Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-06 18:14
Ik ben voornemens om op korte termijn (in mijn eentje) een huis te gaan kopen. Hoewel ik een prima baan heb, blijft het lastig om in een grote stad een huis te kunnen kopen op een enkel salaris. Mijn ouders willen mij daarom helpen met een bedrag. Ik heb daarnaast echter ook nog een studieschuld die volledig afgelost zou kunnen worden uit het bedrag dat mijn ouders mij willen schenken. Hoewel het economisch gezien misschien niet de beste keuze is, heeft het aflossen van de studieschuld tot gevolg dat ik een hoger bedrag tot mijn beschikking heb dan als ik een hypotheek afsluit met studieschuld + de schenking van mijn ouders.

Ik vraag me echter af of het aflossen van een studieschuld met als doeleinde het afsluiten van een hogere hypotheek voor het aankopen van een huis gedekt is onder de schenk belastingvrijstelling. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07 10:46

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ligt een beetje aan de hoogte van je studieschuld vermoed ik:
U gebruikt het geld om:
  • een eigen woning te kopen of te verbouwen
  • de hypotheek of restschuld van uw eigen woning af te lossen
  • de erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten van uw eigen woning af te kopen
Maar staat ook dit: "Dan mag u van de € 103.643 een bedrag van maximaal € 26.457 besteden aan iets anders dan uw eigen woning."

Zie de belastingdienst.

Ik zou dit navragen bij je hypotheekadviseur

[ Voor 22% gewijzigd door Koekfabriek op 01-12-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:33
Wat je ook zou kunnen doen is het geld van je ouders gebruiken als inleg op het huis en de hypotheek en daarmee ook je maandlasten verlagen. Dat geeft je de ruimte om meer van je studielening af te lossen. Daar schiet je echter wel je doel mee voorbij van het kopen van een huis. Dat valt op 1 salaris, helemaal in grote steden, vies tegen tegenwoordig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:31
Je hebt gelijk:
je studieschuld telt dubbelt mee, dus als je het bedrag van je oduers gebruikt om je studieschuld af te lossen, mag je meer geld lenen van de hypotheek
Je ouders kunnen je een Eenmalige gift voor studie: 55.114 euro belastingvrij schenken.
Of je ouders mogen je Eenmalige gift voor huis: 103.643 euro belastingvrij schenken.

Nu weet ik natuurlijk 3 dingen niet:
1) studieschuld
2) hoeveel geld je wilt lenen
3) hoeveel geld je ouders jou willen schenken.

Let op, je mag het geld dat ze geven voor je huis NIET gebruiken om je studie af te betalen!

LET OP 2: Het is maar 1 van de twee, dus ze kunnen het maar 1 van beide doen helaas !

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 01-12-2020 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:14
Correct me if I'm wrong, maar de DUO-studieschuld kan geloof ik iedereen aflossen voor je middels iDeal. Ik betwijfel of dat gezien wordt als schenking; ik neem aan van niet eigenlijk.
Volgens mij kan je dus altijd 'schenkbelastingvrij' iemands studieschuld aflossen...?

Edit:
MrAngry schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:33:
Natuurlijk wordt dat wel gezien als schenking voor de belasting, of je ouders dat nou direct aftikken met Ideal of via jou rekening zal de belastingdienst een worst wezen.
Niet zo dus :)

Los daarvan; we zitten al vlak voor de jaarwisseling. Ik ga er vanuit dat je geen overdracht meer gaat vinden voor 31 december. Je ouders kunnen dit jaar sowieso al 5.515 euro belastingvrij aan je schenken. Volgend jaar kan dat opnieuw, nog zonder dat je een huis koopt.

https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken
https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Overigens wordt het gewicht van de studieschuld volgend jaar ietsje lichter berekend (maar nog steeds zwaarder dan dat je het zou aflossen en op je volledige inkomen zou lenen).

Zou er alleen nog aan willen toevoegen: laat je niet gek maken in de huidige woningmarkt en er staan nogal wat economische ontwikkelingen op de agenda; lees je in en houd er rekening mee!

