Monitor met kleurechtheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jsprvndrn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een monitor voor grafisch ontwerp, webdesign, video-editing en af en toe een potje Call of Duty. Ik gebruik nu een Iiyama van 24" uit 2009, dus ik ben niet erg kritisch. Ik hou m'n huidige beeldscherm, want behalve kleur echtheid is het een prima ding.

Wat is je budget?
Zo goedkoop mogelijk, maar niet meer dan 200 euro. (Kan dit wel? Moet je dit wel willen?)

Wat voor mij erg belangrijk is dus kleurechtheid en een scherm wat goed te kalibreren valt. Dit hoeft niet op een hoog-professioneel niveau om het met drukwerk te vergelijken, maar ik wil wel kunnen genieten van de kleuren op het beeldscherm.

Ik heb vooronderzoek gedaan, en naar mijn idee heb ik het volgende tenminste nodig: IPS paneel, ten minste 300 cd/m2 en contrastverhouding van 300:1. Dit levert me nog best veel resultaten op in Pricewatch. Maar ik las ook over dat 10-bit eigenlijk het gene is naar wat ik zoek moet zijn, die schermen zijn er vanaf 250 euro.

Is het een no-go om een 8-bit monitor te kopen vandaag de dag?

Beste antwoord (via jsprvndrn op 08-01-2021 18:03)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Waar je naar moet zoeken is ΔE, alleen is daar geen filteroptie voor in de PW.
ΔE <= 1 is voor Pro en daar betaal je dik voor.
ΔE <= 2 of 3 is voor Consumenten, maar nog steeds duurder dan standaard monitoren.
Hou er rekening mee dat als je een 24" monitor ΔE koopt, deze meestal 1920 x 1200 zijn.
Het meerendeel van de games ondersteunen deze resolutie, alleen bij cutscenes die 16:9 zijn zie je 2 zwarte balken.

ΔE monitoren:
- Asus ProArt
- Dell Premiercolor
- Eizo Coloredge
- HP Dreamcolor
- Viewsonic VP

[ Voor 11% gewijzigd door GoT op 02-12-2020 10:26 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Ik zou het budget uitbreiden. Voor pakweg 100 euro meer heb je een 28" 4K 10-bit paneel met HDR. Bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung LU28R550UQU Blauw, Grijs
Het verschil is enorm in vergelijking met monitoren van 200 euro.

Acties:
  • Beste antwoord

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

ΔE <= 2 of 3 is voor Consumenten, maar nog steeds duurder dan standaard monitoren.
Hou er rekening mee dat als je een 24" monitor ΔE koopt, deze meestal 1920 x 1200 zijn.
Het meerendeel van de games ondersteunen deze resolutie, alleen bij cutscenes die 16:9 zijn zie je 2 zwarte balken.

ΔE monitoren:
- Asus ProArt
- Dell Premiercolor
- Eizo Coloredge
- HP Dreamcolor
- Viewsonic VP

[ Voor 11% gewijzigd door GoT op 02-12-2020 10:26 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
De pricewatch: Dell UltraSharp U2419H (met voet) Zilver, Zwart heeft een delta E van minder dan 2. Meer dan 1080p en 24 inch ga je denk ik niet krijgen in dit budget.

• jsprvndrn
Djarune schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:24:
Ik zou het budget uitbreiden. Voor pakweg 100 euro meer heb je een 28" 4K 10-bit paneel met HDR. Bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung LU28R550UQU Blauw, Grijs
Het verschil is enorm in vergelijking met monitoren van 200 euro.
Die 100 euro maakt inderdaad een groot verschil, ik ga toch maar in deze prijs klasse iets zoeken.
GoT schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:59:

ΔE monitoren:
- Asus ProArt
- Dell Premiercolor
- Eizo Coloredge
- HP Dreamcolor
- Viewsonic VP
Ah, daar had ik nog nooit van gehoord, bedankt voor het lijstje. Ik heb even op YouTube een uitleg opgezocht over deze Delta E. In een notendop, zoals ik het begreep, is hoe lager de waarde hoe beter de kleurechtheid is gekalibreerd. Een beetje off-topic, zou je niet een 100 euro beeldscherm zo kunnen kalibreren dat deze van ΔE<5 naar ΔE<2 kan komen?

On-topic: denken jullie dat er een aanzienlijk verschil is in 8-bit vs 10-bit voor mijn toepassingen?

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

jsprvndrn schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:46:
[...]
zou je niet een 100 euro beeldscherm zo kunnen kalibreren dat deze van ΔE<5 naar ΔE<2 kan komen?
Nee, gaat niet werken.
Een € 100,- monitor gaat niet na calibratie plotseling € 300 - €400 waard zijn.

• jsprvndrn
Na wat reviews hier en daar te hebben gelezen heb ik het volgende lijstje samen gesteld met Delta E<2. Ik ben min of meer tot de conclusie gekomen dat ik mijn huidige TN-monitor ga gebruiken om op te gamen, dus de nieuwe monitor heeft geen lage reactietijd nodig.

ProductPrijs
Asus ProArt PA248QV Zwart€ 248,-
Dell UltraSharp U2419H (zonder voet) Zilver, Zwart€ 186,75
Samsung LU28R550UQU Blauw, Grijs€ 287,70
ViewSonic VP2458 Zwart€ 218,01

De Samsung LU28R550UQU klinkt erg aantrekkelijk door de 10-bit, maar ik twijfel nog of ik 90 euro boven m'n budget wil zitten én of ik een 28" wil naast mijn huidige 24" wil hebben. Ik ga in ieder geval nu even in het 8-bit vs 10-bit verhaal duiken en kijken welke van de drie 8-bit monitoren ik weg moet strepen.
Pagina: 1