Op zoek naar netwerkkaart voor oude linux bak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BeMacized
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-01 20:00
Beste medetweakers,

Even een schets van de situatie:
Al heel wat jaren draait er bij mn ouders een PCtje die ze gebruiken voor het meest minimale. Even de mail checken, web browsen, fotoboekje maken, en dan houd het wel op. Helaas is de ethernet poort altijd vrij onbetrouwbaar geweest. Aangezien het beide op windows en verschillende linux distros niet veel soeps was heb ik het altijd maar afgeschreven op een hardware probleem.

Helaas kan het er echt niet meer mee door. Het wordt steeds slechter en ik zoek dus naar een oplossing. De hele PC vervangen doe ik het liefst pas als laatst, en met alleen de usb 2.0 poorten die er op zitten lijkt een usb ethernet adapter mij niet zo'n tof plan.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een mooie insteekkaart.

Dit is waar het probleem zich voor mij vormt.
Het PCtje draait (64 bit) Ubuntu 20.10 op een Pentium G2020 in een Gigabyte GA-H61N-D2V..... met 1 PCI slot. Geen PCIe dus. De PCI versie wordt in de handleiding van het moederbord ook niet beschreven, dus ik neem aan dat dit om 1.0 gaat. (Bij hardware van deze leeftijd wordt alles bij mij een beetje wazig :P )

Als ik op zoek ga naar een 100/1000mbit kaart met die interface dan kom ik toch veel al op kaarten uit waar na een beetje graven uit blijkt dat ze een realtek controller draaien die niet echt (meer) lekker draait in Ubuntu.
Liefst dus 1 met een Intel chip. Dan kom ik al snel terecht bij een "Intel PRO/1000 GT" (PWLA8391GTBLK). Wat ik er over kan vinden is positief. Ik krijg dan weer mijn twijfels als Informatique als interface specificatie aangeeft "Interface: PCI 2.3 32-bit". Ik heb geen idee of versie 2.3 wel compatible is met mijn moederbord, en ik betwijfel ook of een 32 bits kaart uberhoupt wel samen wil spelen met 64 bits Ubuntu.

En hier sta ik dus nu. Klopt het dat ik denk dat de intel kaart niet gaat werken? Bestaat er uberhoupt een kaart die zou werken voor deze use-case?

For completion's sake, het budget maakt niet veel uit, zo lang het nog maar waard is voor de pc waar hij in gaat. Als het prijstechnisch interessanter wordt om het hele moederbord of de hele pc te vervangen dan valt het buiten budget. Paar tientjes, 25-35 euro zou leuk zijn.

Als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag!

Beste antwoord (via BeMacized op 01-12-2020 21:51)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
32-bit duidt op de PCI interface, niet de beschikbare drivers. Er zijn ook 64bit kaarten en die zijn een heel stuk langer. Iets voor serverboards, en vooral uit de oudheid :)

Je moederbord is nieuw genoeg om de Intel NIC te supporten.

[ Voor 13% gewijzigd door redfoxert op 01-12-2020 21:47 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
32-bit duidt op de PCI interface, niet de beschikbare drivers. Er zijn ook 64bit kaarten en die zijn een heel stuk langer. Iets voor serverboards, en vooral uit de oudheid :)

[ Voor 13% gewijzigd door redfoxert op 01-12-2020 21:47 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
De Intel NIC gaat idd prima werken. De G2020 en de bijbehorende chipset kunnen gewoon tot aan de hoogste PCI versie (zolang het maar PCI 32-bit en niet 64-bit of PCI-X ofzo).

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 01-12-2020 21:50 ]

• BeMacized
redfoxert schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:47:

Aah dat is goed om te horen, weer wat geleerd! Dan gaat die zo in het winkelmandje.
Van harte bedankt voor de info!

• BeMacized
johnkeates schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:50:
De Intel NIC gaat idd prima werken. De G2020 en de bijbehorende chipset kunnen gewoon tot aan de hoogste PCI versie (zolang het maar PCI 32-bit en niet 64-bit of PCI-X ofzo).
Jaaa daar zat de verwarring dus |:( . Weten we voor de volgende keer dat die twee dingen niets met elkaar te maken hebben. Bedankt! _/-\o_

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
@johnkeates De Intel H61 chipset heeft al geen ondersteuning meer voor PCI, het bord is uitgerust met een extra PCIe naar PCI bridge chip. De Pro/1000 GT is idd een mooi kaartje die ws gewoon zal werken. Waarschijnlijk ook nog heel goedkoop te vinden.
Pagina: 1