Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk Raid is het snelste

Pagina: 1
Acties:

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-11 15:15
Mijn vraag
Welke raid is het snelste?

Relevante software en hardware die ik gebruik
2 ssd’s Samsung EVO 860 1TB.

Ik wil de 2 ssd’s in raid zetten.
Wat is het snelste?

Raid 0 of Raid 1

Riad 0 heeft per ssd de helft van het bestand.
Leest van 2 schijven en maakt er dan 1 bestand van.

Raid 1 heeft elke ssd het hele bestand.
Leest deze ook van 2 beide ssds?

Wanneer Raid 0 het snelste is heb ik geen back-up.
Kan ik er een 2 TB hhd bij zetten of is een 1TB ook voldoende?

Gr Randy

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Raid is geen backup, welke je dan ook hebt.

Raid0 is het snelste van deze 2

Wat kon je hier niet aan vinden op Google?

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 02-12-2020 10:42 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Wat @418O2 ook al aangeeft, RAID is geen backup. Nu niet en nooit.
Een backup moet je echt op een andere manier willen zeg maar.
Zet de 2 SSD's in RAID en als je echt veiligheid/backup wilt hebben, moet je dat daar los van regelen.
Een backup in huis is ook geen echte backup. Let daar op. Als het gejat wordt of het huis brand af, ben je ook alles kwijt.
Dus op zijn minst data op 2 andere plekken hebben. Maar dat ligt er allemaal aan hoe belangrijk het is.

[ Voor 32% gewijzigd door Arunia op 02-12-2020 10:46 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Raid 0 zal sneller zijn, en het werkt niet per bestand, maar per blok. Het is een stripe.

Raid is daarnaast geen backup, maar doorgaans redundantie. Dit geld niet voor Raid 0.

Let wel op dat je RAID controller ook trim ondersteund, en dat je een driver hebt mocht je van de array willen booten.

Een interne schijf is doorgaans ook geen backup, maar meer voor bulk opslag. Mocht je ransomware krijgen, zal ook die data verloren zijn. Een aangesloten backup is géén backup.

Wat is je doel overigens? Sequentiele snelheid gaat met Raid0 wel omhoog, maar RIOPS doorgaans niet. Wat voor soort snelheid verwacht je, en waar heb je het voor nodig? Mocht je meer sequentiele snelheid willen, waarom dan niet naar één enkele nVME drive overstappen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Er bestaat gewoon een RAID faq waar dit soort antwoorden in staan: RAID FAQ

• -Randy-
Ik kon niet vinden wat sneller was.

Het gaat mij puur wat er sneller is.
Het word mijn opstart schijf.(C:)
Heb nu een ssd een ouder type die traag word.
Vandaar 2 nieuwe en dan meteen in raid zodat ik weer een tijd vooruit kan.

De back-up staat er los van.
Had idd beter moeten formuleren
Maar dan blijft de vraag.
Kan ik er een hdd voor gebruiken? En welke grootte?

De back-up draait op een aparte nas.

Edit
Had gezocht hier, kon die faq niet vinde

[ Voor 5% gewijzigd door -Randy- op 02-12-2020 11:10 ]

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou zeker voor een opstart schijf geen RAID gebruiken, voor IOPS maakt het niet uit, en het is doorgaans een en al problemen qua Trim, en afhankelijk van je OS, om een array bootable te krijgen. En wat is je begrip van 'ouder type'? De SSD die je linkt is nog steeds een S-ATA 600 type namelijk... puur op bulk snelheid (MB/s) heb je meer aan een PCIe nvme SSD zoals pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

Qua IOPS natuurlijk weer niet de snelste, maar nogmaals: het hangt van je workflow af.

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-11 17:58
Wat probeer je eigenlijk te bereiken? Meer schrijf speed te halen uit een persoonlijke PC? Ik sluit me aan bij @Umbrah . Meestal zit op een moederboord van een gaming PC ofzo nieteens hardware RAID, maar software RAID. Dat gaat dus wat aan je CPU vreten.

• -Randy-
Qua lees en schrijfsnelheid is hij traag.
Ik heb al een anders pc ooit eens draaiend gehad op raid met 3 hdd’s.
Weet alleen niet meer de raid van toen.
Qua cpu maak ik mij niet echt zorgen die zal dat prima redden.
En heb nog verschillende raid kaarten liggen. Dat zal wel goed komen.

Thanx, ik weet voor nu even genoeg.👍

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Raid met HDD's en SSD's is best een ander verhaal. En een raid kaart wil niet zeggen dat het ook een raid kaart is die zaken als trim ondersteund.

Dit is leuk als hobby project misschien om van te leren, maar ga er aub niet elke dag op werken. Zeker met een SSD ga je niks merken.

• -Randy-
Ik ga er mee aan de slag, heb nog een pc staan, ga ik daar eerst mee hobbien alvorens ik het in mijn dagelijkste pc ga toepassen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
En zorg in elk geval z.s.m. voor een goede backup van je belangrijke data!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Als één zo'n SSD al niet snel genoeg is dan zit je probleem heel waarschijnlijk ergens anders en ga je met RAID weinig bereiken, behalve meer kans op dataverlies.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik lees dat je het voornamelijk voor Windows wilt, dan ga je niets bereiken door betreffende SSD's in een RAID-set te plaatsen. Windows/OS bestaat uit voornamelijk kleine bestanden en is acces time veel belangrijker dan de constante datastroom. Met RAID verhoog je nu die laatst, acces time kan door RAID nu juist verhogen.

De zeker de software RAID oplossing van een moederbord zal eerder tegen werken dan dat je er profijt uit haalt. Voorheen met harde schijven was het een ander verhaal. Zelf heb ik nog vrij lang 4 WD Raptor schijven op een hardware RAID5 controller gehad welke 1GB cache geheugen aan boord had. Deze opsteling kon de eerste SSD's met gemak bijbenen. Zeker als het om grote bestanden inladen ging (maps in games bijvoorbeeld). Het OS zelf echter had er niet echt heel veel baat bij.

Het gehele opstart proces wordt overigens sowieso trager (gaat langer duren), een (hardware) RAID controller moet namelijk ook geinitialiseerd worden wat enige tijd kost tijdens het bootproces.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• -Randy-
Ik ben er uit.

Ik zal dan op 1 ssd gaan werken.
En dan de ander als opslag gebruiken.

Nogmaals thanx. 👍

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
RAID is momenteel nog best wel toepasbaar, in specifieke omstandigheden, dat heb ik recent geleerd hier.

Maar RAID met SSD's is voor gebruiks-snelheid vrijwel altijd een waardeloze investering, m.i. gebaseerd op verouderde kennis van opslagmedia.
En veel mensen kunnen datazekerheid (backups maken dus) nog steeds niet scheiden van databeschikbaarheid (snel weer online zijn met je data), incl. de beste opties daarvoor. Zodra je je even inleest kom je tot hele andere inzichten dan in de periode vóór betaalbare grote SSD's en de huidige grote (laat staan SMR) harddisks.

• -Randy-
Ik ga eens het Raid FAQ goed doorlezen.

Pagina: 1