Vloerverwarming als groepsregeling dmv relais?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-11-2021
Mijn vraag
...
Na plaatsing van een nieuwe cv-ketel (Remaha Calenta Ace 40c) en inregeling van de radiatoren dmv Imi-Heimeier Eclipse kranen worden de slaapkamers niet meer voldoende warm. De watertemperatuur is te laag voor de radiatoren.
Een oplossing hiervoor is het maken van aparte stookgroepen (bijvoorbeeld met een Remeha C-mix en kleppen), wat een vrij ingrijpende en kostbare ingreep is.
Daarom denk ik aan het volgende:
Met een tijdschakel relais de pomp van de vloerverwarming 3 minuten aan, en dan 3 minuten uit te schakelen enzovoort.
Bedoeling is dat in de tijd dat de pomp uitstaat alleen de radiatoren gevoed worden met een hogere watertemperatuur.

Zou dit werken?
Zit er ergens een risico op beschadiging van iets?
Zie ik iets over het hoodf?

Beste antwoord (via Hermz op 21-12-2020 16:08)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hermz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:08:
- Kan ik veilig de pomp van de vloerverwarming aan/uit zetten zonder schades, om op die manier de vloerverwarming als groep te kunnen regelen.
Pomp uitzetten kan prima. Dat doe ik ook als mijn woonkamer op temperatuur is en andere ruimtes nog warmtevraag hebben. Daarvoor moet je dan wel sensors in die ruimtes hebben zitten.
2e stap is dan om de watertemperatuur hoger te zetten, dat wil je dan ook automatisch doen. En dat elke X tijd laten schakelen. Echter, ik verwacht dan dat je gemaakte besparing mogelijk in het geheel teniet wordt gedaan.

Je kan dan, mijns insziens, beter de watertemperatuur wat hoger instellen en met de thermostaatknop van de vloerverwarming daar de max regelen voor de vloer, dan ontstaat er tijdens het stoken vanzelf een natuurlijke balans tussen warm water wat naar de vloerverwarming gaat en de overtollige warmte (als de termostaatknop van de vloerverwarming gaat knijpen) kan naar de rest.

Andere optie is inderdaad om na te gaan of het allemaal wel zo goed bedacht was. Je radiatoren voor je slaapkamers zijn mogelijk niet geschikt voor lage(re) temperatuur verwarming.
Edit: Of je woonkamer is nu zo snel op temperatuur dat het stoken al stopt voordat er ook maar een graad in je slaapkamer zit.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 08-12-2020 14:41 ]

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met je vorige ketel had je dus gewoon de aanvoertemperatuur hoger staan? Waarom doe je dat nu dan ook niet gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermz
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:48:
Met je vorige ketel had je dus gewoon de aanvoertemperatuur hoger staan? Waarom doe je dat nu dan ook niet gewoon?
Het maakt verschil dat de radiatoren nu ingeregeld zijn en daardoor veel minder doorstroom hebben.
De modulerende thermostaat regelt samen met de ketel de aanvoertemperatuur, ik weet niet wat ik daar aan kan veranderen. (max. temperatuur is wel in te stellen)
En: hoe lager de stooktemperatuur des te zuiniger de ketel stookt. Daar was de hele operatie om begonnen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hermz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:15:
[...]

Het maakt verschil dat de radiatoren nu ingeregeld zijn en daardoor veel minder doorstroom hebben.
De modulerende thermostaat regelt samen met de ketel de aanvoertemperatuur, ik weet niet wat ik daar aan kan veranderen. (max. temperatuur is wel in te stellen)
En: hoe lager de stooktemperatuur des te zuiniger de ketel stookt. Daar was de hele operatie om begonnen. :*)
Dan heb je het dus gewoon niet goed ingeregeld (teveel geknepen) of komt de capaciteit van de radiatoren niet overeen met wat het zou moeten zijn.

Lagere aanvoer bereik je door beter te isoleren en het afgiftesysteem te overdimensioneren. Niet door te veel te knijpen. Idealiter is de retourtemperatuur overal gelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-12-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermz
Bedankt voor je reactie.
Maar het beantwoordt mijn vraag nog niet.

- Kan ik veilig de pomp van de vloerverwarming aan/uit zetten zonder schades, om op die manier de vloerverwarming als groep te kunnen regelen.

Kan iemand daar svp op reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
uw vraag is a het antwoord is b. ik zou je ketel hoger afstellen en hem met 50 graden laten beginnen.
ergens zit in het menu verstopt. en dat kleine beetje tussen 40 en 50 graden maakt niet uit. hij moet onder
de 60 graden blijven. dat is het belangerijkste voor een beetje rendement.

de vraag is dan ook welke verdeler heb je ? een verdeler met een maximaal thermostaat of zonder ?
zonder maximaal thermostaat kan je namelijk niet je ketel op 50 zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door miciel op 08-12-2020 14:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hermz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:08:
Pomp uitzetten kan prima. Dat doe ik ook als mijn woonkamer op temperatuur is en andere ruimtes nog warmtevraag hebben. Daarvoor moet je dan wel sensors in die ruimtes hebben zitten.
2e stap is dan om de watertemperatuur hoger te zetten, dat wil je dan ook automatisch doen. En dat elke X tijd laten schakelen. Echter, ik verwacht dan dat je gemaakte besparing mogelijk in het geheel teniet wordt gedaan.

Je kan dan, mijns insziens, beter de watertemperatuur wat hoger instellen en met de thermostaatknop van de vloerverwarming daar de max regelen voor de vloer, dan ontstaat er tijdens het stoken vanzelf een natuurlijke balans tussen warm water wat naar de vloerverwarming gaat en de overtollige warmte (als de termostaatknop van de vloerverwarming gaat knijpen) kan naar de rest.

Andere optie is inderdaad om na te gaan of het allemaal wel zo goed bedacht was. Je radiatoren voor je slaapkamers zijn mogelijk niet geschikt voor lage(re) temperatuur verwarming.
Edit: Of je woonkamer is nu zo snel op temperatuur dat het stoken al stopt voordat er ook maar een graad in je slaapkamer zit.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 08-12-2020 14:41 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 15:20
Ben zelf geen expert, maar ik heb zelf laatst op alle radiatoren + vloer verwarming slimme knoppen geinstalleerd om zo op afstand alle per ruimte te kunnen aansturen zonder beneden de vloerverwarming ook aan te hoeven hebben. (thuis op zolder werken en overdag niet beneden willen stoken)

Toen is mij geadviseerd om een drukverschilregelaar te plaatsen ( zo ver als mogelijk) van de CV ketel. Deze zorgt dat er druk kwijt kan, wat de levensduur van de pomp in de CV flink goed kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermz
Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k