[ Voor 34% gewijzigd door Richh op 01-12-2020 16:39 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:14
99ruud99 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:30:
Je ouders kunnen je een Eenmalige gift voor studie: 55.114 euro belastingvrij schenken.
Daarnaast mogen je ouders je Eenmalige gift voor huis: 103.643 euro belastingvrij schenken.
Het woordje 'daarnaast' klopt hier niet. Er is een eenmalig verhoogde vrijstelling. Als je ouders je 55.000 voor je studie schenken, mogen zij daarna niet nog 103.000 schenken voor de eigen woning. Zie ook: https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:25
Richh schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:31:
Correct me if I'm wrong, maar de DUO-studieschuld kan geloof ik iedereen aflossen voor je middels iDeal. Ik betwijfel of dat gezien wordt als schenking; ik neem aan van niet eigenlijk.
Natuurlijk wordt dat wel gezien als schenking voor de belasting, of je ouders dat nou direct aftikken met Ideal of via jouw rekening zal de belastingdienst een worst wezen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:31
@Richh inderdaad, kwam er net te laat achter dat het er nog in stond (had het van website gehaald - was het aan het aanpassen toen je al quote denk ik )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-07 19:16
Richh schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:31:

Volgens mij kan je dus altijd 'schenkbelastingvrij' iemands studieschuld aflossen...?
Ik ben geen fiscalist, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet als een gift gezien wordt. Dat ze het dan direct voor je betalen ipv dat je het zelf doet maakt natuurlijk niks uit. Dat zou wel een hele makkelijke manier zijn om de schenkbelasting te ontwijken, je gaat gewoon een persoonlijke lening aan een je ouders betalen die een dag later af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-06 18:14
Ik denk dat het mij nu duidelijk is. Het gaat om een studieschuld van ongeveer 25k. Het bedrag dat mijn ouders willen schenken is meer dan dat. Gezien het vrij besteden van een bedrag tot €26457 onder de schenkvrijstelling is toegestaan moet het denk ik geen probleem zijn om de lening af te betalen met deze schenking en de rest als eigen bijdrage in te leggen op het huis en daarbij een hypotheek af te sluiten na aflossing van de studielening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:33
99ruud99 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:30:
Let wel, die mag niet gebruikt worden voor het aflossen van een studieschuld.

Artikel 6 lid 1 Uitvoeringsregeling schenk- en erfbelasting
Een vrijstelling als bedoeld in artikel 33, onderdeel 5°, onder b, van de wet voor een schenking die is bestemd voor de betaling van kosten van een studie of de opleiding voor een beroep ten behoeve van dat kind, welke kosten aanzienlijk hoger zijn dan gebruikelijk, wordt niet verleend voor de aflossing van schulden die zijn aangegaan voor de financiering van een dergelijke studie of opleiding en wordt voorts slechts verleend indien:
(...)

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sunnie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:42:
Ik denk dat het mij nu duidelijk is. Het gaat om een studieschuld van ongeveer 25k. Het bedrag dat mijn ouders willen schenken is meer dan dat. Gezien het vrij besteden van een bedrag tot €26457 onder de schenkvrijstelling is toegestaan moet het denk ik geen probleem zijn om de lening af te betalen met deze schenking en de rest als eigen bijdrage in te leggen op het huis en daarbij een hypotheek af te sluiten na aflossing van de studielening.
In dat geval nog voor einde van 2020 onder de normale eenmalig verhoogde vrijstelling die studieschuld wegwerken en dan op random datum in 2021 de rest onder de "jubelton" regeling. Aardig duwtje in de rug zo. Dat gaat zeker wel mogelijkheden bieden, tenzij je bijv hartje Amsterdam of Utrecht wil gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:09
Eigenwijs als ik ben, heb ik even de volgende opmerking:

Je hebt een studieschuld van 25k, met als gevolg dat je in 2021 volgens mij een 40-45k minder kunt lenen. Los je deze dus af voordat je de hypotheek aan gaat, dan heb je dus 15-20k extra leencapaciteit. Afhankelijk van je verdiencapaciteit wil je dus een lening opgeven zonder rente, waarbij je gedurende 5 jaar niet hoeft af te lossen, en die afhankelijk van je regeling in de toekomst dus nog gedeeltelijk kwijt gescholden kan worden. (Ik meende dat dit geldt voor de restschuld na 15 jaar afbetalen tegen minimale tarieven.) Dit allemaal zodat je net iets meer ruimte hebt om iets groter te wonen. Dat is een dure marginale kostprijs*, om in het begin van je leven een heel klein beetje ruimer te kunnen wonen.

