Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:30
Beste mede tweaker,

Ik ben al een tijdje aan het stoeien om mijn nas werkend te krijgen op een eigen domein, helaas gaat dit nog niet zo soepeltjes.

Ik lees veel over instellen DNS etc. maar heb begrepen dat als je een domein reserveert voor de nas dat dit niet nodig is. Waar ik informatie/hulp bij nodig heb is hoe ik het werkend kan krijgen.

Ik heb meerdere tutorials geprobeerd maar met 0 op het rekest dit is bijvoorbeeld een bron die ik heb gebruikt. https://www.synology.com/..._with_Synology_DNS_Server en een andere poging https://blog.fisenko.net/synology-configuring-domain/

Dit heb ik momenteel staan:

Domein
*removed*

Ziggo connect box
*removed*

Synology NAS
*removed*

vervolgens probeer ik via beveiling -> Let's encrypt toe te voegen maar dit lukt niet.

Goed wat werkt wel
Als ik in het thuisnetwerk *removed*/ (tevens begrepen dat ik het beter van de standaard 5001 af kan halen, klopt dit?) typ dan werkt het wel en kan ik inloggen echter met een onveilige verbinding. Buiten het netwerk werkt dus niet.

Vraag
Kan iemand mij adviseren hoe ik dit nu eindelijk werkend kan krijgen voor buiten mijn netwerk.

Kanttekening, mocht iemand mij vertellen dat het zeer onveilig is om ip adressen te publiceren - terwijl het gewoon op te zoeken is via mxtoolbox - dan hoor ik het graag.

mvg,
Teun

[ Voor 32% gewijzigd door Tshw3 op 28-06-2022 20:21 ]

Teun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Dit komt doordat je gebruik maakt van je interne IP adres in je DNS (192.168.178.x is je range van je interne netwerk). Via wimi.com kan je jouw externe IP adres achterhalen. Dit IP adres dien je dan te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
elcapon schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:56:
Dit komt doordat je gebruik maakt van je interne IP adres in je DNS (192.168.178.x is je range van je interne netwerk). Via wimi.com kan je jouw externe IP adres achterhalen. Dit IP adres dien je dan te gebruiken.
Die kan wel weer wijzigen, hou daar rekening mee

Maar met alle respect; ik zou hier mee stoppen als ik jou was. Als je zulke fouten maakt dan ga je vast je netwerk en NAS niet zo kunnen inrichten dat het ook maar in de buurt van 'een beetje veilig' gaat komen. Je zet nu gewoon mar valles open en dat is niet zo'n goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tshw3 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:56:
Waarbij ik de type A records gezet heb op:
A: *.xxx.eu ; Inhoud: 192.168.178.67
A: xxx.eu ; Inhoud: 192.168.178.67

Ik denk dat ik hier al mank ga maar dat weet ik dus niet zeker, volgensmij heb ik namelijk een dynamic IP te pakken maar kom ik zo op terug.
Even los van of het verstandig is om dit open te zetten gezien je rudimentaire kennis van netwerken/IP extern (je loopt nu erg veel risico), kun je een tool als DynDNS gebruiken om een dynamisch IP af te vangen. Niet gratis voor de functionaliteit die je wenst, maar de moeite waard.

Het maken van een DHCP fixed address intern in je netwerk is goed (doe ik ook met mijn oude Synology DS213j), maar dan moet je dat adres wel gebruiken. Vastzetten op *.*.*.55 betekent dat *.*.*.67 natuurlijk niet meer werkt.

Al met al: eerst jezelf beter inlezen, niets open zetten tot je weet wat je aan het doen bent.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 02-12-2020 11:04 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-07 16:24
gambieter schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:02:
kun je een tool als DynDNS gebruiken om een dynamisch IP af te vangen. Niet gratis voor de functionaliteit die je wenst, maar de moeite waard.
Synology heeft zelf een DDNS service die gratis is voor NAS/Router eigenaren.

https://www.synology.com/...minCenter/connection_ddns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Shadow771 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:15:

Ha, ik had DynDNS al in gebruik, vandaar dat ik er niet eens naar gekeken heb ;) . Weer wat geleerd :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:30
Shadow771 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:15:
[...]

Allen grote dank voor de reacties echter denk ik dat ik nog niet helemaal het antwoord heb dat ik zoek.

Ik heb nu DDNS ingesteld zoals voorgesteld via de link. Ik heb dus nu **.synology.com maar ik zou dus graag gebruik willen maken van het domein *removed*. Hoe krijg ik dit via dit verhaal voor elkaar?

Edit: het werkt ook nog niet want op de een of andere manier linkt aangemaakte DDNS nu naar mijn andere NAS i.p.v. de net ingestelde nas

*removed*

[ Voor 63% gewijzigd door Tshw3 op 28-06-2022 20:22 ]

Teun

Pagina: 1