, is dus niet iets waar je ook maar enig risico in wil lopen.

Andersom is trouwens geen probleem, een Duitser mag wel in Duitsland in een auto met NL kenteken rijden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• face47
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-03-2021
Bedankt voor alle reacties, zeer hulpzaam!

Het lijkt er dus op indien we voor deze oplossing zouden gaan, dat ik beter geen enkele kilometer in de auto rijd in Nederland.

Daarnaast is het semipermanent hier wonen nog een mogelijk obstakel, vooral met Corona zal mijn partner waarschijnlijk voor langer dan een paar dagen bij mij verblijven door de quarantaine verplichtingen. Is dit iets wat de belastingdienst kan verplichten, inschrijven in Nederland? Als ze zien dat iemand merendeel van de tijd in Nederland verblijft?
Pagina: 1