Nu weet ik niet hoeveel je ouders je willen schenken, maar stel dat het meer is dan de vrijstellingen in totaal zijn, dan kan het zomaar rendabel zijn om te kiezen voor de volgende constructie: Dit jaar de maximale eenmalige vrijstelling (26k). Volgend jaar de jubelton (104k). En mocht je daadwerkelijk 15-20k tekort komen door deze constructie, dan kun je dat alsnog geschonken krijgen. De eenmalig 10% schenkbelasting neem je maar op de koop toe dan. Of je gaat voor een familiebank constructie. Als het een achtergestelde lening is, vind de bank het vaak prima. Door de hogere rente (5-6% is mogelijk onder bepaalde voorwaarden) kun je sowieso belastingvoordeel genereren binnen je box1. Of je ouders het daarna in een aparte schenking elk jaar teruggeven, mag je onderling afstemmen. :)

*Als ik het even zo doorreken op een virtueel bierviltje:

Uitgaande dat je je 40k extra kunt lenen door die 25k af te lossen, betaal je het volgende over die 15k "extra":

40.000*1,5% rente = +/- 600 euro/jaar aan hypotheekrentekosten. Als je gaat voor een box 1 hypotheek blijft hier 400 van over.

Hangt natuurlijk een beetje af van of je gaat voor een huis binnen de NHG, vastzetperiode van je lening, etc.

Verder: de eerste 5 jaar is de studieschuld aflossingsvrij. De inflatie kan deze "wegwerken" a 2% per jaar. Je andere lening moet je wel braaf aflossen. Dus in de eerste 5 jaar mis je een inflatiebesparing van: 25.000*2%= 500/jaar

Hiermee komt de meerprijs op 900 euro/jaar extra uit, dus betaal je effectief 5-6% rente per jaar over die 15-20k extra. Dan heb ik nog niet meegenomen dat de schuld in potentie deels kwijtgescholden kan worden.

Ik zou eens kijken naar alternatieven waarmee je je studieschuld gewoon kunt laten staan. Die zijn behoorlijk rendabel. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 02-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

scoobs schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:59:
Eigenwijs als ik ben, heb ik even de volgende opmerking:

Je hebt een studieschuld van 25k, met als gevolg dat je in 2021 volgens mij een 40-45k minder kunt lenen. Los je deze dus af voordat je de hypotheek aan gaat, dan heb je dus 15-20k extra leencapaciteit. Afhankelijk van je verdiencapaciteit wil je dus een lening opgeven zonder rente, waarbij je gedurende 5 jaar niet hoeft af te lossen, en die afhankelijk van je regeling in de toekomst dus nog gedeeltelijk kwijt gescholden kan worden. (Ik meende dat dit geldt voor de restschuld na 15 jaar afbetalen tegen minimale tarieven.) Dit allemaal zodat je net iets meer ruimte hebt om iets groter te wonen. Dat is een dure marginale kostprijs*, om in het begin van je leven een heel klein beetje ruimer te kunnen wonen.

Nu weet ik niet hoeveel je ouders je willen schenken, maar stel dat het meer is dan de vrijstellingen in totaal zijn, dan kan het zomaar rendabel zijn om te kiezen voor de volgende constructie: Dit jaar de maximale eenmalige vrijstelling (26k). Volgend jaar de jubelton (104k). En mocht je daadwerkelijk 15-20k tekort komen door deze constructie, dan kun je dat alsnog geschonken krijgen. De eenmalig 10% schenkbelasting neem je maar op de koop toe dan. Of je gaat voor een familiebank constructie. Als het een achtergestelde lening is, vind de bank het vaak prima. Door de hogere rente (5-6% is mogelijk onder bepaalde voorwaarden) kun je sowieso belastingvoordeel genereren binnen je box1. Of je ouders het daarna in een aparte schenking elk jaar teruggeven, mag je onderling afstemmen. :)
Je kan niet én de eenmalige vrijstelling van 26k én de eenmalige vrijstelling voor de eigen woning (jubelton) van 104k gebruiken, ook niet in verschillende jaren. Het is echt eenmalig, de een of de ander.
*Als ik het even zo doorreken op een virtueel bierviltje:

Uitgaande dat je je 40k extra kunt lenen door die 25k af te lossen, betaal je het volgende over die 15k "extra":

40.000*1,5% rente = +/- 600 euro/jaar aan hypotheekrentekosten. Als je gaat voor een box 1 hypotheek blijft hier 400 van over.

