Rode "gloed" als indicator van IR-paneel

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 10:50
We gaan een IR-paneel in de badkamer tegen het plafond bouwen, die kun je dan vervolgens inschakelen met een wandknop (Berker K1).
Achter die knop zit een Shelly 1PM module, die zorgt ervoor dat het paneel na X minuten automatisch weer uitschakelt.

Ik zou het wel aardig vinden om een indicator te hebben dat het paneel ingeschakeld staat, dat zie je nergens aan. Ik dacht eraan om boven het paneel een rood lampje te plaatsen zodat er een (zachte) rode gloed vanachter het paneel komt, meteen ook sfeervol.

Om het niet te moeilijk te maken was mijn idee om een lampje in de centraalplaat te plaatsen (paneel komt onder de centraalplaat), direct op dezelfde schakeldraad als het paneel. Ik had het volgende gevonden:
https://www.conrad.com/p/...c-3-ma-swbu14028cr-149756

Volgens de spec 230v. Geeft 500mcd, dat zou dan ongeveer de helft van kaarslicht moeten zijn (1000mcd) dus lijkt me voldoende om net een beetje rode gloed achter het paneel te krijgen.

Maar hoe sluit ik dit (veilig) aan op een 230v installatiedraad? Zijn hier speciale stekers voor of zo?

Kan ik beter iets zoeken met wat meer lichtopbrengst? Ik wil niet het hele plafond rood op laten lichten

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 02-12-2020 10:42 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:38
Is de schakelaar die je gebruikt een pulse drukker of een wipschakelaar? 'k Zie namelijk als ik zoek op Berker K1 dat ze ook een wip met indicator lampje hebben.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 14:46
Ik zou eerder een lamp zoeken die wat beter geisoleerd is, die toepasbaar is in badkamers. Want dat is deze lamp met zijn open contactpunten zeker niet. Die is ook veel makkelijker aan te sluiten.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:54
Ik had zo'n zelfde soort lampje bij Ali besteld alleen hier zaten draadjes aan. Vervolgens heb ik deze in een waterdichte verdeeldoos gemonteerd en in deze doos aangesloten met goede lasklemmen. Weet niet of dat voor jou ook een optie is? Bij ons ligt de verdeeldoos bovenop de luifel van de wastafel en het lampje schijnt naar boven (ook voor de infrarood verwarming).

• Stefke
Het moet natuurlijk veilig zijn, maar dit is wat ik gevonden kreeg als ik zocht naar: 230v, rood, niet te veel licht

En het moet natuurlijk zo veilig mogelijk, maar in de die centraaldoos zitten natuurlijk ook min of meer onbeschermde aansluitingen (installatiedraad met steekklemmen).

Maar ik wilde inderdaad niet "bloot" 230v aansluiten op de klemmen van deze lamp, dus ik zou daar iets voor moeten hebben
Nielson schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:43:
Is de schakelaar die je gebruikt een pulse drukker of een wipschakelaar? 'k Zie namelijk als ik zoek op Berker K1 dat ze ook een wip met indicator lampje hebben.
Puls, i.c.m. de Shelly 1PM. Maar die Shelly zit achter de knop, als de pulsdrukker de Shelly inschakelt (en daarmee het IR-paneel) dan kan ik van die schakeldraad aftakken voor een lampje, dus dat is ook een optie.

En zou 500mcd voldoende licht zijn zodat er een zachte gloed achter het paneel uitkomt zonder het hele plafond rood op te laten lichten? (Natuurlijk afh. van omgevingslicht)

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 02-12-2020 12:06 ]

Verwijderd

Er komt op zijn best 3 lumen uit dat lampje (0,5 cd in een halve bol), waarschijnlijker is iets tussen de 1 en 2 lumen. Verlicht je daarmee 1 vierkante meter plafond, dan heb je tussen de 1-2 lux op dat oppervlak.

Vergelijk dat met de hoeveelheid licht uit een normale lamp (denk aan 800-1000 lumen voor een badkamer-plafondlamp) en de aanbevolen waardes voor verlichting van ruimtes (werkplek 500 lx, toilet 75 lx), en ik vermoed dat je de gloed alleen kunt zien met het licht uit, zonder licht van buiten.

Ik zou ook gaan voor een indicator in de schakelaar, als dat mogelijk is.

• Stefke
Hmmm... dat is wel weinig. Ik zoek nog even wat alternatieven en bekijk die schakelaaroptie ook nog even, tnx

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 19:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wáár in de badkamer wil je de verlichting (en ir-paneel) plaatsen. Dat maakt nl. enorm uit voor de veiligheidseisen die aan een oplossing gesteld worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Stefke
Midden op t plafond (daar zit een centraaldoos met afdekplaat). Paneel is 120x60

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 19:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat lijkt op zone 2, minimaal ip44 en dubbel geisoleerd dan. (maar meet het even na)

Afbeeldingslocatie: https://maretti.com/media/wysiwyg/lichtplan/22BadkamerFloorPlan.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 02-12-2020 15:47 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Stefke
Lijkt meer op zone 3? Midden in de badkamer tegen t plafond, dus niet boven een bad/douche of wastafel, en het plafond is 270 hoog. Handig schema verder :)

Het idee was om het lampje in de centraalplaat te monteren, of misschien in de gipsplaat (als t zo'n signaallampje zou zijn). Hij zit daar áchter een paneel van 120x60, dus spatwater komt daar onmogelijk.
Maar achter de centraalplaat sluit ik het natuurlijk ook liever niet "bloot" aan.

