Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.
Raid0 is het snelste van deze 2
Wat kon je hier niet aan vinden op Google?
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 02-12-2020 10:42 ]
Een backup moet je echt op een andere manier willen zeg maar.
Zet de 2 SSD's in RAID en als je echt veiligheid/backup wilt hebben, moet je dat daar los van regelen.
Een backup in huis is ook geen echte backup. Let daar op. Als het gejat wordt of het huis brand af, ben je ook alles kwijt.
Dus op zijn minst data op 2 andere plekken hebben. Maar dat ligt er allemaal aan hoe belangrijk het is.
[ Voor 32% gewijzigd door Arunia op 02-12-2020 10:46 ]
Raid is daarnaast geen backup, maar doorgaans redundantie. Dit geld niet voor Raid 0.
Let wel op dat je RAID controller ook trim ondersteund, en dat je een driver hebt mocht je van de array willen booten.
Een interne schijf is doorgaans ook geen backup, maar meer voor bulk opslag. Mocht je ransomware krijgen, zal ook die data verloren zijn. Een aangesloten backup is géén backup.
Wat is je doel overigens? Sequentiele snelheid gaat met Raid0 wel omhoog, maar RIOPS doorgaans niet. Wat voor soort snelheid verwacht je, en waar heb je het voor nodig? Mocht je meer sequentiele snelheid willen, waarom dan niet naar één enkele nVME drive overstappen?
Er bestaat gewoon een RAID faq waar dit soort antwoorden in staan: RAID FAQ-Randy- schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:40:
Welke raid is het snelste?
Het gaat mij puur wat er sneller is.
Het word mijn opstart schijf.(C:)
Heb nu een ssd een ouder type die traag word.
Vandaar 2 nieuwe en dan meteen in raid zodat ik weer een tijd vooruit kan.
De back-up staat er los van.
Had idd beter moeten formuleren
Maar dan blijft de vraag.
Kan ik er een hdd voor gebruiken? En welke grootte?
De back-up draait op een aparte nas.
Edit
Had gezocht hier, kon die faq niet vinde
[ Voor 5% gewijzigd door -Randy- op 02-12-2020 11:10 ]
Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.
Qua IOPS natuurlijk weer niet de snelste, maar nogmaals: het hangt van je workflow af.
Ik heb al een anders pc ooit eens draaiend gehad op raid met 3 hdd’s.
Weet alleen niet meer de raid van toen.
Qua cpu maak ik mij niet echt zorgen die zal dat prima redden.
En heb nog verschillende raid kaarten liggen. Dat zal wel goed komen.
Thanx, ik weet voor nu even genoeg.👍
Dit is leuk als hobby project misschien om van te leren, maar ga er aub niet elke dag op werken. Zeker met een SSD ga je niks merken.
De zeker de software RAID oplossing van een moederbord zal eerder tegen werken dan dat je er profijt uit haalt. Voorheen met harde schijven was het een ander verhaal. Zelf heb ik nog vrij lang 4 WD Raptor schijven op een hardware RAID5 controller gehad welke 1GB cache geheugen aan boord had. Deze opsteling kon de eerste SSD's met gemak bijbenen. Zeker als het om grote bestanden inladen ging (maps in games bijvoorbeeld). Het OS zelf echter had er niet echt heel veel baat bij.
Het gehele opstart proces wordt overigens sowieso trager (gaat langer duren), een (hardware) RAID controller moet namelijk ook geinitialiseerd worden wat enige tijd kost tijdens het bootproces.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik zal dan op 1 ssd gaan werken.
En dan de ander als opslag gebruiken.
Nogmaals thanx. 👍
Maar RAID met SSD's is voor gebruiks-snelheid vrijwel altijd een waardeloze investering, m.i. gebaseerd op verouderde kennis van opslagmedia.
En veel mensen kunnen datazekerheid (backups maken dus) nog steeds niet scheiden van databeschikbaarheid (snel weer online zijn met je data), incl. de beste opties daarvoor. Zodra je je even inleest kom je tot hele andere inzichten dan in de periode vóór betaalbare grote SSD's en de huidige grote (laat staan SMR) harddisks.