Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramobo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-08 14:38
Is er een manier om wifi netwerk van provider te houden bij installeren mesh netwerk of is er een manier om mijn utp poorten en powerline op hetzelfde netwerk van mesh wifi te krijgen. Ik ben een totale leek als het op zo iets dergelijks uitkomt, mij lijkt het tweede de betere optie maar dan zit ik met twee netwerken of niet?

Extra info:
Wifi bereik op het eerste en tweede verdiep is matig tot slecht dus heb ik een Mesh wifi set aangekocht (Deco M5). Nu begin ik deze in te stellen en vraagt hij mij de naam van mijn nieuw netwerk, nu ik weet helemaal niets van netwerken maar dan zou mijn Tv box, Tv en mijn andere devices die aan utp aangesloten zijn op een ander netwerk zitten. (bvb hue bridge)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Proximus modem (bbox-3) en TP-link deco m5 set
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG254ItnWqIZk714YtSDHzdes6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C0ZG8Miwol6JvMGprOY48RDx.png?f=user_large
Paars: proximus modem
Rood: Utp naar leefruimte
Groen: Powerline naar bureau boven

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is een netwerk switch onderweg (bol.com) en mijn plan was om 1 deco mesh via utp aan de modem te bevestigen, daar een switch aan hangen en daar mijn powerline, hue bridge en utp die naar leefruimte gaat. Maar dan heb ik nog steeds de proximus wifi.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
zou je type nummers of model namen van de gekochte producten en de bijvoorbeeld je router kunnen verschaffen? hieraan kan iemand jou tips and tricks geven.

Als jij een mesh set gekocht hebt van bijv bol (google wifi) dan kan je de wifi op je router uitschakelen en alleen gebruik maken van de routing van je router. de mesh wifi van google regelt na het instellen jou wifi thuis
---- Dit is een voorbeeld omdat ik niet weet wat je in huis hebt gehaald---

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramobo
@maubaan Proximus modem (bbox-3) en TP-link deco m5 set
Ik had ze nochtans ingezet hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb zelf ook een M5 set:

Je koppelt de eerste M5 aan je modem-router van je ISP. Deze stel je via de app als accespoint (bedrijfsmodus). Daarmee blijf je je router-modem van je ISP gebruiken als primair apparaat (waar je ook bekabeld alles op aangesloten kan laten). Je krijgt alleen een nieuw Wifi netwerk met een nieuwe naam en wachtwoord.

Vervolgens plaats je de tweede en derde M5 in huis en loopt de stappen door in de app, zodat je je Wifi dekking verbeterd. Je kan op willekeurige M5 ook weer twee apparaten bekabeld aansluiten. Werkt perfect!

Daarna zou je in je modem-router de Wifi kunnen uitschakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door DjVe op 02-12-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramobo
DjVe schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:00:
Je koppelt de eerste M5 aan je modem-router van je ISP. Deze stel je via de app als accespoint (bedrijfsmodus). Daarmee blijf je je router-modem van je ISP gebruiken als primair apparaat (waar je ook bekabeld alles op aangesloten kan laten). Je krijgt alleen een nieuw Wifi netwerk met een nieuwe naam en wachtwoord.
Maar zit de TV box (met chromecast in van proximus) dan niet op ander netwerk door bekabeld te zijn en dan dacht ik dat ik niet meer zou kunnen casten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

DjVe

Hatsaflats!

Nee, de router van je ISP beheert het netwerk. De TP-link set zorgt alleen voor extra Wifi dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je zo'n mesh set in router mode zet (de standaard) dan maakt hij een nieuw subnet aan met daarin zijn eigen mesh nodes.

Alternatief is hem in AP mode te zetten dan worden het gewoon AP's (als ze bekabelt zijn) en repeaters(zonder kabel)

In beide situatie kun je gewoon de wifi van je provider gebruiken alleen in router mode kunne ze elkaar dus niet zien.
Heb je bijvoorbeeld een printer aangesloten op je ISP router dan kun je in router mode niet printen vanuit de mesh wifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramobo
Ben(V) schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:00:
Als je zo'n mesh set in router mode zet (de standaard) dan maakt hij een nieuw subnet aan met daarin zijn eigen mesh nodes.

Alternatief is hem in AP mode te zetten dan worden het gewoon AP's (als ze bekabelt zijn) en repeaters(zonder kabel)

In beide situatie kun je gewoon de wifi van je provider gebruiken alleen in router mode kunne ze elkaar dus niet zien.
Heb je bijvoorbeeld een printer aangesloten op je ISP router dan kun je in router mode niet printen vanuit de mesh wifi.
Ik heb ze in AP mode gezet en zit op 'mesh wifi' zal straks eens chromecast proberen die nog op wifi ISP zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
@Ramobo
DjVe schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:00:
Ik heb zelf ook een M5 set:

Vervolgens plaats je de tweede en derde M5 in huis en loopt de stappen door in de app, zodat je je Wifi dekking verbeterd. Je kan op willekeurige M5 ook weer twee apparaten bekabeld aansluiten. Werkt perfect!

Daarna zou je in je modem-router de Wifi kunnen uitschakelen.
Bovenstaande bericht m.u.v. het dikgedrukte.
Als je je netwerknaam (SSID) en je wachtwoord (+ type versleuteling) exact hetzelfde instelt + de M5's staan in AP-modus krijg je gewoon 1 volledig groot netwerk die overal hetzelfde is, maar heb zelf geen ervaring met dergelijke TP-link spullen, dus ik weet niet of die het b.v. wel of niet slikt om een exact zelfde netwerknaam te accepteren als iets wat hij ook sterk binnenkrijgt op wifi.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1