Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geheugen wil niet op XMP snelheid draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheEvilCarrot
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
Heeft iemand enig idee waarom ik mijn G. Skill ram niet op XMP snelheid geklokt krijg? Dit is mijn eerste AMD build en ik vraag me af of of ik iets over het hoofd zie.
...

Processor: AMD Ryzen 5600X
Moederbord: Asrock B550M Pro 4 (laatste BIOS versie)
Geheugen: G.Skill DDR4 Aegis 2x16GB 3200MHz - F4-3200C16D-32
...

Als ik het XMP profiel inlaadt in de bios en heropstart krijg ik een error en start hij op met default settings. Voor de bios update ging zelfs dat niet en moest ik steeds clear CMOS doen voor ik kon opstarten. Door het voltage lichtjes boven de aangeraden 1,35V te zetten (1,37) Kan ik tot 3000 MHz gaan, hoger lukt niet. Ik zie in de bios dat het inladen van het XMP profiel slechts enkele timings aanpast, de rest blijft default op auto staan. Ik zou proberen deze manueel aan te passen maar ik vind niet alle waarden terug.
Op het net vond ik ook info over twee andere voltages die ik diende na te kijken maar deze kan ik niet terugvinden.
...

Beste antwoord (via TheEvilCarrot op 01-12-2020 21:17)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheEvilCarrot schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:26:
Maakt 2 en 4 nog steeds verschil tov 1 en 3?
Lees even de handleiding van je MB, daar staat alles te lezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:50
Als eerste is het belangrijk om te controleren of je moederbord het geheugen ondersteund, dit kun je op de site van Asrock zelf controleren. ( https://www.asrock.com/MB/AMD/B550M%20Pro4/index.asp#Support ) en dan klikken op memory QVL. Wat me echter wel opvalt is dat je processor (Vermeer) is en deze er niet tussen staat, dat is een beetje jammer.

Als ik dan via de Matisse controleer dan staat jou G.Skill setje er ook niet tussen, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gaat werken.

Wat ik je aanraad is om "DRAM Calculator for Ryzen" te gebruiken en handmatig de timings in je bios in te stellen. (Hier is al 100x uitleg over gegeven op het forum dus met een simpele zoekopdracht als "DRAM calculator" moet dit te vinden zijn via de zoekfunctie op het forum)

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

Rannasha

Does not compute.

XMP snelheden zijn niet gegarandeerd. Dus het kan gebeuren dat je ze simpelweg niet haalt met een bepaalde combinatie van CPU / mobo / RAM. Voor een volwassen platform is dat vrij ongebruikelijk, maar met Ryzen 5000 zijn er voldoende mensen waarbij het voorkomt. Het wachten is op BIOS updates die de ondersteuning voor het geheugen verbeteren. Tot die tijd zul je op een lagere frequentie moeten draaien of het RAM omruilen voor een ander setje.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• TheEvilCarrot
Bedankt voor de antwoorden, ik ga een poging wagen met de DRAM calculator, als dat niet lukt zal ik es Asrock contacteren en vragen wat zij aanraden. De 5000 serie staat trouwens wel degelijk bij de ondersteunde CPU's ;) En volgens de ram calculator van Aegis is het geheugen ook compatibel met het mobo. Vraag is natuurlijk of ze dit ook met een Zen 3 processor getest hebben.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram in bankje 2en4 vanaf cpu, en handmatig de speed instellen. Niet auto.
Voltage hoef je hiervoor niet te verhogen, het is geen overclock van je ram.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheEvilCarrot

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheEvilCarrot schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:26:

• TheEvilCarrot
Hackus schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:42:
[...]

8)7 Inderdaad... had het gelezen maar niet begrepen.... 8)7 Loopt als een trein nu :+
Pagina: 1