Anyway, zo'n signaallamp lijkt te weinig licht op te brengen, dus moet sowieso even doorzoeken. Als ik niks geschikts vind dan de schakelaaroptie eens uitzoeken.

• Wilke
  • Laatst online: 30-01 15:04
Veiligheid is wel een ding in de badkamer.

Ik heb het ook gewoon opgelost met een schakelaar met signaallampje. Die kost een paar euro meer dan een normale. En je moet een nul-draad bij de hand hebben waar de schakelaar zit.

Maar het risico dat je 'm anders vergeet uit te doen, of geen idee meer hebt welke stand van de schakelaar nu aan of uit is (of je moet er een kopen met 1/0 er op), is best groot inderdaad :)

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Moet het per se licht geven? Anders misschien een warmte gevoelig stickertje op het paneel plakken?

Edit: Wel even kijken of dat mag en geen brand veroorzaakt :9

[ Voor 25% gewijzigd door Luc S op 03-12-2020 09:41 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• Stefke
Het gaat er in eerste instantie om dat je kunt zien dat het paneel aan staat.

Met de Shelly - achter de knop - kan ik sowieso instellen om bijv. na 10 minuten uit te gaan, i.c.m. Homey zijn er wellicht nog wel andere slimme dingen te verzinnen. Nuldraad is daar ook aanwezig (Shelly moet ook 0 hebben)

Een statuslampje in de knop is dan natuurlijk een goede optie, maar het leek me ook wel sfeervol om een rode gloed achter het paneel vandaan te krijgen.

Aan de wandknop zelf kun je ook niks zien, want een pulsschakelaar staat altijd in dezelfde stand

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 03-12-2020 14:42 ]

• Stefke
Wilke schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:31:
Veiligheid is wel een ding in de badkamer.

Ik heb het ook gewoon opgelost met een schakelaar met signaallampje. Die kost een paar euro meer dan een normale. En je moet een nul-draad bij de hand hebben waar de schakelaar zit.
Ik ken zo'n lampje alleen van de oude dimmers...hoe zit dat lampje dan aangesloten? Ik neem aan dat ik zowel een andere schakelaar als een andere wip nodig heb.
Of niet trouwens, want de stroom komt niet uit de schakelaar maar moet uit de Shelly komen

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-01 19:10
En een rode ledstrip gebruiken? Moet je wel plek hebben voor de voeding. Eventueel dimbaar zodat je kan dimmen als het teveel licht geeft.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Wilke
stefijn schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:13:
Ik ken zo'n lampje alleen van de oude dimmers...hoe zit dat lampje dan aangesloten? Ik neem aan dat ik zowel een andere schakelaar als een andere wip nodig heb.
Of niet trouwens, want de stroom komt niet uit de schakelaar maar moet uit de Shelly komen
https://www.sandervunderi...chakelaar-2000-6-usk.html

Gewoon via draadklemmetjes zoals bij alle schakelaars.

Afhankelijk van hoe je aansluit brand het lampje juist wel of niet als de schakelaar aan staat. De andere optie kan handig zijn in donkere ruimtes, dan zie je tenminste waar de schakelaar zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 03-12-2020 20:33 ]

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:51
Ik heb geen infraroodpaneel, dus ik kan het niet zo goed weten, maar is het wel nodig om met je ogen de staat van het paneel te kunnen waarnemen, als dat gewoon kan met je gehele huid doordat je de warmtestraling simpelweg voelt?

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 03-12-2020 21:05 ]

• Stefke
In principe zou je dat wel moeten voelen ja

• Wilke
Aftansert schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:05:
Ik heb geen infraroodpaneel, dus ik kan het niet zo goed weten, maar is het wel nodig om met je ogen de staat van het paneel te kunnen waarnemen, als dat gewoon kan met je gehele huid doordat je de warmtestraling simpelweg voelt?
Het kan, zeker bij de goedkopere panelen, zeker 5 minuten duren voor je er veel van voelt. Zelfs bij de duurdere is dat niet onmiddelijk en is de kans dat je de ruimte al hebt verlaten tegen die tijd aanzienlijk.

En zit deze knop naast het lichtknopje, dan lukt het dus heel makkelijk om 'm per ongeluk aan te laten staan.

idem: had ik (of m'n partner die net tanden kwam poetsen) 'm nou net al uitgedaan of niet...want dat ding blijft wel even warm.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Wilke schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:32:
[...]

https://www.sandervunderi...chakelaar-2000-6-usk.html

Gewoon via draadklemmetjes zoals bij alle schakelaars.

Afhankelijk van hoe je aansluit brand het lampje juist wel of niet als de schakelaar aan staat. De andere optie kan handig zijn in donkere ruimtes, dan zie je tenminste waar de schakelaar zit.
Dit, kan op de muur of in plafond met een inbouwdoos erachter ter bescherming.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 07-12-2020 15:50 ]

Pagina: 1