Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0eff
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik wil binnenkort mijn eerstes echte gaming pc samenstellen. Ik ben van plan om te wachten tot begin volgend kalenderjaar aangezien er momenteel overal tekorten van zijn. Ik heb een budget van ongeveer €1250,- voor alleen het systeem, de randapparatuur heb ik al voor het grootse deel en valt buiten dit budget.

Ik kom er momenteel alleen niet uit of ik een volledige AMD build moet kiezen, een Nvidia grafische kaart of eventueel een Intel processor. Het liefst wil ik volledig voor de nieuwste generatie processor en grafische kaart gaan maar ik weet niet of dit de beste keus is.

De rest van mijn huidige build keuze komt neer op ongeveer €550,- maar hier kunnen best wat onderdelen vervangen worden door goedkopere opties.

Wie kan mij helpen wat de beste keuze hierin is? Kan ik het beste kiezen voor de nieuwste generaties of toch gaan voor een generatie ouder? En voor welke processor en kaart kan ik dan het beste gaan? Dit alles rekening houdende met het budget van €1250,-

De setup die ik momenteel in gedachte heb is de volgende:
https://nl.pcpartpicker.com/list/tDnNp2

[ Voor 4% gewijzigd door D0eff op 01-12-2020 20:44 ]

Beste antwoord (via D0eff op 02-12-2020 22:46)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk zou ik wel voor die 50 euro meer gaan en een AMD CPU nemen, Intel loopt op dit moment gewoon op verschillende vlakken achter de feiten aan. Helemaal als het eerste idee was uiteindelijk te upgraden naar een compleet AMD 5000/6000 systeem (CPU/GPU). De combinatie van geheel AMD gaat zo zijn voordelen krijgen en wat is nu feitelijk 50 euro meer op het gehele bedrag.

Dat de prijzen stijgen komt ook door dat er schaarste optreed, het nieuwe is nog slecht verkrijgbaar, daarom grijpt men dan toch nog maar naar het voorlaatste. Om de prijs zou ik de AMD processor zeker niet laten liggen.

Even een tip, maak in de start post even een lijstje van wat je reeds hebt en wat je zou willen aanschaffen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ik denk dat je beste een i5 koopt, omdat de ryzen op dit moment erg duur zijn.
qua GPU de RTX3060ti, de rest ligt buiten je budget.
Deze komt morgen op de markt, en gaat na 5 min uitverkocht zijn, met net als de andere gpu's dikke maand wachttijd waarschijnlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 01-12-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0eff
@99ruud99 Thanks voor de reactie. Als ik voor een intel processor zou gaan moet ik ook van moederbord switchen en koeling toevoegen. Ik had uitgaande van de AMD processor een moederbord van 180 euro. Ik heb hier ingebouwde wifi in nodig. Heb je enige suggestie welk moederbord en koeling een goede optie zou zijn hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Welk systeem had je nu in gedachte?

Alles valt of staat met of je de 3060ti voor die 419 euro kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0eff
@99ruud99 Ik had in eerste instantie de gedachte om af te wachten wat de prijzen van de nieuwe AMD processoren en videokaarten zouden gaan kosten. Mijn laatste opstelling zou bestaan uit een Ryzen 5 3600 met een Radeon 6800. Hierbij zou ik dan als optie hebben op later de processor te upgraden. De laatste weken zijn de prijzen bij de meeste producten een beetje gestegen, met name de ryzen 5 3600 is nu 50 euro duurder dan 1-2 maanden geleden.

https://nl.pcpartpicker.com/list/tDnNp2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Nu weet je de reden waarom ik een i5 aanraadde. Maand geleden was het andersom :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk zou ik wel voor die 50 euro meer gaan en een AMD CPU nemen, Intel loopt op dit moment gewoon op verschillende vlakken achter de feiten aan. Helemaal als het eerste idee was uiteindelijk te upgraden naar een compleet AMD 5000/6000 systeem (CPU/GPU). De combinatie van geheel AMD gaat zo zijn voordelen krijgen en wat is nu feitelijk 50 euro meer op het gehele bedrag.

