Overnemen HR-Ketel of toch maar meteen een nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 00:19
Recent zijn wij verhuisd naar een jaren 30 woning waarvan de HR-ketel 23+ jaar oud is. Deze is nodig aan vervanging toe. Dit staat dan ook op onze to-do lijst van dingen om z.s.m. aan te pakken.

Nu gaan mijn ouders overstappen naar een warmtepomp en geven ze aan dat wij de oude HR-ketel (kosteloos) mogen overnemen. Dat is natuurlijk super fijn, maar deze is inmiddels ook 15 jaar oud.
Loont het zich om zo’n ‘oude’ HR-ketel over te nemen? Of is dit water naar de zee brengen en kunnen we beter voor een nieuwe gaan? Mijn grootste twijfel zit bij het rendement: een volledig nieuwe zal toch een stuk zuiniger zijn (aanname)?

Alle reacties

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:00

Kraz

Saving the world

Techniek is positief veranderd in de afgelopen 15 jaar.
Koop een nieuwe. Die gaat ook weer makkelijk 15 jaar mee.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
Nieuwe nemen en niet aan beginnen.
Neem aan dat je zelf niet vakkundig genoeg bent om hem te installeren, dan moet er een monteur langskomen en kost je nog een boel knaken, anders kon je het wel doen.

het rendement daalt en kans op gebreken nemen toe naarmate van leeftijd.

offtopic:
Edit:
Zo duur zijn CV ketels nou ook weer niet en bovendien kan je 1 nemen naar wens.
Dit huis had al een 4 jaar oude ketel maar had liever een andere gehad, de vorige bewoners hebben een veel te lompe laten installeren(niet afgestemd op het afgiftesysteem), vervangen is ook weer kapitaalvernietiging dus laat ik hem maar hangen, wel handig om supersnel een bad te vullen maar het verwarmgedeelte is een ramp.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 22:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:47
Kan je m zelf installeren? Dan doen. Moet je m laten installeren? Nieuwe!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kraz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:10:
Techniek is positief veranderd in de afgelopen 15 jaar.
Koop een nieuwe. Die gaat ook weer makkelijk 15 jaar mee.
Meh, extra spiraal voor HR op SWW en dan heb je hoofdmoot wel gehad volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-12-2020 22:31 ]

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 00:19
Helder! Bedankt voor de snelle antwoorden! Het wordt een nieuwe ketel. We hadden er bij de aankoop van dit huis al rekening mee gehouden dat deze ketel vervangen moest worden. Het was een lief bedoeld aanbod, maar als het niet rendabel is dan gaat het over.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:30:
[...]

Meh, extra spiraal voor HR op SWW en dan heb je hoofdmoot wel gehad volgens mij.
- Veel zuinigere pomp
- Lager stand-by verbruik van de elektronica (huurappartement waar ik hiervoor woonde trok de ketel 15W terwijl hij stond te niksen)
- Over het algemeen geen joekel van een boilervat meer (kennen we bijv. de Nefit Turbo nog?) wat 24/7 wordt warmgehouden

De meeste besparing zal hem zitten in elektra, qua gas is er inderdaad niet heel veel meer te winnen. HR is HR zou je zeggen (mits goed ingeregeld).

@MartijnMartijn Goed offertes vergelijken. En vergeet niet de rookgasafvoer te laten vervangen, die is na 23 jaar ook zeker wel op. En laat je niet forceren om een duur maandelijks abonnement voor storingsdienst/onderhoud af te nemen. Ik laat mijn ketel elke 2 jaar onderhouden en betaal dan gewoon voor de losse beurt (zo'n €95). Gaat hij stuk dan zet ik wel een elektrisch kacheltje aan en ga ik douchen bij familie en wachten we rustig af tot de installateur er naar kan komen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2020 08:16 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
MartijnMartijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:30:
Helder! Bedankt voor de snelle antwoorden! Het wordt een nieuwe ketel. We hadden er bij de aankoop van dit huis al rekening mee gehouden dat deze ketel vervangen moest worden. Het was een lief bedoeld aanbod, maar als het niet rendabel is dan gaat het over.
Moah niet rendabel is niet het juiste woord, een nieuwe ketel is zuiniger maar ook weer niet zo heel spectaculair.

Waar het om gaat er komt weer een oude ketel in en gooit er een boel geld tegenaan, vergis je niet wat manuren kost, Een ketel vertoond ook wel wat slijtage na 15 jaar zoals CV pomp etc, en dan is het doodzone vooral omdat het geen spectaculaire bedragen zijn voor een nieuwe ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 22:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:28
Voordeel van een nieuwe ketel is dat ook gelijk je rookgasafvoer en leidingwerk bij de ketel wordt nagekeken. Er hangt tegenwoordig meer onder de ketel dan vroeger (althans, dat is mijn idee).

Daarnaast kun je kijken of je met je huidige ketel kunt "overwinteren": dan weet je precies wat de warmtevraag van je huis is (isoleren), voor welke nieuwe ketel je zou willen gaan.
Pagina: 1