Dag beste elektronicussen,
Sinds kort meer interesse gekregen in microsoldering ter reden dat ik een defecte MacBook Pro heb bouwjaar 2017 in 15-inch versie (A1707). Dit is een toestel dat nog veel geld waard is en ik wou dan graag de gok nemen om mij wat bij te scholen en hopelijk een werkende MacBook te hebben op het einde van mijn projectje.
Ik heb een basiskennis elektronica en hou van een uitdaging maar dat is het ook. Ik heb wat vooronderzoek gedaan en enkele dingen waar ik wat meer duidelijkheid over zou willen vragen zowel op praktisch als technisch vlak. Vooral over verschillende soldeertechnieken is het me niet altijd duidelijk.
Ik probeer bij elke vraag een gepast moment van een video te tonen, zodat jullie weten wat ik bedoel.
Ik heb nog niet al het benodigde materiaal, maar afhankelijk van de antwoorden hier ga ik wat hobby materiaal aankopen om te starten en dan zie ik wel hoe veel ik het gebruik.
Indien je meer informatie wenst, laat gerust weten
Sinds kort meer interesse gekregen in microsoldering ter reden dat ik een defecte MacBook Pro heb bouwjaar 2017 in 15-inch versie (A1707). Dit is een toestel dat nog veel geld waard is en ik wou dan graag de gok nemen om mij wat bij te scholen en hopelijk een werkende MacBook te hebben op het einde van mijn projectje.
Ik heb een basiskennis elektronica en hou van een uitdaging maar dat is het ook. Ik heb wat vooronderzoek gedaan en enkele dingen waar ik wat meer duidelijkheid over zou willen vragen zowel op praktisch als technisch vlak. Vooral over verschillende soldeertechnieken is het me niet altijd duidelijk.
Ik probeer bij elke vraag een gepast moment van een video te tonen, zodat jullie weten wat ik bedoel.
- In deze video op 05:08 heeft hij een SMC chip verwijderd met behulp van wat flux en een hot air station. Eenmaal de chip er af is, doet hij terug flux op het bord waar de chip zat en gaat hij erover met zijn soldeerpen waarop hij soldeertin toevoegt. Daarna gaat hij erover met een copper braid.
- Volgens mij probeert hij het oude soldeer eraf te halen (naar zijn uitleg omdat het oude soldeer lead-free is). Waarom voegt hij dan extra soldeer toe als hij het oude er juist wil afhalen. En waarom wil hij lead-free solder er afkrijgen?
- Loopt wat samen met vorig punt maar waarom deed hij niet gewoon flux erop en meteen met een copper braid?
- Even later gaat hij de chip die hij eraf genomen heeft gaan reballen. Maar ik mijn volgend videovoorbeeld dat ik zal aanhalen doet hij dit reballen niet maar plak gewoon een chip rechtstreeks op het net gekuiste oppervlak op het board. Wanneer wordt er gereballed en wanneer niet?
- In deze video op 08:08 kan je dus een voorbeeld zien van wat ik aanhaalde op het einde van punt 1. Hier gaat het over een USB-C Controller chip CD3215. Hij start terug met het verwijderen van de kapotte chip, gaat dan over de oppervlakte met zijn soldeerbout en extra soldeertin, gaat erover met een wick. Nu zijn de pads zo goed als clean en plaats hij daar meteen (met het gebruik van flux) een nieuwe CD3215-chip op. Moet er niet eerst solder op de oppervlaktepads op het board komen?
- In dezelfde video als puntje 2 maar dan op tijdstip 06:42 probeert hij diezelfde chip eerst eens warm te maken met (iets te veel) flux en geeft hij het een licht tikje. Dit laat hij afkoelen en kijkt of dit zijn probleem heeft verholpen. Wat probeert hij hier juist en waarom zou dit zijn probleem juist kunnen oplossen?
- Als laatste voorbeeld op 12:06 terug soortgelijk soldeerwerk (een CD3215-chip) maar deze keer verwijdert hij de oude, gaat met zijn soldeerpen en vers soldeer over de pads maar gebruikt deze keer GEEN wick. Waarom deze keer niet?
Ik heb nog niet al het benodigde materiaal, maar afhankelijk van de antwoorden hier ga ik wat hobby materiaal aankopen om te starten en dan zie ik wel hoe veel ik het gebruik.
Indien je meer informatie wenst, laat gerust weten