Dat de prijzen stijgen komt ook door dat er schaarste optreed, het nieuwe is nog slecht verkrijgbaar, daarom grijpt men dan toch nog maar naar het voorlaatste. Om de prijs zou ik de AMD processor zeker niet laten liggen.

Even een tip, maak in de start post even een lijstje van wat je reeds hebt en wat je zou willen aanschaffen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0eff
@_Dune_ Dat idee had ik dus ook, maar momenteel leek de prijs kwaliteit verhouding in deze prijsklasse mij wat beter bij Nvidia, maar had ik bij de processor het idee dat AMD inderdaad vooruit begint te lopen op Intel. Vandaar de twijfel. Daarnaast wist ik ook niet zeker of er voor of nadelen zijn als je AMD combineert met Nvidia of dat Intel beter samenwerkt met Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee een GPU van Nvidia of AMD werkt even goed met Intel als met een AMD CPU, dat kun je rustig met elkaar mixen, al hoe wel AMD wel technieken gaat gebruiken dat een all AMD systeem wel verschillende hardware componenten met elkaar laat communiceren, wat met elke andere combinatie niet gaat.

Hiervoor heb je dan wel een AMD CPU uit de 5000 serie nodig, een AMD GPU uit de 6000 serie en een moederbord met een AMD 500 serie chipset, als ik het goed heb.

Wat Nvidia betreft, daar ligt de vraag volgens mij voornamelijk ook hoeveel waarde je aan RT geeft. De nieuwe 6000-serie is namelijk een goede concurrent voor Nvidia.

Maar de laatste tijd zijn er volgens mij behoorlijk wat nieuws topic's geweest waar het een en ander in vergeleken wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 01-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0eff
@_Dune_ Oke duidelijk. Momenteel heb ik inderdaad gekozen voor een GPU 6000 chipset en een 500 serie moederbord. De CPU is wel nog van de 3000 serie maar die wil ik eventueel later upgraden. Heb daarom bewust ook een 500 serie moederbord gekozen.

Ik kom er momenteel alleen niet goed achter wat de prijzen van de Radeon rx 6800 ongeveer zullen worden in Nederland waardoor ik de build redelijk lastig kan inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat is sowieso moeilijk inschatten, de retail prijzen zullen in eerste instantie relatief hoog zijn. Dit wordt net als bij Nvidia veroorzaakt door schaarste. De retail prijzen liggen daar door hoger dan de adviesprijzen van AMD (of Nvidia). Waarbij de adviesprijzen van Nvidia over het algemeen dan weer hoger zijn dan die van AMD.

Het is verstandig, als je even kunt, even te wachten tot dat het nieuwe spul wat beter verkrijgbaar is. Ga niet in op woeker prijzen is mijn advies. Dat biedt jou gelijk de mogelijkheid die 50 euro bij te sparen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0eff
@_Dune_ Dat was ik sowieso van plan, wachten tot de markt wat rustiger is. Maar ik kan ook de adviesprijzen niet goed achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De adviesprijzen voor de AMD CPU 5000 serie heb ik wel in dollars kunnen terugvinden, afgezet tegen de adviesprijzen van zijn voorgangers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm9sImzW_1Jpxkz8rRwXFE1msT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wm1nnBjtyUQGuxtHkkRdguQH.png?f=fotoalbum_large

Maak anders een wenslijstje aan in jouw eigen account. Dit doe je door de componenten op te zoeken en een vinkje te zetten bij 'Willen', hier kun je meerdere wenslijstjes mee aanmaken. Dit lijstje kun je ook heel makkelijk weer in een topic start plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 01-12-2020 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0eff
@_Dune_ Thanks voor de tip! Aangezien ik toch pas in januari van plan ben om eraan te beginnen denk ik dat ik even wacht tot dan in de hoop dat de prijzen dan weer tot rust zijn gekomen. Momenteel is de markt heel fluctuerend en is het morgen weer heel anders dan vandaag. Ik denk dat dat voor nu de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Mocht je morgen een rtx3060ti in handen krijgen, dat is een geweldige deal
Pagina: 1