Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schurkzor
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hallo tweakers,

Ik heb een temp issue met mijn CPU. Volgens de specs van cooler/cpu zit ik veel te hoog.

Hardware setup:

Mobo: Gigabyte Z390 Aorus Pro.
Mem: 2x 16GB @ 3200Mhz C14
CPU: i7 9700k @ stock
Cooler: Scythe mugen 5 PCGH

Ik gebruik HWMonitor om temps uit te lezen.
Bij een prime test lopen de temps van alle cores na 5 minuten al tegen de 95c aan. Dit terwijl smartfan disabled staat (CPU fan op maxed out gezet waardoor er ~780 rpm wordt gehaald) Voltage op CPU is ongeveer 1,275v. Als ik de CPU naar 1,3v met 4,9 Ghz pers dan raak ik bijna de 100c aan.

Welke handelingen heb ik gedaan voor mogelijke verbetering?
Koelblok/backplate is al een keer opnieuw bevestigd. Normale hoeveelheid paste op het midden van de CPU geplaatst. Verdeling van paste over de die is prima met de "druppel" methodiek. Case is voorzien van front to back airflow met 3x 120mm ventilatoren voor, 1 achter 1 omhoog. Alle ventilatoren zijn juist georiënteerd.

De vraag;
Is het normaal dat een i7 9700K zo heet kan worden ondanks de relatief goed aangeschreven koeler? (silicon lottery verloren?, slecht intern contact cpu cores/heatspreader etc. ? ) Zou het helpen als ik een Noctua NH15-D plaats?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:12
Wat zijn je normale temperaturen in windows of tijdens wat gamen.
Prime is extreem zwaar qua belasting en niet representatief voor normaal gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:56

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Draai eens een Cinebench run. Een Noctua NH15-D zal zeker ietsjes beter koelen. Doe je er nog premium thermal compound van bijvoorbeeld Grizzly tussen dan haal je ook nog wel een graad of 2 eraf. Zoals @D-dark aangaf is Prime extreem zwaar. Je kunt ook AIDA64 Extreme downloaden en een full system stress (CPU, GPU, Memory en SSD) draaien voor een paar uur en kijken wat je temps dan zijn. Post die eens dan alleen de temps bij een CPU stress test. Blijven de temps dan onder de 90 graden dan zit je goed want dat scenario ga je nooit nabootsen bij alle daags gebruik.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schurkzor
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:23:
Wat zijn je normale temperaturen in windows of tijdens wat gamen.
Prime is extreem zwaar qua belasting en niet representatief voor normaal gebruik
Nooit bij stilgestaan. Ik heb me even ingelezen, en blijkbaar gebruiken AVX instructies voor FFT testjes idd. meer voltage. Dan verklaart dat ook de hoge spike die ik zag tot 1,3v (bij default bios settings) Zelfs intel waarschuwt voor throttling bij workload met veel AVX instructies. Ik ga z.s.m. even testen met FS 2020 Thanks _/-\o_
Techno Overlord schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:28:
Draai eens een Cinebench run. Een Noctua NH15-D zal zeker ietsjes beter koelen. Doe je er nog premium thermal compound van bijvoorbeeld Grizzly tussen dan haal je ook nog wel een graad of 2 eraf. Zoals @D-dark aangaf is Prime extreem zwaar. Je kunt ook AIDA64 Extreme downloaden en een full system stress (CPU, GPU, Memory en SSD) draaien voor een paar uur en kijken wat je temps dan zijn. Post die eens dan alleen de temps bij een CPU stress test. Blijven de temps dan onder de 90 graden dan zit je goed want dat scenario ga je nooit nabootsen bij alle daags gebruik.
Cinebench R20 doet max 70 graden met 5 passes (met een default bios) What do your spider senses tell you? Enige idee wat het max voltage mag zijn voor een eventuele OC naar 5Ghz?

Goed idee wat betreft de Grizzly thermal paste, bizar dat dat zoveel verschil kan uitmaken. Wat mij betreft is het de moeite waard. Mijn PC staat op een zolder (de nerd op een zolder/in een kelder theorie is waar :+ ) waar het best warm kan worden in de zomer. Elke graad is dus welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:12
Schurkzor schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:45:
[...]

Nooit bij stilgestaan. Ik heb me even ingelezen, en blijkbaar gebruiken AVX instructies voor FFT testjes idd. meer voltage. Dan verklaart dat ook de hoge spike die ik zag tot 1,3v (bij default bios settings) Zelfs intel waarschuwt voor throttling bij workload met veel AVX instructies. Ik ga z.s.m. even testen met FS 2020 Thanks _/-\o_
Het heeft niet voor niets de bijnaam van torture test.
Is geschikt om de absolute limieten waarop een processor nog net stabiel is te vinden.
Bedenk dat het nu winter is en wat kouder dan in de zomer. Daar moet je ook rekening mee houden met overclocking.
Schurkzor schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:45:

Cinebench R20 doet max 70 graden met 5 passes (met een default bios) What do your spider senses tell you? Enige idee wat het max voltage mag zijn voor een eventuele OC naar 5Ghz?
Mijn advies zou zijn niet meteen naar de max te gaan. Probeer eerst eens stabiel langere tijd op 4800 a 4850 Mhz te draaien. Kijken of er geen vreemde dingen optreden bij het gebruik in windows en spellen.
Dan heb je in ieder geval safe settings om op terug te vallen.

Van daaruit is de hoeveelheid energie vs temperatuur voor een iets hogere clocksnelheid een kwestie van heel voorzichtig finetunen.

Gezien je temperatuur in prime95 van bijna 100 graden is 4900 misschien al op het randje voor een all core overclock.