Hangt natuurlijk een beetje af van of je gaat voor een huis binnen de NHG, vastzetperiode van je lening, etc.

Verder: de eerste 5 jaar is de studieschuld aflossingsvrij. De inflatie kan deze "wegwerken" a 2% per jaar. Je andere lening moet je wel braaf aflossen. Dus in de eerste 5 jaar mis je een inflatiebesparing van: 25.000*2%= 500/jaar

Hiermee komt de meerprijs op 900 euro/jaar extra uit, dus betaal je effectief 5-6% rente per jaar over die 15-20k extra. Dan heb ik nog niet meegenomen dat de schuld in potentie deels kwijtgescholden kan worden.

Ik zou eens kijken naar alternatieven waarmee je je studieschuld gewoon kunt laten staan. Die zijn behoorlijk rendabel. ;)
Rare berekening. Inflatie werkt op beide schulden, dus die kan je weglaten of je moet hem aan beide kanten toepassen. Inflatie heeft ook geen invloed op de nominale hoogte van de schuld, in beide gevallen moet je gewoon het echte bedrag afbetalen.
En hoe kom je op een verschil van 5-6%? Het kan nooit groter worden dan het verschil tussen de (netto) rente op de hypotheek en de rente op de studielening. Je telt nu de bruto hypotheekrente op bij de inflatie, en deelt dat door het verschil tussen de studielening en de extra hypotheek. Een nogal bizarre en nietszeggende berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:09
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:03:
[...]
Je kan niet én de eenmalige vrijstelling van 26k én de eenmalige vrijstelling voor de eigen woning (jubelton) van 104k gebruiken, ook niet in verschillende jaren. Het is echt eenmalig, de een of de ander.
I stand corrected. Ik was er heilig van overtuigd dat ik het ooit zo gelezen had op de site van de belastingdienst.
[...]
Rare berekening. Inflatie werkt op beide schulden, dus die kan je weglaten of je moet hem aan beide kanten toepassen. Inflatie heeft ook geen invloed op de nominale hoogte van de schuld, in beide gevallen moet je gewoon het echte bedrag afbetalen.
En hoe kom je op een verschil van 5-6%? Het kan nooit groter worden dan het verschil tussen de (netto) rente op de hypotheek en de rente op de studielening. Je telt nu de bruto hypotheekrente op bij de inflatie, en deelt dat door het verschil tussen de studielening en de extra hypotheek. Een nogal bizarre en nietszeggende berekening.
Daarom dat er ook staat: virtueel bierviltje. Idealiter reken je natuurlijk per jaar inflatiegecorregeerd van beide leningen de kosten door, zowel van aflossing als rente. Als je het iteratief gaat doorrekenen zit je echter al te klooien in excel, niet meer op een bierviltje. Daarnaast heb je een hele stapel scenario's waar je rekening mee moet houden: stijgende/dalende inflatie, stijgende/dalende rente, variatie in rentevaste periodes, wel/niet gedeeltelijk kunnen kwijt laten schelden studieschuld, wel/niet dezelfde aflosperiode van hypotheek en studieschuld. Allemaal zaken die teveel werk zijn om in een post te stoppen.

En dat ik inflatie de eerste 5 jaar niet meenam met de studieschuld is omdat je 5 jaar later start met aflossen. Dat is wel onder de aanname dat al het andere gelijk blijft. Het is natuurlijk zo dat inflatie iets is dat over de hele leningtermijn doorwerkt. Maar als lening a gemakshalve helemaal gelijk is aan lening b, met als verschil dat lening a 5 jaar later start met aflossen, dan kun je prima stellen dat je 5 jaar extra inflatie mag rekenen over de gehele lening a. Is dit niet het geval; zie alinea hierboven. Om het bizar, raar en nietszeggend te noemen vind ik nogal overdreven in deze kwestie.
Pagina: 1